Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Trendline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 122pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 652 km |
VW Golf VI 1.4 TSI trendline
- 652 km
Vorige week de nieuwe Golf VI (lease) in ontvangst mogen nemen. Helaas had ik zeer weinig keus in merken en/of opties, daarnaast ben ben ik ook geen VAG fan, ik heb er echter ook geen hekel aan; dus dan maar weer een Golf. Met meer keus had zeker iets anders gekozen (Alfa Mito of BMW 1 serie wellicht).
Het betreft een 1.4 TSI (122pk) met als enige opties naast het Trendline pakket; zilver metallic lak en een radio cd speler. Het Trendline pakket bevat de meest voor de hand liggende zaken zoals; airco (handbediend), elektrische ramen en spiegels (ook verwarmd), automatische deurvergrendeling met afstandsbediening, 8 speakers en daarnaast nog wat minder belangrijke zaken.
Uiterlijk
T.o.v. de golf V is de golf VI er naar mijn mening alleen aan de voorkant op vooruit gegaan, de rest oogt wat saai. De achterkant is naar mijn mening gewoon duidelijk minder vormgegeven dan zijn voorganger. Wat ook direct in het oog springt is dat de spiegels en deurklinken gewoon in zwart plastic zijn uitgevoerd i.p.v. in de carrosserie kleur; erg vreemd anno 2009, het betreft hier immers niet het basismodel en/of basismotor. Ook mistlampen ontbreken aan de voorkant, niet dat je ze ooit gebruikt maar het geeft de auto net wat meer smoel. Blijkbaar konden deze zaken er niet meer af in het Trendline pakket. Tel daarbij nog op de 15 inch banden met plastic wieldoppen en je komt op een auto die er nogal bedaagd uitziet. Ook de zilver metallic lak helpt hierbij niet, zwart had toch beter gestaan vermoed ik.
Afwerking
Wat meteen opvalt is dat VW duidelijk geprobeerd heeft om de berijder van de Golf VI (t.o.v. de golf V) een meer premium gevoel mee te geven. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het openen van de portieren (meer gedempt t.o.v. de golf V), de nieuwe dashboard verlichting, het materiaal dat gebruikt is voor de bovenkant van het dashboard en deuren, de verbeterde demping van het onderstel en de stilte in het interieur op hogere snelheden. Allemaal zaken die positief zijn. Toch is dit naar mijn mening niet helemaal gelukt; het plastic waarvan de onderkant van het dashboard, de middenconsole en de onderkant van de deuren zijn gemaakt, maken op mij een enigszins goedkope indruk. Dit geldt ook voor de knoppen van het climatic (verwarming en airco) systeem en de al eerder genoemde, in zwart plastic uitgevoerde, spiegels en handgrepen. Ook het standaard meubilair is geen verbetering, de stoelen lijken zelfs wat eenvoudiger uitgevoerd en geven bovendien weinig steun in de rug. Wel is het zitvlak voldoende groot uitgevoerd om bij langere ritten de bovenbenen goed te ondersteunen (ik ben zelf ong. 190cm).
Het rijden.
Ik zal maar beginnen met de grootste irritatie aan de auto; het wegrijden. Ik heb 'm al zeker 6 keer af laten slaan. Op de een of andere manier heeft de motor meer toeren nodig dan je verwacht. (Met dank aan de milieulobby ??).Met elke andere auto rijd ik automatisch weg zonder na te hoeven denken over de benodigde gaspedaal input t.o.v. de koppeling, het zal wel gewenning zijn. Ook voel je als je stilstaat voor het stoplicht en het gaspedaal indrukt bij ongeveer 900 a 1000 toeren de turbo opspoelen, het voelt een alsof de motor een beetje kantelt.
Wel positief is de eerder genoemde stilte in het interieur; zelfs bij 160 is er weinig wind- danwel motor-geluid waarneembaar. De motor zelf past, als de auto eenmaal rolt, prima bij de auto. Meer dan voldoende pit; tot de 160 km/h gaat hij behoorlijk rap vooruit, ook tot 180 gaat het nog, daarna kruipt de golf naar z'n topsnelheid van 210km/h op de teller. Deze snelheid wordt overigens gehaald in z'n 5, in z'n 6 gaat hij geen km sneller. Ik vermoed dat hij hier ook op begrensd is; na meerdere pogingen bleek er geen km extra uit te halen. Ook was het max. toerental in V nog niet bereikt bij deze snelheid. De auto ligt op hogere snelheden overigens prima op de weg, niet zweverig gewoon erg stabiel, prima dus.
Ook de is de auto erg zuinig, met name als er een constante snelheid wordt aangehouden. Dit veranderd natuurlijk wel als het vermogen wordt aangesproken (en de Turbo mee blaast). Maar zeker is dat als je er voor gaat zitten met deze TSI motor erg zuinig gereden kan worden. Precieze cijfers heb ik, gezien de korte gebruiksduur, echter nog niet.
Een ander negatief punt is het gebrek aan feedback dat de auto afgeeft. Je voelt erg weinig van het contact met de weg, zowel niet via het stuur als via het zitvlak. Dit viel me ook al op van de Golf VI met 17inch velgen waarin ik proefgereden heb. Bredere banden ressorteren dus weinig effect.
Conclusie tot zover; kwalitatief prima en zeer comfortabel vervoermiddel voor zowel langere als kortere afstanden, voor de autoliefhebber ontbreekt het de Golf een beetje aan karakter .
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI Highline BlueMotion 105PK|Navi|Pano|Alcantara|Trekhaak|Cruise Control|Bluetooth|Climate|Isofix|PDC
- 2012
- 287.721 km

Volkswagen Golf 2.0 TFSI GTI Edition 30 / Pano / Leder / Navi / PDC / Uniek
- 2008
- 187.274 km

Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline PDC | Pano | Cruisecontr. * All in prijs *
- 2009
- 187.976 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (18)
Reageren
Hij moet van ellende in een golf rijden.
Sommige mensen hebben ook altijd pech.

Wat had u anders gekozen?
Ik zou maar al te graag de nieuwe Golf rijden en deze staat samen met de Megané maar al te graag hoog op mijn lijstje!
Ben benieuwd naar ervaringen!
Ik denk dat het geen straf wordt om in deze Golf te rijden!

Technisch niets op aan te merken,zeer betrouwbaar, alleen nieuwe startmotor,accu,dynamo.
Het enige wat mij altijd tegen viel was de geluidsbeleving, dat moet toch beter kunnen!!
Gisteren een proefrit gemaakt in de Golf V1 2.0 tdi 110pk
Wat een verademing!!
Je hoort bijna niets, geen motor en windgeruis, ook niet bij hoge toerentallen.
De highline uitvoering laat niets te wensen over, ook uitstekende stoelen
Ik ga hem deze week zeker bestellen..

Maar enfin, trendline is wel het basismodel en vandaar dat niet alles in carrosseriekleur is meegespoten.
En heeft u gekozen voor de golf omdat er dan ook echt niets anders te kiezen was of toch gewoonweg omdat de golf het beste is wat er te kiezen is voor een erg goede prijs/kwaliteitverhouding.
Voor de rest moeten we denk ik allemaal je mening maar waarderen en voor de volgende auto een automaatje??

Ik hoop komende week dezelfde motor in ontvangst te nemen maar dan met een Highline jasje eromheen en ik heb hem vol overtuiging, samen met mijn vrouw, uitgezocht! Als ik een auto mocht leasen zou ik dezelfde nemen, zonder enige twijfel maar dan maybe met de DSG...
Ik zal proberen een review bij te houden vanaf km. 1 en zo objectief mogelijk te schrijven, hoop dat dat lukt, ben namelijk opgegroeid met VW. Mijn vader kocht in mijn geboortejaar namelijk 1 van de eerste Golfjes!!
Verder wens ik de schrijver van deze review veel 'sterkte' met het rijden in deze Golf met de door de vakpers meest bejubelde motor in tijden!

Als je zwarte spiegels en deurgrepen hebt, heb je niet de Trendline, maar de Easyline. Zelf heb ik nu 1 keer in de VI gereden en een paar keer in gezeten. 't Is niet lelijk maar dat het me aanspreekt, nee ik ben geen Golf hater maar laat de indrukken gewoon op me af komen. Wat vind je van de stoelen? Mij viel dat behoorlijk tegen. Weinig steun rond het lage geldeelte (zitvlak en lage onderrug van Trendline tot Highline zit je op planken). Ik durf te wedden dat mijn GP betere stoelen heeft, in ieder geval voor mij dan. Ik heb wel belangstelling voor een Golf VI maar door de stoelen en weinig florissante interieur denk ik dat ik het niet ga doen. Nogmaals 't is eerder mooi dan lelijk maar ik heb geen klik. Dat heb ik met mijn Golf IV ook nooit gehad. Dan maar de Honda Insight, dat ziet er leuk uit van binnen (hoop ik). En dan rij je echt zuinig. Dat zal de 1.4 TSI niet halen. Wat is jou verbruik gemiddeld?


Trouwens, van buiten vind ik de Golf VI een mooie strakke auto. Vanaf tijdstip nul vind ik de VI strakker dan de V. Een Honda Instight wordt van buiten lelijker. Maar mijn vreugde wordt daar deels door beïnvloed. M.a.w.: zuinigheid, onderhoudskosten, nieuwe technieken (originaliteit), stoelen, kofferruimte etc. spelen ook een rol. En dan denk ik dat de Insight meer plezier geeft ...
Maar ik moet er bij zeggen dat als VW of een ander Europees merk eerder hybride techniek had, was ik zeker voor een Europeese auto (Golf) gegaan. Ook al heb ik niet gelijk een klik met de Golf. Dan laat ik de Jappen links liggen, en dat om 2 redenen: ik steun liever de Europese autoproducenten (+economie), Jappen zijn niet zo mooi als Europeese auto's. (off topic. o ja ze zijn zeer agressief tegen onze Green Peace vrienden, en nee laat de oorlog er maar buiten ...).


Kritiek heb ik met name op het feit dat de auto je zo weinig betrekt bij het rijden, deed mijn vroegere Alfa 147 veel beter, ook al is die kwalitatief ongetwijfeld minder. Maar het rijden in de Golf is zeker geen straf. En dat de spiegels een deurgrepen in zwart zijn uitgevoerd is gewoon armoedig; dat is een feit.
stolynaya: Ik had zelf denk ik liever een BMW 1 serie (niet dat die nou zo mooi is) of Alfa Mito gehad, al heb ik in beide auto's nog nooit gereden.
Verbruik: kan ik nog weinig over zeggen; volgende update.

Een Mito is een klasse lager/kleiner, dus die had je waarschijnlijk ook kunnen nemen. Weet ik natuurlijk zeker, maar de prijs is om het even lijkt me.
1-serie is al meteen weer ca. 5 mille meer dan een Golf (exclusief opties),
Dus, lijkt mij de keuze snel gemaakt.

Mito zit bij ons niet in het pakket, Alfa sowieso niet. Prijs zal om inderdaad om het even zijn, en wel kleiner natuurlijk, alleen die ruimte heb ik niet nodig. Bovendien is de Alfa ook lichter en met zal de 155pk versie niet veel duurder zijn.
1 serie is inderdaad een stuk duurder maar dat had ik er wel voor over gehad, al houdt de 116i niet over qua prestaties.
Scirocco was ook een leuk alternatief geweest, alleen kon ik die ook niet leasen.
Ander opties waren trouwens Mercedes, Smart of Toyota. (De C63 AMG lag net buiten m'n budget zeg maar......)
Kortom, de Golf is een puur rationele keus.


Over het afslaan: u komt uit een diesel. Ik destijds ook. Het spel met koppeling en gas is inderdaad even wennen. En nog iets, waarop u zich alvast kunt verheugen: hoe meer kilometers, hoe losser de TSI wordt, hoe sneller en zuiniger 'ie wordt... Leuk vooruitzicht toch...?

Ik vind wel dat bepaalde opmerkingen mbt meegespoten spiegels/deurgrepen en de stoelen niet helemaal terecht zijn.
Je had natuurlijk ook voor een comfortline of highline kunnen kiezen, dan was alles meegespoten in dezelfde kleur en waren de stoelen een stuk beter bevallen.
Als je het eventueel wel over hebt om een BWM 1 aan te schaffen (zijn toch vrij prijzig) dan had je misschien ook wel iets meer kunnen uitgeven aan een comfort-/highline versie van de Golf VI.
In iedergeval veel rijplezier in je nieuwe Golf. (ikzelf moet nog even wachten tot eind maart 2009)

Zelf rij ik nu in een focus futura van 4 jaar oud en ik mag van mijn werkgever ook een andere keuze maken na een ruime proefrit gemaakt te hebben in de 1.4 tsi kan ik niet anders concluderen dat met een pakket erbij ( die kan je toch ook zelf betalen ) het een hele leuke auto is met een schitterende motor die werkelijk in elke versnelling oppakt alsof het een grotere motor betreft. Ruimte voor en achtering is ruim genoeg voor 4 personen( bij mij rijden elke dag 2 mensen mee dus ruimte genoeg) radio werkelijk subliem geluid.
Nog even iets over de motor ik had werkelijk niet het ideen en gevoel dat het hier een 1.4 betrof ook totaal geen turbogat en afslaan is denk een kwestie van gewenning. Voor een volgende keer zelf wat bijlappen kunt u in de wagen rijden die u denkt te mogen rijden.

Heeft uw wagen de ketting modificatie al gehad??
Zoniet als de donder naar de dealer.

de voor keur naar een Italiaanse auto is best begrijpelijk wat de modellen betreft.
maar wat afwerking en degelijkheid (ik denk dat ik dat best kan zeggen zelf 8 italiaanse auto`s gehad) is niet altijd het zelfde als bv. een golf. ik rijd nu nog een audi a4 2.0 tdi maar omdat ik minder ga rijden tot de aanschaf over gegaan op een golf 6 1.4 tsi dsg.
mijn vrouw rijd zelf al 10 jaar in een golf V en ik durf te zeggen dat als dit een alfa of fiat zou zijn geweest er op zeker meer bezoek was geweest aan de garage.
Nogmaals ik begrijp heus wel dat als je een voorkeur hebt,maar dat je sneller iets in een negatief ziet als iets niet de voorkeur heeft.
Ik hoop dat als u de wagen nog heeft dat u toch nog heel fijne en veilige kilometers gaat rijden
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.