Volkswagen Bora 1.9 TDI 130pk (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Bora 1.9 TDI 130pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na ruim 2,5 jaar en 127.000 km heb ik mijn Golf TDI omgeruild voor een nieuw Bora TDI 130 pk. Waarom? Vanwege de grote kofferbak en de motor vanwege zijn kracht terwijl het verbruik op papier niet boven die van een 100 pk ligt.
De praktijk, de kofferbak is heerlijk. (bijna) Altijd de achterbank vrij van bagage. Het brandstof verbruik ligt onder hetgeen Volkswagen heeft opgegeven (5,2 - 5,3 l per 100 km) terwijl ik meestal op of onder de 5,0 liter per 100 km zit. Op deze manier haal 1000 km eenvoudig uit de 55 liter tank.
Hieronder heb ik een korte opsomming gemaakt van de problemen die ik heb ondervonden met deze auto. Problemen vaak gewoon veroorzaakt door langdurig gebruik als gebruiksvoorwerp en niet als kasplant. Ik beschouw het als normaal bij deze gebruiksduur...
Regelmatig hangt een aanhangwagen of een caravan er achter, het maakt de Bora allemaal niets uit. Solo op de Duitse autobahn? Lekker meeblazen met de anderen... Rustig in zijn 6 180 km per uur rijden en je hebt lekker over... Esp, tractiecontrole: standaard op deze auto, voorals je echt voor ’living on the edge’ gaat maar dan veilig.
PROBLEMEN
Na 157.000 kilometer valt het mee:
Enkele malen zijn de lampjes van het gedimde licht vervangen (eens per 40.000 km gemiddeld)
Tussen de beurten (long life service) door 7 liter olie tot nu toe bijgevuld;
Na omgeveer 82.000 km remschijven en blokken achter vervangen (roestvorming en versleten)
Omstreeks 90.000 km distributie riem vervangen (volgens voorschrift) en rechterachterlicht unit. Hier zat water tussen het ’glas’;
Bij circa 110.000 km wilde het rechterzijruit niet meer omhoog, het mechanisme was defect. De raambediening werd deels onder garantie / coulance vervangen;
Na 148.000 kilometer begon rechtsvoor het wiel te janken, dit bleek een kapot wiellager te zijn. Uiteraard vervangen.
Vervolgens ging de voortrein kraken en piepen. Dit bleken de stabilisatie rubbers te zijn. Een regelmatig voorkomende kwaal en eenvoudig te vervangen (€ 65,-- bij de dealer).
Bij de grote beurt op circa 152.000 zijn de voorste schokbrekers vervangen. Dit is vroeg, maar doordat ik veel binnenwegen / landwegen / klinkerwegen rij niet vreemd;
Om tot slot enkele weken geleden (eind juli 2006) het linkerzijraam niet meer dicht te kunnen doen. Ook hier was de raambediening defect en door de Volkswagen service snel en probleemloos verholpen.
Inmiddels staat er 172.000 op en toert de Bora nog lekker door. Afgelopen periode geen problemen gehad. Nog 8.000 km en hij mag voor de 2e maal de distributieriem wissel in.
De distributieriem wissel heeft hij mij niet gehaald, ik heb hem voor die tijd ingeruild op een Jetta TDI. In de tussentijd geen problemen met deze auto gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.