Volkswagen Golf 1.2 TSI 85pk Trendline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.2 TSI 85pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 2.500 km |
Eerste indruk...
- 1.500 km
Graag wil ik mijn ervaringen delen met de nieuwe VW Golf 1.2TSI. Niet zozeer omdat de "Golf" zo'n unieke auto is, maar wel omdat de motorisering van deze auto nauwelijks wordt beschreven in reviews. Zelf was ik in het begin nogal sceptisch over het vermogen van deze auto, aangezien ik was gewend aan de beresterke dieselmotor van de BMW 118D (vorige leaseauto) en soepelheid en kracht van de Porsche Boxster (nog steeds in mijn bezit).
Gezien het gegeven dat ik mijn zinnen had gezet op een VW Golf en de beperking van het leasebudget, was ik aangewezen op deze uitvoering en motorisering. Het betreft wel de zogenaamde "Tour2" uitvoering, zodat de Trendline is opgeleukt met lm velgen, radio-navigatie, iPod aansluiting, meegespoten carroserie, mistlampen en opbergmogelijkheden. Door de speciale actie, lag de consumentenprijs van deze auto zelfs nog lager dan die van de kale Trendline uitvoering. (Jammergenoeg is dit actiemodel nu uitverkocht...)
De 1.2TSI met 85pk is natuurlijk geen topmotorisering, maar gelukkig kon ik wel een goede vergelijking maken, aangezien ik als voorloopauto een Renault Megane 1.6 16V Celsium (2010 model) tot mijn beschikking kreeg. Deze Megane heeft 110pk en de Golf leek geen partij te zijn voor deze Renault. Echter verbaasde het mij zeer dat de Golf zo'n soepele motor heeft. M.b.v. de turbo is het maximumkoppel al bij 1500 t/min beschikbaar, waardoor je (net als bij een diesel) meteen de volledige kracht tot je beschikking hebt en snel kunt opschakelen. Echter is het door de werkwijze van een benzinemotor ook mogelijk om door te trekken tot in de hogere toerentallen. De Golf wil graag vooruit en het valt mij op dat als wanneer het gas wordt losgelaten bij een snelheid van 120km/u, de auto niet meteen in snelheid terugvalt. De auto blijft op snelheid en je hebt altijd het idee dat je een zwaardere motor onder de motorkap hebt.
In vergelijking met de 1.6 16v van Renault Megane (met meer vermogen), vind ik het karakter van de 1.2TSI motor veel prettiger en soepeler. Daarnaast wordt ook veel minder geluid waargenomen binnenin de auto.
Het interieur van de Golf is, zoals verwacht, degelijk en functioneel. Geen futuristische fratsen, maar een standaard indeling met wat chroomkleurige ringen. Gelukkig geeft de Radio-Navigatie Pioneer AVIC-F3210BT het interieur een mooiere uistraling. Deze Pioneer installatie geeft een zeer goed geluid!
De rubberen balletjes aan de touwtjes onder de hoedenplank zijn aanwezig. Echter heb ik deze nog maar 1x horen slaan tegen de hoedenplank aan.
(Iets) mindere zaken aan de Golf 1.2TSI (hebben uiteraard betrekking op de uitvoering):
- Slappe vering (van de Trendline)
- Stoelen mogen iets meer zijdelingse steun geven
- Pioneer navigatie blinkt niet uit in duidelijkheid van de routekaart. Enkele keer wordt een huidige lokatie aangegeven die 100km verderop ligt.
Zaken die service vereisen:
- Wanneer ik met het knopje alleen de linker buitenspiegel selecteer, draaien beide spiegels naar beneden. Dit schijn je via de boardcomputer plus in te kunnen stellen. Echter werkt deze boardcomputer knop onderaan de rechter hendel niet. Echter blijkt dit de knop te gaan op het uiteinde van de hendel. Foutje in het boek.
- Versnellingsbak gaat veelal niet in de achteruit. Met 2 eerdere Golf's die ik heb gereden, heb ik dit probleem ook ervaren.
"Betrouwbaarheid" en "kosten" moesten worden gescored. Echter is hierover nog niets te vertellen.
Verbruik heb ik nog niet kunnen berekenen.
Foto's volgen spoedig.
Vervolg...
- 2.500 km
Dit weekend in Duitsland de topsnelheid "uitgeprobeerd". Ik kwam niet verder dan 178km/u op de teller, wat ook volgens de specificaties de topsnelheid is. Wel heb ik het idee dat, ondanks de "85pk", de snelheid is begrenst, aangezien de motor bij deze snelheid maar 3600 t/minuut draait.
Geen problemen ervaren met de auto. Wel heb ik het idee dat de airco niet naar behoren werkt, of in ieder geval minder dan in mijn vorige auto's. Ik heb bij vochtig weer de grootste moeite om de ramen te ontdoen van een waas. Ik moet hierbij opmerken dat dan een koude motor betreft en dat ik uiteraard niet de maximale capaciteit van de airco kan benutten. Wel moet ik na het wegrijden nog zo'n 2 á 3 keer stoppen om de beslagen ramen schoon te wegen met een wisser.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.