Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Bora

Volkswagen Bora 1.6 Highline (2000)

autoreview

23
Volkswagen Bora 1.6 Highline (2000)
Volkswagen Bora 1.6 Highline (2000)Volkswagen Bora 1.6 Highline (2000)Volkswagen Bora 1.6 Highline (2000)Volkswagen Bora 1.6 Highline (2000)Volkswagen Bora 1.6 Highline (2000)Volkswagen Bora 1.6 Highline (2000)Volkswagen Bora 1.6 Highline (2000)Volkswagen Bora 1.6 Highline (2000)Volkswagen Bora 1.6 Highline (2000)
Toyorenault1969
  • Toyorenault196915
  • Gebruikersreview
8 juni 2016 om 20:54
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringBora 1.6 Highline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf73.899 km
KM-stand laatst84.766 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een goede keuze!

  • 75.125 km
  • 8 juni 2016

Ik schrijf deze regels ongeveer anderhalve maand nadat ik een Audi A4 B6 2.0ALT heb achtergelaten bij de verkopende partij en de VW mee naar huis mocht nemen. Een stap terug? Kijkend naar de auto's op zich 'ja'. Kijkend naar de specifieke auto's in het bijzonder, 'nee'. De Audi en ik waren in januari vals gestart en de liefde is nooit gekomen. De verkoper zei "als de liefde niet wordt beantwoord, moet deze niet eindeloos worden nagestreefd". Ik keek rond in de snoepwinkel en koos de Bora. Deze sprak mij al eerder aan gezien conditie, kilometerstand en uitvoering.

Wat staat er nu op de oprit en is de concrete vervanger van mijn 26e of 27e auto, de ex van mijn vrouw (2012 Aygo Access). Een 'checkheft' Volkswagen Bora 1.6 8V Highline uit begin 2000. In een, vind ik, prachtige kleur groen metallic. Het aantal krasjes en butsjes is op een hand te tellen en de lak is schoon en diep. Mooi licht interieur en voorzien van alles wat toen in zo'n Jetta/Golf-met-kont was te stoppen: Elektrische raambediening voor alle ramen en spiegels (die ook verwarmd zijn), climate control, 16" lichtmetaal, automatisch dimmende binnenspiegel, wortelnotenhouten afwerking, mistlampen, lederen pookhoes/stuurwiel, regensensor voor de ruitenwissers, boordcomputer, excellent instelbare sportstoelen (ook hoogte/lenden voor beide stoelen, daarnaast uitstekende zijdelingse steun), twee armsteunen, vier hoofdsteunen, verlichte make-up spiegels enzovoorts. Feitelijk meer luxe aan boord dan in de Audi, die wel weer stoelverwarming had.

Rijden... Anders! Relaxter, maar ook trager dan de 2.0 ALT met 29pk meer. De 1.6 8V is onverwoestbaar sterk, de 2.0 ALT zeker niet. De DUU- versnellingsbak in de Bora is verre van onverwoestbaar, maar schakelt (nu nog?) goed. De lage kilometrage en het uitstekende onderhoud matst me nu wellicht nog. Soms vergt het inschakelen van de tweede versnelling wel wat spierkracht, daar waar de vijfbak in de Audi door boter gleed. Stoelen zijn dus erg fijn. Vering is goed, kleine oneffenheden komen soms iets sterker door dan verwacht. Zicht rondom is in orde en het motorgeluid is laag. Tot 120-130km/u, daarboven loeit de boel goed. Bij 100km/u draait de motor al 3000rpm, dus hij zit wat hoog in de toeren. Verbruik is acceptabel. Eerste tank, combi van stad en snelweg, scoorde 1 op 12,1.

Wat is er (al/nog) aan gedaan? Bij levering (keurig!) is de compressor van de climate control vervangen en die geeft nu ijskoude lucht. Ook zijn vier nieuwe Conti's geplaatst die de wat opgedroogde Michelins hebben vervangen. APK natuurlijk nieuw. Ikzelf heb, uit voorzorg, het raammechanisme linksvoor laten vervangen (zat kraakje en soms blokkering in) en de schakelstangen van de bak laten checken/smeren. Verder auto laten checken en deze is goed bevonden. Dat was het voor nu. Ruim 1000km onderweg en het is tijd voor een wat langere ervaring samen.

