Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 Optive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 206.434 km |
KM-stand laatst | 212.311 km |
Eerste 2000km
- 208.701 km
Inmiddels ruim 2000 kilometer met de Golf gemaakt. 2000 kilometers die mij zeer goed bevallen zijn.
Ik heb de auto kunnen kopen voor een kleine prijs, echter wist ik wel dat er wat mankementen aanzaten.
-Auto verbruikt redelijk wat olie, zuigerveer van cilinder 4 is versleten
-Linkerdorpel is een keer opnieuw erin gelast, en dit is niet heel netjes gedaan.
Het rijden in de auto bevalt zeer goed, alleen het brandstofverbruik is een flink minpunt. Zuiniger als 1 op 11.5 krijg ik hem niet en dat is geen feest met deze brandstofkosten. Dit terwijl ik vrij veel snelwegkilometers rijdt, namelijk 2 keer per week van Staphorst naar Hoogeveen.
Verder heb ik het comfort van de auto verhoogd, door zelf cruise control in te bouwen. Het hendeltje kost via Amazon €22 en verder hoef je hem alleen maar te coderen met de VAGcom en dan werkt het geheel. Een optie waar ik nooit spijt van ga krijgen. Ook de airco is een optie die zeer goed bevalt, die heb ik recent nog even afgevuld op het werk.
De auto staat op zeer nette 17 inch antraciet velgen. Zelf vindt ik dit zeer mooi staan onder een zwarte auto. Helaas zaten er drie verschillende goedkope bandenmerken omheen. Deze heb ik verwijderd en er 4 anderen omheen gelegd, namelijk 2 Continental Premium Contact 6 voorop (3.5mm) en 2 Michelin Primacy 4 achterop (5mm). Deze banden kon ik op het werk zo meenemen. Echter kwam ik er na 2 weken achter dat er in de continentals een flinke scheur zat. Daarom heb ik de voorste banden inmiddels vervangen voor nieuwe Michelin Pilot Sport 5 banden. Echt ongekend wat een grip deze banden hebben. Ook heb ik voor de winter een set originele Volkswagen wielen (16 inch) gekocht, en hieromheen heb ik Continental Winter Contact TS 850 gelegd (ook gebruikt via het werk, 7mm profiel)
De staat voor het interieur ben ik over het algemeen zeer te spreken, behalve over matten. Bij de bestuurder ligt een versleten naaldvilt mat en de rest zijn redelijk nette velours matten. Hier komt in de toekomst een compleet nieuw set in. Ook de kofferbakmat wil ik vervangen, hier zitten namelijk kitresten in (erfenis van de vorige eigenaar), en ik heb er zelf een flesje polijstmiddel ingelegd die is gaan lekker, waardoor er flinke vlekken zijn ontstaan.
Verder heb ik ook nog een stuurkogelhoesje vervangen aangezien deze gescheurd was. Ook is de linker dorpel achteraan aan de binnenkant opnieuw gelast en behandelt. De buitenkant van de dorpel wil ik nog proberen wat netter te maken met een spuitbus op kleur.
Ook het probleem met het olieverbruik wil ik in de bouwvak gaan oplossen. Het idee is om de volledige motor uit elkaar te halen, de zuigerveren te vervangen, en vervolgens ook alle pakkingen en keerringen te vervangen. Daarna voer ik een grote beurt uit. De bougies heb ik recent al vervangen aangezien de auto slecht begon te lopen, de bougie van cilinder 4 was helemaal aangeslagen door de olie.
Ik zag dat er niet veel recente reviews waren van een Volkswagen Golf 5, daarom wil ik deze review wel gaan bijhouden. Het zal soms misschien iets later gebeuren, als wanneer er echt daadwerkelijk wat aan de auto gebeurd in verband met tijdgebrek
APK
- 209.516 km
De auto afgelopen week, maar eens even bekeken voor de APK. Ik wist al dat het remverschil achter te groot was (40 %). Dit bleek een vastzittende remklauw rechtsachter te zijn, dus deze heb ik vervangen. Ik had gehoopt dat dit door wat meer kilometers zou bijtrekken, maar hij was echt kapot. Ook de remblokken achter heb ik vervangen. Daarna APK afgemeld en weer een jaar en 2 maand APK. Kosten: €143.89
Motorrevisie
- 210.026 km
Aangezien de motor erg veel olie gebruikte heb ik besloten om zelf de motor te gaan reviseren. Alle pakkingen en keerringen heb ik vervangen, inclusief de klephoedjes (waarschijnlijk het probleem, waren helemaal hard) en de zuigerveren. Ook aan de cilinderkop nog diverse kleine pakkinkjes vervangen, van watermondjes etc. Verder ook de koppelingsset incl. druklager vervangen en de thermostaat.
Aan het onderstel heb ik ook nog 2 dingen vervangen. Namelijk de stabilisatorstangetjes voor en het wiellager rechtsachter. De auto rammelde vanaf aankoop al vrij erg en de stabilisatorstangetjes bleken speling te hebben. Echter bleek dit niet het probleem van het rammelen te zijn, ik vermoedt nu een versleten versnellingsbaksteun, deze zal ik in de toekomst nog gaan vervangen.
Ik heb nu inmiddels ruim 800 kilometer gereden en er is nog geen druppel olie van de peilstok af, normaal had ik al een liter olie moeten bijvullen. Het probleem is dus gelukkig opgelost.
Kosten totaal (alles zelf gedaan): €849.84
Weer wat puntjes bijgewerkt
- 212.311 km
Vandaag de winterwielen erweer onder gezet, kunnen we weer de winter vooruit.
Verder de versnellingsbaksteun vervangen in verband met stationair schokken van de auto, dit is nu opgelost.
Ook nog even de olie ververst en het oliefilter vervangen. Leek me wel verstandig ongeveer 2500km na de revisie. We tokkelen vrolijk verder
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.