Volkswagen Corrado VR6 (1992) #3

autoreview

Volkswagen Corrado VR6 (1992)

Signalement

UitvoeringCorrado VR6
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf167.000 km
KM-stand laatst188.784 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto

  • 167.998 km

De Volkswagen Corrado, de auto waar ik al enige tijd helemaal gek op ben en de auto die ik ook perse wou hebben als ik mijn rijbewijs behaalde. Nu was het afgelopen zomer eindelijk zover na het behalen van mijn VMBO diploma mocht ik van mijn ouders opzoek gaan naar een geschikte Corrado. Het moest en zou een nette Corrado zijn met het nodige gepleegde onderhoud. Ook ging mijn voorkeur uit naar een VR6 of G60, al zou ik ook zeer tevreden zijn geweest met een zeer nette 2.0 16 of 8 klepper.

Aangezien ik de laatste paar maanden voor ik opzoek mocht gaan naar een Corrado toch het internet al in de gaten hield had ik al lang een aantal Corrado's op het oog. Namelijk een aantal VR6'jes en G60'jes. Als eerste ben ik toen gaan kijken bij de Corrado die ik nu ook in mijn bezit heb. Deze stond namelijk maar 30 kilomter van mijn woonplaats vandaan in Asten te koop en het was een kleine moeite om er even heen te rijden op een zondag middag.

Na een aantal telefoontjes met de eigenaar van de Corrado en een hoop informatie te hebben mogen ontvangen had ik besloten om de wagen eens te gaan bezichtigen. Aangezien de Corrado hier niet ver vandaan te koop werd aangeboden was de afspraak zo gemaakt en ben ik samen met mijn vader op een zondag in de auto gestapt om de Corrado te gaan bekijken. Het bleek tijdens het bezichtigen een zeer net exemplaar te zijn waar ook het nodige onderhoud aan was gepleegd en ook het nodige geld in gepompt was. De eerste indruk was dus zeer goed. Ook kreeg ik alle kans om rustig de complete map met rekeningen door te kijken en om mijn vragen te stellen.

Tevreden ging ik dus samen met mijn vader weer naar huis om na te gaan denken of dit hem zou worden. Na nog eens goed te hebben gekeken naar de andere exemplaren die op het moment te koop werden aangeboden heb ik er voor gekozen om de Corrado nog eens te bezichtigen. Deze keer alleen niet door mij zelf maar door een monteur. De Corrado is toen compleet van boven tot onder bekeken op een brug en er is een proefrit gemaakt door de monteur. De Corrado bleek zelfs technisch in een zeer goede staat te verkeren en er was geen puntje roest te vinden aan de onderkant van de wagen. Zelfs mijn monteur die Toyota fan is was zeer te spreken over de wagen en vertelde mij dat het geen slechte keuze zou zijn. Toch heb ik niet meteen de knoop door gehakt en heb ik er nogmaals rustig over nagedacht. Het ging hier namelijk om een bedrag van ongeveer €6000 wat ik even als 17 jarige op moest hoesten. Nadat ik er nog eens rustig over na had gedacht en nog eens goed had gekeken naar de andere Corrado's die te koop werden aangeboden heb ik toch de keuze gemaakt om de Corrado te kopen die ik tot nu toe als enigste had bezichtigd. Het is namelijk een exemplaar die in een top staat verkeerd en waarvan ik er niet snel nog een tegen zou komen. De andere exemplaren die te koop werden aangeboden hadden namelijk vaak een aantal nadelen. Ze hadden veel kilometers gelopen, waren niet compleet overgespoten en waren vaak in een minder goede staat.

Een week na de bezichtiging op de brug was het dan zover. Tijdens de spannende wedstrijd tussen Nederland en Brazillie zijn we de Corrado gaan ophalen. Het was bloed heet en zowat dood stil op straat. Iedereen hing namelijk voor de buis of zat in het zwembad. Maar de voetbal wedstrijd kon mij op dit moment niks interesseren dus we gingen snel op pad met de verkoper om de auto over te schrijven. Nadat de wagen was overgeschreven op mijn vaders naam zijn we nog even snel een cafetaria binnen gelopen om even af te koelen onder het genot van een ijsje. Nadat we wat afgekoeld waren konden we aan de slag. Alle onderdelen die ik er bij kreeg konden in geladen worden en de Corrado kon de trailer op worden gereden. Het was wel even zweten toen de Corrado de trailer op gereden werd want het ging maar net goed met de wielen en de onderlip.

De Corrado kwam toch veilig op de trailer en de auto zat vol met onderdelen en we waren zo goed als klaar met het zware werk. Daarna nog even na gepraat met de verkoper en beloofd dat ik goed met de auto om zal gaan waarna we de deal afgerond hadden en het geld was overhandigd. Helemaal trots op de wagen die achter op de trailer stond reden ik en mijn vader naar huis. Lekker rustig over de provinciale weg en onderhand de hele weg in het achteruit kijk spiegeltje kijken of de Corrado nog op de trailer stond. Af en toe even stoppen langs de weg om wat auto's voor te laten aangezien we maar 60 a 70 kilometer per uur reden om zo weinig mogelijk risico te lopen dat er iets met de Corrado zou gebeuren. Het ging ook maar net met de trekkracht van het trekkende voertuig. Het ging hier namelijk maar om een simpele Fiat Scudo met een 1.9 diesel motortje met 66pk die hier wel even bijna zijn eigen gewicht vooruit moest trekken.

Nadat we veilig thuis aangekomen waren kwam de volgende uitdaging. De auto moest namelijk weer van de trailer af. Dit was nog een hele opgave aangezien de auto bij aankoop ook al erg laag boven de grond lag. Toch hebben we het heel gemakkelijk opgelost door een van de lastigste dingen die te vinden zijn op de openbare weg te gebruiken in ons voordeel. De trailer werd namelijk tegen een drempel gereden waarna de afrij planken uitgeschoven konden worden tot op de drempel waardoor de helling minder steil werd en de Corrado er veilig af kon. Zijn die rot drempels toch nog ergens goed voor! Haha

De Corrado stond nu eindelijk thuis. Mooi te pronken op de oprit langs het huis. En nu maar wachten tot ik mijn rijbewijs heb en ik pas echt mijn ervaringen hier neer kan zetten. Toch heb ik het al even ingevuld aangezien ik er natuurlijk wel al mee gereden heb en ik zo onderhand wel een beetje weet hoe de wagen en voelt.

In de tijd dat ik moet wachten tot ik mag gaan lessen en op mag voor het rijbewijs heb ik in ieder geval niet stil gezeten en zal ik ook niet stil zitten. Ik ben de Corrado namelijk langzaam aan terug aan het bouwen naar de originele look. Op een set mooie velgen en verlaging na want dat maakt het voor mij persoonlijk gewoon af!

De Corrado krijgt voor mij voor comfort en prestaties de maximale 5 sterren aangezien het comfort en de prestaties voor een auto van 18 jaar gewoon super zijn. De betrouwbaarheid van de Corrado mag dan misschien iets minder zijn en de gebruikskosten liggen wat hoger dan de gemiddelde auto. Het is het voor mij dubbel en dwars waard. Al helemaal wanneer ik die prachtige sound hoor van de VR6!

Twee seizoenen er op zitten

  • 188.784 km

Na twee seizoen gereden te hebben met de Corrado heb ik er nog zeer veel plezier mee en bevalt hij mij super! Sinds mei 2011 mijn rijbewijs in mijn bezit en sinds dien ontzettend genoten van Corrado. Verschillende grote meetings bezocht, toer tochten gemaakt en zelfs een tweetal gala's mogen rijden.

Ook weer enkele wijzigingen aangebracht. Er zijn nog een aantal andere velgen gemonteerd geweest en op heden rolt de Corrado op 17 inch Nothelle velgen. Een stuk subtieler en ook een velg die perfect in de tijds geest van de Corrado past. De velg komt immers van een van de jaren '90 huis tuners van VW. Namelijk Nothelle.

Natuurlijk ook het onderhoud niet te vergeten. Ook ik ontkwam niet aan een typisch VR6 kwaaltje. Op een donderdag ochtend onderweg naar school sprong me namelijk de warmte wissellaar tussen de cilinderkop, kachelradiateur en de gasklep. Maar voor de rest zijn er nog geen gekke dingen gebeurd.

Gewoon goed onderhouden. Dan heb je er ook het meeste plezier van!

Helaas is het seizoen dit jaar erg abrupt en niet erg fijn aan zijn einde gekomen. Halverwege september dit jaar ben ik namelijk met de Corrado van de weg geraakt. Oorzaak; de radio, ik was bezig met de radio waardoor ik aan het stuur het getrokken en met de linkerzijde in de berm ben gekomen en in een slip ben geraakt. Gelukkig enkel plaat schade.. Maar deze winter kan ik wel weer vooruit met het herstellen.

En jammer genoeg een aanbod om voor een shoot van de Autoweek te mogen poseren af moeten slaan..

Komt in ieder geval allemaal weer in orde en volgend jaar ga ik er weer fijn verder van genieten!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.