Volkswagen Golf 1.9 SDI (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 SDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 108.336 km |
KM-stand laatst | 125.500 km |
Aanschaf
- 108.400 km
Na mijn gruwelijke eerdere miskoop (nee geen dealer review, die zal weinig objectief zijn. Maar ik koop er nooit meer een auto) en een kleine aanrijding moest de Polo eerder plaats maken voor zijn vervanger dan gepland. Gezien het aantal kilometers dat gemaakt word, een voorkeur voor een diesel / LPG G3. Via Speurders.nl een Golf gevonden (in eigen woonplaats)
Prima proefrit en met de eerder opgedane ervaring alles gecontroleerd wat voor iemand die geen bijzondere interesse heeft in de automotive branche, inc het aanvragen van een NAP en recente APK (aandachtspuntenlijstje was keurig weg gewerkt)
Deal rond gemaakt voor 2000,-
Eerste rij ervaring is prima. Ik heb voorheen altijd de luxe van leasewagens gehad en de vorige privé aanschaf, de polo was zoals gezegd geen succes (Bad karma?)
Wat mij direct opviel is het feit dat de Golf een stuk beter op de weg ligt dan de Polo, ongetwijfeld heeft dat te maken met de 200 extra kilo's.
de Golf is alles behalve een snelheidmonster maar dat sluit redelijk aan bij de rij ervaring van de Honda Civic Hybrid. De TDI uitvoering schijnt echt beter te zijn maar goed, ik heb het idee een prima auto heb met weinig kilometers.
Groot gemis is het electrisch bedienbaar raam (dat mis je echt als alleen maar staat op parkeerterreinen met pasjes)
Verder heeft de auto een orgineel "Drum halfzware" interieur, een luxe die van mij niet had gehoeven.
Tot slot heeft de auto, voor zijn leeftijd, in mijn ogen weinig schades en gebruikssporen.
update
- 111.121 km
De Golf maakt zijn reputatie waar. Eet echte winterweer lijkt geen invloed te hebben. Starten doet hij altijd in 1 keer. Het enige wat opvalt is dat het voor gloeien wat langer duurt. En het blijft vrij lang koud in de auto (ik had ooit een docent die met handschoenen in de auto zat, ik begrijp dat nu wel.)
Ook is het verbruik wat gestegen. De luxe van een tankpas heb ik niet meer en merk dus direct wat een zware rechtervoet kost. Toch maar eens een cursus volgen of een brandstof monitoringsysteem zoals ScanGauge plaatsen.
voorlopig geef ik het winterweer maar de schuld. Het streven is 1:20, boven de 1:16 is onacceptabel voor me zelf.
De rooklucht is inmiddels een stuk minder geworden. Stevig poetsen met Alcanet (alles reiniger) en sprayen met HG "alle nare geurtjes weg" heeft zeker effect gehad. Nu het interieur filter nog.
Omdat de onderhoudhistorie onbekend is (geen boekje) en twijfel ik om toch maar de distributieriem te laten doen. Wanneer ik het advies van VW volg zou het inmiddels 2 maal gedaan moeten zijn (op basis van leeftijd) Wanneer het ooit gedaan is, is dat in ieder geval niet bij de dealer geweest (historie over de eerste 3 jaar is bekend)
Geen goedkope ingreep maar het kapot laten lopen van het blok is kostbaarder.
Toch maar eens gaan kijken naar een goed onderhoudssysteem voor de golf.
Verder heeft oude radio plaats moeten maken voor een nieuwer model
onderhoud
- 111.132 km
De eerste stevige uitgave,
distributieriem en waterpomp laten vervangen.
Een stevige uitgave maar zoals ik al eerder aangaf, een nieuw blok is kostbaarder. Na vergelijkend waren onderzoek bij de plaatselijke dealer laten doen.
Ik heb mij verbaasd over het prijsverschil tussen diverse partijen (witte garage, "keten" en dealer) en het feit dat de dealer er eigenlijk heel goed uit kwam. Voorlopig kan ik er weer tegen.
Reparatie
- 122.000 km
Eerste "grote" reparatie aan de Golf sinds ik
hem in het bezit heb.
Bij het weg rijden vanaf een parkeer terrein merkte ik op dat de rem wel erg diep in getrapt kon worden zonder de verwachte reactie namelijk afremmen.
Met de hand aaan de handrem 100 meter verder gerold naar een garage in de buurt (Bosch service center)
de rechter achterrem bleek lek op de plunjer.
Wel jammer dat de vlotter van het remvloeistof bleef hangen en het terkort aan vloeistof laat opmerkte.
Behalve een rem ook de remvoering aan linker en rechter zijde vervangen.
Gaf me meteen even de gelegenheid om de auto vanaf een andere zijde te bekijken, de onderkant.
Het verbaasde mij min of weer hoe de onderzijde er uitzag, keurig netjes nagenoeg geen vuil.
Ook de garagehouder bevestigde dat de auto technisch gezien in goede conditie verkeerd.
Inclusief het gebruik en brandstof van de leen auto kon ik voor 358,30 mijn Golf weer mee nemen
defect
- 125.500 km
Afgelopen dagen starte de SDi steds slechter. NOrmaal, onder de meest koude omstandigheden starte de auto meteen maar bij de huidge temperature was het even afwachten of de motor wou aanslaan, met name wanneer de motor koud was
Toch maar even een bezoekje aan de dealer gebracht. Een defecte / niet goed werkende temperatuursensor was de oorzaak. 45 minute, 2 prima kopjes koffie en 99 euro lichter stond ik weer buiten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.