Volkswagen Golf 1.8 TSI 160pk Highline LE 18T (2009)

autoreview

Volkswagen Golf 1.8 TSI 160pk Highline LE 18T (2009)

Signalement

UitvoeringGolf 1.8 TSI 160pk Highline LE 18T
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst35.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volkswagen Golf 1.8 TSI 160pk Highline

  • 35.800 km

Sinds eind augustus is mijn vader in het bezit van een Golf VI. Het betreft een Limeted Editon 18T. Deze speciale uitvoering werd, door Volkswagen, in het leven geroepen wegens zeer lange levertijden voor de 1.4 TSI 160pk motoren.

De auto beschikt over de volgende opties:
-- Highline uitrusting
-- Trekhaak
-- Uitlaatsierstuk
-- Limeted Edition 18T pakket, bestaand uit:
+ Metalic lak
+ 4 deuren met elektrische ramen achter
+ Licht en Zicht II
+ Opbergpakket
+ Multimedia aansluitbox


Inleiding
Nadat de vorige auto (Volkswagen Passat Variant 2.0, bj. 2004) de 100.000 kilometer had gepasseerd, opzoek gegaan naar een nieuwe auto. Het moest zowiezo een auto worden uit de VAG-groep, hiermee heeft mijn vader namelijk goede ervaringen.
Een Passat van het meest recente model viel al snel af omdat we deze auto niet erg mooi vinden, en hij is te groot.
Daarna gekeken naar een Seat Exeo ST. Een mooie auto, erg mooi dashboard maar hij voelde erg krap aan van binnen (vooral voorin). Ook het motorenaanbod viel bij deze auto tegen. De 2.0 TSI motor werd te duur en de 1.8 turbo is gedateerd.
Vervolgens toch maar weer bij de Volkswagen dealer gekeken naar een Golf VI. Mooie auto, luxe dashboard en in highline uitvoering behoorlijk compleet. Golf Plus en Golf Variant zijn ruimer maar vinden we niet mooi.

Het werd dus een Golf VI. Proefgereden in een 1.4 TSI 122pk, deze auto vonden we zeer vlot en krachtig genoeg. Maar omdat de auto een caravan van 1400kg moet kunnen trekken moest het een 160pk versie worden. Op dat moment was net het actiemodel Limeted Edition 18T uitgekomen. Deze uitvoering beschikt over een 1.8 TSI 160pk en is dus even krachtig als de 1.4 TSI 160pk. Uiteindelijk gekozen voor de Limeted Editon 18T omdat deze uitvoering met extra opties was uitgerust en wegens de kortere levertijd. Verder gekozen voor de highline uitvoering omdat hierbij de auto standaard beschikt over lichtmetalen velgen en een radio (RCD 310) vanuit fabriek. Als je deze opties bij een comfortline zou bijbestellen ben je even duur uit als een highline, maar een highline is completer (zoals sportstoelen met alcantara, lederen multifunctioneel stuurwiel, etc.)


Comfort
Allereerst valt de stilte in de auto op. Je hoort de motor nauwlijks bij het rijden. Alleen als je hoger in de toeren gaat (vanaf 3000 toeren) gaat de motor brommen. Dit is absoluut niet storend. De sportstoelen zitten erg goed en het stuur ligt lekker in de hand. Het dashboard bestaat aan de bovenkant uit luxe zachte materialen. Aan de onderkant is het wel hard. Verder is de bediening van alle knoppen erg makkelijk. Alleen de verstelling van de spiegels werkt nog wel eens tegen. De radio (RCD 310) bediend zich erg makkelijk en er komt goed geluid uit de 8 speakers. Alleen jammer dat het display van de radio blauw gekleurd is bij ingeschakelde verlichting. Dit past niet echt bij de rest (tellers wit en rest rood).


Prestaties
De 1.8 TSI 160pk motor is een erg fijn blok. Hij is zeer krachtig over een breed toerental. Bij stoplichtsprintjes rijd je bijna iedereen eruit. Verder is de motor zeer stil, bij het stationair draaien hoor je hem niet in de auto. Wel maakt de motor, wanneer hij koud is, veel kabaal. Dit schijnt te horen bij de TSI motoren. In de auto hoor je hier echter niets van.
De auto ligt goed op de weg en helt nauwelijks over in bochten. Het verbruik is ongeveer 1:11/1:12 waarbij er veel in de stad gereden wordt.


Betrouwbaarheid
Minpunt vind ik dat de vering aan de achterkant kraakt bij het in- en uitstappen achterin de auto. Voor de rest valt er nog weinig over de betrouwbaarheid te vertellen. Tot nu toe heeft de auto ons geen enkele keer in de steek gelaten (wat je ook wel mag verwachten van een nieuwe auto). Hopen dat dit zo blijft.


Gebruikskosten
Tot nu toe geen extra kosten gehad aan deze auto.

------------------------------------------------------------------

Update (9.200 kilometer)

Bij het wassen van de auto is me opgevallen dat het linkerachterportier bij gesloten toestand niet helemaal mooi sluit aan de buitenkant. De onderkant van het portier stak namelijk iets uit. Ook zat bij een ander portier het deurpaneel niet helemaal goed, er zat namelijk een vrij grote kier. Vandaag bij de dealer geweest en deze 'probleempjes' zijn kostenloos verholpen. Verder bevalt de auto nog uitstekend.

------------------------------------------------------------------

Update (12.800 kilometer)

Vorig weekend auto gekleid en in de wax gezet. Hierbij ook enkele foto's gemaakt en aan deze review toegevoegd. Verbruik van de auto ligt rond 1:12 en bij langere ritjes buiten de bebouwde kom daalt het verbruik naar zo'n 1:14. Verder bevalt de auto nog erg goed en er hebben zich de afgelopen kilometers geen problemen voorgedaan.

------------------------------------------------------------------

Update (13.100 kilometer)

Gisteren zo'n honderd kilometer gereden met caravan van 1300 kg. De auto trok de caravan zeer goed, versnelt goed bij inhaalacties en trekt goed op. Ook hoor je de motor nauwelijks bij zo'n 100 km/u. Het gemiddelde verbruik lag op zo'n 1:11 (100 kilometer met caravan en 100 kilometer zonder).

------------------------------------------------------------------

Update (21.500 kilometer)

Inmiddels heeft de auto een kleine beurt gehad. Geen mankementen aangetroffen (wat ik ook niet had verwacht) alleen olie's ververst etc. Het verbuik van de auto ligt bij deze winterse temperaturen rond de 1:12 (op winterbanden), bij normale temperaturen rijdt hij gemiddeld 1:13.

------------------------------------------------------------------

Update (35.800 kilometer)

De auto nu zo'n 2 jaar in bezit en hij bevalt nog steeds erg goed. Tijdens de vakantie zo'n 2.500 comfortabele kilometers gereden waarbij het verbruik telkens ruim boven de 1:13 lag, hierbij veel kilomters op de snelweg met volgeladen auto en 136 km/u op de cruisecontrol. De motor is heerlijk krachtig en stil, zo'n 2800 toeren bij 136 km/u en terugschakelen is niet nodig bij beklimmingen op snelwegen, gewoon in de 6e versnelling en de snelheid blijft constant.

De auto rijdt nog steeds als nieuw en ook aan de binnen- en buitenkant ziet hij er nog als nieuw uit, geen slijtageplekken te vinden.

P.S. Ik heb gezien dat bij nieuwe Volkswagens nu ook de Nederlandse taal beschikbaar is voor de boardcomputer, kan de dealer dit instellen middels de computer?

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.