Volkswagen e-Golf (2018) #5

autoreview

Volkswagen e-Golf (2018)

Signalement

Uitvoeringe-Golf
Versnellingen-1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst70.692 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het Plezier en De Schrik

  • 800 km

Vorige week zaterdag mijn eerste eigen nieuwe auto opgehaald bij Vallei Auto Groep in Veenendaal. Als kleine zelfstandige kon het na 2 jaar ondernemen uit om een nieuwe auto te financieren. Na diverse opties overwogen en doorgerekend te hebben was een elektrische auto (4% bijtelling, MIA subsidie van toepassing) de beste optie. Ioniq en Leaf spraken mij niet aan, Ampera-e en i3 veel duurder, Model3 was qua prijs en klvertijd onbekend... toen bleef alleen de E-Golf over en dat is geen straf.

Het plezier
Het is heerlijk rijden in de E-Golf! Solide auto, zoeft lekker weg, stuurt heerlijk! Ik heb optionele grijze lederen bekleding met stoelverwarming - heerlijk! Active display met alle opties (O.a. 3 profielen) is leuk en behoorlijk uitgebreid (voor zover ik er nu in heb kunnen duiken). Op basis van de reviews hier op dit forum heb ik geen DynAudio upgrade gedaan, maar via Concept4Cars uit Ede een audio-upgrade Stage 1 voor de Golf VII laten installeren met optionele subwoofer in de kofferbak. Daarmee is het geluid ook meer dan prima en in een stille auto kun je daar heerlijk van genieten.

De Schrik
Tja, die actieradius.... Door de dealer was aangegeven bij normaal gebruik in de normale stand zou die 280 km moeten zijn. Ik dacht: mijn auto heeft een warmtepomp, ik zet ‘m direct in Eco-modus en op regeneratie en dan zal dat in de praktijk echt geen probleem zijn. Maar oef wat schrik ik tot nu toe!
Ik vertrok vanochtend (niet voorverwarmd, wel volledig opgeladen met een voorspelde actieradius van 291 km zonder en 259 km met verwarming) voor een ritje van 36 km (18 heen, 18 terug, temperatuur 5 graden, grotendeels snelweg) en in Eco-modus in de B-stand, A/C stand uit kwam ik thuis met een hemeltergende actieradius van 161 km! Dus 100 km actieradius er af in 36 km rijden!!! Volgens de dealer gaat de afname naarmate je langer rijdt minder snel, maar het lijkt wel of er iets fundamenteels kapot is (warmtepomp?).
Ik kreeg de tip om een zuinigheidstraining te volgen, maar zo gek rijd ik niet. Heb mij wel ingeschreven maar de eerste optie was pas half april. Dan ben ik denk ik wel uit mijn grootste leercurve. Of dan heb ik hem inmiddels ingeruild tegen een 2e hands Tesla Model S.... Ik wil namelijk zorgeloos minimaal 180 km op de snelweg kunnen rijden (heb een klant bij Maastricht AirPort) en het lijkt er tot nu toe op dat de E-Golf dat bij lange na niet gaat halen. Iemand hier ervaring mee?

19000 km in 6 maanden

  • 19.000 km

Hoog tijd voor een update! Inmiddels is de temperatuur tot grote hoogtes gestegen dus het grootste probleem (actieradius stress) is verholpen! Met gemak nu zorgeloos 180-200 km aan range. Ik sla zeer regelmatig een laadbeurt over, waar ik die eerder (mentaal?) moest maken.
De zuinigheidstraining in april heeft vooral bewustwording gecreëerd. Niet dat ik zo’n racemonster was, maar meer anticiperen, optimaal gebruik maken van de regeneratie (O.a. Buiten de bebouwde kom optrekken en afremmen m.b.v. De adaptieve cruise control) en dus vooral: de auto laten rollen werpt zijn vruchten af. Inmiddels scoor is structureel onder de 15kWh/100 km en dat is een prima score.
Met deze warme temeparaturen (24-30 graden) maak ik zeker gebruik van de airco, maar dan wel bewust. Dus voor het loskoppelen van de stekker eerst alle ramen open, na wegrijden eerst even doorwaaien, dan pas airco aan op intern verkoelen (duurt 15 sec voor je koelte voelt), dan de ramen dicht en laten koelen. Na een paar minuten is de auto goed gekoeld en dan in de Eco-modus verder rijden. Dan gaat de airco ook minder hard blazen en koelen en dan houdt ie het keurig koel.

Verder rijdt de auto nog steeds heerlijk. Twijfel je? Maak een proefrit!!!

Voor de zomervakantie in Italië wel een huurauto gehuurd, want met volle bepakking verwacht ik dat de actieradius amper 180km op de snelweg is. Daarbij heeft de e-Golf geen TMS (accu temperatuur management systeem) waardoor de accu bij meerdere keren snelladen per dag steeds minder snel gaat. Aangezien deze auto mij bijna €4000 netto bijtelling per jaar scheelt (4% ipv 22% met een cataloguswaarde van ca €44000) kan dat wel uit ;). En kijk dan bijv. ook eens naar (Amerikaanse!) brokers in de autoverhuur, dat scheelt soms €15 per dag voor dezelfde auto!

Geen klachten anders dan de slecht werkende Car-net app, maar ik moet de upgrade nog laten installeren (betreft de software in de auto, niet in de app).

Hebbnu ook een foto toegevoegd. De velgen zijn Italiaanse MAK Wolf 17”” :D

70000 km in 2 jaar

  • 70.692 km

Geen nieuws is eigenlijk goed nieuws. De belangrijkste wijziging is dat de Car-Net app (waarmee je op afstand de auto kan laten laden, voorverwarmen etc en laadinfo kan ophalen) is door Volkswagen flink aangepakt en doet het nu vaker wel dan niet. Dat was anders... In de vroege ochtend (als iedereen wil voorverwarmen) is het nog wel eens te veel voor die arme webserver van VW. Duidelijk nog geen technology-mindset bij VW :(
Voor de winter de 4 zomerbanden vervangen door Vredestein Quatrac-Pro all season banden en die bevallen goed. Uiteraard maken ze iets meer geluid, maar dat is logies :)
Met de 60.000 km beurt niets bijzonder aan de hand.

Het idee is deze zomer wel met de e-Golf op vakantie te gaan, maar dan wel de online reeds uitgewerkte route naar de Noordkaap in Noorwegen. Dat land ligt vol met laadpalen! Er gaat maar 1 kind mee op vakantie en dan wordt de route ernaar de bestemming.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.