Triumph (1963)

autoreview

Triumph Spitfire (1963)
Triumph Spitfire (1963)Triumph Spitfire (1963)Triumph Spitfire (1963)Triumph Spitfire (1963)Triumph Spitfire (1963)Triumph Spitfire (1963)Triumph Spitfire (1963)Triumph Spitfire (1963)

Signalement

Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1963
Jaar van aanschaf1963
KM-stand laatst87.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Triumph Spitfire4 1963

  • 75.000 km

Enkele jaren terug had ik zin om eens met iets rond te rijden dat niet op iedere straathoek stond. In de garage van de grootouders van mijn vrouw stond nog deze (in erbarmelijke staat verkerende) Triumph Spitfire4. Die had mijn schoonmoeder nog gekregen toen ze 18 jaar was. Ondertussen is het wagentje volledig gerestaureerd en kunnen we er als het mooi weer is leuke ritjes mee doen.
Comfort: nihil ;)
Verbruik: ongeveer 10 l/100 km
Betrouwbaar: nog nooit aan de kant gestaan
Rijplezier: onbetaalbaar, zo maken ze geen auto's meer
Ik hoop dat er 1 van mijn kinderen later mijn passie deelt en dit wagentje zal koesteren.

Verder geperfectioneerd

  • 85.000 km

We zijn ondertussen enkele jaren verder en zoals met alle oude auto's gaat er al eens iets stuk. Wat heb ik ondertussen gedaan: versnellingsbak en overdrive gereviseerd. Motor volledig gereviseerd, carburatiesysteem vernieuwd en het belangrijkste: electronische ontsteking ingebouwd.
Hierdoor gaat de motor veel mooier draaien, heeft hij een veel krachtiger ontsteking en presteert hij duidelijk beter. Op oldtimerrally's geeft hij de op papier krachtiger MG's, Austin Healeys en andere Morgans dikwijls het nakijken. Ook de wegligging is voor deze generatie roadster opmerkelijk beter dan zijn Britse soortgenoten. Het kan ook aan de bestuurder liggen natuurlijk. ;-)

59 jaar oud!

  • 87.000 km

De auto is sinds kort 59 jaar familiebezit en het leek mij tijd om nog eens een update te geven.
Ondertussen heb ik wel eens langs de kant gestaan met een kapot differentieel. Heb ik gelukkig gemakkelijk kunnen laten reviseren zodat het nog steeds de originele stukken blijven. Toen ik het differentieel er uit haalde, merkte ik een gebroken bladveer op. Terwijl de auto toch half gedemonteerd was, meteen een nieuwe bladveer besteld en gemonteerd.
De auto staat nu weer mooier op de weg en niet meer doorgezakt. Het was me eigenlijk nooit opgevallen, dus die veer moet al een tijdje stuk geweest zijn.
Verder blijft het een probleemloze klassieker, mits goed onderhoud.
Al komen er hier en daar terug blaasjes op de lak te voorschijn. Dat zal binnen een paar jaar terug een opfrisprojectje worden. Zal een mooie winterklus worden voor als ik in pensioen ben.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.