Volkswagen Golf 1.9 TDI 105pk BlueMotion Comfortline (2008)

autoreview

Volkswagen Golf 1.9 TDI 105pk BlueMotion Comfortline (2008)

Signalement

UitvoeringGolf 1.9 TDI 105pk BlueMotion Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst169.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 3.500 km

Dit is mijn eerste leaseauto die ik zelf heb mogen uitzoeken. Hiervoor heb ik een jaar in verschillende huurauto\'s gereden, waarbij de Golf hierbij dusdanig goed dat ik nu dus een Golf heb uitgezocht.

Ik heb gekozen voor de comfortline omdat deze extreem lekkere stoelen heeft, en aangezien ik een goede 35.000km per jaar rij dit zeker een pluspunt is. Zelf heb ik ruimte zat in de auto (1.82m) en had de stoel binnen no-time in de gewenste positie. Voordeel van de comfortline is ook dat je leren afwerking hebt op het stuur en de pook. Daarnaast voelt het dashboard stevig en een beetje rubberig aan, niet van dat goedkope plastic dus!

Daarnaast heb ik er nog een actiepakket op zitten, de executive plus. Vandaar de mooie velgen (ze maken de auto echt af!) en de RNS510. De navigatie is eenvoudig te bedienen en de rest van het systeem wijst ook zichzelf. Wel vond ik dat het kopieren van mp3tjes van een dvd behoorlijk lang duurt. Een hele dvd (4.3gb) ben je toch al snel een kleine drie kwartier mee bezig om over te zetten. Aangezien de sleutel in het contact moet blijven (nogal logisch) moest dat dus een keer tijdens een thuis-werk rit gebeuren. Om de harde schijf (30gb volgens specs, maar er is zo\'n 18gb over voor muziek) vol te krijgen zit je dus aardig lang te wachten.

Maargoed, het belangrijkste: de rijeigenschappen.
Ik heb dus een bluemotion (scheelt financieel wat in de lease), wat inhoud dat de 4e en 5e versnelling wat verlengt zijn. Dit is goed te merken, want bij 140 zit je in z\'n 5 zelfs nog net onder de 2500 toeren. Dit betekend dus dat het aardig stil blijft in de auto, je hoort de motor niet boven het geluid van de rolweerstand van de banden en het suisen van de wind uit komen. Daarnaast geeft de motor nog wel de echte TDI-brul als je het gaspedaal goed indrukt. Met de bijbehorende 105pk\'s en 250nm\'s is de auto dus nog aardig vlot. Problemen met inhalen hoef je dus niet te verwachten, ook niet bij 100km/u in z\'n 5.
Het bochtenwerk neemt de Golf lekker soepel. Wel had ik graag iets meer gevoel gehad bij het insturen, de Golf stuurt behoorlijk ligt.

Update 3500km:
Het verbruik blijft nog hangen rond de 5.6l/100km, oftewel een kleine 1 op 18.
Ik heb wel het idee dat 1 op 20 makkelijk mogelijk is met deze auto, maar doordat het woon-werk verkeer voor mij voornamelijk file rijden is en ik daarnaast veel korte stukjes rijdt kom ik daar niet aan. Daarnaast heb ik natuurlijk niet de zuinige banden er onder zitten, maar de 16\" die bij het executive plus pakket kwamen, dus dat scheelt nog in het verbruik. De 1 op 22 zoals boerenkool hieronder aan geeft zal ik dus wel niet gaan halen.
Verder heb ik nog geen problemen ondervonden, ik ben nog steeds zeer tevreden, al heb ik de telefoonvoorbereiding nog steeds niet werkend, maar ik ben bang dat dat zowieso niet gaat lukken met mijn telefoons. Schijnt dat nokia\'s er wel mee werken, dus misschien moet ik maar eens een 2e hands nokia aanschaffen voor in de auto.
Ohjah, ik zit met mijn rechterbeen soms tegen de middenconsole aan doordat de stoelen ook redelijk breedt zijn, na wat uitproberen van zithoudingen gaat dat nu wel wat beter gelukkig.

PROBLEMEN

  • 3.500 km

De premium telefoonvoorbereiding van de nieuwe Volkswagens ondersteunen alleen het RSAD bluetooth protocol waar mijn telefoons niet mee samen werken (ik heb een iPhone 3G en een Samsung D900 tot mijn beschikking) die allebei het verkeerde bluetooth protocol gebruiken. De auto ziet de telefoons wel, alleen als ik verbinding probeer te maken geeft de auto aan dat ze niet compatible zijn.

  • 14.500 km

Nog geen problemen mee gehad tot op heden. De kilometers beginnen intussen aardig op te lopen, ben vorige week ook naar Oostenrijk gereden en heb de auto dus op de duitse autobahn kunnen uitproberen. De auto ligt ook op hoge snelheden goed op de weg, heb grote stukken 180-200 gereden (op de teller) en viel prima een uurtje of 3 vol te houden zonder te stoppen. Geluid productie gaat wel aardig omhoog bij zulke snelheden, maar is voor mij nog altijd binnen een "acceptabele" marge.

Het verbruik bij normaal gebruik blijft wel zo op 1:18 hangen. Zuiniger rij ik er nog niet mee. Ik hou er overigens wel van om op de snelweg richting de 140 te gaan en af en toe wat gas te geven bij het stoplicht, dus dat kan er ook mee te maken hebben.

Zeer tevreden

  • 45.000 km

Sinds augustus rij ik elke dag 100 km per rit om op mijn werk te komen en begin dus aardig km's te maken. Momenteel zit ik op de 45.000 en ben nog altijd zeer tevreden! Na een lange ritten in de auto met dagelijkse files stap ik nog altijd fris uit de auto. Ook zitten de stoelen nog perfect en doet de RNS510 zijn werk door mij van voldoende keus in muziek te voorzien. Bij de 30.000km beurt zijn alleen de noodzakelijke dingen gedaan (olie ververst was bv daarvoor nog niet gedaan).

Zeer tevreden ben ik ook met hoe de auto zich gedraagt met de sneeuw van de afgelopen week. Ik rij werkelijk lachend voorbij aan al die automobilisten die aan het glijden zijn en bang zijn bij elke bocht. Ik heb er nu Vredestein Snowtrack's onder liggen en ben daar zeer tevreden over. Ook is het prettig dat de auto een soort traction control heeft, waardoor je nooit "overdadig" door slipt bij teveel gas geven. Hij houdt zichzelf dan een soort in.

Het verbruik ligt overigens momenteel zo rond de 1:18.5. Dat is dus een prima resultaat lijkt mij.

De volgende keer dat ik een stuk schrijf zal wel rond de 100.000 zijn.

100.000

  • 99.000 km

Ik zit nu praktisch op de 100.000km (haal ik dit weekend waarschijnlijk) en maak dus nog steeds aardig wat kilometers elke week.

Verbruik ligt zo tegen de 1:19.5 tegenwoordig, dus ook dat is aardig verbeterd gedurende de tijd.

Tot nu toe heb ik 1 keer een beetje schade gehad, en dat betrof een spiegel waar een voorbijganger iets te dicht langs is gereden...
Ook de 30k km beurten die de auto heeft gehad betroffen enkel standaard onderhoud (olie/koelvloeistof etc.).

Het enige dat jammer is aan deze auto is voor mij nog altijd de telefoon voorbereiding die niet overweg kan met de meeste telefoons. Het betreffende bluetooth protocol wordt voornamelijk door Nokia ondersteund, en heb ook nog niet gehoord van een firmware opgrade die met andere protocollen overweg kan..

Al met al bevalt de auto dus nog prima.

onderhoud 3e 30k beurt bij 102.000km

  • 102.000 km

Bij de 3e 30.000 km beurt (op km stand 102.000) zijn de voor-remmen vervangen. Verder niks spannends.
Overigens is dat de eerste "echte" vervangen van onderdelen aan de auto.

Grote beurt met een paar kleine dingen

  • 130.000 km

Inmiddels heeft de auto weer een grote beurt gehad.

Een paar kleine dingen zijn aangepakt:
-Rubbers ruitenwissers vervangen
-Knipperlicht bij rechter spiegel vervangen
-1 wiellager was kapot. Dit gaf al een tijdje wat geluid, maar merkte er niks van met rijden. Heb het aangegeven dat ik wat hoorde en hier is netjes naar gekeken.

Ook heb ik zelf zo'n 15000 km terug de beide koplampen vervangen.

Daarnaast is de RNS510 gestolen. Recht voor de deur..
Leasemaatschappij wilde 'm wel terug zetten, maar dan op de voorwaarde dat het eigen risico hiervoor naar 500euro zou gaan... absoluut niet acceptabel gezien het aantal inbraken een week nadat de nieuwe er in zit.. !
Wel kreeg ik de keuze uit een aantal 2-din radio/nav systemen met afneembaar front. Inmiddels zit er een Pioneer Avic F320BT met afneembaar front in.
Bevalt overigens totaal niet. Enige pluspunt is de integratie met mijn telefoon. Carkit werkt nu dus wel.
Echter, navigatie is vele malen slechter (zowel visueel als qua aanwijzingen) en ik mis natuurlijk de harde schijf die gevuld stond met muziek.

In elk geval is na de grote beurt de auto weer helemaal klaar voor de laatste 30.000 km. Bij 160.000 zal de auto vervangen worden (leasecontract).

nieuwe wagen uitzoeken

  • 148.000 km

De Golf bevalt nog altijd uitstekend, maar aangezien de auto bij 160000km moet worden ingeleverd bij de leasemaatschappij (zal wel 2e helft januari zijn ongeveer) wordt het tijd om een nieuwe uit te gaan zoeken.

Heb er eerst lang over nagedacht om wederom een Golf te kiezen, maar ben toch wat om me heen gaan kijken onder het motto: Als je een leasebak hebt kun je elke 3/4 jaar een nieuwe uitkiezen, dus waarom dan dezelfde als je ook wat kan experimenteren met andere auto's?
Daarnaast is ook mijn leasebedrag omhoog gegaan in de loop der tijd en kon ik dus wat breder om me heen kijken.

Uiteindelijk heeft vorige maand een predrive met de nieuwe BMW 1 serie me laten overtuigen om daarvoor te gaan kiezen! (ook de looks zijn in het echt geweldig!) Dus als het een beetje mee zit staat er begin 2012 een heuze BMW voor de deur bij mij!

Nog een paar duizend kilometers

  • 169.000 km

Wat is er inmiddels gebeurt.

Afgelopen kerstavond nog een behoorlijk deuk in de linker achterdeur opgelopen. Auto stond snachts geparkeerd in de straat bij mijn schoonouders, en een paar huizen daarvandaan was er ruzie geweest. Bij het huis ruiten in gegooid en 2 auto's vernield. Stond de mijne dus recht voor de deur.. Grote deuk in de deur met de voetafdruk er nog op...!
Aangifte gedaan en allemaal netjes opgelost door de leasemaatschappij. Je ziet er niks meer van! Hulde aan het schadeherstel bedrijf!

Verder standaard beurten gehad, met APK wat kleine dingen, en ik meen dat de remschijven hierbij ook zijn vervangen. Daarnaast is bij 160k de distributie riem vervangen.

Nieuwe leaseauto ga ik 12 april halen.
Het wordt een BMW 116D Innovation edition (business variant met 8 traps automatische transmissie) met wat leuke extra's (sportstoeken, harman-kardon audio setje, andere lm velgen, uitgebreide functionaliteit voor m'n iphone, lichtpakket etc..).

Toch ga ik mijn Golf ergens wel missen.. vorige maand nog naar Oostenrijk gereden en na 900km stap je toch nog met een glimlach uit. Al 169.000km een erg fijne auto, maar nu weer tijd voor wat anders! Het exterieur van de GolfVI vind ik persoonlijk geen verbetering en de nieuwe 1 serie is toch wel heel erg gaaf!

Bij deze dus mijn laatste update in deze review. Ik zal in april van de BMW een review plaatsen hier op autoweek!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.