Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl. (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Highl. |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 115.000 km |
Eerste indruk na 5000km in 4 weken
- 5.000 km
Waar gaat het om:
Golf VI Highline 1.6 TDI BlueMotion
Silver Leaf
Executive pakket Dynaudio
Secure Pakket
17 inch
Schuifkanteldak
Trekhaak afneembaar
65% Lichtabsorberende ramen
vier deuren & el.ramen achter
Tel.voorbereiding Touch bluetooth
Luxe, volle golf met name voor 20% bijtelling en voor mij ruimte zat. In vergelijking met Golf V echt een andere auto die VI, ondanks veel overeenkomsten is de nieuwe generatie TDI veel stiller en de auto verder ook gewoon veel comfortabeler, wat een rust!
Ok, deze golf zit dik in de opties heerlijk met name stoelverwarming, super muziek door Dynaudio en licht door zonnedak. Ook verbazend de Trekhaak afneembaar, mag 1400 kg trekken! V50 drive in vergelijking slechts 800kg.
Auto is verder nog als nieuw en vrij van rammels, wel is verbruik nog niet zo gunstig. Met de V deed ik bijna 1:20 met name de laatste tijd, de Bluemotion doet dat (nog) niet na. Dit verbruik neemt namelijk boven de ca 110km/h fors toe, ik rij meestal 130km/h op de teller. Onder de 100 is de auto echter zeer zuinig (ca. 4l/100km).
Wat kleine rimpeltjes op het prille geluk:
RNS310 geeft vaak ineens route binnendoor aan en de traffic functie is soms van slag (geen info beschikbaar in spits?)
Lichtopbrengst van de standaard verlichting is er minimaal, slechter als op mijn motorfiets (VFR V-Tec) en de golf V.
Bij stevig muziek luisteren op de dynaudio, vanaf ca. 50% vermogen, gaat het RA portier gezellig mee resoneren.
Tijdens montage winterbanden hier maar eens naar laten kijken.
Winterbanden en sneeuw!
- 15.000 km
Inmiddels staat de auto op winterbanden. Dit heeft een positief effect gehad op het verbruik! Met het nieuwe rijden door de randstad heb ik ritjes weten te maken met 1:22 (4.5l/100km) als vebruik. Helaas voor het verbruik ligt mijn werkgebied meestal buiten de randstad waardoor ik meestal zo rond de 130km/h op de cc rij, het verbruik tot nu toe heeft hierdoor een resultaat van 5.5l/100km 1:18 als gemiddelde. Hierdoor is tanken rond de 1000km noodzakelijk.
Verder is de auto heerlijk confortabel (alleen voo de extra ruimte wil je een grotere auto), en wat een luxe heeft de wagen. De audio doet voortreffelijk haar werk, zat vermogen en inmiddels geen resonaties meer. Zetelverwarming staat bijna dagelijks aan, een aanrader als je een golf VI aanschaf overweegt!
Opmerkelijke zaken: de VI heeft dezelfde 'kwaaltjes' als de V; Krakend plafond bij koud weer als je over drempels ed rijdt.
Rammelende balletjes van de hoedenplank.
Sneeuw en water welke naar binnenvalt op de zitting van het protier als je de wagen opent.
Auto wil volgens de boordcomputer een (kleine) beurt over 2000km. bij mijn golf V ging ik pas na 30d voor het eerst naar de dealer, vreemd.
Toch geen onderhoud nodig.
- 21.000 km
Inmiddels de 20dkm voorbij, op aangeven van de service indicator een afspraak gemaakt bij de garage. Wat bleek, het onderhouds interval was af fabriek verkeerd afgesteld. De beurten met de VI zijn net als bij de V om de 30dkm. Wel heeft de garage de navi nagekeken maar konden niets vinden, de reden van vreemde routes zijn volgens VW foutieve RDS informatie.
Ik heb met de VI wel meer vreemde geluiden en rammels als met de V:
- Schrapende remmen in de ochtend, lijkt net of de remmen metalen remvoeringen hebben.
- Fluiten/gieren van de motor in lage versnellingen.
- Trillingen vanuit de voortrein, met name bij (accelereren in) bochten.
- Resonanties in portieren bij het luisteren van een goed stukje muziek met de Dynaudio.
Verbruik ligt zo rond de 5.4l/100km. Zoals eerder gemeld is het verschil in verbruik erg groot, tot ca 110km/h is de auto super zuinig ca 4l/100km. Daarboven gaat het al snel richting 6l/100km bij 140 op de teller.
Gewoon goed & luxe went snel
- 38.000 km
Inmiddels is de auto goed ingereden. De 1.6tdi begint steeds beter te bevallen; heerlijk soepel en stil. De oude 1.9tdi was nogal bulkig met zijn vermogen wat vaak uitnodigde tot sportief rijden, met de 1.6 ben ik een veel netter gaan rijden.
Verbruik is nu ook gewoon goed, 1:20 goed haalbaar, ook met 225 17 inch en 135 op de cc! Deze auto is echt gemaakt voor het nieuwe rijden, je kan er super lang meet uitrollen. Goed anticiperen levert daardoor erg gunstige gebruiks cijfers op; in maart van de wintersport vanuit CH gemiddeld 1:20 gehaald met toch regelmatig 160 op de teller. Ook valt op dat beheerst warm rijden het verbruik erg positief beinvloed, het verschil in verbruik maak je dus bij de koude start. Eenmaal op temperatuur kan je best doorrijden zonder dat het verbruik hard daalt.
Wat schoonheidfoutjes zijn er nog wel; de rammel in de audio, comming home werkt niet, RNS310 wil niet meer op nachtmodus.
Al met al erg tevreden met de bijna full opties VI BM
Na bijna een jaar nog als nieuw
- 55.000 km
Bijna een jaar oud en niks geen mankementen of vreemde storingen gehad. Alleen voor een beurt in de garage geweest, helaas wel veel te laat omdat de service interval verkeerd stond ingesteld. Bij 40 d toch maar eens gebeld aangezien de V om de 30d moest. Gelukkig kon ik nog voor de vakantie terecht, heerlijk rustig gereden op de vakantie naar Scandinavië met verbruik van 1:26 als resultaat over de hele trip (gem. 80km/h). Het kan dus wel zuinig, maar dan heb ik ook 90% van de tijd provinciaal gereden met max. 100km/h.
Alles ok een rijtje naar een jaar:
Goed
Betrouwbaarheid probleemloos, geen klap verkeerd gegeven in een jaar.
In en exterieur, gewoon nog als nieuw. De V was kras gevoeliger op middenconsole en knoppen voor raam bediening.
Rij beleving en rust onderweg, super geïsoleerd en oa hierdoor erg comfortabel een passat koop je alleen nog voor de ruimte.
RNS310, erg mooi systeem voor het geld.
Stoelverwarming en schuifdak, wat een luxe en weelde.
Kan beter;
Highline zitting heeft hoge wangen, brede mensen van onder zitten niet prettig.
Dynaudio maakt de verwachtingen bij mij niet waar, verwacht meer voor dat geld.
Mis wel de stoot strip op portier, gelukkig nog geen deukjes opgelopen door zorgvuldige keuze van parkeerplek.
Verbruik op snelweg, als ik anderen mag geloven is een 2.0tdi hier zuiniger.
Gewoon rijden
- 82.000 km
Inmiddels is de auto goed los, 1.6 tdi is vooral soepel en smeuïg. Prestaties zijn gewoon van wat je mag verwachten van een 1.6 diesel, voor de bijtelling destijds de meeste auto voor alhoewel sms wel spijt dat ik niet de GTD heb besteld (had een gelijk leasbedrag als deze wagen).
Inmiddels 2x een reguliere beurt laten uitvoeren, geen technische problemen gehad alleen wat olie vetbuik (liter bijgevuld vlak voor 2e beurt).
Inmiddels wel al bezig met de 3e set Dynaudio speakers vanwege resonanties, vreemd dat ze dan speakers vervangen..
Helaas ook schade gereden, was echter matig hersteld (waarvoor dank van Mossel) waardoor mijn dealer (Pon Amersfoort) nog delen van de achterwielophanging heeft vervangen vanwege kloppende geluiden bij drempels en slecht wegdek en een mistlamp heeft inmiddels een gebarsten glas opgelopen door steenslag.
De lichtopbrengst vind ik nog steeds erg mager, slechter dan in de V.
2e verjaardag
- 115.000 km
Het gaat weer snel, nog een dikke 60d km en dan mag de golf naar een nieuwe baas. Auto heeft zojuist 4e beurt gehad, regulier onderhoud en vervaging van mistlamp glaasjes. Hierbij is ook een software update uitgevoerd waarbij de auto een tikkeltje zuiniger is geworden; 1100km op een tank is nu goed te doen waar dat voorheen 1050 was. Heb tijdens het onderhoud een andere 1.6 tdi mee gehad uit 2011. Was voor mijn gevoel pittiger en op de bc duidelijk zuiniger dan mijn wagen, kan uiteraard ook veroorzaakt worden door de 225 17inch. Zomer verbruikt meer door 17 inch dan winter met 15inchers.
Deze week heeft de auto een nieuwe waterpomp mogen ontvangen, er moest namelijk ca 0,5 liter bij om de 2000dkm. Betrouwbaarheid bij VW is nog steeds niet 100%, bij dikke 300.000km VW 3 maal serieuze reparaties gehad. Bij mijn japanners niet meegemaakt.
De beleving in het interieur maakt voor mij echter veel goed, dit is toch waar je als gebruiker elke dag mee te maken krijgt. VAG heeft dit erg goed voor elkaar en hier kan geen jap in deze klasse tegen op.
Resumé; nog steeds een tevreden VW rijder, betrouwbaarheid echter wel een sterretje minder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.