Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Golf

Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 122pk Optive (2008)

autoreview

19
Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 122pk Optive (2008)
Anoniem
  • Anoniem7
  • Gebruikersreview
12 februari 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 16V TSI 122pk Optive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst48.575 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 30.000 kilometer

  • 30.000 km
  • 11 februari 2008

Volgens mij ben ik, voor zover ik heb kunnen nagaan, de eerste die een review plaatst van de Golf met deze motor. Ik heb na tien jaar TDI (in verschillende uitvoeringen)en lang nadenken gekozen voor een auto met een benzinemotor. De schrijvende pers, Autoweek voorop, heeft zich in ieder geval lovend over deze motor in combinatie met de zesversnellingsbak uitgesproken. Tel hierbij de discussie over roetfilters, dieseltax, verhoging accijnzen voor diesels op en de keuze was eigenlijk verrassend snel gemaakt. Bovendien is de Golf met deze motor voorzien van een B-label, zodat er toch weer sprake is van een BPM-korting van 700 Euro.
Voor de goede orde: het is de 1.4 TSI met turbo, zonder compressor. De compressor vinden we op de uitvoeringen met 140, 150 (in de Tiguan) en 170 pk.
De eerste kilometers zijn prima verlopen. Er is mij een dieselachtige trekkracht beloofd en die krijg je ook: zeer soepel en gelijkmatig trekt de auto vanuit lage toerentallen door naar de hogere regionen. Opvallend is bovendien de geringe geluidsproductie van de motor. Voor de rest blijft er nu nog weinig te melden. Een Golf is nu eenmaal een vertrouwd beeld in autoland. Naast het Optive-pakket heb ik de auto verder aangekleed met een Climatronic, radio navigatiesysteem RNS 300 met 8 luidsprekers, licht en zichtpakket, een carkit van Nokia, 5 deuren, pareleffect lak (black magic), cruise control, mistlampen, lichtmetalen velgen en een boordcomputer plus. Voordeel van deze boordcomputer is dat de navigatieaanwijzingen recht voor je neus op het display worden geprojecteerd.
Update 15 maart 2008:
Inmiddels wat meer kilometers gemaakt. Ik kan nu beter beoordelen wat me wel en wat me niet bevalt aan de Golf. Om met dit laatste te beginnen: Ik vind de middenarmsteun vóór met opbergvak niet erg handig. Mijn vorige auto had ook zo iets dergelijks maar daar kon je de klep van de armsteun gewoon openen en makkelijk bij het bergvak. Bij de Golf zit het bergvak eigenlijk een beetje te ver naar achteren. Bovendien komt de klep in negen van de tien gevallen niet terug in de oorspronkelijke stand.
Verder vind ik de greeploze achterklep (buitenkant) niet handig. Je krijgt gemakkelijk vuile vingers bij het sluiten. Bovendien moet je de klep met een behoorlijke vaart dichtsmijten, anders sluit 'ie niet in één keer.
Maar voor de rest: wat een pretauto!! De auto is met zijn 90 kW snel genoeg, is zeer soepel en schakellui te rijden. Op dat punt lijkt het wel een diesel. De auto loopt (in Duitsland uiteraard) vlot naar 180-190 km/u. Het verbruik blijft zeer zeker binnen de perken. Gemiddeld rijd ik ongeveer 1 op 14 (Euro loodvrij). De auto heeft als enige TSI geen super plus nodig.
Vering, demping en wegligging in z’n algemeen vind ik erg goed. Ik houd nu eenmaal van dat stevige gevoel. Het radio navigatiesysteem RNS 300 van Volkswagen zelf werkt prima. Het geluid is uit de 8 luidsprekers goed te noemen. Samenvattend: absoluut geen spijt van mijn keuze. Achteraf had ik ook graag een multifunctioneel stuurwiel gehad omdat nu de instellingen van b.v. het licht en zichtpakket niet zijn in te stellen via de hendel van de boordcomputer. Maar ja, je kunt niet alles hebben, nietwaar?
Update 14 mei 2008. Inmiddels meer dan 7500 km met de Golf TSI gereden. De auto komt nu echt goed los. Afgelopen zaterdag heen en weer geweest naar Wolfsburg, Duitsland. Wat bij deze afstanden opvalt zijn een paar dingen: allereerst het prima geluidscomfort. De motor loopt zijdezacht en wordt bij snelheden boven 140 km/u absoluut niet luidruchtig. Ten tweede: de tussenacceleratie. Deze is prettig snel, zeker in de versnellingen 3 t/m 5. In de 6e gaat het allemaal wat minder maar dan nog gaat het allemaal redelijk vlot vooruit. Je krijgt niet zo’n duw in je rug als bij sommige TDI’s bij een bepaald toerental. Het gaat allemaal veel geleidelijker. Ten derde: het verbruik. Zelfs afgelopen zaterdag met hogere snelheden (ongeveer 140-150 km/u)op gemak 1 op 14 gehaald. In Nederland ligt het verbruik rond de 6.4 liter op 100 km, wat neerkomt op een gemiddelde van ongeveer 1 op 15.5. Hiermee ben ik heel tevreden. Vergeet niet dat we hier met een benzineauto te maken hebben... Tenslotte: de auto loopt inmiddels heel vlot richting 200 km/u op de meter. Dit is op zich niet zo belangrijk, maar wel leuk om af en toe eens in Duitsland te proberen.
Update 3 augustus 2008:
Na ongeveer 10000 km heb ik een halve liter olie bijgevuld. Was wel weer even slikken bij de pomp: één liter longlife olie voor het lieve sommetje van 26,50 Euro. Maar goed: ik hoop dat de auto nu iets minder olie gaat verbruiken, ik ben het althans niet veel anders gewend van mijn vorige VW's. In het begin een hoog olieverbruik, later minder.
Voor de rest blijft deze Golf een probleemloze auto. Telkens sta ik versteld van het lage brandstofverbruik. Dit ligt nog steeds op een mooie 1 op 15,5 gemiddeld. Voor een benzinegestookte auto met dit vermogen vind ik dit super. Ik heb gemerkt dat de auto na 10000 km nog soepeler werd. Met name de tussenacceleraties gaan nu nog vlotter. Eerder in deze review noemde ik het gemak van het schakellui rijden. Nu even een voorbeeld. Wat te denken van 75 km/u in de zesde versnelling, gas geven en zonder haperen of turbogat doorstomen naar hogere snelheden. Prachtig.
In deze zomerse tijden merk ik dat de Climatronic zijn werk goed doet. In vergelijking met mijn vorige auto is het geluidsniveau hiervan ook veel aangenamer. Het verschil in brandstofverbruik tussen airco aan/uit is ongeveer 0,3 liter op 100 km.
Tot slot nog iets over mijn ervaringen met de RNS 300. Positief vind ik het (met name in Duitsland) navigeren met behulp van TMC. Je wordt netjes om de ellende heen geleid. Wel is het systeem met invoeren errrrug traaaaag. Hiervoor moet je echt engelengeduld hebben. Toch zou ik dit systeem niet willen ruilen voor b.v. een Tom Tom. Ik vind zo'n geïntegreerd systeem gewoon veel mooier.
De volgende review zal ik plaatsen nadat de eerste onderhoudsbeurt een feit is geweest. Dan kan ik ook iets schrijven over de kosten hiervan. Ik weet nog niet wanneer dit zal zijn, ik wacht het seintje van de boordcomputer wel af.

