Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 122pk Optive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 16V TSI 122pk Optive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 48.575 km |
De eerste 30.000 kilometer
- 30.000 km
Volgens mij ben ik, voor zover ik heb kunnen nagaan, de eerste die een review plaatst van de Golf met deze motor. Ik heb na tien jaar TDI (in verschillende uitvoeringen)en lang nadenken gekozen voor een auto met een benzinemotor. De schrijvende pers, Autoweek voorop, heeft zich in ieder geval lovend over deze motor in combinatie met de zesversnellingsbak uitgesproken. Tel hierbij de discussie over roetfilters, dieseltax, verhoging accijnzen voor diesels op en de keuze was eigenlijk verrassend snel gemaakt. Bovendien is de Golf met deze motor voorzien van een B-label, zodat er toch weer sprake is van een BPM-korting van 700 Euro.
Voor de goede orde: het is de 1.4 TSI met turbo, zonder compressor. De compressor vinden we op de uitvoeringen met 140, 150 (in de Tiguan) en 170 pk.
De eerste kilometers zijn prima verlopen. Er is mij een dieselachtige trekkracht beloofd en die krijg je ook: zeer soepel en gelijkmatig trekt de auto vanuit lage toerentallen door naar de hogere regionen. Opvallend is bovendien de geringe geluidsproductie van de motor. Voor de rest blijft er nu nog weinig te melden. Een Golf is nu eenmaal een vertrouwd beeld in autoland. Naast het Optive-pakket heb ik de auto verder aangekleed met een Climatronic, radio navigatiesysteem RNS 300 met 8 luidsprekers, licht en zichtpakket, een carkit van Nokia, 5 deuren, pareleffect lak (black magic), cruise control, mistlampen, lichtmetalen velgen en een boordcomputer plus. Voordeel van deze boordcomputer is dat de navigatieaanwijzingen recht voor je neus op het display worden geprojecteerd.
Update 15 maart 2008:
Inmiddels wat meer kilometers gemaakt. Ik kan nu beter beoordelen wat me wel en wat me niet bevalt aan de Golf. Om met dit laatste te beginnen: Ik vind de middenarmsteun vóór met opbergvak niet erg handig. Mijn vorige auto had ook zo iets dergelijks maar daar kon je de klep van de armsteun gewoon openen en makkelijk bij het bergvak. Bij de Golf zit het bergvak eigenlijk een beetje te ver naar achteren. Bovendien komt de klep in negen van de tien gevallen niet terug in de oorspronkelijke stand.
Verder vind ik de greeploze achterklep (buitenkant) niet handig. Je krijgt gemakkelijk vuile vingers bij het sluiten. Bovendien moet je de klep met een behoorlijke vaart dichtsmijten, anders sluit 'ie niet in één keer.
Maar voor de rest: wat een pretauto!! De auto is met zijn 90 kW snel genoeg, is zeer soepel en schakellui te rijden. Op dat punt lijkt het wel een diesel. De auto loopt (in Duitsland uiteraard) vlot naar 180-190 km/u. Het verbruik blijft zeer zeker binnen de perken. Gemiddeld rijd ik ongeveer 1 op 14 (Euro loodvrij). De auto heeft als enige TSI geen super plus nodig.
Vering, demping en wegligging in z’n algemeen vind ik erg goed. Ik houd nu eenmaal van dat stevige gevoel. Het radio navigatiesysteem RNS 300 van Volkswagen zelf werkt prima. Het geluid is uit de 8 luidsprekers goed te noemen. Samenvattend: absoluut geen spijt van mijn keuze. Achteraf had ik ook graag een multifunctioneel stuurwiel gehad omdat nu de instellingen van b.v. het licht en zichtpakket niet zijn in te stellen via de hendel van de boordcomputer. Maar ja, je kunt niet alles hebben, nietwaar?
Update 14 mei 2008. Inmiddels meer dan 7500 km met de Golf TSI gereden. De auto komt nu echt goed los. Afgelopen zaterdag heen en weer geweest naar Wolfsburg, Duitsland. Wat bij deze afstanden opvalt zijn een paar dingen: allereerst het prima geluidscomfort. De motor loopt zijdezacht en wordt bij snelheden boven 140 km/u absoluut niet luidruchtig. Ten tweede: de tussenacceleratie. Deze is prettig snel, zeker in de versnellingen 3 t/m 5. In de 6e gaat het allemaal wat minder maar dan nog gaat het allemaal redelijk vlot vooruit. Je krijgt niet zo’n duw in je rug als bij sommige TDI’s bij een bepaald toerental. Het gaat allemaal veel geleidelijker. Ten derde: het verbruik. Zelfs afgelopen zaterdag met hogere snelheden (ongeveer 140-150 km/u)op gemak 1 op 14 gehaald. In Nederland ligt het verbruik rond de 6.4 liter op 100 km, wat neerkomt op een gemiddelde van ongeveer 1 op 15.5. Hiermee ben ik heel tevreden. Vergeet niet dat we hier met een benzineauto te maken hebben... Tenslotte: de auto loopt inmiddels heel vlot richting 200 km/u op de meter. Dit is op zich niet zo belangrijk, maar wel leuk om af en toe eens in Duitsland te proberen.
Update 3 augustus 2008:
Na ongeveer 10000 km heb ik een halve liter olie bijgevuld. Was wel weer even slikken bij de pomp: één liter longlife olie voor het lieve sommetje van 26,50 Euro. Maar goed: ik hoop dat de auto nu iets minder olie gaat verbruiken, ik ben het althans niet veel anders gewend van mijn vorige VW's. In het begin een hoog olieverbruik, later minder.
Voor de rest blijft deze Golf een probleemloze auto. Telkens sta ik versteld van het lage brandstofverbruik. Dit ligt nog steeds op een mooie 1 op 15,5 gemiddeld. Voor een benzinegestookte auto met dit vermogen vind ik dit super. Ik heb gemerkt dat de auto na 10000 km nog soepeler werd. Met name de tussenacceleraties gaan nu nog vlotter. Eerder in deze review noemde ik het gemak van het schakellui rijden. Nu even een voorbeeld. Wat te denken van 75 km/u in de zesde versnelling, gas geven en zonder haperen of turbogat doorstomen naar hogere snelheden. Prachtig.
In deze zomerse tijden merk ik dat de Climatronic zijn werk goed doet. In vergelijking met mijn vorige auto is het geluidsniveau hiervan ook veel aangenamer. Het verschil in brandstofverbruik tussen airco aan/uit is ongeveer 0,3 liter op 100 km.
Tot slot nog iets over mijn ervaringen met de RNS 300. Positief vind ik het (met name in Duitsland) navigeren met behulp van TMC. Je wordt netjes om de ellende heen geleid. Wel is het systeem met invoeren errrrug traaaaag. Hiervoor moet je echt engelengeduld hebben. Toch zou ik dit systeem niet willen ruilen voor b.v. een Tom Tom. Ik vind zo'n geïntegreerd systeem gewoon veel mooier.
De volgende review zal ik plaatsen nadat de eerste onderhoudsbeurt een feit is geweest. Dan kan ik ook iets schrijven over de kosten hiervan. Ik weet nog niet wanneer dit zal zijn, ik wacht het seintje van de boordcomputer wel af.
Update 8 april 2009
Exact na 28.500 km waarschuwde de boordcomputer mij voor de eerste keer dat het over 1.500 km tijd voor een beurt zou zijn. Met andere woorden: na 30.000 km volgde de eerste longlife beurt. De beurt ontpopte zich als een standaard beurt. De enige extra werkzaamheden betroffen vervanging van draagarmrubbers in verband met kraken op verkeersdrempels. Een bekend probleem. De beurt kostte in z'n totaliteit 262 Euro. Als ik er vervolgens weer 30.000 km tegenaan kan, hoor je me niet klagen.
Verder niets bijzonders: ik ben nog steeds enorm tevreden met deze auto. Een laag verbruik, heel stil en stevig comfortabel. Ik heb een aantal maanden geleden wel een achterbumper van een Golf GT Sport (Duitse uitvoering) gemonteerd. Hierdoor ben ik het in mijn ogen lelijke ongespoten kunststof-deel kwijt en is de bumper nu geheel in kleur, met een mooie diffusor. Staat mooi.
PROBLEMEN, nauwelijks het vermelden waard...
- 30.900 km
Geen problemen. Ik vind alleen de Belgische navigatiestem wat storend.
14 mei 2008: nog steeds geen enkel probleem.
1 juli 2008: halve liter olie bijgevuld (na ong. 10000 km).
3 augustus 2008: geen problemen.
november 2008: krakende rubbers van de draagarmen. Vervangen bij de eerste longlife-beurt.
Auto is probleemloos.
Soepel, soepel en nog eens soepel...
- 40.285 km
Het "soepel" in de titel slaat op meerdere dingen, maar in eerste instantie toch wel op de motor. Alle TSI-reviewers loven het soepele karakter van de 90 kW motor. Vanaf het begin heb ik het smeuige gedrag van de motor al weten te waarderen. In alle versnellingen trekt de auto goed door, zonder hierbij veel brandstof te gebruiken.
Soepel glijden de kilometers onder de wielen door. Het is voor het eerst in mijn toch lange VW-rijderscarriere dat ik in ruim anderhalf jaar die ik de auto nu heb, slechts 1 keer bij de dealer ben geweest en dat betrof een reguliere longlife beurt. Met andere VW's was er altijd wel wat. Met andere woorden: 0,0 problemen. Het is saai, maar hier kan ik ook niets aan doen. Deze Golf doet precies wat er van 'm wordt verwacht: op uiterst plezierige wijze kilometers maken.
Voor mensen die een Volkswagen overwegen en een benzineversie kunnen, moeten of willen nemen: deze motor is in combinatie met een Golf carrosserie een aanrader. Ook in de Passat slaat 'ie geen slecht figuur, zoals ik proefondervindelijk heb ervaren.
Over het verbruik: Tot 140 km/u nog alleszins dragelijk, daarboven neemt het verbruik snel toe. Is ook eigenlijk wel logisch. Gemiddeld rijd ik zo'n 1 op 14,5. Ik tank altijd Euro 95, super plus is echt niet nodig.
Afscheid met een traan
- 48.575 km
Omdat we recent de oudere VW Passat Variant van mijn vrouw hebben verkocht, en met 1 auto verder gaan, moet deze Golf helaas het veld ruimen. De auto maakt plaats voor een VW Touran.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik verschrikkelijk fijne kilometers met deze Golf heb afgelegd. Zelden heb ik zo'n fijne benzineauto gereden. Belangrijkste "highlight" van deze Golf is toch wel zijn fijne TSI motor gebleken: snel, stil en zuinig.
In de laatste 8000 km ben ik slechts één keer terug geweest naar de dealer voor een mankement aan de Climatronic. Er bleek een sensor kapot, waardoor de airco niet meer werkte. Uiteraard netjes onder garantie verholpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.