Volkswagen Golf 1.9 TD CL (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TD CL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ben sinds een goede week de bezitter van een ’’Indianred’’ Golf III GTD Special uit 1996.
Dit type stond niet in de lijst vandaar dat ik 1.9 TD CL heb gekozen....
De auto zier er sportief uit met spatbordverbreders,sideskirts,mistlampen,dakspoiler,sportinterieur en LMV.
Qua uiterlijk kan ie nog best meekomen met jongere auto’s.
Heb de Golf eigenlijk gekocht uit economische redenen. Ik moet een auto hebben die er leuk sportief uitziet maar tegelijk degelijk en zuinig is.
Dat heb ik naar mijn mening gevonden in deze Golf.
Met zijn 75 (!) hele PK’s trek je nou niet direct de keien uit de straat. Maar goed meekomen gaat best en soms nog iets meer....
Ondanks zijn 75 PK heb je niet gauw het gevoel dat je wat tekort komt. Het nadeel is wel dat de auto aardig wat toeren maakt op de snelweg (120 km/h 3100 Tpm) en das veel voor een diesel.
Met als 2e nadeel het geluid in de auto. Want das best fors vind ik zelf. Heb weleens een -oudere- diesel gereden die een stukje stiller was. Maar goed, sommige zullen het ’’sportief’’ vinden. Ik vind het een serieus nadeel.
Het vebruik is goed te noemen. Rij veel korte stukjes (20 km) en het verbruik ligt rond de 1 op 16,5. En kan op de snelweg teruggebracht worden naar de 1 op 18 a 19.
Moet je overigens niet constant 150 gaan rijden natuurlijk...
Hij heeft nu 182000 km gelopen en er rammelt helemaal niks! Ook werken alle toeters en bellen nog steeds naar behoren. Voor een Golfje is ie best luxe te noemen. Elektr. rmn, elekr. dak, elektr. spiegels en verwarmd, verwarmde ruitesproeiers en CV.
Ik hoop met deze Golf meer geluk te hebben dan met mijn vorige Golf!!
UPDATE 10-06-2010:
Na 2,5 jaar trouwe dienst gaat de Golf ons dan toch verlaten. De kilometerstand stand meldde bij verkoop 251300 km en de motor kon makkelijk nog het dubbele aan. Maar de carosserie werd slecht en begon op verschillende plaatsen te roesten en de dorpels werden ook slecht. Verder moesten er voor de komende APK veel vervangen worden: Voorruit, schokdempers achter, wiellagers achter, complete uitlaat incl. kat, achterremmen en het overige kleine spul wat ze bij een APK tegenkomen. Volgens de garage waren de kosten rond de 1000€ en dat vonden we teveel.
Auto is inmiddels ingeruild op een Citroen Berlingo 2.0HDI ''Chrono'' Multispace uit 2002. Keuze voor deze auto was de hoge zit ivm mijn hernia...
PROBLEMEN
Mistlampen werkten niet (stekkers niet aangesloten)
Motorsteun versnellingsbak vervangen
Olie ververst
Aanjager gerepareerd (maakte sluiting met de autoradio)
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.