Trabant 601 UNIVERSAL (1984)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 601 UNIVERSAL |
---|---|
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 16.000 km |
KM-stand laatst | 19.000 km |
ERVARINGEN
- 19.000 km
Ik had lang geleden mijn zinnen gezet op een Trabant Universal, een stationcar die ook nog eens gifgroen en als het ware nieuw moest zijn wegens een chronisch gebrek aan technische kennis en 2 vakkundig bewezen linkerhanden.
Waarom een Trabant ? Vermoedelijk een Ostalgisch nostalgisch overblijfsel.Ik heb nogal wat achter de Muur rondgezworven en kwam het ding dus veelvuldig tegen en het deed wat met me.
In 2007 bezocht ik een Duitser die iets aanbood op Ebay waar ik wel interesse in had en toen de man de schuur opende waar dat iets in stond lachte ’mijn’ Trabant me toe.Ik heb het iets vluchtig bekeken en de Trabi uitvoerig tot en met een ritje met de eigenaar aan toe. Maanden later mailde de Trabi eigenaar me of ik ook belang had bij de Trabant want hij wilde hem kwijt en het karretje mocht in geen geval in handen vallen van een ex DDR burger ( hij was uit de DDR gevlucht ) en ook niet van een BRD burger want het westelijke paradijs had hem ook weinig goeds gebracht.
Het liefst zag hij het vrijwel nieuwe autootje (15000 km) naar een liefhebber in het buitenland vertrekken en zo kwam de Trabi op een trailer achter de dagelijkse Saab te hangen en als asylzoeker in NL aan.
Een korte inburgering bij de RDW volmaakte de toelating en sindsdien toeren we er zeer genoeglijk mee bijvoorkeur op droge zondagen.
Het karretje roept velen reacties op zoals van een oudere meneer op een fiets bij Scharsterbrug die toen de brug openstond op me af kwam met de vraag of ik straks flink gas wilde geven want: ’dat is zo,n leuk geluid en het ruikt zo lekker’. Ouwe Junk !
Gezwaaid wordt er ook altijd behalve door Burburryhoedjes , sjaaltjes en vliegnierskapjes in bejaardenrollators van Engelse makelij.
Ik kan me daar wat bij voorstellen, als ex Jaguarrijder stond ik ook altijd stijf van de spanning hoelang het schip het nog zou volhouden en wat de werfbeurt nu weer zou kosten.
De Trabi rijdt als een skelter en zo moet je er ook mee omgaan, gasop de plank en haaks de bocht om. Menig modern voertuig moet flink gassen om me na een rotonde weer in te halen.Verder is ie extreem roestgevoelig ( ja ja, niet gedacht he )vandaar het spaarzame gebruik maar het is starten en racen.
Comfort daar doet ie niet aan, dan ga je thuis maar op de lounch couch hangen en een (goed) gesprek is ook iets voor thuis en het thema veiligheid is theoretisch geneuzel alhoewel er in DDR tijd hele kronieken over geschreven werden. En zuipen dat ie doet, zo een klein autootje dat er gewoon een liter combinatie van benzine en olie doorheen jaagt per 13 km. Niet normaal.
Daalijk even kijken of alles goed met hem is onder zijn hoesje in de verwarmde garage. Misschien moet ik een mandje voor hem kopen of een Burburrysjaaltje.
PROBLEMEN
- 19.000 km
Niks , ja vergeten het geheime wapen (de benzinekraan) op tijd in te zetten en dan houdt ie er mee op.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.