Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl. (2010)

autoreview

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl. (2010)

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl.
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst172.113 km
Lezerswaardering: 29%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze auto

Sinds ongeveer 1 maand rij ik nu een Volkswagen Golf VI 1.6TDI Highline met DSG. Tegen het einde van het leasecontract van mijn vorige Volvo V50 2.0D ben ik gaan rondkijken naar een nieuwe auto. Daarbij stond vast dat ik dit keer graag een automaat wilde hebben. Omdat deze auto vanaf 2011 alleen zakelijk gereden zal worden hoefde het van mij geen station meer te zijn en waren zaken zoals een geïntegreerd bluetooth systeem voor de GSM belangrijker dan b.v. het vermogen en koppel van de motor e.d.
Door de eis van een automaat in combinatie met een dieselmotor en het niet overschrijden van het leasebudget was de keuze niet onbeperkt: de Volkswagen Golf en de Renault Megane waren de enige modellen die aan deze drie eisen en mijn smaak voldeden. De Megane zou indertijd ook leverbaar worden met een DSG-achtige automaat, maar proefrijden was nog niet mogelijk. Daarnaast was het zitcomfort in de Golf voor mij hoger dan die van de Megane. Een echte concurrent is de Megane dus uiteindelijk niet geworden. Een proefrit blijft een must voor mij voordat ik een auto bestel.
Ik heb ook nog gekeken naar de vernieuwde Toyota Auris Hybrid en de Prius. Deze hebben dan wel geen dieselmotor maar wel een automaat. Deze twee modellen zijn ook afgevallen. Vooral omdat het interieur van de Prius en de stoelen van beide modellen mij niet aan stonden. Ook de overzichtelijkheid van de Prius viel mij zwaar tegen.
Een proefrit maken met een Golf hatchback 1.6TDI DSG is geen gemakkelijke opgave: in het hele land bleken er 2 modellen te staan. Beide in de buurt van Amersfoort. Een vriendelijke VW dealer heeft dit voor me uitgezocht. Ondanks dat een eventuele bestelling niet bij een van die twee dealers zou gebeuren was het geen probleem om een proefrit te maken. Mijn ervaringen bij diverse VW dealers zijn lang niet altijd even positief geweest, maar dit vond ik toch erg netjes. Bij b.v. een Opel dealer in Steenwijk enkele jaren terug ging dit heel wat lastiger... Opmerkingen als: we zijn geen filantropische instelling werden toen gemaakt.
De proefrit van een uur met de 1.6TDI met DSG is prima verlopen: als snel voelde ik me thuis in de auto: de zit was prima, net als de motor en automaat. Dit zou hem worden!

Eerste ervaringen

  • 3.700 km

Eind september heb ik de door de leasemaatschappij bestelde Golf op kunnen halen. De levertijd is ca 3,5 maand geweest.

De uiteindelijke configuratie is geworden:
Volkswagen Golf VI
5 deurs hatchback
1.6TDI DSG
Highline uitvoering
Winterpakket
Elektrische ramen achter
Premium bluetooth telefoon
Pareleffect lak Bluegraphit

De eerste kleine 4000km's zitten er op. En de auto is gedurende deze tijd goed bevallen. De stoelen zitten voor mij prima met goede zijdelingse steun. Alle knoppen zitten op een logische plek en voelen goed aan. Op de knop van de spiegelverstelling na, die voelt niet zo degelijk. Al een paar keer heb ik de stoelverwarming aan gehad, en die werkt prettig snel. De auto wordt sowieso behoorlijk snel verwarmd (ook zonder airco ingeschakeld). De premium bluetooth koppelde snel met mijn Nokia GSM en de bediening op het stuur werkt erg prettig. Ook erg handig is dat je SMS-jes kunt lezen op het display tussen de tellers in. De standaard geluidsinstallatie klinkt voldoende. Niet zo goed als de high performance audio uit de V50, acceptabel dat wel.
De motor is soepel en voldoende snel. Je krijgt zeker niet de duw in je rug die mijn vorige V50 je kon geven, maar het is ruim voldoende voor de NL-se wegen. Daarbij opgemerkt dat ik tot nu toe nog niet het onderste uit de kan gehaald heb. Ook is de motor behoorlijk stil. Alleen bij wat langzamer rijden en accelereren hoor je hem wat meer. Maar zeker op snelweg tempo in de 7-de versnelling is de motor mooi stil. De automaat schakelt over het algemeen soepel en snel. De toeren worden daarbij laag gehouden in D. Soms wat te laag vind ik: bij een koude motor en 60km/h schakelt hij vaak (niet altijd) in de 7-de versnelling wat een beetje een brommend geluid oplevert. Vreemd dat de automaat niet de 6-de versnelling kiest bij een dergelijke snelheid en koude motor. Met de handmatige schakeloptie zet ik de DSG dan maar zelf in 6. De S stand heb ik nog nauwelijks uitgeprobeerd (dat komt nog wel als de auto wat meer ingereden is). Handmatig schakelen met de flippers aan het stuur is een fijne optie: als je al weet dat je b.v. wilt inhalen op de snelweg en je rijdt 90km/h in de 7-de versnelling (in stand D) achter een vrachtwagen, dan kun je zelf al even terug schakelen naar 6 of 5 en zo vlotter invoegen. Daarvoor hoef je de automaat dus niet eerst op "handmatig" te zetten. Na een korte tijd gaat de automaat dan vanzelf weer naar D. De commando's van de flippers worden niet direct uitgevoerd: er zit een kleine vertraging in van ca 1 seconde denk ik.
De auto verbruikt tot nu toe een nette 4,9l/100km volgens de BC. Een ruime 1:20 dus wat een actieradius oplevert van meer dan 1100km. Super is dat!

Enkele probleempjes die ik tot nu toe gehad heb:
- het rechter achterraam gaat erg moeizaam dicht: alsof iets het raam tegen houdt. Aangezien de achterste zitplaatsen niet of nauwelijks gebruikt worden is dat nog geen echt probleem. Maar zeker wel iets wat opgelost moet worden. Ik heb zo al een keertje een paar minuten zitten prutsen om dat raam dicht te krijgen...niet handig! :-(
- de auto rijdt soms erg schokkerig in de R (achteruit). De laatste dagen heb ik dat niet meer gevoeld, dus hopelijk heeft zich dat vanzelf opgelost.
- wat veel windgeruis aan de bestuurderskant: iets om na te laten kijken bij de eerste beurt.

Al met al tevreden, zeker als de bovenstaande 3 puntjes opgelost worden.

Update 16-04-2011

  • 21.000 km

Een kleine update over mijn ervaringen met deze Golf na 21.000km.
De auto bevalt nog steeds goed. Het rijdt en zit nog steeds prima. En ik ben er tevreden mee. Wat nieuwe (kleine) minpunten die ik inmiddels tegen gekomen ben:
- er zitten erg weinig 12V aansluitingen in het interieur: slechts 1 bij de asbak. Dat is dus eigenlijk te weinig als je zowel een navigatiesysteem als je GSM wilt opladen.
- de stapjes van de volumeregelaar (zowel op het stuur als de draaiknop) zijn te groot. Hierdoor is het nauwkeurig instellen van het volume niet mogelijk.
- de DSG heeft korte schakeltijden, maar ik vind het moment van schakelen niet altijd even logisch. B.v. blijft soms de automaat bij rustig optrekken met koude motor tot bijna 2500RPM in de tweede versnelling. Waarom niet eerder naar de 3-de versnelling? De motorbrom bij koude motor (65km/h in 7-de versnelling) is trouwens een stuk minder geworden.

Tot nu toe zijn er geen nieuwe problemen geweest. Alleen de eerder genoemde punten zijn er nog aangezien de auto nog niet voor een beurt geweest is (pas bij 30.000km): het rechter achterraam sluit nog steeds zeer moeilijk (alleen te doen als je de ruit "helpt" met de hand wat onderweg dus onmogelijk is bij per ongeluk openen van de ruit), het windgeruis bij de linker zijruit is redelijk hoog en het achteruit rijden in R gaat vaak schokkerig. Bij de 30.000km beurt zal ik deze punten melden zodat ze hopelijk opgelost worden. Al heb ik m'n twijfels of de windgeruis en het schokkerige rijgedrag in R opgelost kunnen worden aangezien mijn vrouw vrijwel dezelfde Golf heeft met dezelfde eigenschappen.

Update 23-07-2011

  • 30.500 km

Inmiddels is de auto voor zijn eerste beurt geweest. Toch wel lekker zo'n ruime service interval van 30.000km!
Er zijn geen bijzonderheden ontdekt. Wel heb ik uiteraard de problemen die ik met de auto had gemeld:
- klemmen/slecht sluiten van de rechter achterruit: dit is opgelost.
- overmatig windgeruis linker voorkant: de monteur heeft niks afwijkends gevonden aan afdichting etc. Dit probleem is dus nog niet opgelost. Maar zoals eerder gemeld ben ik bang dat dit een produkt eigenschap is die niet zo makkelijk of helemaal niet op te lossen is. Ik raak er al wel aan gewend maar zal het de volgende service beurt opnieuw aankaarten indien nodig.
- schokkerig rijden in R: dit komt niet vaak meer voor en ook hier is niets aan gedaan aangezien het probleem niet te reproduceren was.
- het glas van de linker mistlamp voor is vervangen (deze was kapot gegaan door steenslag).
- gevraagd of men via de computer de achterlichten kan activeren bij de dagrijverlichting. Dit was niet mogelijk volgens de monteur. Vreemd aangezien ik volgens mij gelezen heb op internet dat dit makkelijk via VAG com kan. Sowieso onbegrijpelijk dat men niet standaard de voor- en achterlichten laat branden als dagrijverlichting.

Al met al ben ik iig blij dat het probleem met de rechter achterruit opgelost is. Wel jammer van dat windgeruis.

Verder zijn er weinig bijzonderheden te melden. De auto rijdt prima en is snel genoeg. Het is zeker geen strepentrekker, maar de prestaties zijn voldoende voor de zakelijke ritten die ik in Nederland maak. De DSG is goed bij de les, en schakelt snel, maar niet altijd even subtiel, vloeiend en logisch. Met aanhanger en/of in de bergen kan ik me voorstellen dat je wel wat meer power zou willen.
Het geluidscomfort is goed, alhoewel je wel duidelijk wat meer motorlawaai en windgeruis hebt bij de nieuwe snelheislimiet van 130km/h op sommige snelwegen (t.o.v. 120km/h).
Positief ben ik over het verbruik. Volgens de BC is dit nu gemiddeld 4,7l/100km en daar doe ik niet erg mijn best voor. Handmatig uitrekenen geeft een iets hoger verbruik van ca 4,9l/100km. Vaak kan ik dus iets van 1100km op 1 tank rijden wat toch wel heerlijk is. Vaker dan 1 keer per week tanken hoef ik dan ook meestal niet te doen.
De stoelen zitten ook prima. Alhoewel ik soms op wat langere ritten vanaf zeg 2,5 uur toch wel iets last van mijn rug krijg.

Kortom, ik ben nog steeds tevreden over deze niet bijzondere, maar gewoon prettige auto.

Korte update 20-12-2011

  • 47.000 km

Even een korte update over deze VW Golf.
Voor het rechter achterraam ben ik afgelopen zomer voor een tweede keer terug geweest naar de dealer: opnieuw klemde het raam dusdanig dat hij niet meer omhoog wilde. Nu is het gelukkig definitief opgelost.
Een punt van aandacht voor de volgende beurt is het kraken van de wielophanging voor. Vooral met het koudere weer kraakt de wielophanging aan de voorkant flink als je over drempels etc rijdt. Als de auto warm gereden is lijkt het een stuk minder te zijn. Misschien een kwestie van wat rubbers ofzo insmeren?

Verder zijn er geen problemen te melden.

Update 14-04-2012

  • 60.000 km

Inmiddels rij ik de auto ongeveer 1,5 jaar en staat er zo'n 60.000km op de teller.

De auto bevalt nog altijd goed. Qua comfort heb ik weinig te klagen. De zit is goed, alhoewel ik een enkele keer wat last van mijn rug heb na een lange rit. Deze klachten heb ik gelukkig niet vaak, dus het kan misschien ook ontstaan na een nacht waarin ik wat ongelukkig in bed gelegen heb. Wat aandrijflijn betreft ben ik ook nog steeds tevreden en blijf ik bij mijn eerdere oordeel dat binnen Nederland deze motor voldoende power heeft en de DSG over het algemeen prettig werkt. Wel is de DSG in de file en bij achteruit rijden wat bokkig.
Laatst heb ik een paar zakelijke ritten naar Duitsland gehad waarin ik eens kon kijken wat de 1.6tdi motor in huis heeft als het gaat om de topsnelheid. Tot ca 160km/h gaat het best vlot, daarboven heb je meer geduld nodig. Na lang aandringen heb ik 195km/h op de teller gehaald wat volgens TomTom 185km/h was.
Het verbruik blijft erg netjes met gemiddeld tot nu toe 1:20-1:21 (zie verbruiksmonitor).

Twee kleine minpuntjes die ik nog gemerkt heb:
1. het wissen van sms-jes kan alleen stuk voor stuk. Toch lastig als de inbox in de auto vol is en je enkele tientallen smsjes 1 voor 1 moet verwijderen.
2. verder werkt de bediening van b.v. de telefoon via het stuur niet als er een deur ofzo open staat. Het display tussen de tellers toont dan het plaatje van de geopende deur of kofferklep i.p.v. de boordcomputer met telefoon e.d. Lastig als er iemand anders b.v. wat uit het kofferbak aan het halen is en je wilt een telefoongesprek verbreken. Dit gaat volgens mij gewoon niet totdat alle deuren e.d. weer gesloten zijn. Update: dit blijkt te ondervangen door op de OK knop te drukken.

Recentelijk is de auto voor de tweede onderhoudsbeurt geweest. Naast de standaard zaken die men tijdens die beurt doet, waren er twee aandachtspunten:
1. kraken van de voorvering bij voornamelijk drempels. Dit werd steeds erger en trad op bij alle temperaturen en ook na een rit van een paar uur. De dealer heeft een bepaald onderdeel waarvan ik de naam al weer vergeten ben ingesmeerd/ingevet. Het kraken is daarmee (in ieder geval voorlopig) opgelost.
2. de motor start soms moeizaam. Dit gebeurt heel wisselend: vaak is er geen vuiltje aan de lucht en start de motor prima, maar soms duurt het lang voordat hij aanslaat (ook bij temperaturen ruim boven 0). Gelukkig heeft de Golf me nog niet laten staan, maar er zijn momenten geweest waarbij ik dacht te moeten gaan lopen... De dealer heeft helaas niks van storingen of problemen kunnen vinden. Afwachten maar dus. Overigens heeft mijn vrouw met haar VW Golf soms hetzelfde probleem.

Update 14-11-2012

  • 91.000 km

De derde onderhoudsbeurt (90.000km) is een weekje geleden uitgevoerd. Er zijn weinig bijzonderheden te melden: het standaard onderhoud is uitgevoerd plus 1 extra ding. Ik heb namelijk gevraagd of men opnieuw wilde kijken naar het overmatige windgeruis aan de bestuurderskant. Na een rit met een monteur heeft hij het probleem gehoord en is de deur opnieuw afgesteld. Helaas heb ik gemerkt dat het probleem er niet minder van geworden is. Nog steeds heb ik het gevoel dat het raam op een klein kiertje staat. Wel afhankelijk van snelheid en van windkracht en windrichting.
Ik vraag me af of het ooit opgelost gaat worden of dat het toch een produkt eigenschap is. De leen golf had er namelijk ook last van (maar in iets mindere mate).

Verder zoals gezegd geen bijzonderheden te melden: de auto bevalt nog steeds goed. Zowel de plus- als de minpunten die eerder beschreven staan blijven gelden wat mij betreft.

Update 25-09-2013

  • 122.000 km

De kilometerstand is onlangs de 120.000km gepasseerd. Tijd voor een update van deze review.
Op een enkel ding na (zie verderop) valt er niet zo heel veel te vertellen: de auto doet wat hij moet doen. Het comfort blijft goed, de motor zuinig en de bediening van diverse zaken werkt naar behoren.
Het enige wat me de laatste tijd steeds meer opvalt is de DSG. En dan helaas in negatieve zin: vaak schakelt hij goed, maar het komt toch ook regelmatig voor dat hij twijfelt bij opschakelen. Net voordat hij schakelt bedenkt hij zich als het waren en blijft toch nog even in de betreffende versnelling staan. Om vervolgens toch op te schakelen na enkele seconden. Ook schiet het toerental regelmatig iets door bij het opschakelen: alsof je bij een schakelbak te weinig gas terug neemt bij het opschakelen. Dit klinkt allemaal wat ernstiger dan het in de praktijk is. Het is zeker niet continu dat de DSG dit gedrag vertoont. En het is ook niet zo dat hij 1000 RPM doorschiet bij opschakelen. Het valt alleen simpelweg op omdat het een automaat is. Dat verwacht je niet. En deed hij vroeger ook niet.

Tijdens de recente beurt heb ik deze problemen aangekaart. De DSG heeft naar aanleiding daarvan nieuwe software gekregen. En is opnieuw ingeleerd. Helaas heeft dit allemaal niet geholpen: het genoemde gedrag komt nog steeds voor.
Waar ook opnieuw naar gekeken is, is het overmatige windgeruis bij het linker portier. De monteur die voor een proefrit reed t.a.v. Het DSG gedrag merkte zelf het windgeruis op. Dus het licht niet aan mij. ;-)
Ook dit probleem is helaas niet minder geworden. Jammer. Ik heb me er maar bij neer te leggen ben ik bang.

Verder waren er geen bijzonderheden tijdens de beurt en APK opgemerkt. Voorlopig kunnen we er dus weer tegen aan. Helaas dus wel met de genoemde perikelen... Hopelijk gaat het schakelgedrag niet verder achteruit. We zullen zien. Anders is er misschien toch nog op korte termijn een extra bezoekje aan de VW dealer nodig.

Update 13-04-2014

  • 152.000 km

Een paar weken geleden passeerde de kilometerteller de 150.000 km. Tijd voor een onderhoudsbeurt en een update van deze review.
Wat is er sinds de vorige update te melden? O.a. dat het schakelgedrag van de DSG niet is verslechterd, maar ook niet verbeterd. Dit is dus een punt wat opnieuw aangekaart is tijdens de onderhoudsbeurt. Zie verderop. Daarnaast is het kraken van de voorvering o.i.d. weer terug gekomen. Met name bij wat kouder weer.
Tussen de beurten is de auto twee keer naar de dealer geweest. Maar enkel voor het vervangen van een dimlicht. Beide keren hetzelfde dimlicht wat niet door mijzelf te vervangen bleek.
Zoals gezegd is het schakelgedrag nogmaals onderzocht door de dealer. Er is (weer?) een software update gedaan. Maar helaas: dit heeft niet of nauwelijks voor verbetering gezorgd weet ik inmiddels. Door een enquete over het onderhoud heeft de leasemaatschappij zich inmiddels ook ontfermt over dit probleem. Opnieuw blijkt er recent een software update beschikbaar gesteld te zijn voor de DSG. Wat betekent dat ik binnenkort een nieuwe afspraak bij de dealer zal hebben. Of het wat oplost? Ik ben sceptisch... maar we zullen het beleven.
Naast de bovenstaande zaken wil ik nog kwijt dat het reinigen van het interieur lastig gaat. Haren en vuil zijn erg moeilijk met de stofzuiger te verwijderen uit de vloerbedekking onder de matten en in het kofferbak. Dit ging/gaat veel gemakkelijker in b.v. mijn vorige Volvo V50 en in de prive auto.

Aangezien de Golf een leaseauto is waarvan het contract bij 180.000 km eindigt zal ik dit jaar een nieuwe auto gaan uitzoeken. Wat in ieder geval vast staat is dat de volgende auto opnieuw een automaat wordt. Want ondanks het zeker niet perfecte schakelgedrag van de DSG is automaat rijden toch erg fijn. Welke auto het gaat worden weet ik nog niet. Waarschijnlijk wel weer een C segment hatchback.

Update 17-06-2014

  • 159.500 km

In de vorige update schreef ik dat de Golf opnieuw terug naar de dealer zou gaan ivm de problemen rondom het schakelen van de DSG. Dit is een aantal weken geleden gebeurt. De versnellingsbakolie is daarbij ververst.
Ook dit heeft geen oplossing geboden voor de problemen: de klachten bleven en waren zeker niet verminderd. Sterker nog, het schakelgedrag verslechterde de laatste tijd meer en meer en begon dus ook steeds meer te irriteren.
Voor de vierde keer is de auto dan terug geweest bij de dealer. En nu is het probleem gevonden: de koppelingsplaten zijn de boosdoeners. Blij dat de oorzaak gevonden is! Aangezien de vervanging hiervan behoorlijk kostbaar is, is er overleg geweest met de lease maatschappij. Deze heeft vandaag akkoord gegeven. Over enkele weken gaat de auto dan ook weer naar de dealer voor de vervanging van de koppelingsplaten. Ik ben benieuwd!
Overigens had ik de laatste keer een Audi A3 cabrio met 7 traps S-tronic als vervangende auto mee gekregen. Eigenlijk dezelfde automaat als de Golf. In de Audi schakelde de automaat wel netjes! ;-)
Ondanks de beperkte tijd en het niet geweldige weer heb ik ook nog een stukje open gereden. De A3 zelf deed me niet zo veel, maar het open rijden is wel erg leuk!

Update 28-07-2014

  • 164.000 km

Ongeveer twee weken geleden is een of zijn beide koppelingsplaten vervangen zoals aangekondigd. Plus nog wat andere onderdelen waar ik de naam niet van weet. De reparatie heeft zo'n 2,5 dag geduurd. En het grootste deel van de kosten vielen onder coulance. Dat is dan weer netjes!
En warempel, de reparatie heeft het schakelgedrag van de DSG verbeterd. Tot nu toe heb ik geen vreemd of twijfelend schakelgedrag meer kunnen constateren. Wel is het nog steeds opvallend dat tijdens het opschakelen het toerental vaak even oploopt / door schiet (ca 300RPM). Dit is dus niet opgelost, maar wel iets minder erg geworden.
Voorlopig laat ik het maar even hierbij aangezien het schakelgedrag nu acceptabel is en de resterende contractduur van de auto nog maar een maand of drie a vier is.

Update 30-10-2014

  • 172.113 km

De laatste update van deze review. De Golf is namelijk ingeleverd vanwege het einde van het leasecontract. De opvolger (een Mini Cooper D met automaat) is inmiddels opgehaald. Hier volgt tzt een review van.
De Golf heb ik iets meer dan 4 jaar gehad waarbij er zo'n 172.000 km mee gereden is.
Sinds de laatste update zijn er weinig nieuwe zaken te melden. De auto is recent nog voor de APK geweest. Daarbij zijn geen bijzonderheden geconstateerd.

Ik eindig deze review dan ook met een samenvatting van mijn indrukken:

Prestaties: 7 --> soepel en voldoende kracht voor zakelijk verkeer in Nederland. Lijkt best vlot, maar ondertussen bij invoegen bijna met de voet op de bodem op wat hogere snelheden vanaf ca 90km/h. Al met al dus niet veel reserve. Met een aanhanger of in de bergen zou ik zeker wat meer vermogen willen.

Automaat: 7 --> over het algemeen goed bij de les, schakelt vroeg door de versnellingen heen met in de bebouwde kom lage toerentallen tot gevolg. In de file en bij achteruit rijden schakelt de DSG wat bokkig. Helaas lange tijd klachten gehad over o.a. onlogisch schakelgedrag en doorschietend toerental bij opschakelen. De nieuwe koppelingsplaten hebben deze klachten verminderd (niet opgelost). Maar tevreden over het schakelgedrag ben ik desalniettemin niet.

Wegligging: 7,5 --> goed en stabiel, met redelijk stevig veercomfort wat ik prettig vind. Weinig stuurgevoel, voldoende tractie.

Verbruik: 8,5 --> prima! Zonder moeite een kleine 1:21. Dit bij voornamelijk snelwegritten waarbij de maximum toegestane snelheid aangehouden wordt en regelmatig het vermogen van de 1.6 tdi gebruikt wordt om b.v. in te voegen. Bij rustige binnendoor ritten waarbij voornamelijk 80 en 100km/h gereden werd heb ik wel eens 1:25 gehaald.

Interieurgeluid: 7,5 --> motorgeluid is bij constante snelheden goed op de achtergrond, wel duidelijk meer geluid bij 130km/h ipv 120km/h. Windgeruis is bij het linker voorportier nadrukkelijk hoorbaar op de snelweg. Alsof het raam op een kiertje staat. Ondanks meerdere pogingen door de dealer is dat nooit opgelost. Bandengeluid is voldoende gedempt.

Afwerking: 7,5 --> nette materialen, smalle pasnaden, vrijwel geen rammels. De vloerbedekking onder de matten en in kofferruimte is slecht schoon te zuigen (vuil en haren blijven er in hangen).

Ergonomie: 8 --> bijna alles werkt op een prettige manier en zit goed onder handbereik. De belangrijkste ergonomisch mindere zaken zijn de niet optimale werking van de ruitenwissers/regensensor: de regensensor wist regelmatig bij kurkdroge ruit (mede omdat hij niet uitgeschakeld wordt bij afsluiten auto), een extra keer handmatig wissen bij actieve regensensor zet sensor uit, traag reagerende sproeiers (duurt even voordat er druk opgebouwd is). Daarnaast had ik de cruise control op het stuur ipv op een hendel prettiger gevonden.

Stoelen: 7,5 --> goede steun, wel mis ik de kantelfunctie van de zitting en krijg ik op ritten van meer dan 2 uur een wat houten kont.

Klimaatbeheersing: 8 --> verwarming werkt goed en behoorlijk snel na wegrijden. Airco koelt en ontwasemt goed en de stoelverwarming werkt vlot.

Audio & telefoon: 7 --> goede radio ontvangst, voldoende geluidskwaliteit (90% van de tijd alleen radiogebruik), te grote stappen in volumeregeling, goede geluidskwaliteit carkit, verwijderen smsjes lastig (alleen per stuk), slecht werkende voicecontrol (ook bij gebruik van voicetags).

Ruimte: 7,5 --> de Golf is vrijwel altijd bereden met 1 persoon aan boord. Met een enkele keer 1 passagier, en soms met een hond in het kofferbak (bench) had ik altijd meer dan voldoende ruimte. Prettige grote vakken in portieren, brillenvak in plafond handig (maar rammelt wel af en toe). Bij neergeklapte achterbank is de laadvloer helaas alles behalve vlak.

Kosten: kan ik weinig over zeggen. De "aanschafprijs" is met ongeveer 33.000 euro stevig voor een C segment auto met deze uitrusting. De auto is op de eerste paar maanden na (vrijwel) alleen zakelijk gebruikt. Van de 20% bijtelling heb ik dus weinig "gebruik" gemaakt. De onderhoudskosten zijn voor mij als leaserijder moeilijk in te schatten. Het verbruik was erg netjes zoals vermeld.


Einde review.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.