Volkswagen Golf 1.9 TDI 110pk GL (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 110pk GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 169.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na altijd benzine-auto"s te hebben gereden, is mijn huidige auto mijn eerste diesel. Een Golf III met standaard 110 pk in GL uitvoering. De eerste eigenaar had gekozen voor de aanschaf van airco, iets waar ik hem/haar nog steeds dankbaar voor ben.
De auto is verder voorzien van alle denkbare opties; electrische ramen rondom,electrisch vertelbare en verwarmde buitenspiegels, centrale vergrendeling etc.
Het enige aspect dat me erg tegenviel waren de standaard stoelen. Deze heb ik dan ook vervangen door exemplaren uit een Golf VR6.
Ondanks het feit dat de auto met het standaard vermogen bepaald geen stakker is, heb ik besloten om de auto bij een kilometerstand van 217.000 km te laten chiptunen bij Rica. Dit heeft geresulteerd in een ware krachtexplosie elke keer als het gaspedaal ingedrukt wordt. Omdat ik de uitlaat ook heb aangepast en nog wat kleine aanpassingen aan de motor heb gedaan, levert deze nu 157 pk. De topsnelheid bedraagt nu 222 km per uur op de teller en de acceleratie van 0 naar 100 is in 8,6 seconden een feit. Dan zijn de -standaard- schijven rondom geen overbodige luxe.
Omdat ik een typeplaatje van een 90 pk TDI achterop heb staan, zorgen de prestaties van mijn auto regelmatig voor verbaasde blikken.
De wegligigng is verbeterd met een verlagingsset van 30 mm van Weitec. Dit geeft een erg mooi compromis tussen comfort en sportiviteit; de auto rijdt als op rails zonder keihard afgeveerd te zijn.
Op het optische gebied heb ik zowel aan de binnen- als buitenkant teveel gewijzigd om op te noemen.
Als je alles wilt zien, kijk dan even op www.golf-tdi.tk , dat is mijn website.
PROBLEMEN
Let wel: deze problemen deden zich voor vóórdat mijn auto gechipt is.
- Frezen van de koppelingsplaat weggesleten; koppeling en drukgroep vervangen
- speling op de poelie van de krukas; nieuwe poelie gemonteerd
Voor de rest heeft mijn auto regulier onderhoud gehad en geen enkele problemen vertoond.
Wat erg belangrijk is: ik rijd de auto altijd erg goed warm (minstens 15 kilometer alvorens ik boven de 2500 toeren uitkom)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren