Volkswagen Eos 2.0 16V FSI (2006)

autoreview

Volkswagen Eos 2.0 16V FSI (2006)

Signalement

UitvoeringEos 2.0 16V FSI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst70.510 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eos 2.0 FSI

  • 70.510 km

Na 40k km toch maar weer een keer in de pen kruipen, nu ja achter het toetsenbord om een review te schrijven. Mijn laatste review is al een tijd geleden, Polo 1.4 TDI 80pk Sportline zie: http://www.autoweek.nl/autoreview/29161/volkswagen-polo-14-tdi-80pk-sportline . Dit keer schrijf ik mijn bevindingen over een VW Eos, 2.0 FSI uit Juni 2006, gekocht met 30k km op de teller. De auto heeft de standaard opties; sport paket, dus sportstoelen en aluminium pedalen leren pook etc, climatronic, winter paket met stoelverwarming en verwarmd ruitenwisservloeistof reservoir, windschot (ja dat was echt een optie!), de uitgebreide boordcomputer en het daarbij horende stuur met bedieningselementen en een cruise control.

Verder als korte intro, ben woonachtig in Zwitserland en de auto wordt gebruikt als tweede auto.

Over de motor kunnen we kort zijn. De 150pk die uit de ongeblazen 2 liter gehaald worden komen er super soepel uitgerold. Ook met lage toeren kan het blok goed overweg, al moet je geen wonderen verwachten als je dan wilt accelereren. 50km/h in zijn 6 zijn geen probleem, mits het niet omhoog loopt, het blok draait dan zo'n 1300rpm. Bij 120km/h in zijn 6 staat de toerenteller op 3300rpm en in die toerenregionen is gas bij geven ook echt versnellen, al wordt het nooit echt spectaculair. Het verbruik schommelt tussen 7.6 en 6.9 liter per 100km (1 op 13.2 en 1 op 14.5). De soepelheid van het blok heeft ook zijn nadeel en dat is dat de cruise control zelfs bij een minimaal aflopende weg zijn snelheid niet vasthouden kan door gebrek aan remmend vermogen van de motor. 50km/h in zijn 4 op vals plat naar beneden wordt dan al snel 60km/h. Ja, je kan natuurlijk terugschakelen, maar dan moet de motor weer gas bij geven om zijn snelheid vast te houden, niet echt het "nieuwe rijden" dus.

Je voelt aan de auto dat het een zware auto is. Minder dan 150 benzine pk's is zeker hier in CH niet aan te raden (al mis je vooral koppel onder de 3000 toeren). Met het dak dicht voel je op een rotonde bergaf dat je veel massa hebt; de auto helt echt over en je voelt dat de auto niet helemaal in balans is en (te)veel massa achter in de auto zit. Bij nat wegdek of sneeuw is de auto dan ook niet onderstuurd maar heeft dan een levendige achterkant. Met het dak open voel je in dezelfde situatie de auto echt wringen, alsof de voorkant en achterkant iets anders doen. Ook slecht wegdek en opritten/drempels geven dan het gevoel dat de bodemplaat er een probleem mee heeft. Met natte weg of gladde omstandigheden wordt het open rijden nog listiger, het dak in de kofferbak laat de onbalans nog meer toenemen.

In dichte toestand met het schuif/panorama dak helemaal open is het windgeruis ok en valt de wind over de twee voorstoelen heen. Om achterin, waar de ruimte net toereikend is voor twee niet te grote volwassenen, ook wind vrij te maken moet de windvanger omhoog gezet worden. Met het dak open en de ramen omhoog is het met windschot tot zo'n 120km/h zeer goed uit te houden qua luchtwervelingen. Het geluidsniveau is echter vanaf zo'n 90km/h al zodanig dat de lol van cabrio rijden er snel af gaat. Dit is natuurlijk subjectief, maar voor binnendoor is open rijden leuk met windschot, zonder windschot heb je vervelende wervelingen en de achterbank gebruiker(s) kunnen vliegjes tussen hun tanden verwachten als ze glimlachen.

Er is al genoeg over geschreven, maar deze Eos was in ieder geval waterdicht. De afdichtingen heb ik braaf ingesmeerd met het VW goedje (bijna goudje met 70chf voor een inimini flesje). Je krijgt er wel een mooie waas van op je ruiten, maar die is met een droge doek, iedere keer weer weg te poetsen.
Wat op den duur wel irritant word zijn de windgeluiden bij het rijden in dichte toestand. De zijruiten en de "B" stijl ruit sluiten niet overal super aan, wat zorgt voor een constant wind gefluit in verschillende hoge octaven (ook meermaals nieuw laten afstellen vd ruiten, uitlijning dak mocht niet baten). De dakconstructie ziet er dus mooi uit en is vernuftig hoe de kofferbak omgekeerd opengaat etc., maar het is bijna niet mogelijk de hele dak en ruit uitlijningen goed te krijgen.
Ook is de auto erg gevoelig voor af rol geluiden van de (winter)banden, dat scheelt meer als een klein beetje tussen verschillende banden.

Na 60k km was de airco plots overleden (Als je de internet fora mag geloven een Eos 2006 to 2008 kwaal). kort daarop gevolgd door de originele accu. De volgende 10k km echter 2 accu's versleten want de auto trekt "opeens" ergens stroom.

Met 70k en een beetje gaat de auto er nu uit.

+ Looks van de auto vooral de achterkant (is subjectief maar vind hem mooier dan de Franse oppositie)
+ erg soepele motor
+ Ruimtelijk gevoel voorin oa door panorama dak

- Prijs-kwaliteit verhouding
- Wind geluid met dak dicht
- Duur smeer middel voor de afdichtingen
- Afhandeling VW typische Eos problemen

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.