Volkswagen Golf 1.6 (1998)

autoreview

Volkswagen Golf
Volkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen Golf - interieurVolkswagen Golf - interieur

Signalement

UitvoeringGolf 1.6
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf144.000 km
KM-stand laatst182.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 182.000 km

De Golf IV is reeds sinds '98 in het bezit van mijn ouders. In 2002 begon ik ermee te rijden, en sinds 2008 is hij officieel mijn bezit.

In het begin na de aanschaf heeft de Golf last gehad van enkele kinderziektes.

De bekende problemen met de raamgeleiders zorgden ervoor dat bij het sluiten van de elektrische ramen de ramen in het portier vielen. De dealer heeft dit toen netjes opgelost, maar er wel veel te veel voor aangerekend! Volgens de facturen was dit €200 per raam, terwijl een revisieset €44 kost.

Ook ging binnen het jaar na de aanschaf een microswitch kapot in het kofferdeksel, waardoor de koffer niet meer apart kon geopend worden zonder de volledige auto los te maken.

Verder heeft de auto het normale onderhoud gekregen bij de VW dealer, olie verversen, bougies, ruitensproeiers en ruitenwissers.

Toen de auto ongeveer 70.000km had heeft de auto ons de eerste keer in panne laten staan. De motor draaide nog, maar had niet genoeg vermogen om te vertrekken. De garage heeft de auto getakeld. De oorzaak bleek een verstopte brandstoffilter te zijn. Daar kan de auto weinig aan doen.

Op 130.000km heb ik de distributieriem laten vervangen, deze zat er toen 9 jaar in, en was nog nooit vervangen. Omdat ik redelijk veel autosnelweg rij, en soms ook vrij sportief leek het mij veiliger om deze te vernieuwen. Een kapotte distributieriem betekent meestal een pak kosten. De dealer rekende hiervoor €500 aan.

Ik kreeg ook last van "vocht" in de wagen. In de winter bij het rijden met de verwarming aan kwamen de ruiten vochtig. Dit komt doordat tijdens de herstelling van de ramen een afdichtingsplaat niet goed vast werd gezet. Voordat ik wist dat dit de oorzaak was heeft de auto een dag bij de dealer onder een sproeier gestaan,...niets! Wanneer het een kleine bui doet buiten,...prijs! De auto werd hierdoor een echte mufbak.

Op 140.000km heb ik een ongelukje gehad. Een auto reed achteruit zonder te kijken, en reed mijn lichtblok uit links vooraan. De garage heeft dit perfect opgelost! Nieuw lichtblok, nieuwe voorbumper en motorkap herspoten!

Op 160.000km heb ik een afstandsbediening ingebouwd in de auto. De sloten zijn het volop aan het begeven. HEt achterslot hebben we nooit laten herstellen, het slot bij de passagier kan de auto enkel nog openen, en het slot aan de bestuurder werkt niet meer. Maar omdat een slot bij de dealer een pak geld kostte heb ik besloten om een In.Pro M20 afstandsbediening in te bouwen. Dit kostte €70, en ik heb er meer comfort voor terug. Ook heb ik besloten om de auto een modernere tint mee te geven. De oranje achterlichten heb ik vervangen door witte, zoals op de Pacific versie die eind 2003 gebouwd werd. Ook heb ik de zijpinkers vervangen door witte.

Op 170.000km hoorde ik na het starten steeds nog een seconde of 3 een schurend geluid. Blijkbaar was de startmotor versleten. Niet zo verwonderlijk, want de auto wordt hoofdzakelijk gebruikt voor kortere afstanden. De startmotor heeft de startkrans beschadigd, maar dit werd door de lokale garage mooi opgelost. Kostprijs €750 voor vernieuwen van startmotor, bougies, long-life olie, nieuwe filters, werkuren bijslijpen startkrans.

Op 180.000km heb ik beslist om een nieuwe vloermat in de wagen te leggen. De oude vloermat had ik opengesneden om de vloermat te laten drogen. Een slecht idee, achteraf gezien, omdat zo een nieuwe vloermat een vrij kostelijke grap is. Maar via een online winkel toch één op de kop kunnen tikken. Deze mat is nu netjes geplaatst.

Op 181.000km, het lijkt alsof de koppeling soms "slipt", waarschijnlijk zijn de koppelingsplaten op, waarschijnlijk omdat er meestal korte afstanden mee gereden zijn, en dan nog meestal in de stad.
De garagist heeft bij het vorige onderhoud long-life olie gebruikt. Niet zo een goed idee, het blok dat anders geen drup olie verbruikt verbruikt nu wel olie. Af en toe wat Castrol 10W40 bijgieten dus.

Op 182.000km barstte er een hevig onweer los, met hagelstenen zo groot als een tennisbal. Hier werd mijn auto ook het slachtoffer van. Resultaat, ongeveer 40 deuken, en een barst in de voorruit. Hier kan de auto niets aan doen. Je merkt wel dat de kwaliteit ven het koetswerk beter is dan bij sommige andere auto's omdat de deuken opmerkelijk minder zijn dan bij sommige ander modellen.

Op 183.000km rij ik niet zo voorzichtig op een landweg, en onderaan mijn auto raakte ik een kasseisteen. De kat werd geraakt. Vanaf nu zit er wat resonantie in, maar de kat werkt wel nog.

Ik rij zeer graag met de Golf, omdat het zo een vlotte auto is. Op de autosnelweg kan hij in 5de versnelling vlot overgaan. Het leukste aan de Golf is dat hij erg schakellui te rijden is. Je kan er perfect mee optrekken tot 120 in 3de versnelling. De motor is heel vinnig en heeft vermogen genoeg, maar je moet hem wel goed op toeren houden. Het is een motor die graag wat toeren heeft, en echt tot leven komt boven de 3000 toeren. Bij lage toeren komt de motor kracht tekort, maar eens in de toeren kan je lekker lang doorgaan.

Doordat de auto erg lekker rijdt, en graag in de toeren rijdt is het brandstofverbruik met gemak op 8à9 liter te krijgen. Bij een normale rijstijl ongeveer 7.

Ook al is de auto ondertussen al 11 jaar oud, hij ziet er nog steeds goed uit. Waarschijnlijk komt dit doordat er ook nieuwe lichtblokken inzitten, waardoor hij moderner oogt. Ook de kleur (donkerblauw) komt mooi uit bij de lichtblokken. Ik vind wel dat de Golf IV in het groen wel ouder oogt.

Binnenin de Golf heb je als bestuurder plaats genoeg, de auto geeft recent wel af en toe een kraakje in het dashboard. Na de schroefjes wat aan te spannen is het probleem opgelost. Achterin heb je als passagier minder beenruimte, dit kon wel beter.

Jammer aan mijn Golf is dat hij een donkere buitenkleur heeft, en een zwart interieur. Dit oogt zeer mooi en verzorgd, maar wanneer het warm weer is is de wagen echt een oven. Helaas heb ik ook geen airco. Ook heeft VW de deurgrepen uit een slecht materiaal gemaakt. De plastiek bladdert af. Dit vindt ik eigenlijk niet kunnen. Nieuwe handgrepen kosten €13, ik wacht nog even af...

De Golf IV is steeds een fijne auto geweest om mee te rijden. De auto rijdt aangenaam en zacht, en is uitermate betrouwbaar. Het onderhoud is vrij beperkt gebleven, op enkele slijtage onderdelen na (banden, startmotor en distributieriem). Het is jammer dat de officiële dealers vrij duur zijn. Maar daartegenover leveren ze best een goede service.

Momenteel ben ik aan het twijfelen om de Golf nog wat langer te houden of uit te kijken naar een nieuwe wagen. Het is af te wachten welke de kosten zijn van de slippende koppeling. In december maak ik een beslissing.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.