Volkswagen Golf 1.9 TDI 110pk Trendline (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 110pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 154.000 km |
KM-stand laatst | 211.000 km |
VW Golf 4 TDi Automaat 140 pk
- 211.000 km
Ik heb vanaf juni 2009 mijn VW Golf 1.9TDi Automaat.
Destijds heb ik bewust naar een TDi automaat gezocht. Hoewel het aanbod van Golf TDi Automaat erg klein is, heb ik deze Golf met weinig km's gevonden. Het kilometrage heb ik laten controleren via NAP.
Op dit moment rijd ik gemiddeld 4500 km per maand.
Uitvoering:
Standaard uitvoering, erg sober.
LM velgen - 225/17
booskijkers
Motor:
1.9TDi Automaat (4-bak) - standaard 81kW. Ik heb enkele maanden geleden de motor laten tunen. Het vermogen is nu meer dan 140 pk en koppel circa 298 Nm.
Hoewel het vermogen van de motor nu enorm is, ging het mij om het gunstig wordende verbruik.
Inderdaad is het verbruik tussen de 5% en 10% afgenomen!
De TDi geeft bij lage snelheden en toeren het échte TDi geluid door. Echter bij hoge snelheden is het geluidsniveau erg netjes.
De automaat schakelt erg soepel. Alleen bij té rustig accelereren wil de bak bij overschakelen van 1 naar 2 wel eens een schokje geven. Bij overschakelen van 3 naar 4 is er een terugval van 500 tpm; dat geeft bij rustige rijstijl een wat dreunende motor.
Nadeel van erg fors accelereren is het onvermijdelijke terugschakelen van de automaat, waardoor - afhankelijk van de stand van het gaspedaal natuurlijk - hij ver over de 3500 tpm gaat. Persoonlijk vind ik dit een nadeel van een automaat.
Prestaties:
De prestaties zijn enorm ! Vooral boven de 2500 tpm heeft hij erg veel trekkracht. Maar daaronder ook. Na het tunen lijkt het alsof het "of de aap uit de kooi is gelaten".
Met de TDi kan gelukkig rustig gereden worden. De motor is soepel en heeft over het gehele toerenbereik trekkracht.
Verbruik:
Vóór het tunen was het verbruik circa 1:17,5. Na het tunen is het verbruik 1:18,5 en minder geworden. Het meest gunstigste verbruik gemeten: 1:19,3.
Het verbruik is gebaseerd op snelweg, stadsverkeer en files.
Voor een automaat zijn dit erg gunstige verbruikscijfers, zeker gezien het gewicht van de auto: 1236 kg.
Bij forse rijstijl kan het verbruik oplopen tot 1:16,5.
De brede banden dragen ook bij tot een hoger verbruik.
Onderhoud/reparatie's:
Bij aanschaf was de dagteller defect. Irritant, maar niet laten maken i.v.m. kosten.
Het afdichtingsringetje van de aansluiting remleiding op de remklauw linksachter was gecorrodeerd (tegenwoordig geen koper meer).
De ophanging rondom rammelt op oneffen wegen. Ik denk dat dit door 17' LM wielen komt. Ik heb hier wel naar laten kijken, maar alles zat vast.
173.500km : 2 nieuwe voorbanden Dunlop 225/17
174.000km : Luchtmassameter defect. Pierburg LMM gemonteerd.
174.000km : winterbanden/velgen gemonteerd Dunlop 195/15
190.000km : relais 209 defect. dit bleek een alombekend probleem te zijn (geweest) vernam ik van de Wegenwacht en VW dealer. Relais vervangen.
208.000km: APK/beurt. Nieuwe banden. Geen bijzonderheden/vervangingen/mankementen.
282.000km: auto aan ontmantelingsbedrijf verkocht tegen redelijke prijs.
Reden: automaatbak versleten. Op het laatst schakelde hij in koude toestand niet meer van 2 naar 3; ik moest dus een paar kilometer rijden en dan spelen met gas totdat de 3 pakte.
In warme toestand schakelde hij willekeurig.
Bekend euvel voor dit type 4-bak automaat.
Kortom: Met pijn in mijn hart weggedaan. De Golf was erg betrouwbaar, had een erg soepele snelle motor en kon tot 1:19,5 rijden. Geen bijzondere reparaties gehad.
Ik ben helemaal gezwicht voor een automaat .. maar voorlopig even niet meer.
En nu verder in een Audi A4 Tdi sedan uit 2002.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.