Volkswagen e-Golf E-dition 2020 (2020) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-Golf E-dition 2020 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 37.871 km |
Verrassend fijne auto, maar wel range anxiety
- 37.871 km
Alhoewel ik niet op zoek was naar een andere auto en mijn Mondeo 2.2 tdci nog steeds goed reed, liep ik bij toeval tegen een aanbieding aan van een E-golf. Dit was een heel mooie aanbieding die mij aan het denken zette of ik mijn fijne Mondeo toch niet moest weg doen ten gunste van deze E-golf. Omdat diesel rijden weer zwaarder belast word, mijn kinderen zelf auto's hebben en ik ook geen zware trailer hoefde te trekken, is de noodzaak van zo'n grote zware (wel heel fijne) diesel niet meer aanwezig. De enige reden dat ik er nog mee door wilde rijden was dat ik bij verkoop toch niets meer zou vangen.
Maar goed, een testrit gemaakt met de E-golf en eigenlijk waren we (ik en mijn vrouw) verkocht. De auto rijdt heerlijk comfortabel en vlot. Je hebt niet het idee dat je met een zware ( zwaarder dan mijn mondeo 2.2 tdci!)
onderweg bent. Het interieur ziet er netjes uit en ook het multimedia systeem met navigatie, android auto etc. zag er goed uit. Uiteraard is de E-golf kleiner dan mijn Mondeo maar de kids gaan niet vaak meer mee en een verre vakantie ga je niet met deze E-golf maken. Vakantie (dacht ik voor corona) doe ik alleen nog met het vliegtuig. Daar ben ik nu dus van terug gekomen.... Ook een aanhanger mocht niet achter de E-golf. Gezien mijn pre-corona toekomst visie moest dit allemaal geen probleem geven en ondanks dat ik geen golf fan ben, hebben we de knoop meteen doorgehakt en zijn voor de E-golf gegaan. We hebben een paar extra's zoals extra getint glas achter en warmte werend voorraam. Ik wilde nog meer maar na een paar nuchtere opmerkingen door mijn vrouw dacht ik weer helder na en is het bij die extra's gebleven. Nog met de dealer gesproken over een warmtepomp maar volgens de dealer gaf dit weinig winst qua bereik en raade hij ons dit af.
Range anxiety
Begin januari 2021 is de auto afgeleverd. Het was een klein feestje bij de dealer, er werden er 5 tegelijk afgeleverd. Ik hoopte nog op champagen, want ja het is feest, maar helaas. Alleen koffie met gebak.
De auto stond netjes in de showroom, we kregen wat uitleg en we stonden klaar voor vertrek, het bereik gaf 230 km aan. Ik dacht nog, dat is netjes, wetende dat de E-golf niet een groot accu pakket heeft. Het was die dag een donker dag en ongeveer 5 graden. Ik reed de showroom uit en het bereik kelderde in no-time naar 160 km en mijn range anxiety was geboren. Tijdens deze eerste rit ging ik ook nog wat ander stroomverbruikers testen zoals airco voorruitverwarming, achterruitverwarming en het zweet brak mij uit. Ik had me natuurlijk verdiept in bereik van te voren maar dit ging wel erg hard! Om een lang verhaal kort te maken het werkelijke bereik was niet om over na huis te schrijven.
Dit is dus ook meteen het grote minpunt van deze auto.
Ik kan niet met deze auto vanuit mijn woonplaats in een keer naar bv maastricht rijden. Ik moet dan al een stop maken van ongeveer 30 minuten om bij te laden. Persoonlijk vind ik dat erg vervelelend. Dit en de nieuwe corona wereld heeft mij dan ook genoodzaakt om een auto er bij te kopen voor de lange afstanden, een Ford Focus ecoboost.
Voor de dagelijkse ritjes, boodschappen, woon-werk verkeer is dit een prima auto. Ondanks het geringe bereik ben ik wel blij met de auto, ik heb zonnepanelen op het dak en zelf een laadpaal neer gezet dus ik rij goedkoop. Het was alleen even wennen (schrikken) van het werkelijke bereik.
Het bereik is ook afhankelijk van de omstandigheden; Is het koud of warm, voor de wind of tegenwind, rijden op de snelweg of op binnenwegen en stad. Bij rijden op de snelweg gaat met name boven de 110 km p/u het bereik als een raket naar beneden. Ik heb een testrit gemaakt, retour grotendeels snelweg, totaal 80 km afstand en zo snel mogelijk. Mijn accu was nagenoeg leeg na deze rit. Dit was dus een eenmalige testrit.
Het bereik bij een volledig op geladen accu is volgens de auto bij 5 graden (9-1-2022) 153 km. In de zomer op een mooie dag is het bereik bij een volledig op geladen auto tot wel 270 km! In de praktijk kom je niet zover....
Problemen
Geen grote problem gehad, is voornamelijk software matig.
Auto geeft soms spontaan aan dat er sprake is van een bijna aanrijding terwijl er niets aan de hand is. Geen oplossing gevonden.
Ik rij altijd zonder recuparatie en toch gaat de auto als ik het gas los spontaan recupereren. Geen oplossing gevonden.
De auto heeft 1 keer spontaan een noodstop gemaakt zonder dat er iets aan de hand is. Geen oplossing gevonden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.6 TDI 85kw | Comfortline 5-Drs | ACC | Navi | Carplay
- 2018
- 254.190 km

Volkswagen Golf 1.0 TSI Comfortline | Clima | Stoelverw. | PDC | Bluetooth
- 2017
- 76.824 km

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Highline 125PK DSG Navi, Apple Carplay/Android Auto, Adaptieve Cruise Controle, Alarm, DAB+, Parkeersensoren voor en achter, Clima, Trekhaak, 17" LM Velgen
- 2017
- 111.502 km