Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 122pk Trendline (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 16V TSI 122pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 48.000 km |
ERVARINGEN
- 59.900 km
Na 8 jaar en 210.000 km te hebben gereden in een Golf IV Highline TDI 115 pk heb ik sinds 1 februari 2008 deze Golf V 1.4 TSI.
Waarom deze auto gekocht? Ten eerste was ik zeer tevreden over mijn vorige Golf (zie review), ten tweede was de autopers zeer lovend over deze 1.4 TSI (hij wint alle tests waar hij aan meedoet), de Golf V is een super allround auto en met deze heerlijke motor eigenlijk onverslaanbaar. Het grootste compliment wat je deze motor kan geven is dat bij de proefrit deze motor ten opzicht van mijn beresterke TDI niet tegenviel. Wat een koppel en wat stil! Daarbij is hij bij doortrekken serieus snel en het verbruik zou heel laag moeten zijn. Door de zesde versnelling ook weinig toeren op hogere snelheid. Kortom in oktober 2007 deze auto besteld en ik kreeg hem op 1 februari 2008 afgeleverd. Inmiddels lange levertijden voor deze motor wegens populariteit. Nu mijn bevindingen over de eerste 4000 km.
Het betreft een Optive 4 wat een opgewaardeerde trendline is. De auto heeft mooie bekleding, met stoelen met goede zijdelingse steun, climatronic, ingebouwde radio,cd met 8 speakers, lendensteunen, 16 inch lichtmetaal, middenarmsteun, 6-bak, leer stuur en pook. Zoals gezegd heeft de motor (voor een benzine) hoog koppel over een breed toerengebied.
De TSI rijdt gewoon heerlijk door zijn hoge koppel bij lage toerental (1500) en als het moet gaat hij snel vooruit en dat allemaal in enorme stilte. De versnellingsbak schakelt enorm goed met korte klikken. Je blijft schakelen. Dan het verbruik. Ook voor mij een vraagteken toen ik hem kocht. Met de TDI reed ik 1 op 19,2 en dat is gelijk aan de fabrieksopgave. De fabrieksopgave voor de TSI is 1 op 15,8. Het verbruik is tot nu toe gem. 1 op 15,6. Het filerijden gaat erg goed. Zowel in z’n 1 als 2 kan je stationair rijden waarna hij zonder morren optrekt.
Inmiddels ben ik al eens door Duitsland gereden. Kruisend (waar mogelijk) tussen de 160 en 180 km/h is geen enkel probleem. Zo rond de 4000 toeren hoor je de motor nauwelijks en je hebt nog reserve om te versnellen. Top was 205 km/h op de teller. Verbruik op deze rit was wel 1 op 12 maar dat valt enorm mee.
Update 22200 km
Van de zomer met volle bepakking en in de hitte naar Corsica geweest. Op het zeer bochtige Corsica merk je pas echt hoe veel beter het onderstel van de Golf V is ten opzichte van de Golf IV. Bochten rijden is een feest. Wederom imponeert het koppel van deze TSI. In de derde versnelling kan je nagenoeg iedere berg beklimmen. Nooit "adem" tekort. In Frankrijk heb ik constant 140 km/h (op de teller) gereden met de airco aan. Het gem. verbruik over 4200 km was 1 op 14,2.
Vandaag tijdens het woon-werkverkeereen gem verbruik van 4.0L op 100km over 46 km (een record)! Wel erg rustig (90km/h) gereden met een windje in de rug, maar toch wel erg zuinig.
Kortom nog steeds erg tevreden.
Update 48.000 km.
Weer een jaar verder en nog steeds zeer tevreden. Olieverbruik is nihil. De eerste onderhoudsbeurt was bij 30.000 km en ik heb geen olie tussentijds hoeven bij te vullen. Het verbruik is het laatste jaar verbeterd tot gem 1:16.3. Dit is het echte verbruik want de boordcomputer geeft gemiddeld altijd 5% zuiniger aan. Volgens boordcomputer was het verbruik het laatste jaar dus 1:17.1. Ondanks dat ik bijna 50.000 km heb gereden blijf ik mij dagelijks verbazen over de soepelheid van de motor in combinatie met de lekkere 6-bak. De climatecontrole werkt super en de stoelen met lendensteun zitten heerlijk. Het enige wat beter zou kunnen is de kwalitiet van de radio/speakers. Ondanks dat ik 8 speakers heb is het geluid matig. In de vorige Golf IV met 8 speakers was het geluid beduidend beter.
Update 59.900 km
Bijna 60.000 km in twee jaar. Inmiddels is de auto een week geleden ingeruild met pijn in het hart. Het verbruik is over die 60.000 km gemiddeld 1 op 16 geweest. Echt knap. Op de dag voor inruil kwam ik nog uit Oostenrijk. Met hard doorrijden (160 km/h en zelfs een top van 210 km/h) is het verbruik 1 op 13. Maar in Oostenrijk heb ik in een week op de lokale wegen ondanks de kou gem 1 op 18.2 gereden over 900 km. Het olieverbruik op 30.000 km is 0.5 liter! Ik heb in die 60.000 km geen enkel mankement gehad en enorm genoten van die heerlijke motor! Mijn huidige auto is een Golf VI 1.2 TSI Blue Motion. De eerste review zal ik nu maken.
PROBLEMEN
- 48.000 km
Geen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.