Volkswagen Golf 1.6 CL (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 CL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 90.896 km |
KM-stand laatst | 91.333 km |
Eerste indruk
- 90.997 km
Na de auto gevonden te hebben bij een veiling van in beslag genomen voertuigen van het ministerie van financiën is het altijd een gok hoe je hem op moet halen. Je weet niet zeker of die start, want op de kijkdag mag je alleen buiten, binnen en onder de motorkap een kijkje nemen. Wel zag alles er heel netjes uit in tegenstelling tot andere auto's en had de auto nog drie maanden APK.
Niet het slimste idee, maar we zijn de auto met het OV komen ophalen met een tas vol spullen om eventueel iets te repareren als het nodig is.
De blik van de mensen daar waren ook verassend toen ik zei dat we lopend waren, maar uiteindelijk startte de auto direct en klonk deze helemaal in orde! Nog even stilgestaan om de verzekering te regelen en hij kwam netjes op temperatuur. Ook de ventilator ging na een tijdje aan. Verwachtingen overtroffen en een hele geruststelling.
De auto beschikt over stuurbekrachtiging en een 1.6 motor met 75 pk. Het is met bijna 1000kg dus geen snelheidsmonster maar de motor geeft rust en kalmte. In tegenstelling tot de Franse motoren uit de jaren '90 die veel speelser, hoogtoeriger en daardoor ook veel meer aanwezig zijn. Het is maar net wat je voorkeur heeft, beide vind ik wel iets hebben. De versnellingen helpen ook bij het langzamere maar veel rustige karakter, deze zijn langer dan ik gewend ben dus is het goed dat het volledige koppel al beschikbaar is bij 2400rpm.
Het geluidscomfort is voor zo'n oude auto goed in orde. Bij 130km/h kan je nog bijna fluisterend een gesprek voeren waar je in kleinere koekblikken al moet schreeuwen. Veel snelweg kilometers zullen zeker geen probleem zijn.
Na nog een rondje onder de verbogen motorkap door een kleine aanrijding met iets in het verleden, is te zien dat de distributie, olie en koelvloeistof vervangen zijn in 02-2018 bij 71.000km. Met dat een tijdje op orde is het wel een hele goede deal geweest! In November moet die voor de APK, dus we gaan zien hoe die daar doorheen komt. Voor de €235,- waarvoor ik hem gekocht heb is er nog genoeg reserve voor wat extra kosten.
Eerste reperaties
- 91.333 km
Na een eerste rit naar Zwolle om te auto even te testen bevalt het nog steeds heel goed. Wat een rust onderweg. De banden eronder komen nog uit week 38 van 2016 en zijn dus nog niet zo oud. Wel een vaag merk, maar profiel en grip genoeg in bochten, tijdens het remmen en bij wegrijden.
Een van de problemen was dat de interieur verlichting niet werkte en de klok en de tripcomputer bij het uitschakelen van de auto gereset werden. Bij het kopen lagen er twee losse zekeringen in de auto dus ben daar eerst gaan kijken. Bleek om de zekering van die twee onderdelen te gaan samen met die van de sigarettenaansteker. De sigarettenaansteker stond al vast in de aan stand, dus zat daar waarschijnlijk een probleem. Na die te hebben verwijderd en de zekering te hebben vervangen werkt alles weer top! En roken doe ik toch niet.
Het interieur was verder netjes maar toch even een doekje en de stofzuiger erdoorheen gehaald. De restjes zand en stof zijn nu weg en je merkt wel heel duidelijk verschil, alles lijkt bijna nieuw. Die schoonmaak was dat uurtje zeker waard.
Ooit is schade gereden op de voorbumper en motorkap. De bumper lag er half af, maar is met wat duw en trek werk weer in zijn steunen geklikt. Het metalen scherm onder de grill is nog wel ingedeukt. Die kan misschien netjes op de sloop gevonden worden. De rest laat ik nog even zo, of ik moet op de sloop een auto in dezelfde kleur weten te vinden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.