Volkswagen Golf 1.9 TDI 105pk Comfortline (2004)

autoreview

Volkswagen Golf 1.9 TDI 105pk Comfortline (2004)

Signalement

UitvoeringGolf 1.9 TDI 105pk Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf122.455 km
KM-stand laatst137.891 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Spaarvarken

  • 124.263 km

Zoals in de review van mijn BMW te lezen was, heb ik de auto weggedaan vanwege de hoge kosten. Dit waren zowel de onderhoudskosten, wegenbelasting en brandstofkosten. De BMW was gewoon een dure auto. Nou vind ik dat opzich niet erg, want auto's zijn mijn grootste hobby, maar nu ik op kamers ga in de plaats waar ik woon zijn er andere prioriteiten en rij ik ook minder. Daarom ben ik gaan uitzien naar een andere (goedkopere) auto. De voorwaarden waren: Duits, lichter in gewicht en Diesel. Waarom Duits zult u misschien denken? Ik ben gewoon anf van Duitse auto's vanwege het design (of ontbreken daaraan), afwerking en rijgedrag. Waarom Diesel? Ik blijf 20-25000km per jaar rijden, een diesel heeft een lekker hoog koppel bij lage toeren, en de actiradius is lekker groot. Met mijn eisen kom je dus al gauw bij een hatchback uit. Natuurlijk heb ik nog even met een schuin oog naar de BMW 1-serie en Audi A3 gekeken, maar dit was budgettechnisch niet mogelijk. Dan blijven dus de Astra, Focus en Golf over. Eigenlijk waren ook de Astra en Focus voor mij geen optie, omdat ik deze auto's te plastic vind. Bleef er dus over de Golf. Mijn eerste auto was een Polo en die was ook goed bevallen dus begon de grote internetzoektocht naar een Golf V TDI.

Al snel bleek dat er een groot aanbod (en dus grote keus) is. Wat wel bleek is dat een redelijk uitgeruste Golf moeilijk te vinden is. Zo ongeveer 80% is erg kaal uitgerust. Ik noem een lelijk standaard plastic stuur, geen originele radio, standaard stoelen, wieldoppen, geen cruise control, handbediende airco etc. Uiteindelijk na twee weken mijn Golf gevonden bij een bedrijf in Amersfoort. Vooral de (lage) kilometerstand sprak mij aan: 120.000km en de "opties". Ook vond ik de kleur zilvergrijs goed. De auto heeft de volgende specificaties:

- 3 deurs
- 1.9TDI 105pk/250nm
- Comfortline (wat een heerlijke stoelen!)
- Regensensor
- Lichtsensor
- Zelfdimmende binnenspiegel
- Elektrische ramen + (verwarmde) spiegels
- Cruise control
- Climate control
- Multifunctioneel lederen stuurwiel
- Originele radio cd-speler (met geïntegreerde antenne en dus geen lelijke spriet op het dak
- Origineel Volkswagen lichtmetalen 15inch velgen

Kortom allemaal zaken die op een moderne auto wel horen te zitten, maar voor een Golf met dit bouwjaar best uniek, ik was er dan ook heel blij mee.

Tot nu toe ben ik er aardig tevreden mee. Het enige probleem is eigenlijk dat in mijn hoofd nog steeds de BMW rondspookt met zijn 150pk, achterwielaandrijving en sportonderstel. Als ik dit allemaal even uit mijn geheugen wis, is de Golf een prima rijdende auto met een grote praktische bruikbaarheid. Zo rijdt de auto vrij strak, maar is hij toch comfortabel met de 195/65/R15 banden. Ik moet overigens aantekenen dat ik maar twee dagen op de zomerbanden heb gereden, daarna is de winterset eronder gegaan. Ik merk geen verschil in rijgedrag, behalve het afrolgeluid. Dat is iets meer. Ook hard een bocht nemen is geen probleem, het onderstuur waar de pers het wel eens over heeft met betrekking tot de Golf V heb ik nog niet kunnen ontdekken. En ik rij echt niet als een opa, om het maar voorzichtig te zeggen. Misschien dat dit ook ligt aan het vermogen van 105pk dieselmotor, die niet uitnodigt tot zware slippartijen.
Nu we het toch over de motor hebben, hier heb ik gemengde gevoelens bij. Ik was nou éénmaal een 150pk commonrail diesel gewend die doortrok tot 4000 toeren. Dit doet de TDI niet, en in koude toestand wordt er (vooral buiten) een hoop kabaal gemaakt. De TDI trekt lekker vanaf ongeveer 1500 toeren maar bij 3000 toeren is het feest echt afgelopen. Snel doorschakelen luidt dus het devies. Gevolg is dat de TDI vooral onder de 100km/u lekker vlot en soepel is, maar daarboven is de fut er eigenlijk wel een beetje uit. In Duitsland nog wel een top gehaald van 190km/u op de teller (met moeite bergaf). Daarbij mis ik dus ook een beetje een zesde versnelling, omdat er op snelwegtempo al vlot aardig wat toeren gemaakt worden en bij 140 km/u wordt het motorgeluid al vrij irritant. Tot 120 gaat het echter prima. Echter ben ik ook niet altijd even enthousiast over zesversnellingsbakken vanwege het vele schakelen en het vaak ontbreken van trekkracht in de zesde versnelling. Het is maar om het even. Wat wel een groot pluspunt van de motor is met deze karaktertrekken, is dat je er automatisch rustig en dús zuinig mee gaat rijden. De boordcomputer geeft gemiddeld 5,8L/100km aan, en na zelf rekenen kom ik uit op 6L/100km, wat neerkomt op 1:16,6. Dit vind ik heel netjes gezien de omstandigheden: namelijk vaak stukken van max 30 kilometer en ook aardig wat binnendoor. Tevens is dit verbruik tijdens de koude periode die nu al 2 à 3 weken heerst in ons land. Het zal waarschijnlijk dus nog beter worden. Dit is dus een groot positief verschil met de BMW, die ongeveer 1:13 reed. Ik wil eigenlijk voor februari (wintersport) de auto laten chiptunen. Ben er alleen nog niet uit waar. Je hoort zoveel goede en slechte verhalen. Als ik het allemaal mag geloven zit je bij JD engineering in Lochem altijd goed, alleen dat kost wel meteen een dikke €500,-. Maar als je dan iets goeds hebt, moet ik dat er misschien maar voor over hebben. Misschien ervaringen van andere gebruikers?

Dan het comfort. Comfort is voor mij niet alleen hoe een auto veert en rijdt, maar ook allerhande kleine zaken die het leven veraangenamen. En die heeft de Golf er nogal een hoop. Ik noem de regensensor. Zet de ruitenwissers op de intervalstand en de regensensor doet voor de rest het werk. Nooit meer gezeur met regelen aan de interval etc, perfect. Ik moet wel aantekenen dat ik de regensensor met dit weer uitzet, omdat de vervelende pekeldruppeltjes niet herkend worden. Dan de verlichting. Zet de knop gewoon "aan" op dimlicht en je hoeft er nooit meer aan te zetten. Verlichting gaat aan bij starten, en uit bij het afzetten van de motor. Ook zit er een follow me home functie op: als het schemerig of donker is gaan bij het ontgrendelen van de auto de lichten aan, na het afzetten van de motor blijven ze nog een minuut branden. Ook de zelfdimmende binnenspiegel is een genot. Nooit meer last van verkeerd afgestelde koplampen of achteraf ingebouwde xenon. Spiegelverwarming is ook perfect: deze staat altijd aan en schakelt vanzelf uit mocht het niet meer nodig zijn. Ook de automatische airco werkt goed: gewoon instellen op 20 graden en gáán. Heb de koelcapaciteit van de airco uiteraard nog niet kunnen testen, maar dat zal van de zomer ongetwijfeld goed gaan komen. De middenarmsteun is ook perfect: goed verstelbaar in alle richtingen voor optimale ondersteuning van de rechterarm. Tot slot verdienen de grote portiervakken een speciale vermelding: alle spullen die ik in de BMW verdeeld had over twee vakken en het dashboardkastje, heb ik nu onder handbereik in het deurvak aan mijn kant. Ook de stuurwielbediening van de audio werkt prima. Dan de radio: dit is mooi geïntegreerd in het dashboard en vormt één mooi geheel met de climate control, stuurwielbediening, en tellers. Vooral in het donker is de sfeer die de blauwverlichte schermpjes en rode knopjes uitstralen fantastisch. Één aanmerking heb ik wel op de radio: bij radio luisteren is het geluid een stuk minder dan wanneer een CD geluisterd wordt. Misschien dat dit met de ontvangst van de antenne te maken heeft.

Al met al ben ik zeer tevreden over de auto en is het een zeer gebalanceerd geheel. Veel kleine comfortverhogende zaken, een goed rijgedrag en een redelijke motor waarmee je in Nederland prima kan meekomen. Hoe onderhoud en betrouwbaarheid zich op de lange termijn zullen manifesteren is natuurlijk niet te voorspellen, maar daar zijn de updates in de toekomst dan ook voor. Wel heb ik hier alle vertrouwen in: bij aflevering is de distributieriem vervangen, is er een grote beurt uitgevoerd en zijn de remschijven voor vervangen en is er een nieuwe APK op gekomen. Als het goed is kan ik dus een jaar zorgenloos zonder kosten vooruit.

PROBLEMEN

Meteen bij aanschaf is er één probleempje: de motor slaat niet goed aan als hij warm is. Bij de koude start springt hij in één keer aan, maar bij warme start moet je vrij lang doorstarten. Iemand die misschien weet wat hier de oorzaak van kan zijn? Ik moet binnenkort toch nog terug om mijn Nokia Bluetooth carkit in te laten bouwen en dan kan ik meteen checken of ze die 3 maanden garantie waarmaken...

FOTO's

De nu geplaatste foto's zijn niet echt sexy met de zwarte velgen, na de winter moeten er dus betere gemaakt worden. Ik zal wel op korte termijn wat interieurfoto's plaatsen.

recht zo die gaat!

  • 129.121 km

Inmiddels bevalt de auto nog steeds prima. Probleem bij warme start is inmiddels ook opgelost; onder garantie is de nokkenas-sensor vervangen. Als deze in storing is geeft-ie verkeerde waardes door aan de computer waardoor het starten slecht verloopt. Voor de rest rijdt de auto nog steeds zeer fijn en ben ik tevreden over heerlijke stoelen. Dingen die me (nog steeds) minder kunnen bekoren zijn de motor (qua snelheid) en het schakelen. Schakelen gaat vrij hakerig en zit soms nog wel eens mis.

Mbt het verbruik: zit meestal tussen de 1:15 en 1:16, wat ik netjes vind gezien de vele korte stukjes die ik rij, en ik geef aardig gas. Afgelopen week het minst ongunstig gescoord tot nu toe: 1:13,4. Maar goed, alles wat ik gedurende deze tank op de snelweg heb gereden was vol gas. Dus 180 waar de ruimte er was. Bij 195km/u (wat echt de top is) op cruise control geeft de boordcumputer overigens 12,2L/100km aan... Over 3 weken gaan we met 4 volwassenen in de auto naar de wintersport in Oostenrijk, ben benieuwd hoe de auto zich dan houdt.. (motorvermogen :-( )

Nog steeds tevreden, maar...

  • 133.191 km

Inmiddels betere foto's geplaatst met ook de nieuwe velgen eronder. Auto bevalt nog steeds prima zoals eerder beschreven, echter begint er toch weer een Mercedes aan me te knagen. Auto nu te koop gezet en ben me nu rustig aan het orienteren op een Mercedes-Benz C220cdi automaat van 2004 of later. In ieder geval facelift. Eerst maar eens kijken hoe dit traject afloopt...

Verassing! E46

  • 137.891 km

Na mijn vorige verslag, waarin ik meldde dat het toch weer begon te knagen: de knoop doorgehakt. Het is echter geen C-klasse geworden (vanwege de (te) hoge prijzen) maar weer een E46! Jawel, een 320d van 2002 met 180k op de teller, hele goede deal gemaakt bij een BMW-specialist met half jaar BOVAG-garantie (de auto stond er al ruim een jaar). De eerste meters van de proefrit gaven me meteen alweer "het gevoel". Over een week wordt de E46 afgeleverd en dan zal er uiteraard weer een review volgen!

Dan rest mij te melden over de Golf: een prima uitziende en rijdende auto (mits met de goede optie's) zuinig, betrouwbaar en relatief goedkoop in gebruik. Echter biedt de auto weinig tot geen gevoel en emotie met betrekking tot het rijden, daarom besloten weer over te stappen naar BMW! Hier heb ik graag die paar euro extra voor over!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.