AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)

autoreview

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI 122pk Trendline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst652 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

VW Golf VI 1.4 TSI trendline

  • 652 km

Vorige week de nieuwe Golf VI (lease) in ontvangst mogen nemen. Helaas had ik zeer weinig keus in merken en/of opties, daarnaast ben ben ik ook geen VAG fan, ik heb er echter ook geen hekel aan; dus dan maar weer een Golf. Met meer keus had zeker iets anders gekozen (Alfa Mito of BMW 1 serie wellicht).

Het betreft een 1.4 TSI (122pk) met als enige opties naast het Trendline pakket; zilver metallic lak en een radio cd speler. Het Trendline pakket bevat de meest voor de hand liggende zaken zoals; airco (handbediend), elektrische ramen en spiegels (ook verwarmd), automatische deurvergrendeling met afstandsbediening, 8 speakers en daarnaast nog wat minder belangrijke zaken.

Uiterlijk
T.o.v. de golf V is de golf VI er naar mijn mening alleen aan de voorkant op vooruit gegaan, de rest oogt wat saai. De achterkant is naar mijn mening gewoon duidelijk minder vormgegeven dan zijn voorganger. Wat ook direct in het oog springt is dat de spiegels en deurklinken gewoon in zwart plastic zijn uitgevoerd i.p.v. in de carrosserie kleur; erg vreemd anno 2009, het betreft hier immers niet het basismodel en/of basismotor. Ook mistlampen ontbreken aan de voorkant, niet dat je ze ooit gebruikt maar het geeft de auto net wat meer smoel. Blijkbaar konden deze zaken er niet meer af in het Trendline pakket. Tel daarbij nog op de 15 inch banden met plastic wieldoppen en je komt op een auto die er nogal bedaagd uitziet. Ook de zilver metallic lak helpt hierbij niet, zwart had toch beter gestaan vermoed ik.

Afwerking
Wat meteen opvalt is dat VW duidelijk geprobeerd heeft om de berijder van de Golf VI (t.o.v. de golf V) een meer premium gevoel mee te geven. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het openen van de portieren (meer gedempt t.o.v. de golf V), de nieuwe dashboard verlichting, het materiaal dat gebruikt is voor de bovenkant van het dashboard en deuren, de verbeterde demping van het onderstel en de stilte in het interieur op hogere snelheden. Allemaal zaken die positief zijn. Toch is dit naar mijn mening niet helemaal gelukt; het plastic waarvan de onderkant van het dashboard, de middenconsole en de onderkant van de deuren zijn gemaakt, maken op mij een enigszins goedkope indruk. Dit geldt ook voor de knoppen van het climatic (verwarming en airco) systeem en de al eerder genoemde, in zwart plastic uitgevoerde, spiegels en handgrepen. Ook het standaard meubilair is geen verbetering, de stoelen lijken zelfs wat eenvoudiger uitgevoerd en geven bovendien weinig steun in de rug. Wel is het zitvlak voldoende groot uitgevoerd om bij langere ritten de bovenbenen goed te ondersteunen (ik ben zelf ong. 190cm).

Het rijden.
Ik zal maar beginnen met de grootste irritatie aan de auto; het wegrijden. Ik heb 'm al zeker 6 keer af laten slaan. Op de een of andere manier heeft de motor meer toeren nodig dan je verwacht. (Met dank aan de milieulobby ??).Met elke andere auto rijd ik automatisch weg zonder na te hoeven denken over de benodigde gaspedaal input t.o.v. de koppeling, het zal wel gewenning zijn. Ook voel je als je stilstaat voor het stoplicht en het gaspedaal indrukt bij ongeveer 900 a 1000 toeren de turbo opspoelen, het voelt een alsof de motor een beetje kantelt.

Wel positief is de eerder genoemde stilte in het interieur; zelfs bij 160 is er weinig wind- danwel motor-geluid waarneembaar. De motor zelf past, als de auto eenmaal rolt, prima bij de auto. Meer dan voldoende pit; tot de 160 km/h gaat hij behoorlijk rap vooruit, ook tot 180 gaat het nog, daarna kruipt de golf naar z'n topsnelheid van 210km/h op de teller. Deze snelheid wordt overigens gehaald in z'n 5, in z'n 6 gaat hij geen km sneller. Ik vermoed dat hij hier ook op begrensd is; na meerdere pogingen bleek er geen km extra uit te halen. Ook was het max. toerental in V nog niet bereikt bij deze snelheid. De auto ligt op hogere snelheden overigens prima op de weg, niet zweverig gewoon erg stabiel, prima dus.

Ook de is de auto erg zuinig, met name als er een constante snelheid wordt aangehouden. Dit veranderd natuurlijk wel als het vermogen wordt aangesproken (en de Turbo mee blaast). Maar zeker is dat als je er voor gaat zitten met deze TSI motor erg zuinig gereden kan worden. Precieze cijfers heb ik, gezien de korte gebruiksduur, echter nog niet.

Een ander negatief punt is het gebrek aan feedback dat de auto afgeeft. Je voelt erg weinig van het contact met de weg, zowel niet via het stuur als via het zitvlak. Dit viel me ook al op van de Golf VI met 17inch velgen waarin ik proefgereden heb. Bredere banden ressorteren dus weinig effect.

Conclusie tot zover; kwalitatief prima en zeer comfortabel vervoermiddel voor zowel langere als kortere afstanden, voor de autoliefhebber ontbreekt het de Golf een beetje aan karakter .

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren