Volkswagen Golf 1.9 TDI 105pk GT Sport (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 105pk GT Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 60.122 km |
ERVARINGEN
Maandag 30 juni 2008 was het dan eindelijk zover. Ik mocht mijn nieuwe auto ophalen. Na tussen de middag eerst de Volvo naar de dealer te hebben gebracht aan wie de auto was verkocht werd ik om 16.00 uur verwacht bij Huiskes-Kokkeler te Hengelo. Verkoper Paul had de auto al volledig gepoetst klaarstaan. Enige topsport met mijn werkgever moest eraan te pas komen, maar het resultaat mag er zijn. Na ruim 2 jaar te hebben gereden met een Volvo V40 mocht deze na ruim 255.000 km met pensioen. U zult zeggen van een Volvo V40 terug naar een Golfje?! Is dat niet raar?? Het tegendeel is waar. Ja, het is een ander type auto en nee de Golf is geen Variant, maar dit is een auto die past bij een gedreven account manager die met een comfortabele doch sportieve auto heel Nederland moet kunnen overzien.
Wat is het dan geworden? Voor de volledigheid, het is een Golf 1.9 TDI 77kW/105 PK 5 deurs GT Sport Executive. Verdere opties zijn het opbergpakket en de Black Magic pareleffectlak. Diefstal alarm met alle toeters en bellen mag op deze auto natuurlijk niet ontbreken.
Na vier weken en ruim 6000 km verder herken ik mij totaal niet in mede reviewers die het hebben over herrie makende trekkers, rammelende delen in het interieur en ga zo maar door. Nee, ik ben uiterst content met deze auto. De sportstoelen, de optimale zit achter het stuur, de goede motor, de climatronic, de cd wisselaar en de geweldige ambiance in het donker. Alle ingrediënten zijn aanwezig om werk, plezier en sportiviteit optimaal te combineren. En je krijgt er nog voor betaald ook !!
PROBLEMEN
Valt er dan helemaal niets te mekkeren?
Ja, toch wel. Ook deze Golf is niet helemaal perfect. Een licht tikgeluid noopte mij toch contact op te nemen met Huiskes-Kokkeler te Hengelo. Ik kon direct terecht. Er bleek iets mis te zijn met een plastic onderdeel van de EGR koeler die het tikkende geluid veroorzaakte. Dit onderdeel werd direct vervangen voor een compleet nieuw exemplaar zonder plastic delen. Ook werd een defect geconstateerd aan één van de aandrijfashoezen en ook dit probleem werd direct verholpen. Om het leed wat te verzachten stond er een jong gebruikte Golf met ABT-tuning klaar om mij de drie dagen zonder eigen Golf mobiel te houden. Top service van een garage die begrijpt hoe klanten het graag zien.
Uiteraard binnenkort een update!!
En toen waren we ruim 33.000 kilometer verder
- 33.409 km
Dik vier maanden verder, de Golf ruim 33.000 kilometer meer ervaring opgedaan, de hoogste tijd dus voor een update !! Zou je zeggen,… echter,…. Wat valt er te melden!??!
Geen gebreken, 33.000 heerlijke kilometers achter de rug, nooit gebruik hoeven maken van de service knopjes in de carkit. Gewoon een klasse bak dus !! is de auto dan helemaal perfect, nee gelukkig niet..
Zo wil het nog wel eens gebeuren dat na het luisteren van een cd de auto na het opnieuw starten dit helemaal vergeten is en gewoon de radio inschakelt of de cd speler intern opzoekt?! Erg hinderlijk, maar nooit echt een groot drama, je raakt eraan gewend zeg maar.. Vervelender is het dat soms de stuurbediening van de audio en de boordcomputer niet meer werkt. De volgende dag vaak wel weer, dus ook mijn dealer in Hengelo heeft daar geen passend antwoord op?! Heeft één van jullie hier wellicht een oplossing voor?
De turbo begint inmiddels vrolijk mee te fluiten. Was de auto voor de ABT motortuning nog fluisterstil, kort na de software upgrade heeft de turbo zich nadrukkelijk gemeld. In het begin stoorde ik me er mateloos aan. Inmiddels raak ik eraan gehecht !! Heerlijk die duw in de rug ondersteunt door die mooi fluitende turbo in het vooronder, kippenvel krijg je ervan.
Een volgende uitdaging is het wellicht vervangen van de standaard 16†Mugelo wielen voor de mooie 17†Siena wielen van Volkswagen. Standaard onder de Duitse versie van de GT Sport maar helemaal niet leverbaar in Nederland. Inmiddels kwam ik de wielen tegen in de folder van de gefacelifte Golf V,.. euh, ik bedoel de Golf VI.. Mijn werkgever zal binnenkort uitspreken of dit tot de mogelijkheden behoord.
Op naar de volgende 30.000 kilometer. Uiteraard zal ik me melden zodra deze mijlpaal bereikt is.
De 60.000 km gepasseerd (en dat binnen 11 maanden,
- 60.122 km
Net 11 maanden oud en alweer voor de tweede keer naar de garage. Wel laat, aldus de receptie medewerker van Volkswagen. Normaal meld de variabele onderhoudsinterval zich al tussen de 22.000 en 27.000 kilometer!? Bij mij gaf de indicator pas na 29.750 kilometer aan dat het weer tijd werd voor een grote beurt. U bent een keurige rijder, aldus de receptiemedewerker!! Nu moet ik ook heel eerlijk bekennen dat ik inderdaad zuinig ben op de auto. Dit ondanks het feit dat de auto van mijn werkgever is.
Afijn, tussentijds hoefde de olie niet bijgevuld te worden en hield de auto zich verder perfect. De stuurbediening heeft slechts enkele keren aangegeven het niet te willen doen en ondanks een kleine eenzijdige aanrijding waarbij de achterbumper werd vervangen moet ik zeggen dat ik nog steeds uitermate tevreden ben met de auto. De Abt tuning is echt een verademing in combinatie met deze zesbak. Wat een heerlijke combinatie. In de zes op de snelweg snel versnellen tussen de 100 en 150 km per uur gaat perfect. Een stoplichtsprint zal ik niet snel aangaan, maar even snel een langzame auto inhalen op een punt waar het eigenlijk niet kan blijft leuk met Abt tuning.
Na 57.000 kilometer zijn de voorbanden vervangen voor verse Continental SportContact2 exemplaren. Mijn gevoel zegt dat door deze banden de auto een betere grip heeft in snelle bochten. Tijdens de beurt (bij 60.120 km) is naast de olie enkel het interieurfilter vervangen. Verder niets en is er ook niets ontdekt?!
Deze maand is de auto precies één jaar in mijn bezit en zal ik de 65.000 net gaan aantikken. Gezien de richtlijnen van mijn werkgever zal ik de auto nog zeker twee jaar blijven besturen. In dat derde jaar zal ik de 200.000 kilometer aantikken. Gezien de ervaringen opgedaan in het eerste jaar lijkt me dat absoluut geen beroerd vooruitzicht. In tegendeel zelfs!!
Het spreekt voor zich dat ik me rondom de 90.000 kilometer weer meld voor een update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.