Volkswagen Golf 1.9 TDI 105pk Optive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 105pk Optive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 61.000 km |
KM-stand laatst | 123.000 km |
Weer eens wat anders.
- 103.500 km
Met de wisseling van werkgever mocht ik mijn corsa D niet meenemen en bleek het de verstandigste keus te zijn om voor een short lease te kiezen. (Vervoer was nodig maar zat nog in de wettelijke proeftijd).
De keuzes zijn dan natuurlijk beperkt maar ik mocht wel een merk voorkeur opgeven tussen Opel, Ford of VW.
Gezien het feit dat ik voorheen altijd Opel gereden en geleased heb en nu de gelegenheid kreeg om met een beprekte tijdsduur iets te gaan proberen heb ik voor VW gekozen.
Met nog 4 maanden te gaan ben ik zelf tot zo verre tot de conclusie gekomen dat het wel een heel goed, tikkeltje saaie (maar goed dat zal dan wel bij mijn karakter passen) auto is en heb dan ook als opvolger gekozen voor een Golf 6 1.6TDI BMT Highline DSG.
Na een week in een Toyota Yaris gereden te hebben als voorloop. (Wat buiten de snelweg om geen straf was, voor de snelweg was de motor op snelheid gewoon te lawaaierig een corsa D is daar echt een klasse beter)
De 5 deurs Graphite blue VW Golf V 1,9TDI 77kw werd al snel voor gereden.
Tja een Golf, wat is daar over te vertellen ?
Het intrieur is strak simpel maar net even van een betere kwaliteit dan de gemiddelde Opel. Alles zit op de goede plek, het is alleen de spiegel verwarming waar Opel in mijn optiek beter over nagedacht heeft. Het rond draaien van de spiegel verstelling naar een verwarmings stand word snel vergeten en slaat ook niet automatisch af zoals dit bij Opel wel gebeurd. Maar goed, dat is dan wel zo'n beetje het enige kleine punt van kritiek wat ik op de ergonomie kan hebben. De stoelen zitten heel goed en bieden nog net voldoende zijdelings steun. Verder is het afwerkings niveau echt heel netjes.
De motor :
Dit betreft een inmiddels niet meer leverbare pomp verstuiver met werkelijk overal onder de 4000 toeren ruim voldoende trek kracht. In eerste instantie dacht ik de 6 bak van de corsa te gaan missen, de motor is echter zo smeuig dat dit geheel niet het geval is en dat is natuurlijk een compliment. Stil is deze echter geheel niet en met name met het accelereren laat het blok goed van zich horen. Op kruis snelheid is de motor altijd aanwezig maar gelukkig voerd dit geluid niet de boventoon en is dan ook niet storend te noemen.
Het rijden :
Tja, ook wat dat betreft is het een golf, nergens top maar ook netgens minder dan goed, heel uitgebalanceerd tussen sportief en confortabel. En dit geld zowel voor de voor als de achterkant van de auto wat met name in het B segment nog wel eens anders is. Onderstuur blijft lang weg bij te hard de bocht insturen en is goed corrigeerbaar door het gas te liften. Om de achterkant uit het spoor te brengen moet je wel heel raar gaan doen.
Zowel binnen de kom als op de snelweg voeld de Golf zich in zijn element en steld nergens teleur. De 5 bak laat zich exact schakelen met niet al te lange slagen en heeft goed passende verhoudingen waardoor het geheel ook op de snelweg lekker rustig blijft. (rond de 2300rpm in zijn 5 bij 120). Het koetswerk is dan ook zoals alweer een golf betaamd gewoon goed.
Kosten :
Niet geheel relevant voor mij persoonlijk maar ik rij ongeveer 200 km per dag op met name snel en autowegen tussen de 80 en 120 en hang dan ook regelmatig in de file. Ontdanks dit rij ik zeer nette gemiddelde 1 op 19. Ik moet hier wel bij zeggen dat ik over het algemeen een rustige rijder ben maar ook wel eens een stukje wil blazen om de motor schoon te houde en natuurlijk omdat dit een overbekende kick kan geven.
In de door mij gereden 40k zijn er geen noemenswaardige problemen geweest. De gecupde achterbanden zijn wel zo'n beetje het ergste geweest maar werd na de eerste opmerking naar de garage prima opgepakt en opgelost.
Afscheid
- 123.000 km
Morgen is het zover en zal ik afschied moeten nemen van deze wegen. Het was dan ook als eerder gezegd een short lease 4 een jaar. Er zijn geen zaken bijgekomen. de 120k beurt moest ik van de lease maaatschappij laten gaan en mocht alleen het hoog nodige laten uitvoeren. En dat was een half litertje olie bijvullen wat ik dan zelf maar gedaan heb. Niet heel spannend allemaal maar als je een betrouwbare auto wenst is dit natuurlijk prima ! Morgen mag ik een Toyota Prius III ophalen als voorloop auto op mijn bestelde Golf 6 Highline Executive Blue Motion Technology 1.6tdi DSG. Ook die ervaring zullen we hier delen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.