Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Comf. (2012)

autoreview

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Comf. (2012)

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Comf.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf186.128 km
KM-stand laatst335.231 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 5000km met de ingereden Golf

  • 199.022 km

Dit is mijn eerste gebruikservaring met deze auto. Ik heb de auto gekocht omdat ik vanaf augustus 2020 start met een nieuwe baan waarbij mijn woon-werk verkeer minimaal 200km per maand wordt maar waarschijnlijk 4200km per maand. Derhalve viel de keuze op een diesel (die de meeste milieuzones in komt). Ik heb mijn rijbewijs al 12 jaar maar nooit eerder een auto in bezit gehad, maar wel in circa 105 voertuigen gereden en dus ervaring. Na rondkijken op internet vielen Japanse auto's af; veelal zijn die hybride en aangezien ik veel snelwegkilometers zal maken is het onnodig meezeulen van een accupakket onzinnig.

De Golf sprong ertussen uit naast de vele Ford Focussen, Volvo V40's en C30's, Peugeot 308'en die aangeboden werden omdat de prijs relatief goed is (veel aanbod) en de Golf ergonomisch goed in elkaar steekt. Een klasse kleiner (VW Polo, 208, Fiesta etc.) leek mij vermoeiend rijden bij storm en bar en boos weer, een klasse groter dan de Golf verbruikt veel meer diesel/benzine.

Dan nu m.b.t. de eerste 5000km; eigenlijk heeft de Golf deze motorisch zonder problemen doorlopen. De wagen is aangeschaft met 15.000km garantie (of 6 maand - wat eerst bereikt wordt) dus ik verwacht nog ca 2.5 maand garantie te genieten. De auto ontving ca. 20.000km eerder dan gepland (nl niet bij 210.000km maar bij 186000km) een grote beurt met oliewissel en het vervangen van de distributieriem en waterpomp (uitonderhandeld bij de aankoop).
In de eerste weken rijden bleek er af en toe storing in de knipperlichten achter te zitten, naast een lekkage in de achterklep door een kapotte ruitenwisservloeistofslang. Deze zijn succesvol gerepareerd, schijnbaar grijpen de connectoren waar de lampjes in geplaatst worden, niet altijd goed aan, waardoor er storingen ontstaan.

Motorisch is de wagen probleemloos; zoals een Belgische review opmerkte is de motor wat los opgehangen, wat te merken is bij accelereren vanuit uitrollen in de 4e en 5e versnelling. Verder geen problemen, geen olieverbruik. Het brandstofverbruik is laag bij economisch rijden (100km/h op de snelweg in het kader van NOx-uitstootreductiemaatregelen van onze overheid), en het is zelfs gelukt de fabrieksopgave te evenaren (4.13l/100km is gelukt). Overigens komt de brandstofprijs laag uit doordat ik de mogelijkheid heb in Duitsland te taken aan 0.99 cent/liter).
Ik meld me weer bij bijzonderheden of over een half jaar.

Mijn eindstand voor deze Golf 6

  • 335.231 km

We zijn bijna exact 4 jaar verder. De auto heeft het moeilijk om door de APK te komen (remmen, schokdempers en roetfilter moeten nu vervangen - voor het roetfilter lijkt mij 335000km heel netjes). De auto rijd motorisch nog als een zonnetje en schakelt perfect. Hij heeft me nooit stil laten staan, anders dan door toedoen van steenmarters die 1x de koelvloeistofkabels hebben doorgeknaagd (mei 2023), sindsdien heb ik in een jaar tijd nog 3 keer een scheutje koelvloeistof toegevoegd (bij het wisselen van seizoenen - als er denk ik andere kanalen in het systeem open gingen).

De onderhoudskosten waren in mijn optiek normaal tot laag:
Nota bene: Ik heb ruim 149.000km gereden (van Trondheim in Noorwegen, tot Montenegro), de distributieriem werd vervangen bij 186.000km.
- Ik heb 2x 4 zomerbanden vervangen, en reed van nov-apr op winterbanden (3 seizoenen met 1 set kunnen doen - gesleten van ~6.5 naar ~5mm).
- De originele koppelingsplaat en dubbelmassavliegwiel zit nog in de auto.
- Interieurtechnisch doet alles het nog: alle verlichting, bedieningsknopjes, cruise control bediening, aircobediening, spiegelbediening, ramen, centrale vergrendeling.

De volgende reparaties zijn uitgevoerd in deze 149.000km:
- condensor airco en koplampen voor-/achter vervangen i.v.m. vocht (o.a. lekkende ruitensproeierslang in de achterklep), was reeds vervangen onder aankoopgarantie, ca. 1400 euro (deels onder garantie).
- lekkage schokdemper voor (door steenmarter), ca 70 euro voor herstel slang.
- nieuwe accu, ca. 90 euro.
- lekkage koelvloeistofsysteem naar kachel (ca. €330,- diagnose/herstel bij dealer) (door steenmarter).
- remmen voor vervangen + remservice, nieuwe banden, airco-onderhoud, ca. 1100 euro.
- uitlaatmof doorgeroest na 12 jaar (in de winter van 2024) ca. 75 euro.

De auto verbruikt nog steeds geen olie, gaat zonder olielekkage van long-life beurt naar long-life beurt (30.000km). Al met al ben ik zeer tevreden met de aankoop destijds, en kan ik anderen deze auto + automotor (1.6 TDI) aanbevelen.

De foto van het interieur is na 335.000km en niet gepoetst, niet uitgezogen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.