Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Highline (2010)

autoreview

Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Highline (2010)

Signalement

UitvoeringGolf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst20.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van Touran naar Golf6

  • 3.200 km

Mijn (zakelijke) Touran diesel werd bijna 5 en ik rijd veel minder kilometers en 25% bijtelling bleef zeer doen. Dus op zoek naar benzine en 20% en bvk goedkoper/kleiner. Keuze was niet heel ruim, aangezien ik de auto ook privé met mijn gezin gebruik. De 1.2 tsi was net uit, dus gereden met de Altea (leuk, matige afwerking van binnen en trieste inruilprijs - maar hoe dan ook een hele scherpe aanbieding) en de Octavia (keurig, rijdt fijn, lijkt op mijn oude passat en eigenlijk te groot voor mijn doeleinden). De nieuwe Astra (mooi en zit fijn, maar te beperkte binnenruimte), de nieuwe Meriva (geen 20% bijtelling) en de GolfPlus (rijden mijn schoonouders ook in) zijn de revue gepasseerd. Maar goed: je gaat downsizen of niet, dus met de nieuwe Golf op pad. Dat viel reuze mee, sterker nog: dat reed prima. De 1.4 tsi gaat als een speer en de 1.2 leek vooral boven 100 km/u wat power te missen. Dat was overbrugbaar, dus ben ik gegaan voor extra zuinig, maar wel de luxe versie.

De highline heeft mooie bekleding en een kwaliteitsniveau waar ik (blijkbaar) gevoelig voor ben. Fijne (sport)stoelen, maar razend enthousiast ben ik nog niet. Gewoon goed.
Als extra heb ik het executivepakket genomen (onder het mom van een prachtige telefoon-systeem), met een mooi touchscreen, navigatie, cd-speler, SD-kaartingang en aansluiting voor usb-stick. Ik heb inmiddels zo'n 50 cd's geript en op stick gezet; het werkt eenvoudig en klinkt goed. Het is zelfs mogelijk via bluetooth muziek van mijn gsm te spelen.
Verder een afneembare trekhaak (mooi weggewerkt!), licht en zicht2 (buitenspiegels met lampjes en inklapbaar) en opbergvakken onder de voorstoelen. De eerste weken ontdekte ik steeds nieuwe mogelijkheden en de binnenverlichting bij je voeten de rode sfeerlampjes (bij de binnenspiegel) vind ik geweldig.
Ik heb DSG genomen, omdat mijn vrouw, die klein van stuk is, de stoel zo ver naar voren en omhoog moet stellen dat zij met haar benen klem kwam te zitten en niet kan koppelen. Met DSG speelt dit probleem niet. Daar ging mijn financieel 'voordeel', maar prettig is het wel. Ik herken ook de kritieken dat de DSG traag reageert; is echt wennen en als je goed doseert schiet ie toch vlot vooruit. De S-stand gebruik ik niet en de flippers aan het stuur af en toe. Deze bak is op comfort en zuinigheid ingesteld, maar je kunt wel degelijk goed 'doortrekken', als je dat wilt.

De 1.2 tsi rijdt prima. Natuurlijk vergeleek ik steeds met de (gechipte) Touran. Benzine rijdt lichtvoetiger en het scheelt ook ruim 300 kilo. Dat merk je en de Golf beweegt zich lekker vlot door het stadverkeer. Inmiddels heb ik een aantal volgeladen snelwegreizen achter de rug en ik mis de Touran niet. De Golf ligt lekker stevig op de weg en biedt wat meer veercomfort. Ik herinner me van mijn oude Golfjes dat die bij 130 km/u wat instabieler gingen voelen, maar daar heeft deze 6 geen last van.
De stilte is echt opmerkelijk. In combinatie met het snel schakelen van de DSG geeft het rijden met deze Golf mij een rustig gevoel. 120 km/u is 2500 toeren.

Het verbruik is nog een reden om te downsizen en inmiddels rijd ik 6,2 ltr/100 km, ruim 1 op 16 dus. Daar doe ik het voor, maar het kan nog zuiniger. In de regio Eindhoven zijn de nodige 70 km-wegen en met cruisecontrol aan in de 7e (!) versnelling staat de boordcomputer op 4,0 ltr/100 km. Nu rijd je dat niet zo lang, maar toch. De Golf heeft start/stop en remenergie terugwinnen. Van dat laatste merk ik niets, maar het start/stop vind ik goed werken en zeker niet storend. Eer dat ik mijn voet van de rem heb, loopt de motor alweer en ik kan direct gas geven.

De Golf6 heeft zijn proeftijd goed doorstaan. Ruim genoeg voor het gezin met 2 grote tieners en een nichtje op de achterbank, prima rij-eigenschappen, fijne en handige gadgets, comfortabel en zuinig. Minder opbergruimte in de cabine t.o.v. de Touran, dus minder troep meenemen. Voorin vergelijkbare bewegingsruimte, achterin natuurlijk minder, maar nog steeds genoeg. Ik kan met mijn 1.89 goed achter mezelf zitten. De bagageruimte is een heel stuk minder, dus ik heb mijn oude dakkoffer alvast afgestoft en op vakantie zullen we nog meer in de vouwwagen moeten opbergen of minder meenemen...

Een jaar Golf6

  • 20.000 km

Inmiddels is mijn Golf6 bijna een jaar en we zijn een strenge winter en de zomervakantie verder. Nog steeds goed tevreden. Geen problemen en hij doet waarvoor ie bedoeld is: comfortabel, vlot en zuinig rijden voor man en gezin.
Ik heb alleen de (kop)lampen vervangen door 'extreme', die inderdaad een betere lichtopbrengst geven. De achteruitrijverlichting is (t.o.v. de Touran) belabberd.
De afgelopen winter ging prima, met winterbanden. DSG werkte goed mee, ik kwam altijd van mijn plaats en bleef op de juiste weg en ik verbruikte 6,0 liter/100 km (ca. 1 op 16,5). In het voorjaar zakte het verbruik naar ruim 1 op 17.
Afgelopen zomer naar Zuid-Frankrijk met de vouwwagen ging boven verwachting. Iets minder meenemen, met beleid inpakken en de oude dakkoffer bleek niet nodig. DSG in de bergen ging prima en reageerde erg goed op de omstandigheden. Hier heb DSG echt gewaardeerd, waar ik het verder gewoon wel prettig vind, maar niet noodzakelijk. Helling op met cruisecontrol op 105 - geen punt en grappig om te zien hoe DSG terugschakelt van 7 naar 6 en soms 5. Meer dan 3000 toeren hoor ik in NL nooit en het klonk alsof ie adem te kort kwam, maar de snelheid blijft op peil. Okee, je houdt dan niet veel meer over, maar ik kwam nooit tekort. Dus ook hier is de 1.2 TSI geslaagd. Rijden in de bergen gaat met de Golf overigens (zonder vouwwagen) lekker vlot en haarspeldbochten zijn geen punt. Het verbruik steeg naar ruim 7,0 op 100 km (zeg maar 1: 14). De Touran gebruikte met vouwwagen en in de bergen overigens hetzelfde als in NL: 1 op 16. Ik heb afgelopen jaar slechts een halve liter olie bijgevuld.

Het interieur (inclusief de zitpositie van de stoelen en de beschikbare ruimte), het verbruik, de rust en de wegligging zijn de echte pluspunten. Minpunten ervaar ik niet, in aanmerking genomen wat ik van deze Golf6 verwacht.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.