Volkswagen Golf 1.9 TDI 110pk Milestone (1997)

autoreview

Volkswagen Golf
Volkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen Golf - interieur

Signalement

UitvoeringGolf 1.9 TDI 110pk Milestone
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf166.300 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Eerst en vooral, ik heb ’Milestone’ genomen, omdat het ook een speciale versie uit 97 is, alleen heet die van mij ’Joker’... Belgische uitvoering waarschijnlijk.

Het is mijn eerste auto, en ik heb hem van mijn ouders gekregen. De wagen had vooraan behoorlijk wat steenslag, maar dit is verholpen door mijn stomme fout van een ongevalletje te maken... Tot nog toe ben ik enorm tevreden over deze wagen, hij is snel & zuinig (ben er nog nooit in geslaagd meer dan 7 liter te verbruiken en mijn rijstijl is ’vlot’ te noemen)

De motor is vooral bij koudstart aan de luidruchtige kant en trilt nogal, maar zodra hij warm is valt dit allemaal binnen de perken. Hij is zeer levendig (trekt al behoorlijk vanaf 1200 o/m) en voelt zich ook op de snelweg behoorlijk in zijn sas. Tot 180km/u accellereert hij vlot, daarboven is het aandringen, maar hij houdt het toch pas bij 210km/u voor bekeken.

Wat jammer is, is dat hij zonder schuifdakje of airco moet stellen. Bij warm weer zijn 2 ruiten in een donkerblauwe wagen wat weinig om voor verfrissing te zorgen... Voor de rest is de uitrusting ruimschoots voldoende voor mij: cv, servo, 2 airbags, hoogteverstelling zetels, lederen stuur/ versnellingspook/ handrem. Aan de buitenzijde ziet hij er ook leuk uit: verdonkerde achterlichten, witte knipperlichten, dubbele koplampen, bumpers/ stootstrips/ spiegels in koetswerkkleur, dakantenne.
Verder heb ik hem zelf 40mm laten verlagen, en er lichtmetalen velgen opgelegd (195/50R15) waardoor hij een stuk strakker op de weg ligt. Hij is er wel wat hard door, maar dat kan ik beter apprecieren dan de immense rolneigingen van de standaardophanging.

Vind het een ideaal beginnersautootje, zuinig, snel en goedkoop in onderhoud. Beter kan je niet vinden volgens mij.

EDIT:
213.000km en nog altijd als een klokje bollen! Dit jaar 2 trips mee naar Italië gedaan: één 1070km enkele reis, één 1350km enkele reis. Gemiddeld verbruik van respectivelijk 5,5l/100km en (!) 4,9l/100km. Lange trips zijn uitstekend uit te houden in deze auto, op voorwaarde dat het niet té warm wordt.

252.000km: Voor 3 maanden in Strasbourg, kom om de 2-3 weken een weekend terug (ong 500km enkel) en dat houdt hij goed uit. Er is een kloppend geluid vanuit de vooras bij remmen op hoge snelheid (160-180), waarschijnlijk kogellagers die bijna versleten zijn... Voor de rest buiten groot onderhoud voor het vertrek niets bijzonders.

269 000: Bij het vervangen van de distributieriem ontdekte men een lekkende waterpomp. Na vervanging van beide maakt de motor een stuk minder lawaai, rijdt terug als nieuw. Ongelofelijk hoe goed de wagen na bijna 10j en zoveel km’s nog rijdt. Bij de introductie van de TDI 110 rezen er destijds nogal wat vraagtekens bij zulk een ’bom’ aan vermogen uit een 1.9 diesel, tot nog toe weinig van gemerkt! Verder heb ik mijn studies afgerond en kan het zijn dat als ik werk vind een firmawagen krijg, en deze dus verkocht wordt. Anders rijd ik deze rustig richting de 300 000km!

295 100: Sinds 1 december werk gevonden in Vilvoorde (85km enkele rit van thuis) en sedertdien heeft mijn Golfje mij trouw elke dag van dienst geweest. In tussentijd heb ik de wagen terug van de originele ophanging moeten voorzien. De verlaging bleek namelijk niet van denderende kwaliteit te zijn en de veren waren zo fel doorgezakt dat hij de technische controle niet haalde wegens te laag... Tegelijkertijd ook de ophangingsrubbers vooraan vervangen, en ik ervaar een comfort als nooit tevoren. Verbruik blijft door de vele snelwegkilometers (waarbij ik me niet altijd aan de snelheidslimiet hou) buitengewoon goed (5.5l/100km).
Nog altijd dus super tevreden dus, maar omdat ik voor mijn job iedere dag in costuum en das naar het werk moet, plan ik mij een nieuwe wagen te kopen met airco. (Lees Golf V 2.0 TDI sportline)

PROBLEMEN

Roestplekje onder de deurrubber en aan het dak: bijgewerkt.

Viel tijdens het rijden spontaan stil, na uitlezen bleek er een relais defect, kostprijs €45

distributieriem moet vervangen worden (180 000km)

Venster in deur gevallen wegens afgebroken clipsje in raamgeleiding, hersteld voor € 5

roest onderaan in beide deurdrempels en dak, hersteld bij carrosier, deels gedekt door verzekering wegens klein ongevalletje

distributieriem & waterpomp bij 269 000.

291 000: Terug installeren van nieuwe ophangen + 4 nieuwe schokdempers + ophangingsrubbers: € 600

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.