Volkswagen Golf 1.9 TD GL (1995)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TD GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 136.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een Golf II gereden te hebben (zie review) nu een Golf III 1.9 TD GL van 1995. Deze auto heeft dus niet een TDI-motor, maar een ’ouderwets’ indirect ingespoten dieselmotor met een light pressure turbo. Het vermogen is dan ook met 75 pk. en 150 Nm. niet wereldschokkend te noemen. Geen auto dus die ten allen tijde het snelste weg is. Met name stoplichtsprintjes zijn aan hem niet echt besteed. Maar op de snelweg - zo tussen 120-140 is de versnellig zodanig dat je ook sterkere auto’s goed kunt bijbenen. Dat ligt natuurlijk ook aan het - voor hedendaagse begrippen - relatief lage gewicht van 1049 kg.
De overstap vanuit een Golf II naar een Golf III is groot. Het interieur bijvoorbeeld is echt van een totaal andere klasse: veel beter afgewerkt, mooier van vorm en materialen. Maar ook de algehele indruk is van een auto van een klasse hoger: de manier waarop de portieren dichtvallen bijvoorbeeld. En mijn ervaring is dat die indruk blijft, ook bij een leeftijd van nu ruim 12 jaar.
Dat een Golf III meer auto is, merk je ook aan het weggedrag. Enerzijds is het comfort veel beter dan bij een Golf II. Denk aan zaken als geluidsisolatie, kwaliteit van de stoelen, comfortabeler vering. Anderzijds lever je daardoor wel in op handelbaarheid van de auto. Een Golf III laat zich minder scherp sturen (al zal daaraan in mijn geval ook het verschil tussen benzine en diesel wat debet aan geweest zijn).
Wat gebleven is, is de afwezigheid van luxe. Ook in een GL-uitvoering zoek je tevergeefs naar zaken als elektrische raambediening, airco, cruise control, e.d. Alleen elektrisch verstelbare spiegels waren aan boord. En natuurlijk een luxere bekleding van de stoelen. Al moet gezegd worden dat die bekleding kwalitatief werkelijk top is. Na 230.000 km. nog geen spoor van slijtage!!
In de bijna 100.000 km. die ik er nu mee gereden heb, heeft de Golf me twee maal laten staan. De eerste keer betrof het een onwillige startonderbreker (typische VW-kwaal). De tweede maal was het een losgeraakte aandrijfas. Dat moet echter - ook volgens mijn dealer - een menselijke fout geweest zijn, die de auto niet is aan te rekenen. Verder begaf een motorsteun het en heb ik de achterschokdempers moeten vervangen. Daarnaast natuurlijk gewoon onderhoud (banden, remblokken, remschijven voor, distributieriem, e.d.).
Het verbruik van de auto is netjes te noemen: 1 op 16 á 1 op 17, met daarbij ook korte ritjes. Kortom, qua kosten scoort deze auto gewoon erg goed.
Binnenkort zal ik op zoek moeten naar een andere auto, omdat deze te klein wordt. Maar tot die tijd verwacht ik nog een aantal probleemloze kilometers met deze fijne auto te kunnen rijden!
Update: inmiddels verkocht en uitgezwaaid. Conclusie blijft; een prima, betrouwbare reismakker.
PROBLEMEN
- defecte startonderbreker
- versleten schokdemper achter
- kapotte motorsteun
- afgebroken hendel van stoelverstelling
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren