Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Turijn (2006)

autoreview

Volkswagen Golf
Volkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen Golf - interieurVolkswagen Golf - interieurVolkswagen Golf - interieur

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 16V FSI Turijn
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf23 km
KM-stand laatst149.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Auto thuis voor de deur afgeleverd op 6 januari 2006 door de centrale dealer waar m`n baas zijn auto’s bestelt. Auto is ruim, de stoelen hebben een goede zitpositie en alle knopen zitten op de bekende plekken net zoals bij Audi en Skoda.

In vergelijking met bijvoorbeeld de 125 pk uit het oude model Audi A3 (die ik ook drie jaar heb gereden) komt de Golf V met 115 pk goed weg. Niet supervlot, maar je kunt zeer behoorlijk mee komen met het dagelijkse verkeer. De 6-bak moet je alleen wel veelvuldig gebruiken, dus dat betekend veel schakelen.

T.o.v. de Golf IV is deze Golf V een verademing qwa rijgedrag. Een verkeersplein neem je kinderlijk eenvoudig, ook met hogere snelheid. Met name de wegligging is top. Interieur is wat somber met veel zwart plastic. Ook de standaard uitrusting is niet om over naar huis te schrijven. Als enige optie heb ik de 6 speakers besteld, waar maar liefst EUR 380 voor wordt gevraagd! Beetje absurd in deze tijd. De kwaliteit speakers is ok, maar niet meer dan dat. Heb tenslotte eigenlijk nog te weinig km gereden om een echt oordel te kunnen geven, maar ik ben tot nu toe best tevreden met de auto.

Update 10-03-2006 bij km stand 4250:

Auto is inmiddels wel ingereden, verbuik nu ong 1 op 13,5 km. Probleem van de afdruk van de stickers op de voorruit bij aflevering is nagenoeg verdwenen. bij nader inzien was dit misschien de afdruk van machine die in de VW fabriek de ruit automatisch plaatst op de auto? Alleen bij kou e/o beslagen ruit zie je soms nog de afdrukken terugkomen.

Hinderlijke rammels zijn tot nu toe uitgebleven, behalve dan van de rechtergordel...:(- Moet VW echt eens over na gaan denken! Radio ontvangst nog steeds middelmatig. Ben benieuwd of andere VW Golf V rijders daar ook hinder van ondervinden?

Wel heb ik inmiddels al een paar mede-weggebruikers van de linkerbaan ’gedrukt’ omdat ik ze echt niet heb gezien in mijn spiegels. Sorry mensen, was niet de bedoeling... Maar de linkerspiegel lijkt te klein of de middenstijl is te groot. Als men schuin achter mij gaat rijden dan zie ik ze gewoon slecht. Ben inmiddels op m`n hoede en ik kijk nu goed bij het invoegen naar rechts.

Enige wat ik mis na 2 maanden van gebruik is de midden armsteun, deze had ik misschien beter wel kunnen bestellen. Kan m`n rechterarm nu nergens kwijt. Vooral bij lange ritten is dit soms vervelend. Verder gewoon tevreden met de wagen.

Update 21-07-2007 bij 39000 KM:

Auto voldoet nog steeds aan de verwachtingen. Geen noemenswaardige problemen mee gehad. Wel een originele middenarmsteun besteld in Duitsland van VW en zelf gemonteerd. Een stuk beter zo, en prettiger. Tevens de achter- en zijruiten donker gemaakt met behulp van de schermen van Karmei speciaal gemaakt voor een VW golf V, ook uit Duitsland. De schermen passen precies over de ruiten van de VW golf V heen. En de electrische ruiten kun je dan nog steeds gebruiken en bedienen. Echt mooi om te zien. Optisch veel mooier naar mijn mening dan de plak zonneschermen van EUR 5,95 die je soms ziet... De schermen van Karmei kosten een paar duiten maar dan heb je ook wat. Verbruik ligt inmiddels rond de 1 op 15, bij lange afstanden 1 op 16 (met airco gebruik).

PROBLEMEN

- Auto was op bepaalde punten binnenin niet helemaal schoon bij oplevering. O.a. vette vingers op de hemelbekleding en de electrische spiegelbediening; Update 21-07-2007: dit is door een andere VW garage zonder problemen opgelost en schoon gemaakt.

- Voorruit niet goed schoongemaakt buiten, dus steeds bij regen of vorst zie je nog de afdruk van de stickers die vanaf de fabriek tot aan de garage destijds op de voorruit hebben gezeten. Dit had men beter schoon kunnen maken; Update 21-07-2007: probleem is vanzelf verdwenen.

- Bij de Golf V wordt sinds enige maanden een dakantenne geplaatst indien je radiovoorbereiding besteld af fabriek inclusief 6 of 10 VW speakers. Helaas is de ontvangst soms niet al te best. Je zou toch zeggen dat juist nu met een buitenantenne ipv de raamanntenne de ontvangst kwaliteit erop vooruit zou moeten gegaan. Maar helaas.. Update 21-07-2007: radio ontvangts is nog steeds matig.

- 6-bak schakelt wat lastig van 5 naar 6. Vaak moet je de versnelling er echt inleggen. Als dit niet beter gaat, ga ik binnenkort eens langs bij een VW garage. Update 21-07-2007: lijkt inmiddels opgelost, bak schakelt nu wel soepel.

- Zoals al eerder beschreven op dit forum maakt ook mijn rechtergordel een klappend geluid als ik alleen in de auto zit. Hier moet VW eens iets op gaan verzinnen, want dit geluid is echt irritant! (en anders plak ik `m zelf vast). Update 21-07-2007: Probleem bestaat nog steeds. Ik rij vaak alleen en de enige optie om het getik van de gordel van de passagiersstoel te vermijden is de gordel in de houder te steken. Echt een schande dat VW dit niet tijdens de ontwerpfase heeft ontdekt. Er wordt nu bij de nieuwe Golf V modellen een soort extra stuk gordelstof thv het plastic stuk gezet. Hierdoor vangt de stof het getik op. Bij de eerst volgende service beurt ga ik de VW garage maar eens om vragen om dit ook bij mijn auto zo te maken.

Het eind komt in zicht

  • 98.000 km

Na bijna 100.000 km is het einde in zicht. Eind dit jaar gaat de auto weg en mag ik een nieuwe uitzoeken. Het waren mooie jaren! Ik ben nog steeds een tevreden gebruiker. Goed, de wagen is eenvoudig in aanzicht, zowel binnen als buiten en vooral ook standaard om te zien. Maar met die anonimiteit heb ik geen moeite.. En hij doet het altijd, nou ja behalve die ene keer dat ik net op vakantie wilde gaan.


Want bij 80.000 km ineens probleem met de ruitenwissers. Net op het moment dat ik met een ingepakte auto wilde vertrekken naar Oostenrijk om te gaan skien deed de ruitenwisser niets meer.. Tja, eerst maar de VW garage gebeld, vervolgens werd mij direct gevraagd of de motorklep soms niet goed dicht zat, maar nee dit zat gewoon dicht (bleek uiteindelijk wel het probleem, dus wel meteen een goede diagnose gesteld VW). Dus toen toch maar op naar de garage ipv naar Tirol.

De VW express service zou uitkomst bieden las ik bij de service balie. U wordt direct geholpen. Maar als je op "hete kolen" zit zoals ik toen, dan kun je niet echt meer spreken van "express". Want er zijn altijd nog x wachtenden voor je. Maar na 2,5 uur was het probleem gelukkig wel opgelost. De sensor bij de motorkap was toch kapot. Onderdeel was niet op voorraad, en zou pas na het weekeeinde beschikbaar zijn. Zo lang kon ik echt niet wachten.

Met een noodmaatregel is het euvel tijdelijk verholpen door een ervaren monteur (doorlussen van de kabel, wel op eigen risico meneer: geen probleem, doet u maar :)- ). Na de vakantie ben ik nog wel teruggekomen voor een nieuwe schakelaar, met een half uurtje was het toen gerepareerd. Uiteindelijk dus wel naar tevredenheid opgelost door de VW dealer!

Blijvende (kleine) ergenissen:

- Rammel van de gordel is nog steeds hinderlijk, als ik alleen in de auto zit heb ik altijd de passagiersgordel dichtzitten. Geen oplossing voor bij de huidige modellen Golf V;

- Standaard stoelen zitten niet goed, vooral op een lange rit krijg ik last van m`n rug. Bij een volgende auto bestel ik betere stoelen;

- Airco maakt nog steeds soms een raar geluid, net als de gordel ook een bekend VW golf V probleem, en helaas dus ook bij mij;

- Veren voor zijn gesmeerd tijdens een grote beurt, `s ochtends bij wegrijden kraakten ze enorm als ik over drempel etc reed. Is nu opgelost.

Conclusie

De nieuwe VW Golf VI lijkt in veel opzichten weer een evolutie van de Golf V. Dus als VW bekend is met de probleemgevallen van de V en deze problememn ook heeft aangepakt dan kan het niet anders zijn dat ook de golf VI opnieuw een heerlijke auto moet zijn om mee te rijden. Hopelijk leest VW ook myreview, want ik heb eigenlijk geen idee hoe een fabrikant polst hoe tevreden gebruikers zijn van nieuwe modellen?

Anyway, het is dat er binnenkort gezinsuitbreiding komt. Anders was mijn volgende wagen weer een Golf (VI). Maar dan wel wat meer luxe met betere stoelen..

Ai, nog een jaartje extra

  • 120.500 km

Mijn werkgever besloot eind 2009 alle leasecontracten nog een jaar te verlengen, aldus rij ik nog steeds rond in de 1.6 FSI.

Weinig noemenswaardige problemen gehad de laatste 20.000 km. Enkel kwam er ineens nadat de laatste servicebeurt is uitgevoerd een vreemd geluid onder de motorkap vandaan. Bij het gas los laten in, met name, de 1e t/m 3e versnelling "giert" de motor wat.

Ik ga hier binnenkort voor langs. Tot nu toe verder nog steeds een tevreden rijder.

De laatste rit

  • 149.000 km

Zo, de auto is inmiddels terug bij de leasemaatschappij. Na ruim 5 jaar trouwe dienst is het tijd voor iets nieuws. De Golf heeft mij werkelijk nooit in de steek gelaten, slechts een keer een lekke band kon hem tegenhouden. Behoudens een defecte ruitenwisser bij ca 80.000 km echt niets mee gehad. Dat wil toch iedereen?

De 1.6 fsi was een prima wagen om mee te rijden. Niet supersnel, maar voldoende pit om mee te komen in het verkeer. Verbruik steeds rond de 1 op 13,5. Onderstaand nog een korte opsomming van de plus- en minpunten. Ondanks dat de minpunten in de meerderheid zijn ben ik toch nog steeds positief.

Eind conclusie:

Goed

- Algehele model;
- Betrouwbaarheid;



Punten voor verbetering

- De standaar stoelen waren op lange ritten wat oncomfortabel;
- De (destijds) karige basisuitrusting;
- De handmatige airco heeft tijd nodig om op gang te komen;
- Airco maakt ook geluiden soms (tikt);
- Passagiersgordel tikt tegen de zijconsole, probleem is later opgelost met een extra lus. Deze stof dempt;
- Nogal saai interieur, veel plastic;
- Bij koude start lijken de schokdempers te moeten "ontdooien", ze piepen behoorlijk bij verkeersdrempels.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens