Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Sportline (2006)

autoreview

Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Sportline (2006)

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 16V FSI Sportline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst102.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 60.000 km

Sinds 16 juni 2006 rijd ik in een United Grey Golf 1.6 FSI Sportline met tiptronic automaat.
Het is wel een hele switch om van de snelle (bekende motor) 1.8 Turbo met 150pk over te schakelen naar een 115 pk 1.6 16v met automaat.

OPTIES ;

- Metallic lak United Grey met Siempre beige bekleding
- 6 bak automaat / tiptronic
- Volautomatische (gescheiden) airco ECC
- Schuif/Kanteldak
- Bi-Xenon lampen met koplampsproeiers
- Opbergpakket (lade onder voorstoelen en netten in bagageruimte)
- Licht & Zichtpakket (regensensor,lichtsensor en leaving/coming home functie)
- 17’ Zandvoort velgen
- Radiovoorbereiding , 8 speakers en dakantenne
- Asbak met aansteker (tip !zelf rook ik niet maar maakt middenconsole mooier)
- Middenarmsteun voor
- Meegespoten achterbumper
- Geen type aanduiding (clean achterkant geen garage stickers etc.)

MIN PUNTEN

- De motor maakt aardig wat herrie bij het optrekken t.o.v. de 1.8T motor
- De geluidskwaliteit (standaard speakers) is in de Golf IV veel beter
- Extra’s bij Volkswagen zijn nog steeds duur
- Sportline i.c.m. 17’ velgen is iets te stug, moet je van houden
- Geen snelheidsmonster, maar ook niet bepaald een slak
- Wel veilig, maar irritant bij parkeren ; gepiep niet dragen gordel
- Meer gekraak uit het dashboard dan zijn voorganger de Golf IV

PLUS PUNTEN

- Automaat schakelt netjes en soepel door
- Afwerking , zowel binnen als buiten
- Wegligging is als een blok op de weg
- Extra opbergvakjes & netjes in bagageruimte(opbergpakket)
- Uitstekende zit (sportstoelen)
- Overzichtelijkheid naar achteren
- Zit achter voor wat langere mensen (1.80 cm)

Zomers rijd ik op 17’ A8 replica’s met Dunlop Sport 01A banden 225/45/17
’s Winters rijd ik op 17’ VW Zandvoort velgen met Michelin Pilot Alpin winterbanden 225/45/17

THE END

  • 102.000 km

04-10-2006 : Hoor tikkende geluiden achter het aircopaneel en boven de pedalen. Dit verdwijnt als airco helemaal wordt uitgezet. Heb het nu een paar weken, en hoor het steeds vaker. Binnenkort afspraak maken, later meer hierover.
Tevens hoor ik vaker kraakjes in het dashboard en uit de achterbak, ben ik niet bepaald gewend van Volkswagen. Mijn vorige Golf (4) had bijna geen kraakjes, ook niet na 3 jaar. Wel een min puntje....

17-10-2006 : Nadat ik bij de garage ben geweest, en er een software update is gedaan, hoor ik nog steeds de klepjes van de airco die op en dicht gaan. Erg irritant. Ben benieuwd over meer mensen dit probleem hebben, of hebben gehad. En hoe dit opgelost is ...

11-11-2006 : De Golf is op 30-10 nogmaals naar de garage gegaan om te kijken of er wat aan dat airco getik gedaan kan worden ; conclusie NEE. Dit is een bekend probleem en wie weet dat het in de toekomst echt opgelost kan worden. Dus moet maar mijn muziek ietsjes harder zetten. Helaas, de ECC van de Golf 4 was vele malen beter voor mijn gevoel. Het kraakjes probleem ; in een keer je radio inbouwen en verder zo laten, hoe meer je in het dashboard rommelt hoe meer die gaat kraken. Conclusie tot nu : Golf 5 is ok , maar Golf 4 blijft toch mijn favoriet ! We gaan vrolijk door.....

11-12-2006 : Het getik van de airco , ben ik ondertussen aan gewend, maar niet aan het gekraak van het dashboard. Tevens kraakt de Golf ook als ik over drempels rij, en dat vooral in de ochtend. Wordt steeds merkbaarder en ga maar ’weer’ langs bij de VW Dealer. Met de Golf 4 heb ik amper problemen gehad. 1 x voor de luchtmassameter en 2 x voor het euvel dat de zijruiten plots in je deur verdwijnen wegens goedkope dragers. Hou jullie wederom op de hoogte !

27-12-2006 : Vandaag zijn mijn Zandvoort velgen met nieuwe winterbanden ; Michelin Pilot Alpin onder de Golf gegaan als voorbereiding op de ’sneeuw’.
Ben benieuwd hoe deze banden presteren. Wat ik heb begrepen uit tests dat het prima banden zijn... laat de sneeuw maar komen ;-)

04-04-2007 : De winterbanden zijn omgewisseld voor de zomerbanden. Heb wel opgemerkt dat de originele VW Zandvoort velgen last heeft van het loslaten van de blanke laklaag...dit mag absoluut niet gebeuren, ga nakijken of dit onder VW garantie valt. Verder stoor ik me niet meer aan het getik van de airco. Wat wel meer gaat storen is het tikken van de gordels voor, die telkens tegen de b stijl aanklappen. Ook dat de vering nogal kraakt. Ik meld deze dingen bij de 30.000 KM beurt. Naar mijn weten is er een workaround voor het tikken van de gordels, dus ben benieuwd. Verder rijdt de auto prima, geen problemen tot zover. De motor is wat pittiger geworden, maar de 200 KM/U haal ik niet (Duitsland).
De originele achterlampen heb ik vervangen door InPro LED lampen ( zie 2e foto ).
Is een keer wat anders, en erg mooi om te zien ( vooral ’s nachts ).

10-06-2007 : 30.000 KM beurt bij VW A-Point te Amsterdam
Piepende remmen, Krakende vering, foutmelding boordcomputer linkerachterlamp (terwijl er niks aan de hand is), uitlijnen stuur en wat andere kleine mankementen.
Na 2 dagen kreeg ik de auto terug, hij moest namelijk nog elders naartoe gebracht te worden om uitgelijnd te worden.
Over het algemeen ben ik nog prima tevreden over de Golf. Hij rijdt steeds lekkerder en de wegligging is nog ronduit subliem.

24-10-2007 : Tot op heden functioneert de Golf naar wens, binnenkort gaan de zomerbanden eraf en de winterbanden erop. In september ermee naar Italie geweest en daar is in de middenconsole het ’lamellenschuifklepje’ vast komen te zitten (plek waar je je blikjes kan neerzetten). Dit is netjes door de dealer opgelost als garantie. Het tikken van de airco hoor ik niet meer, ben er kennelijk aan gewend.
De motor is voor mij toch te licht (moeite in de bergen in Italie), mijn volgende Golf zal beslist voorzien moeten zijn van een TSI (>140pk) motor icm met DSG.

13-04-2008 : Het is nu inmiddels een half jaar en 10.000 kilometer verder met mijn Golf. En moet zeggen dat er tot nu toe geen problemen zijn geweest. Wel kraakt hij meer (dashboard) en dat is wel storend. Het dashboard van mijn vorige Golf (4) kraakte nooit, zelfs niet na 130.000 km. Helaas, of juist beter heb ik niks meer te melden omtrent problemen met de Golf. Starten en rijden maar, zoals het hoort.

20-07-2008 : Claxon deed het ineens niet meer, naar de dealer ; bleek dat het was doorgebrand? En dat het kon gebeuren. Vreemd allemaal volgens mij weten ze zelf niet waarom. Laten maken, nu doet deze het weer. Twee dagen later zie ik een airbag probleem. Weer naar de dealer; bekend probleem, telkens als je de voorstoelen verschuift kan dit probleem optreden. Hmmm, dus geen voorstoelen meer verschuiven dus? Waar slaat dat op ... ? Meneer kan gebeuren, maar als kanttekening geen één airbag in de auto doet het meer... En op z’n vroegst kunnen we u op 5 augustus helpen... Dus maar naar een andere dealer, afspraak staat op 30 juli en rijd dus zonder airbags rond, vreemd ..

14-10-2008 : Inmiddels zijn we wat kilometers verder en op vakantie geweest naar het bergzame noorden van Italie (Dolomieten). Helemaal geen één probleem geweest.
Alleen het valt wel op dat de auto harder moet werken op de autobahn en in de bergen. De motor is in principe voldoende, maar mijn twijfels zijn bij de schakelbak. Deze schakelt niet al te vlot en komt niet eens in de buurt van een DSG. De 'sport' stand van de automaat gebruik ik bijna nooit. Het enige wat gebeurd is dat hij wat hoger in toeren blijft, en dus meer herrie maakt. Maar of je er ook echt wat vlotter op wordt.......niet dus. Besluit staat vast ; volgende auto moet minstens 150PK hebben. Een TSI met DSG bijvoorbeeld....kan niet wachten.
p.s. VELGEN op de foto zijn te koop.

07-05-2009 : De 70.000 km nadert en er is weinig spannends te melden. Remblokken voor en achter zijn verwisseld en de auto is uitgelijnd. Verder doet de Golf wat er van hem verwacht wordt, starten en rijden....

13-08-2009 : Teller staat op 77.000 km en heb sinds een tijdje problemen met de automaat. Bij het opschakelen van 1 naar 2, gaat dit met zo een schok, net of je in een schakelbak de koppeling ineens los laat. Inmiddels als 2 keer bij dealer geweest, en deze kon ' niks ' vinden. Proefrit met een monteur heeft wel wat opgeleverd, maar deze kon niet vertellen wat het probleem is. Rijden is een stuk minder geworden, en hoop dat dit snel opgelost gaat worden. Kom hier nog op terug.

12-01-2010 : Sinds 13-08-2009 is er veel gebeurd......Aangezien de problemen met de automaat maar niet opgelost konden worden is er bij 82.000 km een nieuwe automaat onder de de Golf gezet. Het probleem was gelukkig weg totdat .... ik tot 2 x toe langs de weg heb gestaan. De eerste keer kwam het door onbekwame VW monteurs die de bak niet goed bevestigd hadden aan de motor, en de tweede keer doordat de bak olie lekte en er geen druppel meer in zat. Gelukkig heb ik niet meer extra schade aan ondervonden en is de VW dealer in diepe diepe schaamte en verlegenheid gebracht.
De auto rijdt en schakelt weer zoals het hoort, maar helaas .....
De xenon koplampen vertonen barsten op precies dezelfde plek. Er zit nu altijd vocht in de lampunits en volgens de dealer moet die met PON A'foort worden overlegd, aangezien dit niet behoort te gebeuren .... Kan de Golf niet tegen temperaturen onder de -10 graden?

08-02-2010 : Vandaag worden de twee koplampunits verwisseld middels een coulanceregeling. Aangezien de auto al uit de garantie is vind ik de coulance de meest juiste actie. Heb het min of meer gehad met deze Golf, mijn vorige Golf (4 1.8T) had op een luchtmassameter euvel na geen problemen. Een nieuwe VW zal snel niet meer op mijn lijstje komen te staan. Het wordt ook geen Japanner of een Fransoos....wellicht een BMW of AUDI...

20-06-2010 : Vandaag is het doek gevallen voor de Golf. Vanaf vandaag rij ik een Seat Leon 2.0 TDI DSG Stylance uit 2007.
De Golf is direct verkocht aangezien hij toch wel compleet was en er nog goed uitzag. Helaas heeft hij heel veel kosten gehad, en was hij in mijn ogen niet betrouwbaar. Hoop met de Seat wat meer geluk te hebben, tot nu ( 11-10-2010 ) rijdt hij perfect ! Geen rammels, meer dan zat power en aardig compleet. Alleen mis ik toch de helderheid van Xenon, en de open dak bij mooi weer....

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.