Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk Highline (2009)

autoreview

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk Highline (2009)

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 TDI 105pk Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf29 km
KM-stand laatst148.286 km
Lezerswaardering: 15%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste half jaar

  • 14.233 km

Op 27 augustus 2009 heb ik mijn nieuwe Golf VI opgehaald. Het leasebudget stond een Highline uitvoering toe inclusief DSG en de nodige extra's.
Naast de DSG heb ik o.a het Executive pakket gekozen met Premium telefoonvoorbereiding, een Dynamic pakket met sportonderstel en 17" lichtmetalen wielen, een Secure pakket met alarm en o.a. stoelverwarming en koplampsproeiers en nog wat andere zaken.
Ik ben nu ruim 14.000 kilometers verder en ik kan niet anders zeggen dan dat ik uitermate tevreden ben met deze auto. Ik rij al meer dan 12 jaar lange afstanden, maar met deze Golf VI is dat geen straf.

Ik zal hieronder wat + en - zaken aangeven:

+ 1.6 liter motor is erg krachtig en soepel (verving de 2.0 liter 110 pk motor tijdens bestel traject, maar dat is geen staf gebleken, max. koppel van 1.6 liter motor is in een veel breder toerenbereik aanwezig en hij is stiller)
+ DSG is heerlijk
+ Probleemloze bediening
+ RNS310 voldoet prima en wordt niet gestolen(afkloppen....), dit in tegenstelling tot de RNS510.
+ Premium carkit is een aanrader
+ Ondanks sportonderstel nog erg comfortabel en stil
+ Stoelverwarming met drie standen was ideaal de afgelopen tijd
+ Highline sportstoelen zitten voortreffelijk

- Geen dimlicht indicator lampje op het dashboard (zit in de schakelaar)
- Electrisch inklapbare spiegels klappen soms niet meteen uit na het bedienen van de bijbehorende draaiknop
- De optie Ruitenwisservloeistofmeter blijkt alleen een lampje te zijn...
- Dode hoek buitenspiegel

Problemen (tot 14.233 km):

Bij aflevering bleek het stuurwiel scheef te staan (naar links). Het betreft een multifunctioneel stuurwiel, dus dit was erg hinderlijk. Het heeft drie werkplaatsafspraken gekost voordat de dealer het heeft opgelost. Ook hier bleek het o.a. aan nukkige software instellingen (stuurwielsensor...) te liggen en bij de tweede keer was er niets gebeurd omdat de monteur het probleem niet had aangetroffen. Ik hoop dat deze probleem oplossing door de dealer geen indicatie is voor eventuele volgende problemen....

Voor de rest is er (nog) niets noemenswaardig gebeurd.

Dode hoek in buitenspiegel

  • 15.288 km

Ik ben gisteren voor de tweede keer geconfronteerd met een hinderlijk minpunt van de Golf VI, met een bijna-ongeluk als gevolg. De buitenspiegel veroorzaakt een dode hoek waar een auto uit de B-klasse (Corsa, Polo) geheel in verdwijnt. Als ik de zijruit van het voorportier als referentie gebruik (dus de ruit van het achterportier niet meereken) en de spiegel zo instel dat ik zelfs de deurgreep van het achterportier niet meer kan zien, dan nog is er een zeer grote dode hoek. Deze wordt mede veroorzaakt door het design van de buitenspiegel. Het zicht in het dode hoek gedeelte van het spiegelglas wordt bijna geheel afgeschermd door de spiegelbehuizing. Je ziet dus in dat gedeelte van de spiegel vrijwel alleen de zwarte binnenkant van de spiegelbehuizing. Ik ben benieuwd naar de mening van andere Golf VI rijders omtrent deze dode hoek.

Verbruik

  • 20.007 km

Vandaag de 20.000 km aangetikt. De 5.000 km vanaf de vorige update zijn zonder een enkel probleem verlopen. Morgen worden de zomerbanden er weer onder gezet.
Het viel me de vorige tankbeurt al op dat de auto steeds zuiniger ging lopen, natuurlijk speelt ook het weer nu wel mee, maar volgens de boordcomputer had ik de laaste rit van 175 km 4.9l/100km verbruikt en over de hele tank 5.2l/100km. Helaas had ik hiervoor al de dagteller ingedrukt en kon dus het exacte verbruik niet uitrekenen.
Maar vandaag wederom getankt en de boordcomputer gaf wederom dezelfde verbruikswaarden aan. Maar het totale verbruik over 748,7 km is bij 37,66 liter diesel dus 1 op 19,88, dus vrijwel 1 op 20!
Ik heb er niets voor gedaan om extra zuinig te rijden, dus het is mijn normale rijstijl. Natuurlijk wel veel op de cruisecontrol (128km/u), maar als ik er eens goed voor zou gaan zitten, dan moet het nog zuiniger kunnen. Maar hier heb ik eigenlijk helemaal geen zin in, daarvoor rijdt de Golf te lekker!
Op naar de volgende 20.000 kilometers!

DSG probleempjes

  • 27.639 km

Tja, deze update had ik liever niet willen geven, maar sinds een aantal weken heb ik last van wat probleempjes met de DSG bak.
Het begon met een zeer irritant geklapper in de 5e en 6e versnelling tijdens het filerijden en dan vooral bij gas los / gas geven wisselingen. Als je dit dan ging simuleren in de 6e versnelling door het gaspedaal op en neer te drukken, dan kwamen er onheilspellende klapper geluiden uit de DSG bak. Maar uiteraard waren deze geluiden veel minder te horen tijdens een proefrit met een monteur bij de dealer. Zou normaal zijn, doordat de tweede koppeling al klaar staat......
Vlak erna heb ik in zo'n twee weken tijd tot drie keer gehad dat de motor binnen een kilometer na de koude start afsloeg bij het afremmen tot stilstand bij een kruising of rotonde.
Weer terug naar de dealer. Geen foutcodes in het systeem te zien....maar we gaan hem uitlezen en de gegevens moeten naar de fabriek in Duitsland worden gestuurd ter beoordeling. Dankzij de moderne techniek, o.a. een dongel met Bluetooth in de auto, verbonden met een computer even verderop, duurde dat meer dan een uur, voordat ze uiteindelijk maar de oude computer er aan hadden gehangen en de meetgegevens konden verzenden naar de fabriek.
Na ruim een week kwam de uitslag dat er een software update plaats moet vinden voor de DSG bak. Deze afspraak staat over anderhalve week gepland.
Voor de rest geen problemen te melden. Heb de beoordeling van de betrouwbaarheid wel wat lager gezet.

****Update 30-06-2010****

Vanaf de laatste review update tot aan de vervanging van de software vorige week geen klachten meer gehad. Voor deze software update moest de auto weer worden verbonden met de computer die op zijn beurt weer verbinding had met de computer bij de importeur. Hierop stond de nieuwe software al klaar en het duurde ongeveer een kwartiertje voordat deze was geladen in mijn auto. Allemaal heel erg hightech, maar volgens mij allemaal erg frustrerend voor de monteur/dealer, die hierdoor eigenlijk helemaal buiten spel staat.
Enfin, eergisteren rij ik weg bij mijn werk. Na een paar honderd meter een kruising....afgeslagen motor....:(
Vandaag weer een bezoekje gebracht aan de dealer om de hele handel weer te laten uitlezen en op te sturen naar de importeur/fabriek. To be continued.....

Eerste jaar en DSG update

  • 33.400 km

Zo, het eerste jaar zit er op en de eerste 30.000 beurt is achter de rug. Eigenlijk zijn er geen bijzonderheden te melden. Sinds de vorige update van 30 juni is de auto niet meer afgeslagen.
Toch heeft de laatste keer uitlezen een vervolg gekregen vanuit de importeur.
Op de dag van de beurt is er een testrit van zo'n 50 km gemaakt, waarbij er door een medewerker/monteur een bepaalde procedure is gevolgd welke op een paar A4'tjes stonden geschreven.
Het voelde een beetje alsof ik een bejaarde was en dat de auto nu eens even echt werd uitgelaten om de DSG eens lekker op zijn falie te geven.
Enfin, ik rij er al weer ruim twee weken in na de beurt/testrit en hij doet het verder prima. Het lijkt er dus op dat de probleempjes met de DSG zijn opgelost.
Omdat de auto verder uitstekend bevalt en er ook geen andere problemen zijn bijgekomen, heb ik de beoordeling voor de betrouwbaarheid er weer een ster erbij gegeven.

Winterbanden....

  • 40.600 km

En dan hier het zesde verslag over mijn Golf VI. Over de auto verder niets dan lof. Sinds het laatste verslag absoluut geen enkel probleem gehad, ook niet met de DSG. Dus de probleempjes hiermee lijken geheel opgelost.
Het is nog steeds een heerlijke auto om lange stukken mee te rijden, goede stoelen en stoelverwarming met drie standen. Heerlijk als je om half zes 's morgens bij -8 graden weg moet.

Verder drie weken terug weer mijn winterbanden laten monteren bij Kwikfit. Maar dat is me een sof geworden zeg. Het is dat ik er met de neus boven op stond en niet in de wachtruimte met een bakje koffie, anders hadden ze er zo weer nieuwe winterbanden opgezet in plaats van mijn winterbanden in het rek (met mijn kentekenlabel erop). Moest ze zelf aanwijzen aan de Kwikfit medewerker.
Maar dat was nog niet alles. Tijdens de eerste snelwegrit last van onbalans. Dit had ik de vorige winter niet dus maar eens langs bij Kwikfit. Geen tijd, kom morgen maar terug....
Uiteindelijk kon ik langskomen en hebben ze de beide achterbanden gebalanceerd, alleen achter, omdat ik geen trillingen voelde in het stuur. 1 band was uiteindelijk nog beter gebalanceerd zonder lood dan met lood (?) en op de andere zat 90 (!) gram lood geplakt in stukjes van 5 gram..... Zonder lood gaf het apparaat 75 gram aan dus maar eventjes de band een slag gedraaid op de velg. Ik vroeg nog of de voorbanden niet ook gebalanceerd moesten worden. Maar dat was niet nodig.....
Enfin, eerste rit op de snelweg, onbalans nog steeds niet weg, dus weer terug en nu ook de beide voorbanden laten balanceren, deze waren uiteraard ook niet goed. Er is dus iets misgegaan tijdens de eerste balanceeractie, maar wat, dat valt natuurlijk niet meer te achterhalen. Natuurlijk excuses, maar daar heb ik niets aan, liever de eerste keer goed, KwikFit! Of wat was het ook al weer....KwikFlut?

Omdat de auto verder geen enkele klacht heeft gehad de afgelopen tijd, de beoordeling voor Betrouwbaarheid aangepast.

Airco defect

  • 48.559 km

De Golf is nu anderhalf jaar oud en heeft bijna 50.000 kilometer gelopen. Het is niet het moment om al tegen serieuze problemen aan te lopen. Maar dat is helaas gisteren wel gebeurd.
Bij het wegrijden van mijn werk merkte ik op dat het binnen in de auto niet zo lekker aanvoelde als normaal. Tot gisteren was ik zeer in mijn nopjes met de Climatronic. Ik hoefde er eigenlijk nooit wat aan te veranderen, behalve de temperatuur. Maar gisteren was dat anders, na wat geëxperimenteer kwam ik er achter dat de airco niet echt koelde.
Dus op naar de dealer en aan de testkast. De airco bouwde geen druk op en de temperatuur bij de uitstroomopeningen (daar zitten dus ergens temperatuursensoren in het dashboard) was ook niet echt koel te noemen. De monteur wees mij op de airco pomp en liet zien dat de poelie wel gewoon ronddraaide, maar het boutje in het midden stond stil. Conclusie: airco pomp overleden. Er zit een dempend rubber tussen de poelie en de pomp zelf en deze zal waarschijnlijk zijn afgescheurd, waardoor de pomp niet meer ronddraait.
Na demontage zal moeten blijken of dit rubber ook inderdaad defect is en of de pomp zelf niet intern defect is geraakt. Dan zal namelijk het hele aircosysteem moeten worden doorgespoeld voor een paar uurtjes om het ijzervijlsel uit het systeem te krijgen.
Maar voor nu staat de airco pomp in backorder en is er dus nog geen afspraak te plannen voor de vervanging.
Dat wordt dus een tijdje rondrijden zonder airco. Ik heb de betrouwbaarheid met een ster verminderd.
Jammer, voor de rest ben ik namelijk wel erg tevreden met deze wagen.

****Update 07-04-2011****

Vandaag de auto weer opgehaald met een nieuwe airco pomp. We hebben dus weer koele lucht :)
Overigens wel een opmerking over het verbruik van deze 1.6 TDI 105pk motor met DSG: ik rij hier met een rustige rijstijl en op lange stukken ongeveer maximaal 1 op 21 (boordcomputer). Echter, met de huurauto van vandaag, een Golf VI Trend 2.0 TDI 110pk 119gr. 5-bak, reed ik een gemeten verbruik van 1 op 25,5 over 350km (13,71 liter diesel).
Normaal zou de DSG niet moeten zorgen voor een meerverbruik. Maar ik vond het een opmerkelijk verschil en zeker het vermelden waard.

Het gaat niet de goede kant op........

  • 91.757 km

Na een lange tijd weer eens een review. Maar niet zo'n hele positieve. Ik ben het afgelopen jaar twee maal gestrand met pech :(
De eerste keer was september 2011 bij een kilometerstand van 62.000 km. Een dag na de grote beurt ben ik gestrand met een afgelopen multiriem. Doordat de multiriem ook de dynamo aandrijft, was doorrijden niet mogelijk. Bij de dealer bleek dat dit werd veroorzaakt door een compleet afgebroken poelie van de multiriem. De afgebroken bout + poelie werden teruggevonden op de motorafdekplaat.
Maar 1 augustus 2012 was het wederom raak. Ik rij een kruising op en ineens was de complete aandrijving weg. Wagen uit laten rollen, maar het gaspedaal reageerde niet meer en de versnellingsweergave in het beeldscherm knipperde. Herstarten van de motor leverde ook een motorstoringslampje op.
De diagnose luidt nu een defecte "mechatronics" unit van de DSG versnellingsbak. Het betreft dan eigenlijk de electronica van de DSG. Volgens de dealer een kostbare grap (voor de leasemaatschappij).
Ben ik even blij dat ik deze Golf niet privé rijdt. Ik tuf lekker privé in een Renault Scenic II. Door velen verguist door zijn onbetrouwbaarheid, maar na bijna drie jaar Scenic rijden (inmiddels mijn tweede) ben ik nog nooit gestrand met pech onderweg. En er hangt tijdens de vakanties ook nog eens duizenden kilometers lang een caravan achter.
De Golf daarentegen heeft een luizenleventje. Alleen maar lange snelweg ritten op de cruisecontrol. 2x pech onderweg binnen 100.000 km is dan onacceptabel. Wordt vervolgd.......

Nieuwe update

  • 131.735 km

We zijn zomaar ineens anderhalf jaar verder sinds de laatste update van mijn review.
De Golf blijft een heerlijke auto om mee onderweg te zijn. Maar de serieuze problemen die ik er mee heb gehad, waaronder 2x gestrand onderweg, zijn niet te negeren.
Vlak voor de 120.000 km beurt begint de auto te trillen bij het optrekken vanuit stilstand. De diagnose: koppeling vervangen. En dat bij 90% snelweg kilometers in combinatie met een automaat.

Het levert het volgende rijtje serieuze problemen op:

50.000 km: Defecte aircopomp
60.000 km: afgelopen multiriem (gestrand)
90.000 km: defecte mechatronics DSG (gestrand)
120.000 km: koppeling defect

Vrijwel alles is onder garantie dan wel coulance vervangen, maar dat maakt het niet minder erg.

Jammer, zoals al gezegd, hij rijdt verder prima!
Maar mijn beide Renault´s Scenic II, verguisd door half rijdend Nederland, doen het qua betrouwbaarheid een stuk beter. En die hebben geen luizenleventje zoals de Golf.
Zware caravans en veel in de stad......en maar doorgaan :)

Inleveren auto

  • 148.286 km

Op 12 augustus 2014 heb ik de auto ingeleverd omdat mijn nieuwe leaseauto gereed stond. Voor de rest kan ik er niet zo heel veel ervaringen meer aan toe voegen. Sinds de laatste update is alles goed verlopen, zonder problemen.
Samenvattend waren de 5 jaar met de Golf IV best fijne jaren. Het is en was een fijne auto, maar wel een auto die te veel problemen kende qua betrouwbaarheid. En dat is jammer.
Ik rijdt nu al weer meer dan een jaar in een Opel Astra en zit al ruim over de 50.000 km. Tot op heden (afkloppen) zonder een enkel noemenswaardig probleem. Dat kon ik van de Golf niet zeggen.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.