Update 8 april 2009
Exact na 28.500 km waarschuwde de boordcomputer mij voor de eerste keer dat het over 1.500 km tijd voor een beurt zou zijn. Met andere woorden: na 30.000 km volgde de eerste longlife beurt. De beurt ontpopte zich als een standaard beurt. De enige extra werkzaamheden betroffen vervanging van draagarmrubbers in verband met kraken op verkeersdrempels. Een bekend probleem. De beurt kostte in z'n totaliteit 262 Euro. Als ik er vervolgens weer 30.000 km tegenaan kan, hoor je me niet klagen.
Verder niets bijzonders: ik ben nog steeds enorm tevreden met deze auto. Een laag verbruik, heel stil en stevig comfortabel. Ik heb een aantal maanden geleden wel een achterbumper van een Golf GT Sport (Duitse uitvoering) gemonteerd. Hierdoor ben ik het in mijn ogen lelijke ongespoten kunststof-deel kwijt en is de bumper nu geheel in kleur, met een mooie diffusor. Staat mooi.

PROBLEMEN, nauwelijks het vermelden waard...

  • 30.900 km
  • 11 februari 2008

Geen problemen. Ik vind alleen de Belgische navigatiestem wat storend.
14 mei 2008: nog steeds geen enkel probleem.
1 juli 2008: halve liter olie bijgevuld (na ong. 10000 km).
3 augustus 2008: geen problemen.
november 2008: krakende rubbers van de draagarmen. Vervangen bij de eerste longlife-beurt.
Auto is probleemloos.

Soepel, soepel en nog eens soepel...

  • 40.285 km
  • 7 september 2009

Het "soepel" in de titel slaat op meerdere dingen, maar in eerste instantie toch wel op de motor. Alle TSI-reviewers loven het soepele karakter van de 90 kW motor. Vanaf het begin heb ik het smeuige gedrag van de motor al weten te waarderen. In alle versnellingen trekt de auto goed door, zonder hierbij veel brandstof te gebruiken.
Soepel glijden de kilometers onder de wielen door. Het is voor het eerst in mijn toch lange VW-rijderscarriere dat ik in ruim anderhalf jaar die ik de auto nu heb, slechts 1 keer bij de dealer ben geweest en dat betrof een reguliere longlife beurt. Met andere VW's was er altijd wel wat. Met andere woorden: 0,0 problemen. Het is saai, maar hier kan ik ook niets aan doen. Deze Golf doet precies wat er van 'm wordt verwacht: op uiterst plezierige wijze kilometers maken.
Voor mensen die een Volkswagen overwegen en een benzineversie kunnen, moeten of willen nemen: deze motor is in combinatie met een Golf carrosserie een aanrader. Ook in de Passat slaat 'ie geen slecht figuur, zoals ik proefondervindelijk heb ervaren.

Over het verbruik: Tot 140 km/u nog alleszins dragelijk, daarboven neemt het verbruik snel toe. Is ook eigenlijk wel logisch. Gemiddeld rijd ik zo'n 1 op 14,5. Ik tank altijd Euro 95, super plus is echt niet nodig.

Afscheid met een traan

  • 48.575 km
  • 27 november 2009

Omdat we recent de oudere VW Passat Variant van mijn vrouw hebben verkocht, en met 1 auto verder gaan, moet deze Golf helaas het veld ruimen. De auto maakt plaats voor een VW Touran.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik verschrikkelijk fijne kilometers met deze Golf heb afgelegd. Zelden heb ik zo'n fijne benzineauto gereden. Belangrijkste "highlight" van deze Golf is toch wel zijn fijne TSI motor gebleken: snel, stil en zuinig.
In de laatste 8000 km ben ik slechts één keer terug geweest naar de dealer voor een mankement aan de Climatronic. Er bleek een sensor kapot, waardoor de airco niet meer werkte. Uiteraard netjes onder garantie verholpen.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volkswagen Golf? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Stel samen ▸
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 499
Stel samen ▸
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 545
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf GTI / Navi RNS510 / Camera / Nw. APK !!

    Volkswagen Golf GTI / Navi RNS510 / Camera / Nw. APK !!

    • 2005
    • 171.612 km

    € 4.950

    Volkswagen Golf 1.6 Trendline Airco/Elek.Ramen/Bluetooth/Camera/C.V./17"LM.Velgen/ISOFOX/APK:10-09-2022

    Volkswagen Golf 1.6 Trendline Airco/Elek.Ramen/Bluetooth/Camera/C.V./17"LM.Velgen/ISOFOX/APK:10-09-2022

    • 2007
    • 186.496 km

    € 3.999

    Volkswagen Golf 1.4-16V Oxford

    Volkswagen Golf 1.4-16V Oxford

    • 2003
    • 158.396 km

    € 990

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer
 

Volkswagen Golf reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2008)

    Volkswagen Golf R32 (2008)

    3
    • 13 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 16V Turijn (2005)

    Volkswagen Golf 1.4 16V Turijn (2005)

    2
    • 1 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.9 TDI 90pk Businessline (2005)

    Volkswagen Golf 1.9 TDI 90pk Businessline...

    5
    • 26 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Turijn (2005)

    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Turijn (2005)

    2
    • 8 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.9 TDI 105pk Trendline (2006)

    Volkswagen Golf 1.9 TDI 105pk Trendline...

    8
    • 21 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)

    Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)

    6
    • 6 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)

    Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)

    5
    • 29 november 2017
meer reviews
Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km - Klokje Rond

Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km - Klokje Rond

Een 22-jarige die net een dertien jaar oude Volkswagen Golf GTI met zeer ruime levenservaring...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste Golf ooit

    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste...

    79
    • 24 mei 2022
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    43
    • 27 april 2022
  • Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant...

    229
    • 22 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon...

    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    3
    • 27 maart 2022
  • Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km...

    • 14 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen brengt unieke 'Half-track Fox' opnieuw tot leven

    Volkswagen brengt unieke 'Half-track Fox'...

    8
    • 25 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 45kWh 150pk Pure (2021)

    Volkswagen ID3 45kWh 150pk Pure (2021)

    1
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Dit kost de elektrische Volkswagen ID Buzz

    Dit kost de elektrische Volkswagen ID Buzz

    88
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    55
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen-topman: “We gaan Tesla voorbij in 2025”

    Volkswagen-topman: “We gaan Tesla voorbij...

    262
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste Golf ooit

    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste...

    79
    • 24 mei 2022
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden