Toyota Yaris 1.3 VVT-i Dynamic (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.3 VVT-i Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 1.350 km |
KM-stand laatst | 16.000 km |
Iets nieuws, toch terug Japans
- 4.000 km
Mijn vorige wagen (Mazda 3 uit 2015, full option, 165pk benzine) zal geruime tijd de beste auto zijn die ik ooit in mijn bezit heb gehad. Maar tijden veranderen en soms gaat hoofd boven hart. Zeker als je wat hobbies hebt en het één niet ten koste wil laten gaan van het andere. Het gebruik die ik van de Mazda maakte, zorgde ervoor dat ik voor 80% van de tijd met een wagen reed waar ik geen nut aan had, laat staan plezier, maar daar toch de kosten van droeg. Mijn woon-werkverkeer bestaat voornamelijk uit "fileleed". De Mazda reed fan-tas-tisch (voor een wagen onder de 25000€), maar daar kon ik maar zelden van genieten. Door een uitbreidende fietshobby drong een trekhaak + fietsendrager zich op, en vooral de trekhaakkost bovenop de rest deed mij toch overwegen naar iets anders. De Mazda moest de opvolger financiëren, en voor zijn 3de levensjaar inging (met 40.000km op de klok) was het dé moment om te verkopen en waardeverlies te beperken.
Het moest wel weer Japans worden. Toyota past perfect in het rijtje van oerbetrouwbare Japanners en het merk was ons thuis niet vreemd (Carina en Starlet gehad, beide on-ver-woest-baar). Maar dan wel iets wat zich beter leent (zuiniger / goedkoper) naar het gebruik die ik maak.
Al vrij snel besliste ik dat het een Yaris moest worden, en ik heb lang met het Hybride verhaal in het hoofd gezeten (reeds ervaring mee), maar de meerprijs van een hybride t.o.v een conventionele benzinemotor model en de kilometers die moesten verstrijken om het verschil "gelijk te rijden", deden mij toch neigen naar een 1.3VVTi versie. Testgereden met een Hybride model, maar de CVT... Er zijn genoeg artikels over geschreven over dat rijgevoel. Ik ben rationeel genoeg om een Yaris in de plaats van een Mazda 3 te gaan rijden, maar het moet toch nog "iets" hebben. Aan de hybride techniek twijfel ik echter absoluut niét.
Toeval treft dat bij een lokale betrouwbare handelaar een Toyota Yaris uit Oktober 2016 was binnengekomen met slechts 1300km op de klok (datum aanschaf: Oktober 2017). De wagen was vrijgekomen vanwege een jammerlijk sterfgeval. Auto'tje was als nieuw en had alles wat ik eigenlijk zocht: Navi, cc en snelheidsbegrenzer, dual zone airco, achteruitrijcamera, mistlichten vooraan, enz... Voor minder dan 400€ kon ik zelf een BOSAL trekhaak + Thule drager monteren. De prijs was dan nog eens ontzettend scherp, dus eigenlijk had ik de Yaris al gekocht nog voor de Mazda verkocht was.
Genoeg inleiding over het hoe en waarom, over naar de auto zelf. Het oneerlijkste wat ik zou kunnen doen in mijn review is deze wagen vergelijken met mijn vorige, dat ga ik dus niet doen.
Hoe rijdt hij?
Een zuiver atmosferische 1.3 VVTi met 99pk en een manuele 6-bak, wat kan je er van verwachten... Geen wonderen, maar hij stelt zéker niet teleur. Een 6de gang op zo'n motor/bakcombinatie is altijd een overdrive, maar het is geen overbodig tandwiel geworden ook. De versnellingen liggen lekker kort op elkaar, en als je hem wat op toeren houdt (daar heeft hij eigenlijk ook de minste moeite mee) valt de Yaris best goed vooruit te branden. In de huidige generatie hebben ze een 1.5 motorisatie met 111pk, meer dan waarschijnlijk is dit dé keuze als je 't echt nog wat sneller vooruit wil laten gaan, maar vergis je niet, met de 99pk sterke 1.3 is het niet enkel "aanklampen" geblazen in het verkeer, hij doet goed zijn best. Mijn huidige verbruikscijfers komen wel nog niet in de buurt van de opgegeven cijfers, maar dat zal meer te maken hebben met het seizoen + het filegevoelige verkeer die ik elke dag doe.
Op de autosnelweg merk je ook dat hij liever 110km/h dan 130km/h rijdt voor het verbruik. Hangt er een beetje vanaf wat je verkiest. Waar je keuze ook naar toe gaat, hij doet het gewoon.
Hoe zit hij?
Goed. Ik heb een neerklapbaar (origineel) armsteuntje op de bestuurdersstoel. Dit zit natuurlijk niet zo comfortabel als een volwaardige steun op de middentunnel. Het vraagt wat gewenning, maar vooral op de langere afstand is het een leuke extra. Als passagier zit je goed, en op de achterbank lijkt er met mijn instelling van de voorzetels (1m77), behoorlijk wat meer (been)ruimte te zijn dan in mijn Mazda 3. Er is geen middentunnel en bijhorende bult te vinden in de Yaris. Lekker gemakkelijk.
Wat nog:
De navigatie blinkt bij invoer niet uit in snelheid (touchscreen), maar voorts valt er over de navigatie niet te klagen. De geluidskwaliteit is goed. De bediening van de multimedia unit is logisch. Ik kan beamen dat een kwartslag meer naar de bestuurder gedraaid beter had geweest voor de lichtinval, maar het zij nu zo. De wagen komt vlot op temperatuur en de ontwaseming van de ruiten gaat snel. Vooraan heb je slechts 1 ruitenwisser, maar daar heb ik nog nooit een nadeel van ervaren. Het bereik van de achterste ruitenwisser is gering maar voldoende. Keyless entry & start is héél gemakkelijk, maar dat wist ik al van voorgaande ervaringen. Automatisch inklappende spiegels hoeven voor mij niet, dan heb ik liever achteraan elektrische ruiten. Remmen doet hij heel gretig (schijven achteraan, geen garantie in deze klasse).
Twijfelachtig:
De instelling van de cruise control vind ik "lullig". Een beetje onlogisch dat je eerst naar "beneden" moet gaan met het hendeltje om een snelheid in te stellen. Dat kon beter.
Als hij ingesteld is op een snelheid, en plots wil je "herinstellen" op een nieuwe snelheid stel je 'm maar best geheel opnieuw in. Dat hadden ze bij Mazda toch veel beter voor mekaar.
Dat je de info onder de tellerpartij moet veranderen door op een onhandig stokje te duwen, die tussen de tellers in staat, vind ik ook helemaal niet "2016". Op dat vlak zie je dat je met een doorontwikkeling rijdt van een ouder modelletje.
Maar los daarvan: Heel goed auto'tje, waarborg tot 2021, rijdt goed, schakelt goed en technisch zit het allemaal gewoon snor. Zuinigheid (overall) kan nog dichter naar de fabriekswaarden, maar dat zal uiteindelijk wel veel met de "ideale route" te maken hebben.
Zoals ze in Japan benzinewagens bouwden midden- eind jaren '90, zo maken ze ze waarschijnlijk nooit meer. Maar deze wagen geeft me toch een gevoel dat het naar huidige productienormen heel dicht in de buurt kan komen.
1 jaar Yaris
- 16.000 km
Ik rij nu bijna 1 jaar rond in de Yaris, die wordt in Oktober zelf 2 jaar. Op een jaar tijd zal ik er een dikke 15.000km mee gereden hebben, genoeg ervaring opgedaan om op het e.e.a terug te kijken dus.
De fabrieksgarantie die nog tot in 2021 loopt zal ik niet nodig hebben, daar durf ik nu al mijn hand voor in het vuur steken. De auto loopt solide, en is zoals iedere Toyota op dat vlak "saai": Foutmeldingen of mankementen zijn ze onbekend. De motor is ook gewoon een doorontwikkeling van een beproefd blokje, niets nieuws, geen gok, ketting op de distributie en je kiest zelf waar het eindigt.
Twee weken geleden het eerste onderhoud laten uitvoeren, de 15.000km beurt. Officieel bij Toyota uiteraard. Kosten: 110€ (Olie, oliefilter, werk, wat vloeistof bijvullen en klein materiaal). Waarom zou je het zelf nog doen, en al zeker binnen garantie... Valt ongelooflijk goed mee dus.
Ik heb het afgelopen jaar nauwkeurig het verbruik bijgehouden via de autoweek monitor, en daar komt de Yaris uit op 6.8L/100 km (of 1 op 14.71) overall. Mijn routes bestaan uit 75% stadsverkeer en gewestwegen en 25% autostrade. Ik dien daarbij te zeggen dat ik in de eerste maanden van de Yaris in enkele winterfiles heb gestaan en dat het verbruik vanaf 10.000km echt is beginnen zakken. Rij je voornamelijk gewest- en autosnelwegen, dan is een lage 6L/100km (1 op 16.66) perfect mogelijk.
De cruise control blinkt nog altijd niet uit in efficiëntie, maar het went wel, en ik vind het geen punt meer. De airco werkt snel en goed (zowel koelen of verwarmen). De achteruitrijcamera is echt een gemak, en over de navigatie heb ik ook niets te klagen.
Twee puntjes:
- De velgen vind ik om de één of andere reden vrij "steenslag- en krasgevoelig". Zonder ooit borduurschade gereden te hebben zie je daar wel wat plekjes op. Jammer, maar doet voorts geen afbreuk aan de wagen.
- Het steeds (automatisch) open en toe klappen van de spiegels had ik graag kunnen uitzetten. Hoeft voor mij sowieso al niet bij het verlaten en toekomen aan de wagen. Maar wanneer je de sleutels in je zak hebt, en met de hogedrukreiniger je auto even af spuit, dan gaan de spiegels (door het effect van stromend water langs de klinken icm Keyless Entry & Go) echt ontzettend vaak open en toe.
De auto is tot nu toe ook heel waardevast. Zonder problemen verkoop ik hem vandaag aan mijn aankoopprijs.
Op het werk zijn er wat leasingmogelijkheden vrij gekomen, even kijken en berekenen wat dat geeft. Het aanbod is beperkt (Volvo, Renault, Dacia). Voor dezelfde "overall" prijs zou ik me niet in een Renault Clio zetten. Een Renault Mégane is dan weer een stapje hoger en aanlokkelijker. Maar zo lang het interessant blijft, blijf ik verder karren in deze oerdegelijke Japanner.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.