Volkswagen Golf 1.8 75pk CL (1995)

autoreview

Volkswagen Golf
Volkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen Golf - interieur

Signalement

UitvoeringGolf 1.8 75pk CL
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst65.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 65.000 km

Ik was op zoek naar een betrouwbare auto met weinig kilometers en heb eerder Golf 3 en 4 (nieuw) zakelijk gereden. Mijn vorige Golf 3 was ook een 1.8, maar dan met 90 i.p,v 75 pk. Na mijn vorige auto, een klassieke Mercedes met automaat moest het ook liefst een automaat zijn, voor ontspannen file rijden. Deze Golf vond ik in absolute nieuwstaat verkerend bij een tweedehandsdealer met 55000 op de teller en een keurige onderhoudhistorie voor 3000 euro. Veel vergeleken met auto's van hetzelfde bouwjaar maar niet veel voor een auto in deze conditie en staat . De distibutieriem was bij km 42000 vervangen vanwege de leeftijd van de auto. En de auto had ieder jaar zijn goed gedocumenteerde onderhoudsbeurt gekregen. Wel zaten de originele achterbanden er nog op, niet versleten, maar enigzins verdroogd. Via de duitse ebay orgineel vw lichtmetaal gevonden voor 25 euro en via marktplaats 4 nagenoeg nieuwe banden voor 60 euro. De lak en het kunststof zien eruit alsof de auto nog geen jaar oud is, dankzij het binnen slapen. Ook in het interieur die nieuwe looks en ook niet de lucht die je in oudere auto's verwacht

De 3 is in veel opzichten een model van generaties terug. De uitrusting mag gerust karig genoemd worden. Verwennerij is in geen velden of wegen te bekennen. Maar op zich hoeft dat in een oudere auto geen nadeel te zijn in verband met reparaties aan dit soort onderdelen. Het ontwerp is tijdloos en een tikje saai maar wel des Golfs. What you see is what you get. Gelukkg kloppen de lijnen van het ontwerp wel, de Golf 5 vind ik wat betreft veel minder geslaagd, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ook aan weggedrag merk je dat de tijd niet heeft stilgestaan. Deze Golf is uitermate comfortabel te berijden maar op de linkerbaan bij het stoplicht heeft ie niet veel te zoeken. Wat dat betreft is de ervaring met 15 pk meer van de andere 1.8 uitvoering een groot verschil. Ook voor het snellere bochtenwerk ben je beter af in de auto's anno nu. De Golf stuurt weliswaar licht maar voelt wat log en zwaar aan. Het hoge gewicht op de voortrein zorgt voor een goedmoedig maar onderstuurd karakter. Absoluut een auto die in het hedendaagse verkeer gewoon goed mee kan komen. Ook op vakantie heen en weer naar Griekenland geen onprettige verrassingen. Wel in Zuid Duitsland dankzij extreem hoge temperaturen dampbellen in de benzineleiding, te merken aan stevig stotteren. Na afkoeling was dit over. Op bergweggetjes in Griekenland merk je dat de 1,8 gelukkig wel genoeg newtonmeters achter de hand heeft om vlot bergop te kunnen. Bergaf wel zoals het hoort vooral op de motor remmen want de remmen zijn welswaar op hun taak berekend, maar niet overbemeten. (Trommelremmen achter!) Ook op de snelweg merk je dat moderne auto zoals bijv een Audi stoppers heeft van een geheel ander kaliber. Gepaste afstand is dan ook het devies. Dit is een ideale auto voor iedereen die van degelijk ontspannen rijden houdt. Het brandstofverbruik is ondanks de automaat redelijk te noemen. In de praktijk zo'n 1 op 12 of 13, bij een normale tot rustige rijstijl.
Als je kunt kiezen is de 90 pk 1.8 gewoon net iets beter en vlotter en zal niet veel meer kosten. Daarnaast verdient een 3 met schuifdak de voorkeur omdat het dankzij de donkere bekleding snel warm wordt in de auto. Het ventilatiesysteem voldoet matig tot redelijk, stand 3 van de ventilator is gewoon te rumoerig,terwijl je deze stand nodig hebt om het hoofd koel te houden. De verwarming is wel prettig en precies af te regelen en schommelt niet qua temperatuur bij verschillen in snelheid of toerental. Het linkervoorportier veroorzaakt door een kleine uitsparing in het carrosserie windgeruis. Onduidelijk is ook waar die uitsparing voor dient.

Binnenkort moet de uitlaat vervangen worden maar daarvoor ook al via Ebay een adres gevonden waar de gehele uitlaat (exclusief kat) nog geen 40 euro nieuw kost. De moter verbruikt totaal nog geen olie, er zit zelfs geen zwarte aanslag aan de binnenkant van de uitlaat. Nog nooit meegemaakt!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.