Volkswagen Golf 1.9 TDI 105pk Comfortline (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 105pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 72.500 km |
Vw Golf bluemotion
- 72.500 km
Keuze
• Vw Golf V trendline
• Zwart parelmoer
• 1.9 TDI Bluemotion
• Opties: Climatronic, alles meegespoten, Lm velgen, diverse pakketen, zonneschermen (Sonniboy)
Ten eerste moet ik zeggen dat de bluemotion niet mijn keus was.
Afhankelijk had ik een andere Golf op het oog.
Helaas, of misschien wel gelukkig, is het door omstandigheden toch een bluemotion geworden, een aangeklede trendline. Deze auto is dus voorzien van verschillende optie (LM velgen, navi, climatronic alles meegespoten etc).
In mei 2008 mocht ik mijn “bolide” in Autostadt (Wolfsburg) ophalen. Buiten het feit dat het geweldig is om zoiets mee te maken het is ook nog fijn om een flink stuk terug te rijden met je nieuwe auto.
Ondanks dat ik al goed bekend was met de diverse TDI’s, had ik nog nooit in een bluemotion gereden.
Ik had zeker mijn twijfels over het bluemotion systeem. Ik als auto freak moest niet al te veel hebben van al die “groene” auto’s. Ik was dan ook enorm verrast door de auto. Met name de rust van de motor, met 140 km/u draait hij +/- 2400 toeren. Dat is zelfs voor een zesbak niet haalbaar.
Rijeigenschappen
De bluemotion is standaard wat verlaagd, waardoor de wegligging beter wordt.
Wel moet je er van houden om wat lager te zitten en een stugger wegligging te hebben.
Persoonlijk vind ik het helemaal geweldig. Echter, ik hoor vaak van meerijders dat hij wel erg stug en laag is.
Door de “aparte” versnellingsbak verhoudingen is het wel even wennen met schakelen.
1, 2, 3 is vrij kort. 4 en 5 daarentegen zijn weer vrij lang. Dat betekend dat je in het begin kort kan schakelen en dus de koppel het werk kan laten doen.
In 4 en 5 kan je vrij lang doorgaan en er is ook een berg koppel beschikbaar.
Wel is het zo dat als de gang er een beetje uit is, je moet terugschakelen om weer op gang te komen.
Deze zomer zijn wij naar Italië gegaan naar een bergachtig gebied. Helaas moet ik zeggen dat ik mezelf helemaal stuk geschakeld heb!! Door de korte verhoudingen blijf je namelijk aan het schakelen.
Verbruik
Ik haal met gemak een verbruik volgens de boordcomputer van 1 op 20 (werkelijk 1 op 18).
Als ik mijn best doe kan ik naar de 1 op 23 gaan (BC) en werkelijk 1 op 21.
Dat is helemaal niet slecht aangezien er toch pittige banden eronder zitten (205-55-16) en dat mijn rijstijl niet bepaald langzaam is te noemen.
Problemen
Tot op heden heb ik geen noemenswaardige problemen gehad.
Wel 2 kleine dingen die natuurlijk onder de garantie vervangen zijn.
Breuk in de GPS kabel en een aircopomp defect.
Tevens moet ik zeggen dat die airblade ruitenwissers vrij snel verslijten.
Ik heb dit artikel nog niet geplaatst of ik had een probleem met de startonderbreker.
Terwijl ik naar huis reed sloeg de motor ineens af en daarbij de complete Electra. Op zich vrij link want als je paniekerig zou reageren zou het kunnen dat het stuurslot erop gaat.
Interieur en gadget
De auto heeft voor mij bijna alles wat ik mezelf kan wensen.
Climatronic: top airco die echt alles zelf regelt en die de lucht niet te droog maakt.
Normaal ben ik altijd half verkouden met een airco maar tot op heden heb ik dat nog niet ondervonden.
RNS 300: dat is voor mij echt een vreselijk ding!! Ik heb het gevoel en weet eigenlijk zeker dat de navi niet altijd de kortste weg neemt. Ik heb zelf overwogen om een 510 te laten inbouwen, maar dit niet gedaan vanwege de kosten.
De volgende navi zal er zeker een zijn met een volledige kleuren map.
Tevens heb ik via iemand van het TDI forum wat opties laten aanzetten. Voor mensen die nog een V bestellen, koop hem niet te vol want je kan voor € 15 heel veel laten aanzetten via VAG COM programma. Dit scheelt in de bijtelling ;-) ( wel boord computer + bestellen).
Conclusie
De bluemotion is mij 100% meegevallen, en zou de auto zeker aan iemand aanraden die veel kilometers moet maken.
Natuurlijk is het geen rally canon, maar hij komt meer dan vlot mee in het verkeer.
Daarbij opgeteld dat zijn verbruik ook nog eens gunstig is te noemen, dan kan ik de auto zeker aanbevelen. De prijs kwaliteit verhouding is meer dan goed te noemen, en naar mijn mening verdient de auto een A label ipv zo’n stofzuiger geval (Prius, civic) die door de accu’s en totaal verbruik veel minder groen en zuinig zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.