Volkswagen Corrado VR6 (1994) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corrado VR6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 268.000 km |
EERSTE REVIEW
- 268.000 km
Na veel wikken en wegen en uitstellen bij deze dan toch een MyReview van deze Volkswagen Corrado VR6. Dit origineel Nederlandse exemplaar is in 1994 aangeschaft door de vorige eigenaar en is al sinds 1999 in ons bezit. Bij aanschaf stond er ongeveer 140.000 km en inmiddels zitten wij alweer bijna op de 270.000 km. Dus nog ongeveer 10.000 km te gaan en dan hebben wij er pas meer mee gereden dan de eerste eigenaar.
Volgens onze informatie komt de auto uit Friesland en is deze op een onbekende manier uitgekomen bij Autobedrijf Colpa’s in Alphen aan den Rijn. Hier heeft mijn broer de auto gekocht voor 20.000 gulden. Enkele jaren terug (2012) heb ik de auto overgenomen en is het onze tweede auto (naast onze huidige Peugeot 308 SW (lease)).
Het is een VR6 uit 1994. Aangezien het een Corrado is en geen Golf 3 betreft het hier een 2.9 liter met 190 pk (en dus geen 2.8 liter). Met dat vermogen op slechts 1161 kg is de auto behoorlijk snel (al is alles relatief natuurlijk ;-)). Tegenwoordig is de gemiddelde hot hatch natuurlijk een stuk sneller, maar de gemiddelde personenauto blijf je nog steeds voor.
Nu is de wegligging erg goed voor een auto uit die tijd, maar moderne auto’s zijn op dat vlak een stuk beter. Ik zou het daarom ook geen sportauto willen noemen, maar meer een snelle coupé. Ook de gewichtsbalans is niet helemaal optimaal. Bij snelle bochten merk je dat hij in de neus gewoon vrij zwaar is.
Of de auto nog de volle 190 pk heeft is trouwens onbekend. Een rollenbanktest heb ik (nog) niet gedaan en eerlijk gezegd ben ik een beetje bang voor het resultaat.
Qua comfort is de auto zoals je kan verwachten van een coupé uit deze tijd. Niet te hard en niet te zacht. Drempels zijn fatsoenlijk te nemen in ieder geval. Wel moet hierbij rekening gehouden worden met de lage voorspoiler. Deze wil nog wel eens de grond raken. De rest van de auto is niet overdreven laag. De zit is uiteraard wel erg laag waardoor je er meer uit klimt dan uit stapt (afhankelijk van hoe flexibel je zelf bent).
Het vebruik is voor een dergelijke motor nog behoorlijk acceptabel. Gemiddeld gezien kom ik altijd rond de 10 liter per 100 km uit. Op lange stukken kan dat een stuk lager zijn. Ik heb zelfs een keer 7.5 liter per 100 km gereden op een lang stuk. Dit is natuurlijk wel wat de boordcomputer aangeeft en dit kan afwijken van het echte verbruik.
De onderhoudslijst is na 16 jaar erg lang, dus ik zal niet alles benoemen en mij beperken tot de opvallende punten:
162.000 km – Radiateur vervangen
171.000 km – Uitlaat vervangen
205.000 km – Kop revisie & distributieketting revisie
233.000 km – Auto opnieuw gespoten (de auto was inmiddels roze geworden)
245.000 km – Rubberen remleidingen vervangen
255.000 km – ABS Systeem vervangen
260.000 km – Kachelradiateur vervangen
(Het hele dashboard moest hiervoor gedemonteerd worden)
De kop en ketting revisie is uitgevoerd door de VR6 specialist in Aalten (tegenwoordig bekend als TVS engineering). Deze revisie was noodzakelijk omdat de compressie niet meer in orde was en hierdoor de auto soms op 5 cilinders liep. Na de revisie was gelukkig alles weer perfect.
Het meest recente onderhoud is uitgevoerd door autobedrijf Heemskerk in Alphen aan den Rijn. Dit bedrijf is gespecialiseerd in dergelijke Volkswagen modellen en kan altijd goed meedenken bij benodigde reparaties en onderhoud.
De enige reparatie die op dit moment op de planning staat is een nieuwe uitlaat. De bestaande is nog wel luchtdicht maar zal het niet lang meer uithouden. Een originele is helaas nergens meer te vinden en als je die al vindt dan kost deze de hoofdprijs. Dus de alternatieven zijn imitatie of RVS. De laatste heeft de voorkeur omdat een dergelijke uitlaat veel langer mee gaat. De keerzijde is echter dat het geluid zal veranderen en dat is nou net één van de meest karakteristieke eigenschappen van een VR6. Ook kan een RVS uitlaat best prijzig zijn.
Inmiddels heb ik een tweedehands imitatie uitlaat kunnen bemachtigen voor een nette prijs, dus deze zal over twee weken vervangen worden.
Gezien de auto eigenlijk een soort erfenis is, is het voor mij niet zomaar een auto geworden. Persoonlijk heb ik helemaal niets met Volkswagens, maar dit exemplaar is toch speciaal voor mij. Door de jaren heen is het een soort langdurig project van ons geworden om de auto zowel rijdend als origineel te houden. Uiteraard komt hier wel een stukje verstand bij aan te pas. Indien een niet-origineel deel langer mee gaat dan zal deze ook een optie zijn.
In 2012 heb ik de auto opgegeven voor de Autoweek rubriek ‘klokje rond’. Nic de Boer leek het een leuke kandidaat hiervoor en een afspraak bij Tüv Nord in Apeldoorn was dan ook snel gemaakt. Hier kwamen geen overdreven schokkende dingen uit. De grootste punten waren roest (is behandeld met Brunox), slechte remleidingen (zijn vervangen), vocht in de remvloeistof (is vervangen) en slechte voorbanden (zijn vervangen). Afgezien van dat het natuurlijk leuk is om zelf met jouw auto in Autoweek te staan is het ook prettig om eens een compleet rapport van de auto te krijgen over hoe deze er voor staat.
Het artikel en het filmpje van de keuring is hier te vinden:
http://www.autoweek.nl/video/2971/klokje-rond-volkswagen-corrado-vr6
http://www.autoweek.nl/klokjerond/278/volkswagen-corrado-vr6
De auto verkopen zal hopelijk nooit aan de orde komen (Als ik dit al zou doen dan moet dit wel aan een echte liefhebber zijn en niet aan iemand die hem gelijk voorziet van optische tuning e.d.). Er zal echter een moment komen dat reparatie absoluut niet meer rendabel is. Wanneer dit moment zal plaatsvinden hoop ik voorlopig niet achter te komen. Tot die tijd zal de auto iedere keer weer een glimlach tevoorschijn toveren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.