Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Trendline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Trendline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 94.000 km |
lopend verslag (nieuw boven)
- 94.000 km
Auto is ingeruild bij 94K kilometer. Had het wel leuk gevonden om door de 100K te gaan, maar dat blijkt toch wel een negatief effect op de inruil te hebben.
Eindstand: na wat initiële perikelen (inbraak) heeft de auto het goed gedaan. 1x niet kunnen starten vanwege een kapotte bougiekabel, maar verder geen problemen. Zelfs nooit een lampje vervangen.
Ik zou betrouwbaarheid en comfort het liefst op 3,5 sterren zetten, maar dat kan niet en daarom rond ik het maar af naar boven.
Opvolger is een golf 7 met dezelfde 1.2 motor. Het blijkt dat een Golf inderdaad een goede inruilprijs oplevert - zolang je maar weer een Volkswagen kiest. Nu is dat geen straf. Ik zal dit in een volgende review verder toelichten. Voor nu: bedankt voor het lezen.
-------------------------------------------
Reguliere beurt bij 82K kilometer. Weer geen enkel probleem. Nog steeds originele banden. Zelfs nog geen lampje vervangen - dat was vroeger bij VW wel anders.
We gebruiken de auto minder dan vroeger, dus voorlopig rijden we nog even door. Het is net als met aandelen - hoe meer je handelt, hoe slechter het resultaat :-)
-------------------------------------------
Reguliere beurt bij 60K kilometer. Geen enkel probleem (gehad). Dat mag ook wel eens gezegd worden nu VW zo slecht in het nieuws komt met TSI motoren. Ik ben ondertussen gestopt met bijhouden brandstofverbruik; als het in de eerste 50K km 5.6 was, dan zal dat het ongeveer wel zijn.
Het plan is om na deze beurt in ieder geval door te blijven rijden tot een kilometer of 75-80K en dan te zien wat de inruil doet. En als die tegenvalt en de auto het goed blijft doen, dan rijden we gewoon door.
-------------------------------------------
De 50K gepasseerd en einde garantieperiode bereikt. In de afgelopen maanden even naar andere auto's gekeken. Met name iets meer ruimte zou fijn zijn. Proefrit gemaakt in skoda yeti en renault scenic, maar bij de eerste viel het inruilbod, de rij-eigenschappen en de effectieve ruimte tegen en bij de tweede is het brandstofverbruik van de tce 130 benzinemotor echt onacceptabel hoog. Tijdens de proefrit met de scenic stond de computer op 9.2l/100km, en na wat onderzoek op internet bleek dit helemaal niet uitzonderlijk te zijn. Nu zou ik best wel een hoger brandstofverbruik dan de Golf accepteren, maar dit is wel heel extreem. Dus dat is niet doorgegaan.
Na wat emailen bleek de VW dealer bereid om een officiele VW cruise control voor een vriendelijk bedrag (E280) in te bouwen. Dat had ik dus eerder moeten doen....
Met deze uitbreiding denk ik het nog wel 2 jaar vol te houden in de Golf. De stoelen zijn niet super in de trendline uitvoering, maar vooralsnog goed genoeg. Vergeleken met andere auto's rijdt een Golf gewoon goed.
De betrouwbaarheid heb ik wel 1 ster omlaag gehaald. Vijf sterren is perfect en dat is ie niet. Ik heb 1x een motorstoring gehad (vermogensverlies, parkeren, motor uitzetten, opnieuw starten, probleem opgelost) en de auto heeft twee dagen in de garage gestaan voor een terugroepactie. Maar vier sterren is wat mij betreft nog steeds niet slecht.
-------------------------------------------
Geen nieuws is goed nieuws. 40K gepasseerd. Probleemloos. Verbruik over de afgelopen 10K 5,41 l/100km. Verbruik over de totale 40K 5,62 l/100km. Op naar de 50000. Tegen die tijd loopt de garantie af en dan zullen we eens gaan onderzoeken hoe het met die geroemde restwaarde van Volkswagens zit. Als dat tegenvalt, dan zie ik mezelf nog wel een paar jaar doorrijden met dit exemplaar.
------------------------------------------
Even een hele korte update. Auto heeft 30K longlife beurt gehad en deze was goedkoper dan de 15K beurt v/d Honda Jazz (!) Zegt misschien meer over Honda, maar ik ben niet ontevreden - het is maar wat je gewend bent.
Verbruik blijft zo rond de 5,7 hangen. Auto lijkt met winterbanden zelfs iets zuiniger te rijden.
------------------------------------------
De golf is nu bijna een jaar in bezit en met ruim 28000km is het zo langzamerhand wel tijd om de waarderingen eens bij te stellen want die stonden nog op default 4 sterren. Toekennen score is een beetje lastig want het moet wel een beetje relatief blijven. Als je de jaarlijkse autoweek onderzoeken mag geloven dan is een Honda Jazz zo ongeveer de meest comfortabele auto. Nou, ik heb er 1 gehad en deze Golf is aanmerkelijk comfortabeler. Scheelt een hoop. Maar de Golf is ook 50% duurder, dus dan mag dat ook wel.
Afijn. Ik heb prestaties verhoogd naar 5 sterren omdat de 1.2tsi in de praktijk erg goed bevalt. Koppel komt vroeg los, 190 is haalbaar maar toch een werkelijk gemeten verbruik van 5.7l per 100km. En voor dat verbruik doe ik eigenlijk geen moeite. Een erg goede combinatie.
Omdat er tot nu toe geen problemen zijn geweest heb ik de betrouwbaarheid ook maar op 5 sterren gezet. Tot nu toe valt het niet tegen. Misschien is de Golf 6 weer een auto die de reputatie van VW omhoog trekt, of misschien heb ik gewoon geluk gehad.
Kosten: "zichtbare" kosten (brandstof) zijn goed maar auto heeft nog geen long life beurt gehad dus maar laten staan op 4 sterren.
Comfort: ook 4 sterren. Ik vind op zich dat de "simpele" trendline uitvoering al heel aardig is. Opvallend is ook de stilte en het geluid uit de standaard speakers. Maar ik ben niet echt onder de indruk van de handmatige airco. Het is een draaiknop, maar in de praktijk is het of warm of koud. Een aan-uit schakelaar had ook gekund.
Al met al dus een positief oordeel na een jaar. Ben benieuwd naar jaar 2.
--------------------
De 20000km is gepasseerd. Tijd voor een korte update, een foto en een herordening van de review (updates boven in plaats van onder).
Afgelopen 10000km snel voorbijgegaan. Geen problemen. Auto bevalt nog steeds goed. Verbruik over 20000km op basis van bonnen is 5,67L/100km. Prima wat mij betreft. Herhaaldelijk meer dan 1000km per tank gereden afgelopen zomer. De tweede 10000km was gemiddeld dan ook 5,45L/100km (eerste 10000km 5,87L/100km). Met de komende herfst en winter zal het verbruik wel weer op gaan lopen.
Foto die ik probeer up te loaden, is van auto in wasstraat. Geen toeval. Zwart is een mooie kleur maar als je eenmaal besloten hebt om de auto te wassen.... Half werk is geen optie - goed opletten dat er geen strepen achterblijven anders kan je weer beginnen :-(
Problemen
- gekraak in de deur die vervangen was na inbraak. Niet erg genoeg om voor terug te gaan.
--------------------
Na 10000km weer eens tijd voor een update. De auto bevalt op zich goed. Ik kan mij ondertussen goed voorstellen dat de Golf de meestverkochte auto in Europa is. Geen echt zwakke punten, en een aantal sterke. Toch is het antwoord op de vraag of ik nog een keer een Golf zou nemen, negatief geworden.
Maar goed, eerst de positieve zaken. De auto rijdt gewoon goed. Als eerder aangegeven, de 1.2 motor is plezierig. In NL kan je prima meekomen. En de geluidsisolatie is super. Op de autobahn is alles stil tot 150km met daarboven wind- en bandengeruis. Bij 190 vond ik het wel mooi. Zo 140 gemiddeld dwars door Duitsland is goed te doen.
Het verbruik over 10000km op basis van bonnen is 5,87l/100km. Met temperaturen boven de 20 graden rijdt de auto behoorlijk zuinig. Dat uit zich in flinke afstanden op een tank; laatste keer was 950km. Niet gek voor een benzineauto. Voor mij is het zuinig genoeg, zeker omdat ik mijn rijstijl niet echt aangepast heb.
Verder valt op dat er is nagedacht over de ergonomie. Knoppen zitten waar ze moeten, en gaandeweg ontdek ik nieuwe dingen. Zo kan je bv de ramen dichtdoen nadat de motor is afgezet. Typisch iets wat ik wel eens vergeet, en dan is dit best wel handig. Of richtingaanwijzer bewegen is meteen drie keer knipperlicht.
Maar waarom dan geen volgende Golf? Wel, dat heeft te maken met het dievengilde. Ik wist dat Golfjes populair waren maar als het je zelf overkomt dan blijkt het toch niet een theoretisch risico te zijn. Alleen VW en Audi werd in de parkeergarage gekraakt, andere merken niets mee gebeurd. Dit soort gedoe heb ik geen zin in, dus volgende keer zal ik mij wel 2x bedenken voordat er weer een VW komt. Triest maar waar.
Problemen
- lampje katalysator ging branden. Software update gehad. Volgens mij heeft zo ongeveer iedere 1.2 tsi dit gehad, dus misschien had VW gewoon een terugroepactie moeten doen.
--------------------
Gezien de kilometerstand wat vroeg maar mogelijk relevant voor mensen die twijfelen over een 1.2 TSI in een Golf. In de komende maanden zal ik eea uiteraard qua tekst en foto's aanvullen. Waarderingen staan nu nog op goed. Als er iets gebeurt dan worden die ook navenant aangepast.
