Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 140pk Comfortline (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 16V TSI 140pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 11.500 km |
ERVARINGEN
- 11.500 km
Na lang nadenken, veel autobladen lezen en het nodige rekenwerk, heb ik in november 2007 besloten om een nieuwe Golf V te bestellen. Op 8 februari 2008 mocht ik hem in ontvangst nemen.
Een Golf 1.4 TSI (140 pk) met DSG-6 traps automaat in de kleur zwart (Black magic). Uitvoering: 5 deurs Comfortline met businesspakket met de volgende opties:
- Licht en zichtpakket 1 (regensensor en autom. dimmende binnenspiegel)
- Colorpakket (meegespoten spiegels, deurgrepen, stootstrips en bumperdelen)
- Klein leerpakket (handremgreep, schakelpook en stuurwiel)
- Multifunctioneel stuurwiel met tiptronic schakelflippers, leuk!)
- Businesspakket met o.a. navigatiesysteem RNS300 en telefoonvoorbereiding met optionele Bluetooth-adapter.
- Boordcomputer plus
- Climatronic (VW benaming voor Climatcontrol met dualzone)
- Atlanta-velgen ; duocolor 16 inch lichtmetalen velgen, afkomstig van de Jetta Sportline
Inmiddels heb ik ruim 7000 km met de auto gereden en ik ben nog steeds vol lof!
Wat blijft opvallen, is de bouwkwaliteit en het niveau van de afwerking. De deuren sluiten als een kluis en alles wat je aanraakt voelt degelijk aan. Het interieur ziet er rustig uit, maar straalt vooral kwaliteit uit. Je merkt het aan de kleinste dingen die laten zien dat er goed over nagedacht is; de rode watervalverlichting uit het plafond, het beklede (en gekoelde!) dashboardkastje, de ruitenwissers die onder de motorkap verdwijnen in ruststand (verborgen voor kwaadwillende buitenstaanders), het automatisch inschakelen van de achterruitenwisser bij het achteruit rijden en noem zo maar op.
Over de DSG:
Het rijden met de DSG-automaat kan ik iedereen aanraden. Wat een rust geeft het! Vanuit stilstand zorgt dit voor een ononderbroken versnelling. Daarbij voel je de automaat niet of nauwelijks schakelen. Vooral het samenspel van deze motor met de DSG-automaat is echt super. Er zijn niet voor niets al meer dan 1.000.000 DSG-automaten geproduceerd binnen het VW-concern. Iedere keer bij een groen stoplicht tovert deze combinatie weer een glimlach op je gezicht. Het schakelen met de optionele schakelpeddels geeft je een sportief gevoel, maar gebruik je in de praktijk nauwelijks. De automaat is alert en zo goed bij de les dat je geen behoefte hebt om handmatig in te grijpen. De automaat schakelt zonder schokken en het schakelen gaat veel sneller dan bij conventionele automaten met een koppelomvormer. Ook `duwt` de auto een stuk minder bij stilstand in ’D’. Het wegrijden vraagt in het begin enige gewenning. Een klein nadeel vind ik dat de automaat altijd de hoogst mogelijke versnelling kiest. Soms rijd je al bij 60 km/h in de 6e versnelling. De motor draait dan 1300 tpm waarbij hij licht bromt. Als je het gas dieper indrukt, schakelt hij welliswaar terug naar 5 of zelfs in één keer naar 4, maar toch! De motor is mooi stil op kruissnelheid en laat zich alleen horen als er geaccelereerd wordt. De motor draait dan 2800 tpm bij 120 km/h.
Over de motor:
Heerlijke motor met 140 pk en 220 Nm , wat resulteert in een lekkere acceleratie. Geweldige combinatie van een compressor met een turbo. De compressor zorgt voor trekkracht bij lage toeren (tot 2700 tpm) en daarna neemt de turbo het over en zorgt voor een extra versnelling! Je merkt als je weinig en gelijkmatig gas geeft dat de compressor niet draait en pas bijkomt als je meer gas geeft. Deze wordt immers bediend door een elektronische koppeling en dat voel je gelijk door een directe respons van de motor. Hij draait dus niet mee als het niet nodig en dat scheelt weer brandstof! Mooie functionele techniek! Het verbruik ligt nu nog rond de 1 op 12,5 maar zal waarschijnlijk nog iets gunstiger worden als de motor wat meer kilometers heeft gemaakt. Het is wel moeilijk om de verleiding te weerstaan om eens wat meer gas te geven...
Ook na een mooie rit naar Berlijn, ben ik nog steeds blij dat ik deze keuze heb gemaakt. De auto is echt heel stil, ondanks dat het slechts een 1.4 liter is. Met de DSG rijden is echt ontspannend, de automaat glijdt heerlijk door de versnellingen. Het enige wat me wat tegenviel is het verbruik. De auto is inmiddels wel losgereden en ik moet zeggen dat met een redelijk sportieve rijstijl ik niet verder kwam dan 1:11,5. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik veel korte ritjes maak.
Ik tank inmiddels euro 95 want met de huidige prijzen is tanken geen lolletje meer.
Tijdens de zomervakantie heb ik met de auto ruim 3500 km gereden naar Italië via de Alpen. Wat een genot! In de bergen is DSG hemels! Niet koppelen en ontkoppelen en geen terugval in trekkracht na overschakelen op steile wegen. Super! Verbuik 1:14,2 gemiddeld over 3500 km snelweg 130 km-uur met een aantal stadsritjes.
Onlangs ben ik een dagje naar Amsterdam geweest en heb tijdens deze rit geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden. Dat betekende veel op de cruisecontrol rijden, langzaam accelereren en op de autosnelweg de snelheid vastzetten op 100-110 km/uur. Resultaat: 1: 18,1. Nu zie ik dat je zeer zeker kunt besparen op brandstofkosten, alhoewel dit wel behoorlijk kunstmatig is. Het ligt alleen niet in mijn aard om constant met m´n neus op de teller te rijden en jezelf heel de tijd in te houden cq te anticiperen. Rijplezier telt ook! Maar het kan wel ...
PROBLEMEN
- 11.500 km
Na een maand is de schade aan het linkerachterportier verholpen. Deze schade zat er al bij aflevering en is door de dealer netjes verholpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.