Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl. (2010)

autoreview

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl. (2010)

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl.
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst188.000 km
Lezerswaardering: 9%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuzeproces en configuratie

  • 17 km

Nadat ik had besloten dat een grote middenklasser eigenlijk te veel van het goede is om het hele jaar (overwegend solo) mee te rijden, kreeg ik zin om te downsizen. Maar dan zonder aan comfort in te boeten. De Golf VI heb ik vanaf de introductie mooi gevonden; understated, sober maar niet saai, hoogwaardig. Voor de vorm ook proefgereden in de Peugeot 308 en Renault Mégane, maar die zaten voor mij niet lekker (1.95 m) en hadden zeker geen beter veercomfort dan de Golf. Ik ben geen VAG-adept maar na één blokje om bij de proefrit was ik verkocht. De diesel heb ik alleen met handbak proefgereden. Een rondje met een benzine-Golf met DSG overtuigde mij gelijk een automaat te bestellen, met de volgende configuratie:

1.6 tdi dsg Highline in Bluegraphit
- 5 deurs met elektrische ramen achter(pff, bijbetalen!)
- Advance pakket (xenon (staat vooral mooi), parkeersensoren v+a)
- Parkeerhulp (lachen, voor slechts € 100,-)
- Executive pakket (navigatie rns 310, alarm) met telefoonvoorbereiding Premium
- led-achterlichten (waanzin, € 400,-, maar wel mooi passend bij de xenon's vóór)
- opbergpakket (absolute aanrader, kleine maar mooi afgewerkte en praktische schuiflades onder de voorstoelen en handige netten in de bagageruimte)
- schuifdak
-licht&zicht pakket II (inklapbare en kantelbare spiegels met verlichting eronder)
- dealeropties: rvs instaplijsten en zonneschermen-op-maat voor de ramen achter
- aflevering op Michelin's i.p.v. Continental's

Al met al beslist geen goedkope (lease) auto; rond de € 37K zoals een behulpzame reaguurder hieronder al had uitgevogeld.

Eerste indrukken

  • 10.000 km

MOTOR
De 1.6 tdi is vooral smeuïg. Er zit niet een duidelijke piek in het vermogen bij een bepaald toerental. Altijd is een bruikbare (maar niet spectaculaire) 'duw' voorhanden. Op 50 tot 75% van zijn kunnen voelt de auto ‘dik’ en soeverein aan, als je 'm voor 100% aanspreekt dan blijken er toch ineens slechts 105 paarden thuis.

Het start-stop systeem bevalt maar matig. In combinatie met de DSG duurt het te lang (bijna 2 seconden) voordat je weer weg kan rijden nadat je het rempedaal hebt laten opkomen en de startmotor aan het werk gaat. Geef je al eerder gas, dan leidt dat de eerste meters tot een gênant hortend en stotend optrekken – alsof je net je rijbewijs hebt gehaald.

Het verbruik ligt (berekend) tussen 5.1 (zomer) en 5.6 l/100km (winter). Had ik (als ‘Nieuwe Rijder’) beter verwacht. Maar ik maak overwegend snelwegkilometers en juist daar neemt het verbruik rap toe als je harder rijdt. Met de cruise control op (een voor de sterke arm der wet net nog veilige) 132 km/u op de teller schommelt het verbruik (afhankelijk van weer en wind) volgens de boordcomputer (die trouwens zo’n 0,3 tot 0,6 l/100km te pessimistisch is) tussen 5.2 en 6.2 l/100km. Op www.spritmonitor.de, waar ik mijn verbruik bijhoud, is overigens te zien dat de DSG (ondanks fabrieksbeloften) in de praktijk een meerverbruik met zich meebrengt van rond de 0,25 l/100km ten opzichte van de handgeschakelde 1.6.

DSG
Bij normaal gebruik schakelt de DSG-bak bijna onmerkbaar en snel op naar de hoogst mogelijke versnelling – hij is uitgesproken op zuinigheid ingesteld. Dat kan vervelend zijn, bijvoorbeeld bij inhaalacties op de snelweg: in plaats van vlot terug te schakelen naar 6, blijft de bak eerst 1,5 seconden hangen in de 7e versnelling, geeft zich dan pas over, en schakelt vervolgens bruusk (echt met een ongeciviliseerde klap) terug naar 5 – wat dan weer te veel van het goede is. Handmatig ingrijpen (1 tikkie terug naar z’n 6 met de flippers achter het stuur) biedt soelaas voor een vlotte en soepele reis. Maar daar koop je geen automaat voor. Er is ook een sportstand maar daar wordt de auto erg nerveus door en het past ook niet goed bij de motorkarakteristiek (draait in die stand te veel toeren). Gebruik ik eigenlijk alleen als ik de auto op vakantie ‘uitlaat’ in de bergen.

Helaas is de DSG-bak het enige onderdeel dat voor problemen heeft gezorgd (zie ‘problemen’).

INTERIEUR EN COMFORT
De stilte aan boord van een Golf wordt vaak geroemd. En inderdaad is het een stille auto in zijn klasse (en ook een stuk stiller dan de Mondeo), maar je moet er ook weer geen wonderen van verwachten. Slecht wegdek en stevige wind worden echt niet aan het gehoor onttrokken. De motor blijft op de snelweg wel mooi op de achtergrond (ook bij accelereren). In de stad hoor je 'm wel, maar het blijft beschaafd.

De highline stoelen zitten mij – na een behoorlijke lange gewenningstijd – erg goed. Het stuurwiel zou ik iets verder naar mij toe hebben willen kunnen trekken. De ruimte in het interieur is verder prima, ook op de achterbank. Qua kofferruimte heb ik ten opzichte van de Mondeo een forse veer moeten laten, maar dat wist ik natuurlijk van tevoren.

Kleine ergernis is de schakelaar voor de buitenspiegels. Voor inklappen moet je de knop draaien, net als voor verwarmen en voor het naar beneden klappen van de rechterspiegel bij achteruit inparkeren. Omslachtig, te meer omdat de knop zich niet fijn laat bedienen. Dat moet toch eenvoudiger kunnen!?

RNS 310
Navigatiesysteem, onderdeel van het Executive-pakket. Doet z'n werk prima. Heb geaarzeld over de duurdere RNS 510 (die op DVD draait ipv CD-rom) maar de diefstalgevoeligheid daarvan is berucht. Dan liever wat peace of mind als ik mijn auto in de binnenstad parkeer. Bovendien draait de 310 snel genoeg (net zo snel als het DVD-systeem dat ik in de Mondeo had). Helaas zijn de mogelijkheden bij het zoeken naar points of interest of alternatieve routes beperkt. En je moet wel zelf de Benelux overzetten naar een SD-kaart en de andere Europese landen toevoegen. De radio is van goede kwaliteit, maar niet meer dan dat. Klinkt minder vol dan in de Mondeo. Het geluid vervormt niet en overboosten zal ook niet snel voorkomen, maar muziek komt erg vlak en een beetje iel door de speakers. Muziekliefhebbers doen er goed aan om zich te oriënteren op de Dynaudio upgrade (hoewel de meningen daarover uiteenlopen). De telefoon werkt goed.

ONDERSTEL
Behoorlijk stil, en een mooie balans tussen wegligging en comfort. Met name op lage snelheden gaat de Golf een stuk soepeler over oneffenheden dan de Mondeo. Op hogere snelheden worden korte oneffenheden redelijk hard doorgegeven - vooral achter.

Ik heb bij aflevering de standaard Continental banden laten omruilen voor Michelin Primacy's (alleen verschil moeten bijbetalen). Kan ik iedereen aanraden, die Michelins zijn een stuk stiller.

Vertrouwd (en gehecht!) geraakt

  • 27.000 km

Vele probleemloze kilometers afgelegd afgelopen half jaar. Ik heb de auto inmiddels een stuk beter leren kennen, mede met dank aan enkele lange ritten in het buitenland. Heb in Duitsland kunnen ervaren dat de 1.6 prima toereikend is om met hoge gemiddelden voort te jakkeren. 200 op de teller gehad; tot 160 à 170 km/h is er sprake van een bruikbare acceleratie(de DSG schakelt dan nog terug naar de 6e versnelling). Verbruik ligt bij die snelheden nog steeds ruim ten noorden van de 1 op 10; efficiënt motortje. Ook blijft het op hogere snelheden aangenaam stil.

