Toyota Yaris 1.8 16v VVT-i TS (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.8 16v VVT-i TS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb een paar dagen geleden mijn Corolla 1.6 ingeruild voor een nieuwe Yaris TS (1.8). Daar waren een paar redenen voor. De eerste reden was dat parkeren erg moeilijk is op mijn werk, en ik dus een iets kleinere auto nodig had. Tweede reden is dat ik mij een beetje stoorde aan het snelle doorslippen van de voorbanden bij nat weer. Dit gebeurde ook bij rustig wegrijden, en kwam door de slechte grip op de voorwielen (dit schijnt minder voor te komen bij de dieseluitvoeringen, omdat die meer gewicht op de voorwielen hebben). En de derde reden is dat ik gewoon wat sportievers wilde.
Nu rij ik dus net in een nieuwe Yaris TS met de nieuwe 1.8 liter motor. De eerste indrukken zijn erg positief. Hij is vlot genoeg voor mij (0-100 in 9.3 seconden) en ligt redelijk strak op de weg. Heb ook nog in een Suzuki Swift Sport gereden, maar deze was te hard geveerd naar mijn mening. De Yaris TS biedt toch nog voldoende comfort voor de langere stukken. Ook het motorgeluid blijft binnen de perken, maar klinkt toch wel lekker bij accelereren.
Enkele zaken vallen mij op:
De zit is vrij hoog. Dit is Yaris eigen, en is wel even wennen voor een sportieve uitvoering.
De zittingen zijn vrij kort. In mijn vorige Corolla waren ze langer, en dat zat iets prettiger.
De voorwielen willen bij flink gas geven bij nat weer nog wel eens doorslippen. Dit wordt dan echter wel opgevangen door de Traction Control. Het is echter veel minder storend als bij mijn vorige Corolla, die soms niet van zijn plek kwam als je iets te veel gas gaf.
Op het eerste gezicht is het een goede aankoop, met veel waar voor je geld.
Ik zal proberen deze review te updaten, als ik de auto wat langer heb.
----------------------------------------------------------
Update 20.000 km
Even een update nadat ik inmiddels de 20.000 km met deze auto gepasseerd ben.
Over het algemeen ben ik nog steeds erg tevreden over deze auto, vooral over de kwaliteit. Er is nog niets kapot gegaan, en er zijn ook nog geen rammels te horen.
Sommige zaken die me al opvielen toen ik de auto net had, beginnen me nu wat meer te irriteren. Het geluidsniveau van de auto is als je 120 of harder rijdt toch wel vrij hoog. Een zesde versnelling was toch wel erg welkom geweest. Ook zijn de korte stoelen minder voor de benen op de lange afstand. Om echt goed tempo te maken voor inhaalacties op de snelweg, moet je ook even terugschakelen om boven de 4000 toeren uit te komen.
Daarintegen zijn er ook genoeg positieve kanten. Zo vind ik de wegligging erg goed. Hij gaat goed door bochten heen, en hij is lekker wendbaar waardoor het een leuke auto is op B-wegen. Je voelt soms wel een beetje dat het een wat hoge auto is als je een bocht in duikt, maar als hij zich eenmaal gezet heeft glijdt hij niet snel over de voorwielen weg en kun je snel weer op het gas. Het verbruik is ook vrij goed. Laatst het ik het getest met gecombineerd rijden (snelweg en stad) en kwam uit op 1 op 13,8 wat ik heel redelijk vindt aangezien ik wel aardig doorrij.
Over het algemeen ben ik erg tevreden met deze auto, en hoop ik er nog veel probleemloze kilometers mee te rijden.
PROBLEMEN
Nog niets.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.