Volkswagen e-Golf (2017) #9

autoreview

Volkswagen e-Golf (2017)
Volkswagen e-Golf (2017)Volkswagen e-Golf (2017)Volkswagen e-Golf (2017)Volkswagen e-Golf (2017)Volkswagen e-Golf (2017)Volkswagen e-Golf (2017)

Signalement

Uitvoeringe-Golf
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf131.714 km
KM-stand laatst132.640 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste EV

  • 131.769 km

Goed, ik heb meerdere EV's gereden in mijn leven maar dit is de eerste waar ik echt daadwerkelijk ook mee MOET leven.

Spoiler (pun intended); het bevalt uitstekend.

Kort nadat we onze TT Roadster op LPG van de hand hadden gedaan, waren we in verwachting van een kleine, en vertaalde mijn mannelijke nesteldrang zich in het zoeken naar een nieuwe 2e 'familiewagen'.

"Maar... je hebt toch al die S6 Avant als familiewagen?" - hoor ik je nu denken.

Klopt als een bus. Maar wij maken gek genoeg verdomd veel korte ritjes waarbij de 4.0 TFSI en S-tronic bak amper op bedrijfstemperatuur komen. Dat, gepaard met het feit dat de salderingsregeling komt te vervallen, deed mij besluiten om voor een handzame EV te gaan kijken.

KEUZEPROCESS:
Voordat de keuze op de e-Golf kwam te staan heb ik uiteraard had ik wat andere opties overwogen, maar sub 12k blijven er maar weinig serieuze opties over...

* Tesla Model3 SR:
Had mijn voorkeur (boeit mij echt geen moer wat sommigen van Elon vinden) maar i.t.t. de prijzen van vorig jaar zijn ze momenteel niet meer onder de 13k te vinden (met dank aan het gebrek aan BPM heffing bij EXPORT, ze zitten te slapen in Den Haag!). En dat werd mij net even te gortig voor een 2e auto.

* Hyundai Ioniq EV:
Soms zitten er heel rijk uitgeruste versies tussen met opties waar een e-Golf alleen maar van kan dromen; Schuifdak, stuurverwarming, elektrische stoelverstelling, etc), de techniek is 10x simpeler (ik heb een aantal EV onderhoudscursussen gehad en ben op technisch vlak echt fan van de Koreaanse EV-techniek), en hij is ook veel ruimer dan de Golf. Maar helaas rijdt het erg "huis-tuin-en-keuken"-erig, doet het interieur niet heel hoogwaardig aan, heeft het uiterlijk ietswat te sterke 'Prius' invloeden.

* BMW i3:
Enige wat ik mooi er aan kan vinden is het interieur, en de materialen ervan. Het extroverte uiterlijk is enkel te verbloemen in de facelift vorm (met veel donkere details) en die vallen helaas weer buiten budget.
En die smalle hoge fietsbandjes nodigen niet echt uit tot een leuk potje sturen...

* Leaf & Zoë:
De eerste is te 'Pauserig' kwa proporties en de tweede te vrouwelijk en zelden te vinden met koopaccu. Wel beide mogelijkheid voor V2G (ont-)laden.

* MG ZS EV:
Op het oog best een geinig alternatief. Weegt net zo veel als de Golf, maar biedt veel meer ruimte, een nieuwer platform, en iets grotere range. Alleen las ik veel negatieve ervaringen over het rijgedrag, isolatie/comfort, afwerking (ik heb echt een grafhekel aan piepjes en kraakjes) en veel voorkomende elektronische gremlins.

* De e-Golf zelf:
Uiteraard is de e-Golf in zn algemeen ook niet probleemvrij.
> De range in de praktijk is beperkt (200-ish in de zomer).
> Veel van de 'smart' connectiviteits-functies werkten op 3G (en zijn dus niet meer functioneel).
> Net als alle andere MQB varianten hebben ze last van krakende draagarmen.
> Vaak karig uitgerust tov concurrentie.

Echter, zodra je de deur open trekt en gaat zitten; Wat een fijne cockpit!
Voor vele buitenstaanders is het ongetwijfeld saai en inspiratieloos. Maar, heel cliché waardig, alles zit precies op de plek waar je het verwacht en het voelt als gehouwen uit een blok graniet.
Ik weet nog dat ik in mijn 20-er jaren altijd tegen mijn auto-vrienden zei; "het laatste wat ik zal rijden is iets inspiratieloos zoals een grijze Golf. Ben geen schaap."

Tsjah. En nu zijn we hier.... Baaaaaaaahhhh!!

In combinatie met de EV aandrijflijn is het een walhalla aan comfort voor alledag.
Bagageruimte is hetzelfde als een normale golf, en met de verstelbare bagagebodem nog best praktisch.
Hoewel ik eigenlijk heel graag eentje met de Lederen sportstoelen wilde, en verwachtte dat deze standaard stoelen een gevalletje "tuinstoel" zouden zijn, vallen ze mij alles behalve tegen. Qua looks is het mega saai, maar ze houden je erg goed op je plek, hebben goed traagschuim en stap je [na een rit van maximaal 200km ;) ] volkomen uitgerust uit.

Wat mij eigenlijk specifiek deze Golf deed kiezen waren;
* Dynamic achterlichten
* Relatief lage kilometerstand
* Niet-standaard 17 inch velgen
* Stoelverwarming
* Net, schoon en ongerookt interieur
* Getint privacy glas af-fabriek
* Warmtepomp
* Silver White Metallic exterieurkleur die je niet veel ziet.

Oh; en hij kwam met een SOH rapport van 91,6% (in de eerste 3 jaar zijn praktisch alle EV's al 5% kwijt, dus niet slecht).

Dus, deal gesloten op een mooi 4-cijferig bedrag, en in volle tevredenheid naar huis gezoemd. Heerlijk alles uitproberen... kom je er achter dat de linker spiegelverstelling stuk is. Achja... kleinigheidje. In de ECO+ stand blijkt de range nog best accuraat. Echter blijft de V-max dan op 95 km/h steken haha.

Verder weinig aan te merken behalve dat de auto naar mijn maatstaven toch wel erg windgevoelig is door de hoge rijhoogte en 17 inch standaard wieltjes. Daar gaan we maar wat voor verzinnen...

MUST---NOT---PETJE---Ah sh*t, te laat

  • 132.640 km

Zo! Ben ik even in het zwarte gat der "Volkswagen Golf tuningsmogelijkheden" gevallen zeg!

Laat ik even voorop stellen: ik heb een schurfthekel aan petjes in opgevoede Golfjes, Civics, Polo's, etc met achterlijke pops&bangs motortunes die met z'n allen elke zondagavond elkaars vadsige vingers af staan te likken bij de lokale McDonalds. Veelal volgeplakt met Aliexpress stickers, canards, spoilers, raambanners en led verlichting.

ECHTER....

Ik heb toch altijd een zwak gehad voor de looks van Mk7 en 7.5 GTI. Het blijft toch de benchmark in z n klasse. Maar ik heb tegelijk ook een pertinente hekel aan opgevoerde 4-cilinder TFSI's met brulpijp. Ik haal daar simpelweg geen plezier uit.
Nu is deze e-Golf waarschijnlijk het dichtst dat ik ooit zal komen bij een Golf 7 GTI. Dusja. Dan deze maar die looks geven dacht ik :)
Ik vond een insprationeel plaatje welke ik ga proberen te benaderen (zie laatste foto) maar dan met blauwe details ipv rood.

Inmiddels heb ik via Marktplaats een set 19inch BBS Speedline velgen gescoord (wat is een gepimpte Golf nou zonder BBS he?) met nog bijna nieuwe 225/35/R19 Pirelli P-zeros. Daarvoor heb ik iets te snel nog de trekker overgehaald op een setje 19 inch Audi TT Competition "Saw-blade" velgen met 245/35/R19 Conti winterbanden. Echter heb ik verzuimd naar de DOT code te kijken en bleken ze achteraf toch al 10 jaar oud te zijn. Dus... die zijn klaar. Daarnaast was ik toch niet helemaal content met de looks ervan. Dus al je voor 100 euro extra een set BBS kan scoren MET goeie zomerbanden... dan doe je dat. 'Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald'.

Daarnaast heb ik bij Autodoc een set H&R verlagingsveren (25mm) specifiek voor de e-GOLF gescoord. Evenals een set nieuwe draagarmen voor en achter, een nieuwe pookknop via Aliexpress en een GTI clubsport-look dakspoiler via dezelfde Chinese postduif.
In de nabije toekomst zullen er ook nog een zwart voor- en zijskirt op komen a-la GTI. Maar alles op z'n tijd. Voolopig heb ik nog geen trek in McDonald's... ;)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.