Het onderstel ga ik steeds meer waarderen. Het comfort is super (frans comfortabel, zeker met de (zachtere) winterbanden) waarbij de wegligging niet het kind van de rekening is. Minder 'bijterig' dan de Mondeo, beetje meer overhellen, maar ook wat speelser. De kont voelt behoorlijk licht aan als je gaat gummen (beetje zoals de 406 die ik ooit had). Helaas gooit de DSG-bak bij dat soort brasfestijnen roet in het eten, omdat 'ie dan op ongelegen momenten en nogal bruusk op- of terugschakelt. Halverwege een lange bocht bijvoorbeeld, de auto raakt daarvan wat uit balans.

Bijna perfect

  • 134.000 km

Het is lang, heel lang geleden dat ik met zo veel plezier iedere dag in mijn auto stapte als nu met de Golf. Alles klopt - een auto die tegelijkertijd 'rijk' en no-nonsense aanvoelt. Hm, lastig te omschrijven, merk ik.

Problemen? Vanaf zo’n 50.000 km ‘stotterde’ de auto bij langzaam accelereren in de tweede versnelling. Pas 40.000 km later was de dealer bereid de conclusie met mij te delen: er moet een nieuwe koppelingsplaat in. Daarna was het euvel verdwenen, maar helaas doet het zich nu bij ruim 130.000 km af en toe opnieuw voor. Des te vreemder al je bedenkt dat ik vrijwel alleen op de snelweg rijd en de DSG-bak dus nauwelijks belast wordt. Het lijkt in ieder geval de zwakste schakel van de auto, en misschien gaan we wel op voor de derde koppelingsplaat…

Als zich verder geen gekke zaken meer voordoen dan plaats ik hier over een jaar, bij 180.000 km de afscheidsboodschap. En wellicht een welkomstboodschap voor een Golf VII, want die schijnt in alles weer nét een beetje beter te zijn.

Problemen

  • 134.000 km

Bij 10.000 km is de auto terug geweest voor de volgende zaken:
- ruitenwissers slaan soms tegen de A-stijl (verholpen)
- voortrein kraakt enorm bij koud en nat weer (draagarmrubbers vervangen; probleem is dan voor een jaartje opgelost)

60.000 km
- draagarmrubbers ingevet i.v.m. terugkerende kraak
- melding gemaakt van stotterende DSG-bak; bak is opnieuw geprogrammeerd, zonder resultaat

90.000 km
- koppelingsplaat van de DSG-bak (eindelijk!) vervangen; duur geintje, maar de dealer heeft 90% van de kosten voor eigen rekening genomen (andere 10% voor de leasemaatschappij)

150.000 km
- draagarmrubbers vervangen
- waterpomp vervangen i.v.m. lekkage
- software update voor DSG

Afscheid

  • 188.000 km

De afgelopen 60.000 km zijn vrijwel probleemloos voorbij gegaan. Bij 150.000 zijn wel de draagarmrubbers andermaal vervangen in verband met kraken van de (koude) voorwielophanging. En kort daarna kreeg ik een waarschuwing voor laag koelvloeistofpeil - waterpomp bleek defect (vervangen). Gelijk een update van de DSG-software gekregen. Voel geen verschil. Meestal schakelt de bak prima, maar de bak-motor combinatie blijft soms een beetje 'dreunen' in D2 bij lage toeren.

De auto voelt echt nog als nieuw aan en dat heb ik nog niet eerder meegemaakt bij zo'n hoge kilometerstand. Het interieur doorstaat de tand des tijds ook goed.

Vanwege alle positieve eigenschappen die ik al eerder heb geroemd - stil, comfortabel, zuinig, ruim, degelijk, premium-gevoel - heb ik besloten om voor een Golf 7 te gaan. Review daarvan volgt als er wat kilometers op staan.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.