[extra eerste indrukken hieronder toegevoegd]
Eind 2009 een proefrit gemaakt in een Golf met 1.4 TSI motor en zoals zo ongeveer iedereen weg van de soepelheid en kracht. Het was toen helaas nog niet mogelijk om een proefrit te maken met de nieuwe 1.2 TSI motor, maar ik vond Golf 6 als auto zeker niet verkeerd rijden. Ooit een Golf 5 met 1.4 motor als voorloopauto gehad, en dan is een golf 6 met 1.4 TSI een wereld van verschil - hoezeer golf 5 en 6 uiterlijk op elkaar mogen lijken.
Maar goed, de motor. Een 1.4 TSI wordt toch wat prijzig, zeker in combinatie met DSG (a-label). In de 1.2 TSI krijg je minder PK's. Maar de auto is ook lichter. En de prijs is een stuk lager. Uiteindelijk toch de gok genomen en zonder proefrit een trendline 1.2 bestelt die snel te leveren was. Afgezien van metallic en 4 deuren geen opties. Scheelt ook een hoop geld en ik heb liever instant gratification dan 3-4 maanden wachttijd.
De eerste rit was dus wel spannend. Maar de 1.2 motor valt helemaal niet tegen. Sterker nog: het is bijna niet voor te stellen dat het een 1.2 is. De trekkracht in 2 en 3 vanaf 2000 toeren is goed - je wordt echt in je stoel gedrukt. Doorrijden naar 100 is zeer vlot. 130 komt onmerkbaar op de teller. Al met al rijdt het soepel. Ik ben bang dat ik met deze auto de nodige snelheidsbekeuringen ga oplopen - ik moet echt opletten niet te hard te gaan....
Qua motorisering is de conclusie dus: voor normaal gebruik meer dan voldoende. De basis 1.4 met 80PK zou ik nooit doen, de 1.4TSI is leuk als je het geld ervoor over hebt.
Het bluemotion gedeelte is een start-stop systeem, schakelindicator en eco-banden. Uitschakelen van de motor bij een stoplicht gaat bijna onhoorbaar, inschakelen is wel merkbaar. De schakelindicator is zeer agressief: soms draait de motor 1500 toeren en adviseert ie nog een versnelling hoger. Dat zal wel getest zijn maar het lijkt toch wel erg enthousiast. Gelukkig klaagt het systeem niet als je het advies negeert :-)
Verder is de golf 6 natuurlijk een goed schakelende, stille, redelijk goed sturende auto. We zullen zien hoe de auto het qua betrouwbaarheid gaat doen. Ik ben benieuwd.
-------------
Ik rij met dit winterweer niet zoveel als normaal - bij gladheid wordt ov ineens een stuk interessanter :-) Toch even een kleine update.
Eerste tankbeurt was 6,3l per 100km. Dat is geen 5,2l zoals de folder zegt, maar gezien het feit dat het a) een niet ingereden motor betreft; b) de temperaturen laag zijn; c) ik behoorlijk doorgereden heb (zeg maar overal 10km te hard) en d) een paar files heb gehad; een acceptabele score. Ik heb er nu wel vertrouwen in dat ik onder de 6.0l / 100km kan komen.
Die zes liter is voor mij trouwens een criterium bij aankoop geweest. Ik vind dat een benzine-auto gewoon beter dan dat moet kunnen scoren. Misschien wat arbitrair maar je moet ergens de grens trekken. Als je dat dan loslaat op de huidige automarkt dan is er qua middenklasse niet eens zoveel concurrentie. Focus te dorstig. 308 te zwaar. A3 te duur. Auris tja. Prius werd te duur (en levertijd op 25K model was maanden). Megane slechte inruil. Insight reed niet lekker. Op een gegeven moment houdt het dan op en is het Golf geworden.
In de comments is eea gezegd over prestaties van de motor. Eigenlijk is het verhaal heel simpel. 80 rijdt je in z'n zes met 1700 toeren; 100 is dan 2100 toeren; 120 2500. Vanaf 1600 toeren suggereert de schakelindicator een hogere versnelling en onder de 1000 toeren een lagere. Even wennen maar een rotonde in z'n drie is geen probleem, dat pikt de motor vlot op. Feitelijk rijdt je buiten de bebouwde kom dus meestal in z'n zes en in de bebouwde kom in vijf. De vierde versnelling is eigenlijk bijna overbodig.
En dan nog nadelen ontdekt? Waarschijnlijk bekend gegeven maar ik vind het vrij stupide dat het menu van de boordcomputer niet in het nederlands kan. En bij inbouwen van de radio bleek dat vw het onmogelijk maakt om power van de radio te koppelen aan de motor (radio blijft aan als motor uitgezet wordt en sleutel uit contact is). Maar goed, in NL moet frontje er toch vanaf dus dan is ie ook uit...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline Nette staat!
- 2010
- 299.407 km

Volkswagen Golf 2.0 GTI Edition 35 | JD Stage 1 Tuning | 315 PK | JBL Subwoofer | Akrapovic | Navi | Clima | Stoelverwarming | LED
- 2011
- 226.793 km

Volkswagen Golf 1.2 TSI Highline - 1e eigenaar -DealerOnderH
- 2012
- 177.860 km