Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Highline (2010)

autoreview

Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Highline (2010)

Signalement

UitvoeringGolf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst115.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 3.500 km

Na proefritten in de QashQai, de Honda en Toyota hybrides en de VW Golf vond ik de Golf het fijnste rijden. En eigenlijk ook het mooiste om te zien. Na 10 weken wachten heb ik mijn United Grey Golf 1.2 TSI BMT in ontvangst genomen.

Eerste indrukken:
Prachtig en hoogwaardig interieur , geweldige alcantara sportstoelen. Het multifunctionele stuur in combinatie met het RNS radio-navigatiesysteem en het extra boordcomputer/navigatie/radio/telefoonbeeldscherm tussen de klokken geeft alle gewenste informatie. Tot de olietemperatuur aan toe. Handig: gekoeld dashboardkastje, 12 volt aansluiting in de kofferbak, en de in ongelijke delen neerklapbare achterbank met skiluik.

Ervaringen met de RNS:
1. Goede geluidsinstallatie, veel ruimte op harde schijf, sd card kan er in, etc.
2. Navigatie vind ik wennen. Een TomTom is volgens mij niet slechter, wel veel goedkoper.
3. TMC klopt bijna nooit maar dat ligt geloof ik meer aan de verkeersdienstinformatie.
4. De geïntegreerde Bluetooth-functie werkt met mijn Nokia telefoon perfect.

Start – stop systeem: doet zijn werk onopvallend. Werkt alleen niet als de motor nog te koud is of als je net achteruit gereden hebt.

Achteruitrijcamera: beeld in kleur, er is geen kwaliteitsverschil tussen overdag en ’s nachts. De camera blijft schoon omdat deze pas vanachter het VW-logo tevoorschijn komt als de achteruit wordt ingeschakeld.

Motor : pittig genoeg, vooral onderin. In alle rust 130 of 140 kruisen op de cruise control is geen enkel probleem. Het is natuurlijk geen GTI maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht. Wel wilde ik een zuinige auto. En zuinig is ie!

Verbruik tot nu toe is gemiddeld (zie www.autoverbruik .nl) 1 op 17,2. Laatste tankbeurt was zelfs boven de 1 op 18. Dit waren Nederlandse kilometers gewoon met het verkeer mee. Ook fijn: door het lage verbruik een actieradius van meer dan 800 km.

Het schakeladvies sla ik wel in de wind want dat geeft veel te snel “opschakelen“ aan. Het kan misschien geen kwaad , maar het rijden met een half afgewurgde motor voelt niet fijn. Dat betekent voor mij opschakelen bij minimaal 2.000 tpm in plaats van bij 1.500.

Geluidscomfort: De Continental Ecocontact2 banden maken wat teveel lawaai. De rest van de auto is juist heel stil: nagenoeg geen motor of windgeruis, dus die banden vallen dan des te meer op. Bij de proefrit met een Trendline uitvoering is me dit niet opgevallen. Wellicht door de andere bandenmaat? 195/65-15 versus 205/55-16? Of een ander merk of type banden?

Veercomfort: geweldig. Het doet me denken aan mijn BX van vroeger alleen dan zonder het nadeinen. De auto glijdt zeer gemakkelijk over verkeersdrempels en slaat ook niet op korte oneffenheden. Doet echt Frans aan, in de goede zin van het woord. Het sturen en de wegligging is ook erg goed.

Kortom, de auto bevalt me tot nu toe volgens verwachting. En dat mag ook wel want het hele spul kost wel een paar duiten in vergelijking met de concurrentie.

Mijn wensen voor de auto in toekomst:
1. Dat de RNS niet gestolen wordt. Pas na bestelling kwam ik er achter dat deze installatie zeer populair is bij het dieventuig. Maar ja, de airbags zijn ook zeer gewild..
2. Dat jaloerse (?)jeugdigen (?) voortaan van de auto afblijven. In de lokale folkloristische “luilaknacht” is de achterruitenwisser compleet afgebroken. Was vast erg leuk. Ik hoop maar dat het daar bij blijft.
3. Dat de betrouwbaarheid niet tegen gaat vallen.

Als er meer nieuws is volgt er een update.

Geen echt nieuws

  • 16.300 km

Geen echt nieuws maar toch maar een update.

Vanwege mijn werk in Duitsland rij ik nu rond met winterbanden op 15 inch stalen wielen. En echte, bijna net-zo-duur-als-lichtmetaal VW wieldoppen. Ja, ja. Deze banden zijn wat stiller dan de 16 inch zomerbanden. Komt dat door de andere maat, het andere profiel, de andere rubbersamenstelling of het merk (Semperit)? Wie het weet mag het zeggen.

Het verbruik is gemiddeld nu 1 op 16,5. Veel snelweg en provinciale weg kilometers. De fabriekswaarde van gemiddeld 1 op 19,2 is bij normaal rijgedrag echt niet mogelijk. Voor de gemiddelde chauffeur die er een beetje op let moet 1 op 16 haalbaar zijn, maar het kan ook nog veel onzuiniger. Mijn records zijn 1 op 13,9 versus 1 op 18,4. Op zich niet slecht vind ik.

Verder niets te melden anders dan dat het nog steeds een fijne comfortabele auto is met geen enkele storing en dat de navigatie en de airbags er ook nog steeds inzitten. Geen enkele storing? Ja, echt. Afkloppen!

En nu op naar de long life service beurt bij 30.000 km.

De 1e beurt

  • 32.012 km

Ondertussen is de 1e long life service uitgevoerd. Volgens het boekje moet dat bij 30.000 km c.q. na 2 jaar of als de boordcomputer, die rekening houdt met het aantal koude starts gedeeld door de wortel van de gemiddelde olietemperatuur, het nodig vind. De boordcomputer heeft waarschijnlijk de handleiding ook gelezen want die vond precies bij 30.000 km een beurt ook nodig. Toeval zeker.

Een beurt met maar 1 bijzonderheid: de installatie van de navi-kluis. De druppel in de besluitvorming was de diefstal van de navigatiesystemen - de Audi variant van de RNS310- uit de Audi's A3 van mijn zoon en die van een collega. Er zit nu een pantserplaat voor de RNS die op een Leopardtank niet zou misstaan. Als de plaat er af is valt de ingenieuze bevestiging (4 bolletjes in de kleur van het dashboard) gelukkig nauwelijks op. Het dieventuig moet nu een RPG meebrengen om de zaak te forceren. Want volgens de monteur zijn er maar twee mogelijkheden: gebruik de speciale veiligheidssleutel of breek de auto rondom weg. Ik ben er blij mee want het geeft een veilig gevoel bij het slapen gaan.

Verder sta ik nog volledig achter al mijn eerdere opmerkingen m.u.v. de banden. Die maken steeds minder geluid. Of ik begin er aan te wennen. Of ik word doof. Dat kan ook.

Verbruik gemiddeld tot nu toe: 6,05 l/100km. De boardcomputer geeft 6,3 l/100km aan.

Oh ja, de afgelezen topsnelheid op de autobahn met tegenwind: 198 km/h. Met meewind volgt een volgende keer. Zo'n topsnelheidsmeting gaat wel met een enigszins bezwaard gemoed als er blue-motion achterop staat.

De Grote Beurt

  • 58.092 km

Bij 58.000 km vond de long life service indicator het tijd voor een grote beurt. Geen bijzonderheden. Naast de beurt zijn alleen de ruitenwisserbladen voor vervangen.

De totale kosten waren 562 euro.

Verder nog steeds een hele fijne auto. Comfortabel, zuinig (zie de verbruiksmonitor), snel genoeg en er is nog geen kentekenlampje kapot gegaan.
De verhalen over de TSI distributiekettingproblemen ken ik, maar gelukkig doet de mijne het tot nu toe perfect. En eerlijk gezegd verwacht ik van een merk als VW een coulante afhandeling mocht het toch fout gaan.

Als laatste nog 1 dingetje wat niet helemaal 100% is: als de auto bij nat weer een nacht geparkeerd heeft gestaan maken de remmen 's morgens tijdens de eerste kilometers een schurend geluid: roestvorming op de schijven. Na een paar keer remmen is het weg. Zou volgens de garage verder geen kwaad kunnen. Maar zo'n bijgeluid hoort eigenlijk niet en ik heb het ook nog nooit eerder gehad.

3e beurt en, ja hoor: de distributie!

  • 87.500 km

Bij de 3e longlife beurt werd geconstateerd dat ook bij mijn auto de distributieketting en -spanner vervangen moesten worden. Bij de koude start was steeds vaker en steeds langer het bekende rauwe geluid te horen. Niet leuk, maar het is een bekend probleem en de reparatie (modificatie?) is onder een reële coulanceregeling vlot uitgevoerd. Ik ben mede door de geboden service (Ames) nog steeds zeer tevreden met mijn Golf.

Verder herhaal ik het nog maar eens: Er is, buiten de distributie, nog steeds(!) geen lampje of wat dan ook kapot gegaan. Ook geen storingen of foutmeldingen. De auto rijdt heerlijk, er rammelt niets, het comfort is verfijnd en de auto is weliswaar geen "Autobahn-burner" maar voor Nederland pittig genoeg en toch lekker zuinig.

Oh ja, sinds de auto vrijwel dagelijks wordt gebruikt heb ik geen last meer van gehorige remschijven.

De auto doet raar.

  • 90.500 km

Mijn vrouw kwam thuis met de melding "de auto doet raar" en dat er wel erg veel lampjes in het dashboard brandden, maar geen rode. Dus geen paniek en ze was rustig naar huis gereden. Gebeld met VW: auto laten staan. Mobiliteitsgarantie, monteur binnen een uur aan huis met de diagnose laptop. Bleek een defecte bougiekabel van de 3e cilinder te zijn. Komt door de hete leiding waar deze tegen aan ligt. Gemodificeerd exemplaar er op met extra hitte bescherming en voor 70 euro was het weer klaar. Het eerste echte defect en op zich prima geregeld maar toch de betrouwbaarheid 1 sterretje terug. Eerlijk is eerlijk.

Getuned

  • 105.000 km

Als beloning voor 100.000 nagenoeg probleemloze en comfortabele kilometers en weer een grote beurt zonder bijzonderheden heb ik de auto laten tunen bij ZIP-tuning. Vooral bovenin loopt de auto nu harder door. Ik ben geen scheurneus dus ik verwacht geen problemen met de techniek. De auto rijdt gewoon nog lekkerder. In het verbruik maakt het geen verschil. Wat mij wel tegenvalt is de snelheidsmeterafwijking. Ik had er nog nooit zo op gelet maar in andere auto's waar ik veel in rij is de afwijking constant zo'n 4 km t.o.v. de GPS aanwijzing. In de Golf is dat minimaal 8 km/h verschil. Vind ik toch een beetje sjoemelen, haha. Verder blijft het een fijne auto waar ik erg tevreden mee ben.

Ingeruild!

  • 115.000 km

Na 6,5 jaar trouwe dienst en 115.000 fijne kilometers mijn auto ingeruild op een nieuwe Tiguan.

Voor de VW -haters en -fans de eindresultaten :
Gemiddeld verbruik: 6,1 liter.
Olieverbruik : 1l op 10.000-15.000 km.

Gebreken:
Kettingmodificatie : 70 euro (coulanceregeling)
Bougiekabel: 70 euro;
Verder nog geen lampje hoeven te vervangen.

Ik ben er zuinig op geweest en ik hoop dat de volgende eigenaar er net zoveel plezier mee heeft.

De Golf is wat mij betreft een topper. Ik kan hem iedereen aanbevelen!

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.