AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Golf
6

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 122pk Trendline (2008)

Anoniem
  • Review
22 maart 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 16V TSI 122pk Trendline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst48.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 59.900 km
  • 21 maart 2008

Na 8 jaar en 210.000 km te hebben gereden in een Golf IV Highline TDI 115 pk heb ik sinds 1 februari 2008 deze Golf V 1.4 TSI.

Waarom deze auto gekocht? Ten eerste was ik zeer tevreden over mijn vorige Golf (zie review), ten tweede was de autopers zeer lovend over deze 1.4 TSI (hij wint alle tests waar hij aan meedoet), de Golf V is een super allround auto en met deze heerlijke motor eigenlijk onverslaanbaar. Het grootste compliment wat je deze motor kan geven is dat bij de proefrit deze motor ten opzicht van mijn beresterke TDI niet tegenviel. Wat een koppel en wat stil! Daarbij is hij bij doortrekken serieus snel en het verbruik zou heel laag moeten zijn. Door de zesde versnelling ook weinig toeren op hogere snelheid. Kortom in oktober 2007 deze auto besteld en ik kreeg hem op 1 februari 2008 afgeleverd. Inmiddels lange levertijden voor deze motor wegens populariteit. Nu mijn bevindingen over de eerste 4000 km.

Het betreft een Optive 4 wat een opgewaardeerde trendline is. De auto heeft mooie bekleding, met stoelen met goede zijdelingse steun, climatronic, ingebouwde radio,cd met 8 speakers, lendensteunen, 16 inch lichtmetaal, middenarmsteun, 6-bak, leer stuur en pook. Zoals gezegd heeft de motor (voor een benzine) hoog koppel over een breed toerengebied.

De TSI rijdt gewoon heerlijk door zijn hoge koppel bij lage toerental (1500) en als het moet gaat hij snel vooruit en dat allemaal in enorme stilte. De versnellingsbak schakelt enorm goed met korte klikken. Je blijft schakelen. Dan het verbruik. Ook voor mij een vraagteken toen ik hem kocht. Met de TDI reed ik 1 op 19,2 en dat is gelijk aan de fabrieksopgave. De fabrieksopgave voor de TSI is 1 op 15,8. Het verbruik is tot nu toe gem. 1 op 15,6. Het filerijden gaat erg goed. Zowel in z’n 1 als 2 kan je stationair rijden waarna hij zonder morren optrekt.

Inmiddels ben ik al eens door Duitsland gereden. Kruisend (waar mogelijk) tussen de 160 en 180 km/h is geen enkel probleem. Zo rond de 4000 toeren hoor je de motor nauwelijks en je hebt nog reserve om te versnellen. Top was 205 km/h op de teller. Verbruik op deze rit was wel 1 op 12 maar dat valt enorm mee.

Update 22200 km

Van de zomer met volle bepakking en in de hitte naar Corsica geweest. Op het zeer bochtige Corsica merk je pas echt hoe veel beter het onderstel van de Golf V is ten opzichte van de Golf IV. Bochten rijden is een feest. Wederom imponeert het koppel van deze TSI. In de derde versnelling kan je nagenoeg iedere berg beklimmen. Nooit "adem" tekort. In Frankrijk heb ik constant 140 km/h (op de teller) gereden met de airco aan. Het gem. verbruik over 4200 km was 1 op 14,2.
Vandaag tijdens het woon-werkverkeereen gem verbruik van 4.0L op 100km over 46 km (een record)! Wel erg rustig (90km/h) gereden met een windje in de rug, maar toch wel erg zuinig.

Kortom nog steeds erg tevreden.

Update 48.000 km.

Weer een jaar verder en nog steeds zeer tevreden. Olieverbruik is nihil. De eerste onderhoudsbeurt was bij 30.000 km en ik heb geen olie tussentijds hoeven bij te vullen. Het verbruik is het laatste jaar verbeterd tot gem 1:16.3. Dit is het echte verbruik want de boordcomputer geeft gemiddeld altijd 5% zuiniger aan. Volgens boordcomputer was het verbruik het laatste jaar dus 1:17.1. Ondanks dat ik bijna 50.000 km heb gereden blijf ik mij dagelijks verbazen over de soepelheid van de motor in combinatie met de lekkere 6-bak. De climatecontrole werkt super en de stoelen met lendensteun zitten heerlijk. Het enige wat beter zou kunnen is de kwalitiet van de radio/speakers. Ondanks dat ik 8 speakers heb is het geluid matig. In de vorige Golf IV met 8 speakers was het geluid beduidend beter.

Update 59.900 km

Bijna 60.000 km in twee jaar. Inmiddels is de auto een week geleden ingeruild met pijn in het hart. Het verbruik is over die 60.000 km gemiddeld 1 op 16 geweest. Echt knap. Op de dag voor inruil kwam ik nog uit Oostenrijk. Met hard doorrijden (160 km/h en zelfs een top van 210 km/h) is het verbruik 1 op 13. Maar in Oostenrijk heb ik in een week op de lokale wegen ondanks de kou gem 1 op 18.2 gereden over 900 km. Het olieverbruik op 30.000 km is 0.5 liter! Ik heb in die 60.000 km geen enkel mankement gehad en enorm genoten van die heerlijke motor! Mijn huidige auto is een Golf VI 1.2 TSI Blue Motion. De eerste review zal ik nu maken.

PROBLEMEN

  • 48.000 km
  • 21 maart 2008

Geen.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
Volkswagen
Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk (5D/6H)
€ 399
Stel samen ▸
Yourlease
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 464
Stel samen ▸
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 90pk (5D/6H)
€ 359
 
Arval
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 444
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Cabriolet 1.4 TSI DSG-Aut. (118kW / 160pk) ** Bi-XENON, NAVI, LEDER, 18-inch LMV, PDC V&A ** 1e EIG - UNFALLFREI ** ** INFORMEER OOK NAAR ONZE AANTREKKELIJKE FINANCIAL-LEASE TARIEVEN **

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI DSG-Aut. (118kW / 160pk) ** Bi-XENON, NAVI, LEDER, 18-inch LMV, PDC V&A ** 1e EIG - UNFALLFREI ** ** INFORMEER OOK NAAR ONZE AANTREKKELIJKE FINANCIAL-LEASE TARIEVEN **

    • 2013
    • 97.996 km

    € 16.900

    Cabriolet 1.4 TSI (118kW / 160pk) ** Bi-XENON, NAVI, LEDER, 18-inch LMV, PDC V&A ** Vol. Dealer Onderh - UNFALLFREI ** ** INFORMEER OOK NAAR ONZE AANTREKKELIJKE FINANCIAL-LEASE TARIEVEN **

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI (118kW / 160pk) ** Bi-XENON, NAVI, LEDER, 18-inch LMV, PDC V&A ** Vol. Dealer Onderh - UNFALLFREI ** ** INFORMEER OOK NAAR ONZE AANTREKKELIJKE FINANCIAL-LEASE TARIEVEN **

    • 2012
    • 89.998 km

    € 15.900

    1.4 TSI GTE EX.€13600,- incl.btw | Dealer Onderhouden | Panorama Dak | Led Koplampen |

    Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE EX.€13600,- incl.btw | Dealer Onderhouden | Panorama Dak | Led Koplampen |

    • 2015
    • 167.790 km

    € 11.250

Meer Volkswagen Golf occasions

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Volkswagen Golf 1.6 (2007) - Opel Astra 1.6 (2007)

Volkswagen Golf 1.6 (2007) - Opel Astra 1.6 (2007)

Decennialang waren de VW Golf en Opel Astra/Kadett de twee grootste kemphanen in de automobiele...

Lees meer
 

Volkswagen Golf reviews

  • Review
    Volkswagen Golf R32 (2006)

    Volkswagen Golf R32 (2006)

    1
    • 20 februari 2021
  • Review
    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Sportline (2004)

    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Sportline (2004)

    5
    • 10 augustus 2020
  • Review
    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Trendline (2005)

    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Trendline (2005)

    • 2 maart 2020
  • Review
    Volkswagen Golf 1.6 GT Sport (2008)

    Volkswagen Golf 1.6 GT Sport (2008)

    3
    • 30 november 2019
  • Review
    Volkswagen Golf R32 (2008)

    Volkswagen Golf R32 (2008)

    10
    • 21 juli 2017
  • Review
    Volkswagen Golf 1.4 16V FSI Sportline (2004)

    Volkswagen Golf 1.4 16V FSI Sportline (2004)

    • 6 maart 2016
  • Review
    Volkswagen Golf 1.4 16V Trendline (2004)

    Volkswagen Golf 1.4 16V Trendline (2004)

    4
    • 20 januari 2016
meer reviews
Volkswagen Golf GTI Limited Edition 240

Volkswagen Golf GTI Limited Edition 240

1

Bij Pon nemen ze in stijl afscheid van de Golf V GTI. Speciaal voor Nederland is een GTI Limited...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Prijs Volkswagen Golf R bekend

    Prijs Volkswagen Golf R bekend

    70
    • 25 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Golf R Variant betrapt bij de Nürburgring

    Volkswagen Golf R Variant betrapt bij de...

    24
    • 23 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    2
    • 13 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 245pk GTE (2021)

    Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 245pk GTE (2021)

    22
    • 9 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk...

    4
    • 6 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    4
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 viert jubileum

    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 viert...

    41
    • 26 februari 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    73
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    'Elon Musk wilde Volkswagen-topman Diess als Tesla-CEO'

    'Elon Musk wilde Volkswagen-topman Diess...

    43
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen moet financieringsrente sjoemeldiesels compenseren

    Volkswagen moet financieringsrente sjoemeldiesels...

    50
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen laat ID6 zien

    Volkswagen laat ID6 zien

    62
    • 9 april 2021
  • Review
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    11
    • 3 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen koopt milieu-krediet van Tesla in China

    Volkswagen koopt milieu-krediet van Tesla...

    51
    • 2 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Arteon plug-in hybride op de prijslijst

    Volkswagen Arteon plug-in hybride op de...

    34
    • 1 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep