Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 21.000 km |
KM-stand laatst | 90.000 km |
Betrouwbaar en verrassend ruim
- 90.000 km
Kleine update rond ~90k km:
-een aantal deukjes zijn er uit getrokken (zonder spuiten, fantastische techniek en handig bedrijf hierin in Den Bosch)
-De banden waren alweer redelijk aan het verslijten en de bandenleverancier had destijds al een klein deukje in de velgrand gespot met aanbeveling deze volgende wissel te vervangen. Bij de dealer aanschaffen onder druk komende apk/beurt zie ik niet zitten, dus gelijk fatsoenlijke en gewenste velgen gezocht ipv een nieuwe stalen en banden. Uiteindelijk gekozen voor de originele velgen van de 1.8 uitvoering, niet de mooiste misschien, maar past iig zeker. Gek genoeg tikt de band hiermee nét de wielkast aan bij stuur volledig linksom, Toyota heeft voor deze grotere bredere velgen de et redelijk verhoogd zodat de velg naar binnen valt. Ik vermoed dat de stuuruitslag van de 1.8 daarom wat ingeperkt is vergeleken met de lichtere uitvoeringen. Praktisch gebeurt dit raken gelukkig bijna nooit.
De auto rijdt en oogt beter met dit setje, meer grip en wat stabieler op hogere snelheid. Comfort valt niet tegen, al is het comfort met 15” wel hoger dan 17” natuurlijk, ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen is. Vergeleken met de Ibiza op 17” die ik ooit had is het iig minder stug.
Gek detail wat ik me niet gerealiseerd had: achter zitten gewoon schijven. Was ik niet gewend in dit segment en het staat ook niet goed op deze site in de specificaties.
Oorspronkelijke tekst bij ~85k km
Inmiddels hebben we ~70k ervaring met de yaris in 5 jaar.
Vroeger noemde ik dit ook bejaardis oid. Maar het is een verrassend ruime auto voor dit segment. De wat rechte zithouding en schuifbare achterbank maken dat je echt met 4 grote volwassenen er in kan, ik kan met 1.87 achter mezelf zitten. Geen vergelijk met de Seats en Skoda’s die we hebben gehad in dit segment.
Bizar veel opbergvakjes ook.
Kosten zijn eveneens ongeëvenaard, beurten en banden. Distributieketting ipv riem en ~1:18 verbruik.
Als je op internet zoekt kom je veel tegen over de mmt bak. Die doet het hier al lang goed, de auto bokte wel, maar sinds een reset van ecu en de actuatoren voor versnelling en koppeling rijdt hij prima. De slechte verhalen kwam ik pas tegen toen ik de reset procedure zocht. Zoals zo vaak schrijven natuurlijk alleen mensen met problemen zoiets van zich af en rijden er vele tevreden rond zonder probleem.
Dit is lang tweede auto naast een v70iii geweest. Ondanks hoog comfort en goed rijden en de 5 cilinder, is dat een dure auto. Zeker als diesel. Met de yaris als primaire auto leer je weer hoe leuk een echt lichte auto eigenlijk is, ook zonder veel vermogen of berestrak onderstel.
Minpunten:
-Twee merkdealer vestigingen die slecht ingevoerd zijn in mmt reset, heb dat uiteindelijk zelf uitgevogeld.
-Sommige plastic delen (dakrubbers, afdekking dorpel thv instap achter) die niet geweldig uitgevoerd zijn.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Toyota Yaris 1.3 16V VVT-i Linea Luna (2008)

Test: Honda Jazz – Daihatsu Materia – Toyota Yaris

Toyota Yaris 1.8 16v VVT-i TS (2007)

Toyota Yaris 1.4 D-4D Linea Luna (2007)

Test: Skoda Fabia - Suzuki Swift - Toyota Yaris - Peugeot 207 - Renault Clio - Seat Ibiza
