Toyota Yaris 1.4 D-4D Linea Luna (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.4 D-4D Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 17.643 km |
KM-stand laatst | 147.000 km |
ERVARINGEN
- 19.200 km
Eens eens een rewiew van een Yaris diesel, blijkbaar wordt er in Nederland veel minder gedieseld dan in België, de aankoopprijs van dit model in Nederland is dan ook niet mals voor uw budget. Als die BPM maar geen Europese regel wordt want dan staat gans België in rep in roer.
Een nieuwe functie bij mijn werkgever heeft mij er toe aangezet de trein de laten en voortaan met de wagen te gaan werken. Dus heb ik behoefte aan een dieseluitvoering. Internet afgezocht naar een Corolla bouwjaar 2006, silver of sport line uitvoering maar nergens een exemplaar gevonden die voldeed aan mijn eisen, namelijk een goede prijs en weinig kilometers.
Naar mijn garage gestapt die sinds enkele jaren geen dealership meer heeft maar een onafhankelijke koers vaart en hem gevraagd wat er mogelijk is. Een nieuwe Yaris vond ik te duur, veel auto dat wel en daarbovenop 5 jaar garantie.
Hij stelde mij voor om een demo-wagen te kopen van 2007. Toyota heeft heel wat demo-wagens staan dus ik had maar een keuze te maken uit de lange lijst. Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op een Yaris 1.4 D-4D Luna van april 2007, metaalkleur grijs met airco en 17.643 km op de teller. 21% goedkoper dan een nieuw exemplaar en fabrieksgarantie tot april 2011. Ook de overname van mijn oude Yaris was een reuze meevaller, het komt erop neer dat ik met een zo goed als nieuwe Yaris rij voor de helft van de prijs (Belgische prijs, niet de peperdure Nederlandse prijs).
Ik ben ook bij de dealer langsgeweest en hij gaf een belachelijke lage prijs voor mijn oude Yaris, hij gaf eerlijk toe dat hij de wagen liever niet overnam. Over korting op de nieuwe wagen was geen sprake enkel een optiepakket (waar ik geen behoefte aan heb) kon er vanaf, exit dealer dus, de dealer die 350 Toyota\'s per jaar moet verkopen om z\'n doelstelling te halen, dat is bijna 1 auto per dag. Zo zal het zeker lukken:).
De Yaris is er op verschillende punten goed op vooruitgegaan. Ruimte, comfort, de zetels (kan nog altijd beter), de keuze van de materialen en de moduleerbaarheid zijn nog veel beter.
De dieselmoter is wel een beetje wennen. Volgens het boekje een verbruik van 4,5 l/100 km, na de de eerste tank leeggereden te hebben zat ik aan een verbruik van 6,25 l/100 km, nu aan 5,1 l/100 km. 80% autosnelweg.
De wagen is ook veel stiller dan het oude model en lijkt ook veel groter, al is dat maar 15 cm. De versnellingen liggen wat verder uit mekaar dan bij de benzine dat vind ik wel minder, kwestie van gewoon worden.
De wagen is ook aangenamer om mee te rijden op de autosnelweg, minder lawaai, mooi onder de 3000 toeren bij snelheid van 120 à 130 km/u.
Wat vind ik er dan minder aan, wel... ik vond het oude model mooier, \'t is dus echt een rationele keuze, budget is budget.
Ik ga er zeker 30.000 km per jaar mee doen en als alles goed gaat ruil ik de wagen na 2 jaar in voor een andere demowagen. Hopelijk een Urban Cruiser of nog beter een Avensis, maar nu eerst genieten van mijn (bijna) nieuwe Yaris.
Ik ga regelmatig een update doen.
PROBLEMEN
- 19.200 km
een stuk plastic is losgekomen tussen de vooruit en de koets, makkelijk terug vast te kleven.
UPDATE
- 22.750 km
Na meer dan 5.000 km een update. Ik heb de wagen nu een kleine 4 maanden in bezit. Dagelijks ga ik er mee naar mijn werk, grotendeels autosnelweg. Conclusie: de wagen is zeer goed afgewerkt, zoals je van een Toyota verwacht maar voor een dagelijkse afstand van 120 km is de wagen niet comfortabel genoeg, vooral de stoelen moeten het ontgelden, zoals bij de meeste auto’s in dit segment.
Het verbruik, volgens de boordcomputer 5,7 L/100 km, maak daar dus maar een 6 liter van. Het normverbruik zoals aangegeven door de constructeur haal je nooit. Gelukkig is de diesel momenteel heel goedkoop.
update
- 30.000 km
30.000 km, groot onderhoud gehad (grote beurt voor de Nederlandse lezers), oliefilter, luchtfilter vervangen, nieuwe olie enz... 125 Euro, het voordeel van een kleine garage.
verbruik 6 liter / 100 km en geen druppel minder wat ik veel vind voor zo'n kleine wagen. Ik doe wel grotendeels autosnelweg.
volgende week moet de wagen terug naar de garage op vraag van Toyota voor nazicht van de voortrein en de gordelspanners. Ik hoop de Lexus IS van de garagehouder een dag mee te krijgen....
Prijs gevraagd voor een Urban Cruiser, zal in de lijn van de Auris liggen. Nog wat sparen dus.
update
- 35.000 km
sinds mijn garagebezoek van enkele maanden terug is de wagen veel zuiniger, 1 op 20 is haalbaar daar ben ik heel tevreden om. Zoals al eerder gezegd betreft het een demowagen. De website ervan is nu ook toegankelijk voor particulieren: www.tryandbuy.be. Ik heb er een Aygo bestelt voor mijn zus, januari 2008, 30% goedkoper dan een nieuwe, je moet maar eens kijken. De site wordt regelmatig aangepast.
update
- 45.000 km
naar de garage geweest voor een kleine onderhoudsbeurt, uit voorzorg de standaardruitenwissers vervangen door betere boshexemplaren, het verschil is merkbaar.
verbruik: 1 op 19 of 1 op 20 haal ik niet, ik heb me er bij neergelegd.
Ik las in een andere review dat er klachten zijn over de hoedenplank, dat klopt inderdaad, het ding is stevig maar het komt los.
anders geen problemen, zonder zorgen de winter in.
update
- 67.000 km
60.000 km, grondig onderhoud: 2 nieuwe voorbanden, luchtfilter, dieselfilter en oliefilter + werk = 467,65 euro. Voorbanden waren helemaal versleten, gezien de vele autosnelwegkilometers normaal is. Filters zaten muurvast en op een moeilijke plaats, waardoor de werkuren natuurlijk oplopen.
67.000 km: verbruik gemiddeld 5,4 liter/100 km volgens de boordcomputer.
Gaspedaal is nagezien, niks mis mee:)
nog steeds heel tevreden.
update
- 85.000 km
85.000 km op de teller en nog steeds heel tevreden. Ik dacht dat bij het 75.000 km - onderhoud de remblokken vervangen moesten worden maar niets is minder waar. Ze zijn nog dik in orde.
Door de 'goede' Belgische wegen mag ik nog eens binnen voor een herstelling van de voorruit. Het aantal putten in de wegen is niet te overzien.
Het verbruik ligt tussen 5,5 - 6 liter, ik doe voor 80% autosnelweg.
Conclusie:
+ tot nu toe heel tevreden van mij Yaris en van de Garage waar ik de wagen gekocht heb. Geen officiële verdeler maar wel een Toyota-Lexus specialist.
- iets te weinig comfort voor lange afstanden (doch veel beter dan mijn vorige Yaris uit 2000).
- ik had gehoopt dat het verbruik wat lager zou liggen, het vele verkeer en files zal daar ook wel voor een groot stuk tussen zitten.
In de loop van dit jaar mag ik tot mijn grote vreugde dichter bij huis werken dan zal mijn rij-ervaring wel anders worden, geen autosnelweg meer.
Wordt vervolgd.
de 100.000 km voorbij
- 101.000 km
101.000 km heeft hij de kilometerteller staan. Net terug van een trip door Frankrijk, in de Alpen probleemloos volgeladen rondgereden. Op de autosnelweg een verbruik van 4,5 liter/100 km.
Nog steeds zeer tevreden, een zeer betrouwbare wagen, heeft me nog niet in de steek gelaten
kosten:
- ruitwissers vooraan
- 2 nieuwe banden vooraan
- filters vervangen
- vooruit door steenslag beschadigd en vervangen
- reguliere onderhoudbeurten om de 15.000 km
kortom Toyota op z'n best!
update
- 136.000 km
de wagen nog steeds in bezit, er gaat wel eens een lampje stuk maar dat is het ook, enkel filters, de ruitenwissers en de banden zijn al eens vervangen. Probleemloos door de autokeuring.
Ik doe de laatste 2 jaar een stuk minder kilometers en eigenlijk heb ik geen diesel niet meer nodig. Doch wat is het alternatief. Ik heb een Lexus CT of een Auris hybride overwogen. Een Lexus CT rijdt iets beter, meer comfort, stiller, goed afgewerkt, maar geen break, en het vermogen is nipt. Al moet ik toegeven dat de business uitvoering veel auto biedt voor z'n prijs.
Een Avensis 1.6 heb ik ook al overwogen, heb toch schrik dat deze moter te licht weegt voor zo'n grote wagen. Ik vind er ook geen enkele test van terug en slecht één review.
Ook uitgekeken naar de Honda Civic break, veel ruimte dat wel, goede motoren, maar uiterlijk niet mijn ding, bij mijn vrouw zeker niet.
Een Subaru Levorg vind ik heel mooi, hopelijk komt dit model naar Europa,
maar goed, dit zijn luxeproblemen, de Yaris doet het super, betrouwbaar, redelijk zuinig, de achterbank neer en je tovert een zee van plaats, volgeladen berg op in de Alpen geen steek laten vallen, dus hoogstwaarschijnlijk nog enkele jaren verder met mijn Yaris.
afscheid nemen
- 147.000 km
gisteren naar mijn garage geweest en de bestelbon ondertekend. De opvolger van mijn Yaris wordt een Auris Sportwagen Hybride Dynamic uitvoering.
De Yaris is al die jaren een trouwe bondgenoot geweest. Dus de keuze voor Toyota is logisch. Ik wil een automaat vandaar de hybride.
De laatste jaren doe ik veel minder kilometers dus een diesel heeft nog weinig zin. Door gezinsuitbreiding is de wagen ook te klein.
Conclusie:
+ betrouwbaarheid
+ redelijk zuinig
+ vinnige auto in z'n klasse
+ afwerking
+ moduleerbaarheid
- comfort op lange afstanden
- motorgeluiden.
op naar de review van de Auris.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.