Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Comf. (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Comf. |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 186.128 km |
KM-stand laatst | 335.231 km |
Eerste 5000km met de ingereden Golf
- 199.022 km
Dit is mijn eerste gebruikservaring met deze auto. Ik heb de auto gekocht omdat ik vanaf augustus 2020 start met een nieuwe baan waarbij mijn woon-werk verkeer minimaal 200km per maand wordt maar waarschijnlijk 4200km per maand. Derhalve viel de keuze op een diesel (die de meeste milieuzones in komt). Ik heb mijn rijbewijs al 12 jaar maar nooit eerder een auto in bezit gehad, maar wel in circa 105 voertuigen gereden en dus ervaring. Na rondkijken op internet vielen Japanse auto's af; veelal zijn die hybride en aangezien ik veel snelwegkilometers zal maken is het onnodig meezeulen van een accupakket onzinnig.
De Golf sprong ertussen uit naast de vele Ford Focussen, Volvo V40's en C30's, Peugeot 308'en die aangeboden werden omdat de prijs relatief goed is (veel aanbod) en de Golf ergonomisch goed in elkaar steekt. Een klasse kleiner (VW Polo, 208, Fiesta etc.) leek mij vermoeiend rijden bij storm en bar en boos weer, een klasse groter dan de Golf verbruikt veel meer diesel/benzine.
Dan nu m.b.t. de eerste 5000km; eigenlijk heeft de Golf deze motorisch zonder problemen doorlopen. De wagen is aangeschaft met 15.000km garantie (of 6 maand - wat eerst bereikt wordt) dus ik verwacht nog ca 2.5 maand garantie te genieten. De auto ontving ca. 20.000km eerder dan gepland (nl niet bij 210.000km maar bij 186000km) een grote beurt met oliewissel en het vervangen van de distributieriem en waterpomp (uitonderhandeld bij de aankoop).
In de eerste weken rijden bleek er af en toe storing in de knipperlichten achter te zitten, naast een lekkage in de achterklep door een kapotte ruitenwisservloeistofslang. Deze zijn succesvol gerepareerd, schijnbaar grijpen de connectoren waar de lampjes in geplaatst worden, niet altijd goed aan, waardoor er storingen ontstaan.
Motorisch is de wagen probleemloos; zoals een Belgische review opmerkte is de motor wat los opgehangen, wat te merken is bij accelereren vanuit uitrollen in de 4e en 5e versnelling. Verder geen problemen, geen olieverbruik. Het brandstofverbruik is laag bij economisch rijden (100km/h op de snelweg in het kader van NOx-uitstootreductiemaatregelen van onze overheid), en het is zelfs gelukt de fabrieksopgave te evenaren (4.13l/100km is gelukt). Overigens komt de brandstofprijs laag uit doordat ik de mogelijkheid heb in Duitsland te taken aan 0.99 cent/liter).
Ik meld me weer bij bijzonderheden of over een half jaar.
Mijn eindstand voor deze Golf 6
- 335.231 km
We zijn bijna exact 4 jaar verder. De auto heeft het moeilijk om door de APK te komen (remmen, schokdempers en roetfilter moeten nu vervangen - voor het roetfilter lijkt mij 335000km heel netjes). De auto rijd motorisch nog als een zonnetje en schakelt perfect. Hij heeft me nooit stil laten staan, anders dan door toedoen van steenmarters die 1x de koelvloeistofkabels hebben doorgeknaagd (mei 2023), sindsdien heb ik in een jaar tijd nog 3 keer een scheutje koelvloeistof toegevoegd (bij het wisselen van seizoenen - als er denk ik andere kanalen in het systeem open gingen).
De onderhoudskosten waren in mijn optiek normaal tot laag:
Nota bene: Ik heb ruim 149.000km gereden (van Trondheim in Noorwegen, tot Montenegro), de distributieriem werd vervangen bij 186.000km.
- Ik heb 2x 4 zomerbanden vervangen, en reed van nov-apr op winterbanden (3 seizoenen met 1 set kunnen doen - gesleten van ~6.5 naar ~5mm).
- De originele koppelingsplaat en dubbelmassavliegwiel zit nog in de auto.
- Interieurtechnisch doet alles het nog: alle verlichting, bedieningsknopjes, cruise control bediening, aircobediening, spiegelbediening, ramen, centrale vergrendeling.
De volgende reparaties zijn uitgevoerd in deze 149.000km:
- condensor airco en koplampen voor-/achter vervangen i.v.m. vocht (o.a. lekkende ruitensproeierslang in de achterklep), was reeds vervangen onder aankoopgarantie, ca. 1400 euro (deels onder garantie).
- lekkage schokdemper voor (door steenmarter), ca 70 euro voor herstel slang.
- nieuwe accu, ca. 90 euro.
- lekkage koelvloeistofsysteem naar kachel (ca. €330,- diagnose/herstel bij dealer) (door steenmarter).
- remmen voor vervangen + remservice, nieuwe banden, airco-onderhoud, ca. 1100 euro.
- uitlaatmof doorgeroest na 12 jaar (in de winter van 2024) ca. 75 euro.
De auto verbruikt nog steeds geen olie, gaat zonder olielekkage van long-life beurt naar long-life beurt (30.000km). Al met al ben ik zeer tevreden met de aankoop destijds, en kan ik anderen deze auto + automotor (1.6 TDI) aanbevelen.
De foto van het interieur is na 335.000km en niet gepoetst, niet uitgezogen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 2.0 R 4-Motion 271Pk Automaat (SCHUIFDAK, NAVIGATIE, CLIMATE, CAMERA, XENON, DYNAUDIO, LEDER, STOELVERWARMING, LED ACHTERLICHTEN, GETINT GLAS, CRUISE, NIEUWSTAAT)
- 2011
- 172.367 km

Volkswagen Golf 2.0 GTI 240pk Automaat 5deurs Airco/ECC,Navi,Leder,Camera,Xenon
- 2011
- 168.652 km

Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline R Line
- 2012
- 217.528 km