Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Golf

Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 140pk Comfortline (2008)

autoreview

12
Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 140pk Comfortline (2008)
Anoniem
  • Gebruikersreview
23 februari 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 16V TSI 140pk Comfortline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst11.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 11.500 km
  • 22 februari 2008

Na lang nadenken, veel autobladen lezen en het nodige rekenwerk, heb ik in november 2007 besloten om een nieuwe Golf V te bestellen. Op 8 februari 2008 mocht ik hem in ontvangst nemen.
Een Golf 1.4 TSI (140 pk) met DSG-6 traps automaat in de kleur zwart (Black magic). Uitvoering: 5 deurs Comfortline met businesspakket met de volgende opties:

- Licht en zichtpakket 1 (regensensor en autom. dimmende binnenspiegel)
- Colorpakket (meegespoten spiegels, deurgrepen, stootstrips en bumperdelen)
- Klein leerpakket (handremgreep, schakelpook en stuurwiel)
- Multifunctioneel stuurwiel met tiptronic schakelflippers, leuk!)
- Businesspakket met o.a. navigatiesysteem RNS300 en telefoonvoorbereiding met optionele Bluetooth-adapter.
- Boordcomputer plus
- Climatronic (VW benaming voor Climatcontrol met dualzone)
- Atlanta-velgen ; duocolor 16 inch lichtmetalen velgen, afkomstig van de Jetta Sportline

Inmiddels heb ik ruim 7000 km met de auto gereden en ik ben nog steeds vol lof!
Wat blijft opvallen, is de bouwkwaliteit en het niveau van de afwerking. De deuren sluiten als een kluis en alles wat je aanraakt voelt degelijk aan. Het interieur ziet er rustig uit, maar straalt vooral kwaliteit uit. Je merkt het aan de kleinste dingen die laten zien dat er goed over nagedacht is; de rode watervalverlichting uit het plafond, het beklede (en gekoelde!) dashboardkastje, de ruitenwissers die onder de motorkap verdwijnen in ruststand (verborgen voor kwaadwillende buitenstaanders), het automatisch inschakelen van de achterruitenwisser bij het achteruit rijden en noem zo maar op.

Over de DSG:
Het rijden met de DSG-automaat kan ik iedereen aanraden. Wat een rust geeft het! Vanuit stilstand zorgt dit voor een ononderbroken versnelling. Daarbij voel je de automaat niet of nauwelijks schakelen. Vooral het samenspel van deze motor met de DSG-automaat is echt super. Er zijn niet voor niets al meer dan 1.000.000 DSG-automaten geproduceerd binnen het VW-concern. Iedere keer bij een groen stoplicht tovert deze combinatie weer een glimlach op je gezicht. Het schakelen met de optionele schakelpeddels geeft je een sportief gevoel, maar gebruik je in de praktijk nauwelijks. De automaat is alert en zo goed bij de les dat je geen behoefte hebt om handmatig in te grijpen. De automaat schakelt zonder schokken en het schakelen gaat veel sneller dan bij conventionele automaten met een koppelomvormer. Ook `duwt` de auto een stuk minder bij stilstand in ’D’. Het wegrijden vraagt in het begin enige gewenning. Een klein nadeel vind ik dat de automaat altijd de hoogst mogelijke versnelling kiest. Soms rijd je al bij 60 km/h in de 6e versnelling. De motor draait dan 1300 tpm waarbij hij licht bromt. Als je het gas dieper indrukt, schakelt hij welliswaar terug naar 5 of zelfs in één keer naar 4, maar toch! De motor is mooi stil op kruissnelheid en laat zich alleen horen als er geaccelereerd wordt. De motor draait dan 2800 tpm bij 120 km/h.

Over de motor:
Heerlijke motor met 140 pk en 220 Nm , wat resulteert in een lekkere acceleratie. Geweldige combinatie van een compressor met een turbo. De compressor zorgt voor trekkracht bij lage toeren (tot 2700 tpm) en daarna neemt de turbo het over en zorgt voor een extra versnelling! Je merkt als je weinig en gelijkmatig gas geeft dat de compressor niet draait en pas bijkomt als je meer gas geeft. Deze wordt immers bediend door een elektronische koppeling en dat voel je gelijk door een directe respons van de motor. Hij draait dus niet mee als het niet nodig en dat scheelt weer brandstof! Mooie functionele techniek! Het verbruik ligt nu nog rond de 1 op 12,5 maar zal waarschijnlijk nog iets gunstiger worden als de motor wat meer kilometers heeft gemaakt. Het is wel moeilijk om de verleiding te weerstaan om eens wat meer gas te geven...