Update 16-6-2016:

Geen groot nieuws, maar nadat ik de nieuwe JVC radio/CD/USB had laten monteren (met een blauw display, daar ook voor uitgekozen gezien dashboard) keek ik eens naar mezelf in de binnenspiegel en zag ineens druppels en een luchtbel. Ergo: de dimmende spiegel weende zichzelf in slaap. Een zwart gekleurde spiegel, dus duurder/zeldzamer. Hoewel ik er nog prima in kan kijken en er een soort van redelijk ogende horizontale scheiding tussen wit en beige in het zichtveld zit, vandaag toch voor 221 Euro incl. BTW een nieuwe zelfdimmer gekocht bij de dealer. Over een tijdje maar laten monteren.

Update 11-7-2016:

Weekje Zeeland. Geen krimp, geen drup olie en 1 op 14-15 op de 100km/u-wegen in het Zeeuwse. Kofferbak is groot en goed benut. Dit is een zeer comfortabele auto waar weinig op aan te merken is. Goed, af en toe een hikje bij abrupt gas geven, maar ik vermoed dat e.e.a. nogal op zuinigheid en/of uitstoot staat afgesteld. Je moet een 1.6 8V vooral vanwege het 'relaxte' rijden. Fijn rijden. De stoelen zijn echt uitstekend daarbij. De lendensteun blijkt goed doseerbaar en de zitvorm van het geheel is erg goed, met prima ondersteuning op alle fronten. Saai misschien allemaal, maar was in 'de tijd' toch de benchmark in zijn klasse, ondanks de 'bonentellers' die afbreuk begonnen te doen aan de oerkwaliteit van VW ten gunste van de portemonnee.

In het kader van 'ongemak' (waar VW verder niets aan kan doen, denk ik) dient de stroom mieren die de auto heeft ontdekt niet onvermeld te blijven. Begon met een paar, toen zat (op de oprit hier) de hele auto onder. "Leuk", dacht ik, tot ik de eerste vrienden in de auto kon begroeten (ventilatieroosters). Zo heb ik er een stuk of 20 uit de roosters zien kruipen en deze zijn natuurlijk gestraft. Scherper gaan opletten en geregeld de buitenkant schoon gemaakt, af en toe kwam er toch weer een mier in de picture op de lak. Bijzonder.

Update 4-9-2016:

De Bora staat sinds enige dagen in de garage alhier. De oude Opel heeft een droog stekkie dichtbij gekregen en de Bora, mijn 'daily driver' is staat nu inpandig. Meeste woon-werkverkeer gaat overigens per fiets. De VW daarom maar eens goed gepoetst. Morgen naar mijn garage voor de jaarlijkse beurt en bevestiging van de nieuwe binnenspiegel. Geen bijzonderheden verder. Saai, maar o zo fijn.

Update 21-11-2016:

79000km gehaald. Geen mieren meer gezien ;-) en de garagebox extern wordt deze winter gebruikt. De Opel Ascona slaapt deze winter gewoon hier. Bora? Niks op aan te merken. Start altijd, rijdt fijn, verwarming is perfect en is gewoon een blijvertje.

We rijden door...

  • 83.650 km
  • 30 mei 2017

Nieuwe APK, 0 punten en de complimenten van de monteur slash keurmeester. Na 17 jaar niks is toch leuk. 'Scheckheft' is dan absoluut een voordeel. Klachten of gedoe in het nieuwe jaar? Nee, niet echt. Saai dus weer. Een lamel in het midden heb ik even vast moeten klikken in het ventilatierooster, maar dat was het dan. Wel hebben de mieren weer oog voor de groene VW, maar het is gewoon niet handig om thuis op een mierennest te parkeren. We zetten dus af en toe weer een miertje uit. Zwaarrr leven. Ergo; de auto rijdt erg comfortabel (tot 120-130km/u, dan vanaf 140 geloei) en de complete uitrusting, ruimte (voor + koffer) en excellent gevormde en instelbare stoelen zijn absoluut zeer sterke punten. Deze pre-(T)FSI VW blijft dus nog even, maar dat zei ik bij de vorige 29 auto's ook.

Oh ja, heb voor 189 Euro een nare dubbele kras van de B-stijl verwijderd bij Carglass. Goed gegaan en erg blij. Jammer dat je die reclame elke 5 minuten ziet, maar het resultaat is zeer fijn.

Ingeruild....

  • 84.766 km
  • 10 augustus 2017

Bij Cartoen vrij onverwacht een leuke BMW 3-serie (E36) gezien en de VW ingeruild. Waarom? De Bora reed heerlijk, maar de BMW bracht echt een glimlach op het gezicht. Veel minder toeren en automaat/schuifdak... Ik ben er voor gevallen. De Bora is inmiddels weer verkocht aan een dame die er goed op gaat passen.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volkswagen Bora? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Bora
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Bora 2.0 | Airco | Cruise control| APK 2023

    Volkswagen Bora 2.0 | Airco | Cruise control| APK 2023

    • 2001
    • 279.407 km

    € 1.250

    Volkswagen Bora 1.6-16V

    Volkswagen Bora 1.6-16V

    • 2002
    • 265.920 km

    € 1.350

    Volkswagen Bora 2.3 V5 Highline | 2e eigenaar | Xenon | Stoelverwarming | Volleder | Schuif-/kanteldak | Climate control | Cruise control

    Volkswagen Bora 2.3 V5 Highline | 2e eigenaar | Xenon | Stoelverwarming | Volleder | Schuif-/kanteldak | Climate control | Cruise control

    • 2002
    • 167.589 km

    € 4.700

Meer Volkswagen Bora occasions

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Bora specificaties
  • Volkswagen Bora occasions
  • Volkswagen Bora video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Bora tests
  • Volkswagen Bora gebruikersreviews
  • Volkswagen Bora index
PREMIUM
Chrysler Neon - Volkswagen Bora

Chrysler Neon - Volkswagen Bora

De Volkswagen Bora en de Chrysler Neon zijn op het oog twee totaal verschillende auto's. Toch...

Lees meer
 

Volkswagen Bora reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2003)

    Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2003)

    1
    • 22 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 2.0 (2004)

    Volkswagen Bora 2.0 (2004)

    • 16 september 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 1.6 16V Comfortline (2002)

    Volkswagen Bora 1.6 16V Comfortline (2002)

    3
    • 27 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 1.6 (1999)

    Volkswagen Bora 1.6 (1999)

    3
    • 31 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 1.6 Comfortline (1999)

    Volkswagen Bora 1.6 Comfortline (1999)

    7
    • 29 december 2018
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2003)

    Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2003)

    • 20 oktober 2018
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 1.9 TDI 115pk 4Motion Trendline (2000)

    Volkswagen Bora 1.9 TDI 115pk 4Motion Trendline...

    • 2 augustus 2018
meer reviews
Klokje Rond - Volkswagen Bora 1.6 (1999 / 508.633 km)

Klokje Rond - Volkswagen Bora 1.6 (1999 / 508.633 km)

77

Toen Jos Peterse zijn Volkswagen Bora als nieuwe auto kocht, dacht hij dat hij niet meer dan...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2003)

    Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2003)

    1
    • 22 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 2.0 (2004)

    Volkswagen Bora 2.0 (2004)

    • 16 september 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 1.6 16V Comfortline (2002)

    Volkswagen Bora 1.6 16V Comfortline (2002)

    3
    • 27 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 1.6 (1999)

    Volkswagen Bora 1.6 (1999)

    3
    • 31 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 1.6 Comfortline (1999)

    Volkswagen Bora 1.6 Comfortline (1999)

    7
    • 29 december 2018
  • Nieuws
    Nieuwe Volkswagen Bora in China

    Nieuwe Volkswagen Bora in China

    23
    • 22 oktober 2018
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2003)

    Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2003)

    • 20 oktober 2018
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Taigo 1.0 TSI 110pk Life (2022)

    Volkswagen Taigo 1.0 TSI 110pk Life (2022)

    3
    • 6 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Up - Back to Basics

    Volkswagen Up - Back to Basics

    153
    • 6 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 TGI BlueMotion Comfortline (2014)

    Volkswagen Golf 1.4 TGI BlueMotion Comfortline...

    1
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Autoverkopen Duitsland: Tesla wint terrein

    Autoverkopen Duitsland: Tesla wint terrein

    262
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID4 met 58 kWh uit Amerikaanse fabriek

    Volkswagen ID4 met 58 kWh uit Amerikaanse...

    22
    • 5 augustus 2022
  • Volkswagen e-Up - 2013 - 45.170 KM - Accudegradatie

    Volkswagen e-Up - 2013 - 45.170 KM - Accudegradatie

    233
    • 4 augustus 2022
  • Nieuws
    Komst nieuwe Volkswagen Golf nog onzeker

    Komst nieuwe Volkswagen Golf nog onzeker

    230
    • 3 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden