Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Golf

Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 122pk Trendline (2008)

autoreview

6
Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 122pk Trendline (2008)
Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 122pk Trendline (2008)Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 122pk Trendline (2008)Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 122pk Trendline (2008)Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 122pk Trendline (2008)Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 122pk Trendline (2008)Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 122pk Trendline (2008)Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 122pk Trendline (2008)Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 122pk Trendline (2008)Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 122pk Trendline (2008)Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 122pk Trendline (2008)
Anoniem
  • Gebruikersreview
22 maart 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 16V TSI 122pk Trendline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst48.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 59.900 km
  • 21 maart 2008

Na 8 jaar en 210.000 km te hebben gereden in een Golf IV Highline TDI 115 pk heb ik sinds 1 februari 2008 deze Golf V 1.4 TSI.

Waarom deze auto gekocht? Ten eerste was ik zeer tevreden over mijn vorige Golf (zie review), ten tweede was de autopers zeer lovend over deze 1.4 TSI (hij wint alle tests waar hij aan meedoet), de Golf V is een super allround auto en met deze heerlijke motor eigenlijk onverslaanbaar. Het grootste compliment wat je deze motor kan geven is dat bij de proefrit deze motor ten opzicht van mijn beresterke TDI niet tegenviel. Wat een koppel en wat stil! Daarbij is hij bij doortrekken serieus snel en het verbruik zou heel laag moeten zijn. Door de zesde versnelling ook weinig toeren op hogere snelheid. Kortom in oktober 2007 deze auto besteld en ik kreeg hem op 1 februari 2008 afgeleverd. Inmiddels lange levertijden voor deze motor wegens populariteit. Nu mijn bevindingen over de eerste 4000 km.

Het betreft een Optive 4 wat een opgewaardeerde trendline is. De auto heeft mooie bekleding, met stoelen met goede zijdelingse steun, climatronic, ingebouwde radio,cd met 8 speakers, lendensteunen, 16 inch lichtmetaal, middenarmsteun, 6-bak, leer stuur en pook. Zoals gezegd heeft de motor (voor een benzine) hoog koppel over een breed toerengebied.

De TSI rijdt gewoon heerlijk door zijn hoge koppel bij lage toerental (1500) en als het moet gaat hij snel vooruit en dat allemaal in enorme stilte. De versnellingsbak schakelt enorm goed met korte klikken. Je blijft schakelen. Dan het verbruik. Ook voor mij een vraagteken toen ik hem kocht. Met de TDI reed ik 1 op 19,2 en dat is gelijk aan de fabrieksopgave. De fabrieksopgave voor de TSI is 1 op 15,8. Het verbruik is tot nu toe gem. 1 op 15,6. Het filerijden gaat erg goed. Zowel in z’n 1 als 2 kan je stationair rijden waarna hij zonder morren optrekt.

Inmiddels ben ik al eens door Duitsland gereden. Kruisend (waar mogelijk) tussen de 160 en 180 km/h is geen enkel probleem. Zo rond de 4000 toeren hoor je de motor nauwelijks en je hebt nog reserve om te versnellen. Top was 205 km/h op de teller. Verbruik op deze rit was wel 1 op 12 maar dat valt enorm mee.

Update 22200 km

Van de zomer met volle bepakking en in de hitte naar Corsica geweest. Op het zeer bochtige Corsica merk je pas echt hoe veel beter het onderstel van de Golf V is ten opzichte van de Golf IV. Bochten rijden is een feest. Wederom imponeert het koppel van deze TSI. In de derde versnelling kan je nagenoeg iedere berg beklimmen. Nooit "adem" tekort. In Frankrijk heb ik constant 140 km/h (op de teller) gereden met de airco aan. Het gem. verbruik over 4200 km was 1 op 14,2.
Vandaag tijdens het woon-werkverkeereen gem verbruik van 4.0L op 100km over 46 km (een record)! Wel erg rustig (90km/h) gereden met een windje in de rug, maar toch wel erg zuinig.

Kortom nog steeds erg tevreden.

Update 48.000 km.

Weer een jaar verder en nog steeds zeer tevreden. Olieverbruik is nihil. De eerste onderhoudsbeurt was bij 30.000 km en ik heb geen olie tussentijds hoeven bij te vullen. Het verbruik is het laatste jaar verbeterd tot gem 1:16.3. Dit is het echte verbruik want de boordcomputer geeft gemiddeld altijd 5% zuiniger aan. Volgens boordcomputer was het verbruik het laatste jaar dus 1:17.1. Ondanks dat ik bijna 50.000 km heb gereden blijf ik mij dagelijks verbazen over de soepelheid van de motor in combinatie met de lekkere 6-bak. De climatecontrole werkt super en de stoelen met lendensteun zitten heerlijk. Het enige wat beter zou kunnen is de kwalitiet van de radio/speakers. Ondanks dat ik 8 speakers heb is het geluid matig. In de vorige Golf IV met 8 speakers was het geluid beduidend beter.

Update 59.900 km

Bijna 60.000 km in twee jaar. Inmiddels is de auto een week geleden ingeruild met pijn in het hart. Het verbruik is over die 60.000 km gemiddeld 1 op 16 geweest. Echt knap. Op de dag voor inruil kwam ik nog uit Oostenrijk. Met hard doorrijden (160 km/h en zelfs een top van 210 km/h) is het verbruik 1 op 13. Maar in Oostenrijk heb ik in een week op de lokale wegen ondanks de kou gem 1 op 18.2 gereden over 900 km. Het olieverbruik op 30.000 km is 0.5 liter! Ik heb in die 60.000 km geen enkel mankement gehad en enorm genoten van die heerlijke motor! Mijn huidige auto is een Golf VI 1.2 TSI Blue Motion. De eerste review zal ik nu maken.

PROBLEMEN

  • 48.000 km
  • 21 maart 2008

Geen.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volkswagen Golf? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Stel samen ▸
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 499
Stel samen ▸
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 545
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf Variant 1.6-16V FSI Turijn

    Volkswagen Golf Variant 1.6-16V FSI Turijn

    • 2005
    • 228.666 km

    € 1.890

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortl Business, Schuif/kanteldak, Trekhaak, Navigatie

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortl Business, Schuif/kanteldak, Trekhaak, Navigatie

    • 2008
    • 208.578 km

    € 5.450

    Volkswagen Golf 1.4 Optive 4 airco

    Volkswagen Golf 1.4 Optive 4 airco

    • 2008
    • 151.163 km

    € 4.995

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Volkswagen Golf 1.6 (2007) - Opel Astra 1.6 (2007)

Volkswagen Golf 1.6 (2007) - Opel Astra 1.6 (2007)

Decennialang waren de VW Golf en Opel Astra/Kadett de twee grootste kemphanen in de automobiele...

Lees meer
 

Volkswagen Golf reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2006)

    Volkswagen Golf R32 (2006)

    13
    • 20 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Sportline (2004)

    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Sportline (2004)

    5
    • 10 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Trendline (2005)

    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Trendline (2005)

    • 2 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 GT Sport (2008)

    Volkswagen Golf 1.6 GT Sport (2008)

    3
    • 30 november 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2008)

    Volkswagen Golf R32 (2008)

    10
    • 21 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 16V FSI Sportline (2004)

    Volkswagen Golf 1.4 16V FSI Sportline (2004)

    • 6 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 16V Trendline (2004)

    Volkswagen Golf 1.4 16V Trendline (2004)

    4
    • 20 januari 2016
meer reviews
Volkswagen Golf GTI Limited Edition 240

Volkswagen Golf GTI Limited Edition 240

1

Bij Pon nemen ze in stijl afscheid van de Golf V GTI. Speciaal voor Nederland is een GTI Limited...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een R32?

    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een...

    16
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste Golf ooit

    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste...

    80
    • 24 mei 2022
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    43
    • 27 april 2022
  • Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant...

    229
    • 22 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon...

    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    3
    • 27 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe Volkswagen Amarok laat zich zien

    Nieuwe Volkswagen Amarok laat zich zien

    8
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Overname Europcar door Volkswagen bijna rond

    Overname Europcar door Volkswagen bijna...

    58
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen treft miljoenenschikking met Britten over dieselfraude

    Volkswagen treft miljoenenschikking met...

    123
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een R32?

    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een...

    16
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen brengt unieke 'Half-track Fox' opnieuw tot leven

    Volkswagen brengt unieke 'Half-track Fox'...

    13
    • 25 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 45kWh 150pk Pure (2021)

    Volkswagen ID3 45kWh 150pk Pure (2021)

    1
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Dit kost de elektrische Volkswagen ID Buzz

    Dit kost de elektrische Volkswagen ID Buzz

    101
    • 25 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden