Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Compact volwassen
- 30.000 km
Wij hebben de Toyota Yaris MMT (semi-automaat) nieuw aangeschaft in 2006 voor mijn moeder. Zij reed in een Suzuki Ignis automaat dus de MMT was een logische opvolger. Echter na tweeënhalf jaar en slechts 4500 km. kondigde mijn moeder aan dat ze volledig met autorijden wilde stoppen. Wij hebben toen besloten om onze tweede auto - de handgeschakelde Toyota Corolla - te vervangen voor deze bijna nieuwe Yaris. Daar hebben we nog best even over moeten nadenken want die oude Corolla is nog steeds een van de fijnste auto's die wij hebben gehad en de MMT-automaat van de Yaris was nou niet meteen onze beste vriend.
MMT
Dat was dus wel even wennen. Zeker als je bedenkt dat onze andere auto een Lexus IS 250 automaat was. Het verschil leek in het begin oneindig. Maar na een modificatie op de MMT-versnellingsbak en een beter gevoel met de auto van onze zijde zijn we de Yaris echt gaan waarderen. Die MMT automaat is inmiddels luxe. Je schakelt met het gaspedaal en als je 'm de kans geeft dan is een verbruik van 1 liter op 16,5 kilometer geen uitzondering. Het "nieuwe" rijden doet de MMT vanzelf. En wil je het een beetje sportiever, dan druk je de "power-toets" in en de MMT reageert bijna zoals je het handgeschakeld zou willen. Het verbruik stijgt dan wel enthousiast mee naar 1 liter op 13,5 kilometer.
Volwassen
Hoe heerlijk de Lexus ook zijn ruim 200 paarden voor ons liet werken, de Yaris is de reden geweest dat we dit luxe paard inmiddels hebben vervangen voor een hybride werkpaard.
In de praktijk zijn we de Yaris juist veel meer gaan gebruiken dan de Lexus. Parkeren bij je werk of even een boodschapje. Een paar kratten achterin of zelfs een vouwfiets. De Yaris bleek in veel situatie de Lexus de baas te zijn. Natuurlijk, op een mooie lange snelweg-rit was de Lexus superieur aan de Yaris al is het maar vanwege de ultieme rust in de Lexus. Maar ook daar slaat deze kleine volwassen auto zeker geen flater.
Mijn conclusie
De MMT leer je niet waarderen bij een korte proefrit maar bij wat langer gebruik doet deze semi-automaat niet onder voor een gemiddelde normale automaat. De mogelijkheid om zelf te schakelen heeft wat mij betreft geen meerwaarde. Hij reageert dan ook wat traag. De nieuwe MMT automaten van Toyota scoren op dat punt trouwens beter. En smaken verschillen natuurlijk. In mijn Lexus heb ik de peddels aan het stuur in 4 jaar ook nauwelijks gebruikt. Voor al het overige is de Toyota Yaris een hele volwassen compacte auto. Hij voelt solide aan, heeft een heel prettig weggedrag en qua ruimte en opberg mogelijkheden heb je niets te klagen. Wat ook een groot pluspunt is, is zijn restwaarde. Bij de dealer bleek dat we onze Yaris nu - na ruim 4 jaar - voor een bescheiden bedrag kunnen inruilen op een gloednieuwe. Het zal geen verrassing zijn maar dat ligt bij de Lexus wel even anders. In 2011 komt Toyota met de nieuwe Yaris en in 2012 zelfs met een hybride versie. Ik hoop dat er deze keer ook een cabrio en een schone TS aan het programma worden toegevoegd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren