Volkswagen Golf 1.9 SDI Milestone (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 SDI Milestone |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 277.000 km |
KM-stand laatst | 348.000 km |
ERVARINGEN
- 348.000 km
Deze auto heb ik samen met mijn ouders aangeschaft als tweede auto. Een diesel, want er zou wel veel mee gereden gaan worden. Mijn ouders betaalden de aanschaf, ik betaal mee.
Omdat mijn ouders de aanschaf betaalden, had ik niet heel veel in te brengen op motorisch gebied. Vandaar die SDI. Hoe rijdt dat nou? Nou, best goed. Een SDI is een goede motor om normaal met het verkeer mee te komen. Vraag je alleen íetsje meer, dan stelt hij teleur. Dit weet je natuurlijk van te voren dus heel erg is het niet. Toch blijf je het jammer vinden als je na een snellere (zo ongeveer elke andere...) auto weer in de SDI stapt, dat hij zo langzaam is.
Door het gebrek aan pk\'s, ga je wel rustig rijden. Snel ben je toch niet. Een verbruik van 1:22 is goed te halen. Snel doorschakelen, niet bij 50 in z\'n V gaan optrekken enz.
De Golf rijdt wel prettig. Het bochtengedrag is niet geweldig, er ontbreekt van alles aan, zoals centrale deurvergrendeling en elektrische ramen, maar hij rijdt wel erg lekker. De auto heeft een prettige versnellingsbak. De 3e versnelling is bijzonder sterk. Haal je het uiterste uit de motor, dan kun je tussen de 20 en de 85 in z\'n drie blijven rijden. Vooral in de bergen is dat wel handig.
Mensen kijken je vreemd aan als je vertelt dat je met een SDI naar Frankrijk gaat. Waarom niet? Hij doet het prima. Oke, de Ardennen haal je niet in z\'n V en ook in het binnenland moet je wel eens terug. Vorig jaar heb ik zelfs de Mont Ventoux gereden. Gelukkig heeft de auto 5 versnellingen dus zit er altijd wel een goede tussen.
Toch zijn de bergen een beetje teveel gevraagd als je normaal wil doorrijden. Alle Fransen zitten achter je te drukken (doen ze sowieso wel) als je naar boven rijdt en voor je gevoel is het ook niet echt geweldig als je constant plankgas in z\'n twee naar boven rijdt.
Mijn volgende auto wordt in ieder geval weer een Volkswagen. Als het dan een diesel wordt, laat ik de SDI\'tjes wel staan. De motor bevalt prima, maar inhalen is echt spannend in deze auto en een TDI is net zo zuinig als je je een beetje kunt beheersen.
Plus punten zijn;
+ Erg zuining
+ Werkende airco (door de vorige eigenaar achteraf ingebouwd...)
+ Cruise control (zelf ingebouwd)
+ Schakelt perfect
+ Sterk onderin (daar waar een turbo toch nog geen pit heeft, dus zo onder de 1700tpm)
+ start altijd
+ verbruikt eigenlijk geen olie
+ weegt 1047 kg, gunstig in de wegenbelsting.
+ Rijdt gewoon lekker..:)
De minpunten;
- slooooom.....
- ondanks een milestone uitvoering, blijft het een kale CL
- dus slingeren en knopjes indrukken aan de passagierskant wat je in het begin steevast vergeet
- Motorgeluid is erg aanwezig, kan als hinderlijk worden beschouwd.
- Heeft toch wel regelmatig iets (zal met de kmstand te maken hebben)
- roest
Wat was er dan allemaal mee? Zie hieronder.
PROBLEMEN
- 348.000 km
- Remschijven zijn vervangen
- remblokken zijn vervangen
- Versnellingspook zat los op de bak, was afgebroken....:S
- Homokineet linksvoor finaal aan gort
- schokbrekers achter vervangen
- een of andere flapdrol vond het leuk om de achterruitenwisser eraf te roppen.
- massaprobleem. Geeft geen richting aan als je het rempedaal intrapt, of gaat met het remlicht knipperen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.