Ook na een mooie rit naar Berlijn, ben ik nog steeds blij dat ik deze keuze heb gemaakt. De auto is echt heel stil, ondanks dat het slechts een 1.4 liter is. Met de DSG rijden is echt ontspannend, de automaat glijdt heerlijk door de versnellingen. Het enige wat me wat tegenviel is het verbruik. De auto is inmiddels wel losgereden en ik moet zeggen dat met een redelijk sportieve rijstijl ik niet verder kwam dan 1:11,5. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik veel korte ritjes maak.
Ik tank inmiddels euro 95 want met de huidige prijzen is tanken geen lolletje meer.

Tijdens de zomervakantie heb ik met de auto ruim 3500 km gereden naar Italië via de Alpen. Wat een genot! In de bergen is DSG hemels! Niet koppelen en ontkoppelen en geen terugval in trekkracht na overschakelen op steile wegen. Super! Verbuik 1:14,2 gemiddeld over 3500 km snelweg 130 km-uur met een aantal stadsritjes.

Onlangs ben ik een dagje naar Amsterdam geweest en heb tijdens deze rit geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden. Dat betekende veel op de cruisecontrol rijden, langzaam accelereren en op de autosnelweg de snelheid vastzetten op 100-110 km/uur. Resultaat: 1: 18,1. Nu zie ik dat je zeer zeker kunt besparen op brandstofkosten, alhoewel dit wel behoorlijk kunstmatig is. Het ligt alleen niet in mijn aard om constant met m´n neus op de teller te rijden en jezelf heel de tijd in te houden cq te anticiperen. Rijplezier telt ook! Maar het kan wel ...

PROBLEMEN

  • 11.500 km
  • 22 februari 2008

Na een maand is de schade aan het linkerachterportier verholpen. Deze schade zat er al bij aflevering en is door de dealer netjes verholpen.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volkswagen Golf? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Stel samen ▸
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 499
Stel samen ▸
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 545
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf GTI / Navi RNS510 / Camera / Nw. APK !!

    Volkswagen Golf GTI / Navi RNS510 / Camera / Nw. APK !!

    • 2005
    • 171.612 km

    € 4.950

    Volkswagen Golf 1.6 Trendline Airco/Elek.Ramen/Bluetooth/Camera/C.V./17"LM.Velgen/ISOFOX/APK:10-09-2022

    Volkswagen Golf 1.6 Trendline Airco/Elek.Ramen/Bluetooth/Camera/C.V./17"LM.Velgen/ISOFOX/APK:10-09-2022

    • 2007
    • 186.496 km

    € 3.999

    Volkswagen Golf 1.4-16V Oxford

    Volkswagen Golf 1.4-16V Oxford

    • 2003
    • 158.396 km

    € 990

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Volkswagen Golf 1.6 (2007) - Opel Astra 1.6 (2007)

Volkswagen Golf 1.6 (2007) - Opel Astra 1.6 (2007)

Decennialang waren de VW Golf en Opel Astra/Kadett de twee grootste kemphanen in de automobiele...

Lees meer
 

Volkswagen Golf reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2006)

    Volkswagen Golf R32 (2006)

    13
    • 20 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Sportline (2004)

    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Sportline (2004)

    5
    • 10 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Trendline (2005)

    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Trendline (2005)

    • 2 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 GT Sport (2008)

    Volkswagen Golf 1.6 GT Sport (2008)

    3
    • 30 november 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2008)

    Volkswagen Golf R32 (2008)

    10
    • 21 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 16V FSI Sportline (2004)

    Volkswagen Golf 1.4 16V FSI Sportline (2004)

    • 6 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 16V Trendline (2004)

    Volkswagen Golf 1.4 16V Trendline (2004)

    4
    • 20 januari 2016
meer reviews
Volkswagen Golf GTI Limited Edition 240

Volkswagen Golf GTI Limited Edition 240

1

Bij Pon nemen ze in stijl afscheid van de Golf V GTI. Speciaal voor Nederland is een GTI Limited...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste Golf ooit

    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste...

    79
    • 24 mei 2022
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    43
    • 27 april 2022
  • Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant...

    229
    • 22 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon...

    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    3
    • 27 maart 2022
  • Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km...

    • 14 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen brengt unieke 'Half-track Fox' opnieuw tot leven

    Volkswagen brengt unieke 'Half-track Fox'...

    8
    • 25 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 45kWh 150pk Pure (2021)

    Volkswagen ID3 45kWh 150pk Pure (2021)

    1
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Dit kost de elektrische Volkswagen ID Buzz

    Dit kost de elektrische Volkswagen ID Buzz

    88
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    55
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen-topman: “We gaan Tesla voorbij in 2025”

    Volkswagen-topman: “We gaan Tesla voorbij...

    262
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste Golf ooit

    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste...

    79
    • 24 mei 2022
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden