Volkswagen Bora 1.9 TDI 100pk Sportline (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Bora 1.9 TDI 100pk Sportline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 199.800 km |
KM-stand laatst | 254.000 km |
Aanschaf
- 199.807 km
De aanschaf van onze Bora is ondertussen alweer ruim 2 jaar geleden. We waren toen opzoek naar een wat ruimere en luxere VW. Het moest ook een diesel gaan worden ivm onze km/jaar. De Passat zou te groot zijn, we zijn maar met z'n tweeën en een Polo vonden we zelf te klein. Qua budget was het kiezen tussen een mkV met wat kilometers of een wat nettere mkIV, met onze voorkeur voor een Bora, als Jetta mk2 rijders was dat een logische stap. De Bora is gewoon een Jetta IV natuurlijk. Na bij een Golf TDi gekeken te hebben waarbij meer lampjes op het dashboard brandde als een Boeing 747 aan instrumenten heeft kwamen we bij deze auto uit.
Via Marktplaats had ik diverse auto's bekeken. Het verkeerde stuur, lelijk interieur of geen Climatronic waren redenen om door te scrollen. Bij deze Bora klopte alles op de foto, dus afgesproken met de eigenaar. Een Marokkaanse man uit Den Haag, hoezo vooroordelen..... Rond gereden, gebabbeld en afgedongen de auto dus gekocht. Hij was monteur en super zuinig op de auto geweest. Alles voelde goed.
Uitrusting van de Bora TDi:
Grijs velours interieur (Dikke, grijze, stoelen. Waar ik naar opzoek was. Een Recaro interieur is natuurlijk beter. Maar ja, zijn die er? Leer wilde wij beide niet)
3 spaaks stuur (Veel mooier als dat oude 4 spaaks)
Climatronic
Regensensor
Cruisecontrol
2 hoogte verstelbare stoelen
Trekhaak
Ingevulde boekjes
VW Wittebrug Den Haag chiptuning bij aanschaf naar 130pk/310nm
Van Juli tot December, op een koplampje na, ook niets aan de auto gedaan. (in 10.000km) Toen in December de eerste beurt uitgevoerd. Olie + filter en een VW wintercheck. Hier kwam uit dat de turbo olie lekt bij de inlaat. Het zou de turbo niet ingaan, maar er vlak daarvoor uitlekken. De beter optie van de 2 schijnbaar. Sindsdien hou ik het olieverbruik ook goed in de gaten!
Heel 2015
- 211.720 km
Een verslag over 2015 dan. Eigenlijk niet zo heel spannend allemaal. We hebben de teller in 2015 van 211720 naar 236728 gereden. Dik 25000km dus. Ritjes naar BE, DE en dwars door heel NL heen. In dit jaar hebben we ook een paar maanden op 19" BBS velgen rond gereden. Dat was niet zo'n succes. Het verbruik daalde van 1:18 naar 1:15.
In dit jaar heb ik het volgende laten repareren:
- ABS sensor linksachter
- Koppeling met dubbel massa vliegwiel
Daarnaast nog wat normaal onderhoud:
- Banden vervangen (naar Uniroyal Rainsport 3's)
- Olie/remvloeistof/filters e.d beurt
Al met al ook totaal niets schokkend. De koppeling kwam misschien wat vroeg. Deze is met 230500km vervangen.
Begin 2016
- 236.743 km
Dan het nieuwe jaar, 2016. Wat er tot nu toe opvalt aan de Bora:
- Er rammelt wat in het interieur, het dashboardkastje volgens mij. Nogal irritant. Maar las dat het een kwaaltje was.
- De richtingaanwijzer blijft doorklikken als hij uitgaat. Je blijft het relais horen na tikken. Schijnt simpel op te lossen te zijn door een nieuwe RAW/CC hendel te kopen & monteren. Nog niet aan toegekomen.
Daarnaast heeft hij in Februari een nieuwe APK gekregen. Voorste 2 knipperlichten waren te bleek, daar gingen 2 nieuwe, oranje, lampjes in en dat was het. (bij 239850km).
Nieuw setje banden gemonteerd. De Uniroyals waren op (na 33770km). Er zit nu een setje Continental PremiumContact 5's onder. Rijdt ontzettend goed! Ik heb alleen wel het idee dat het verbruik iets gestegen is. Van 1:17.93 naar 1:17.55 gemiddeld.
Verder heb ik al het plastic onder de motor vervangen. M'n vriendin wilde opzij gaan voor een ambulance (Top!) maar zag een stoepje over het hoofd (Flop!) en raakte daarbij de beschermplaat onder de motor. Die was daardoor verder beschadigd geraakt. De wielkuipen en plaat waren echter al slecht. Dit was dus een goed moment om alles te vervangen. (75,- aan materiaal via Winparts en alles oogt veel beter).
Naast wederom de reguliere beurt niets aan de auto gedaan! :)
Update m.b.t het olieverbruik:
In totaal heb ik, afgezien van de beurtjes/olie wissels er 1.8l olie bijgevuld. Over, nu, 53100km. Lijkt mij ZEEEEER redelijk!
Onderhoudskosten per jaar:
2014: 367,-
2015: 1266.90,-
2016: 657.87,-
(Hier zit ALLES bij in, klein materiaal, spoilertje, banden, nieuwe wieldoppen, nieuwe ruitenwissers e.d. Dus het is niet beperkt tot wat ik hier vermeldt heb. Die kleine dingen zijn de moeite niet denk ik :) )
O-jee!
- 254.000 km
De 24ste van Augusuts rij ik 's ochtends vroeg naar mn werk. Het is iets van 5.15u en met uitstappen ruikt de Bora toch wel sterkt naar diesel. "Nou ja, het zal wel" denk ik en ik wandel slaperig naar binnen. 's Middags naar huis hetzelfde verhaal. maar dan ruik ik het al rijdend al. Dat is wel echt apart. Thuis maar eens even onder de motorkap kijken.
Afin, bij thuiskomst stinkt de auto gewoon. Wat een sterkte lucht... Ik klik de motorkap open en wauw. O-ve-al dieselolie. Het druppelt van de bescherming aan de motorkap, het loopt van de luchtfilterbehuizing af en ga maar door. *Slik* Dat is niet goed. Nog mazzel dat ik het naar huis heb gehaald!
Ik bel de ANWB en krijg te horen dat er iemand onderweg is. Toevallig was er een medewerker om de hoek en 20min later staat er een gele Touran naast de Bora. Ik leg hem uit wat er aan de hand is en klik de motorkap weer open. "Aaah, ja dat is wel apart zeg. Zet het contact eens aan" Zegt deze meneer. Zodra ik dat doe spuit er uit een haarscheurtje in een brandstofleiding een paar ml diesel naar buiten toe. Dik een meter de lucht in en precies op de ANWB'er z'n shirt. Duidelijk, daar zit het euvel dus.
Na 10minuten frutselen heeft hij het slangetje (10cm en 2 klemmetjes) vervangen voor een nieuwe. Zo, opgelost!
Dat viel dan toch allemaal weer mee!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.