Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2006)

autoreview

Toyota Yaris
Toyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota Yaris - interieurToyota Yaris - interieurToyota Yaris - interieurToyota Yaris - interieur

Signalement

UitvoeringYaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

27 mei 2007.
Deze TOYOTA Yaris is inmiddels mijn achtste TOYOTA. Hiervoor was ik in het gelukkige bezit van andere TOYOTA modellen zoals Starlet, Tercel, Celica, meerdere Corolla’s en nu dus het laatste model van de Yaris de Linea Sol 3 deurs met 1300 motor. Deze nieuwe auto heb ik redelijk onverwacht aangeschaft wat mede veroorzaakt werd door mijn vasthoudende TOYOTA dealer (Louwman Groningen) waarmee ik overigens een uitstekende uiteraard autorelatie heb.
Ik heb sinds de aanschaf, november 2006, de klok naar een dikke 11.000 km gereden met redelijk wat middellange (100-200 km) afstanden. Het is in de stoelen goed vol te houden omdat de zittingen redelijk vlak en groot zijn, de rugleuningen goede zijdelingse steun bieden en doordat het stuur in dit model zowel horizontaal als axiaal is te verstellen. Het interieur is verder goed afgewerkt en ook het dashboard is vrij van hinderlijke schitteringen bij het rijden tijdens zonnig weer in tegenstelling tot mijn vorige auto de Corolla.
In de cockpit is het goed toeven met goed zicht op de centrale klok waarin alle informatie digitaal is af te lezen. Het bedienen van de boordcomputer, als je het klokje, gemiddelde verbruik enzovoort zo wilt noemen, is zo onhandig ver weg geplaatst dat ik het maar ingesteld heb op de tijd en verder nooit gebruik.
Om een beetje vlot vooruit te komen trap ik het gaspedaal nogal eens wat dieper in omdat bij lage toeren het lijkt alsof een paar baldadige kinderen een aardappel in de uitlaat hebben gestopt. Toch die katalysator maar eens demonteren? scheelt volgens mij wel een pk’tje of tien. Maar zo rond de 130/140 km per uur gaat ie super. Het motortje schakelt van een wat brommerig geluid bij 120 over naar het spreekwoordelijk naaimachientje bij 130 met nog behoorlijk wat in de mouwen. TOYOTA moet dus maar eens in Den Haag gaan pleiten voor een verhoging van de maximum snelheid :-)
In de korte tijd dat ik deze auto bezit heb ik mijn eerste schade ook al te pakken. Er was er een aardige dame die meende met gebruikmaking van haar auto mijn achterbumper te moeten demonteren, wat overigens niet helemaal is gelukt want het bleef bij lakschade en een enigszins klem zittend plastic binnenscherm. Dat er nog mensen met fatsoen op deze wereld zijn bewees het briefje onder mijn ruitenwisser met melding van de schade.
Tot zover dit verslag en binnenkort ga ik de dealer verrassen met mijn allereeste garagebezoekje voor heel klein beurtje voor dat naaimachientje in het vooronder. Daarna eerst op vakantie, rondje Frankrijk, Italie en Duitsland goed voor zo’n 4600 km zonder de rondritjes. Bij terugkomst de rest van mijn verslag over hoe ik al die kampeerspullen en overige ballast mee heb gekregen, hoe de airco het heeft gedaan en wat er nog meer te vertellen is.

Update 24-11-2007

Het heeft even geduurd maar hier is het vervolg.

Het rondritje Frankrijk, Italie en Duitsland is uitgelopen op een 6000 km lengte. Tijdens de vakantie is de auto als een echte pakezel gebruikt en zat tot de nok toe vol met twee volwassenen, een tweepersoons bungalowtent twee opklapbare royale terrasstoelen, een tafeltje, luchtbedden, een stuk of drie grote weekendtassen en allerlei andere zaken die onmisbaar zijn voor een comfortabele kampeervakantie. Omdat mijn partner en ik door de jaren heen ware inpakspecialisten zijn geworden heeft menige medebewoner op de diverse campings versteld gestaan van de hoeveelheid spullen die wij in deze auto konden vervoeren. Tja wat wil je, achtebankje neer en een vlakke laadvloer met daaronder nog wat opbergvakken. Alleen maar hopen dat je geen lekke band krijgt want dan ben je met zo’n volle bak echt de pineut. Gelukkig zijn er meer auto’s die hetzelfde probleem kennen en wij hebben gelukkig zonder lekke banden de tocht voltooit.
Hoe heeft ie zich gehouden zult u zich afvragen? Nou, uitmuntend! Het was heerlijk toeven in de auto met de nodige ritjes bij 30 gr en de airco aan. Onze koelbox op 12 volt had er beduidend meer moeite mee. In de Pyreneeën merk je bij de diverse bergpassen van 12 procent en een enkele nog steiler dat de motor stevig moet aanpakken wat inhoudt dat je hem in de toeren moet houden. De remmen pakken niet alleen in de bergen maar eigenlijk altijd gretig aan. Soms gaat het wel eens een beetje te gretig als je bij het afremmen per ongeluk ietsjes harder op het rempedaal drukt dan eigenlijk de bedoeling was en dan lijkt het al snel op een noodstop. Maar dat kan ook alleen aan mijn auto liggen zeker nog wat oude F1 remblokjes in de fabriek verwisseld met mijn remblokken.
De stoelen voldoen ook op lange afstanden prima aan de eisen van deze tijd en kom je ook na een lange rit niet gebroken aan. Een 8 voor de stoelen. Op de thuisreis vanuit Italie door Duitsland wat wij in twee etappes hadden geknipt omdat we bij Nieuweschans de grens over wilden hadden we dus heel wat kilometers voor de boeg. Voordeel hiervan was dat er op grote delen hard gereden kon worden en wat dus ook is gebeurd. Hele stukken snelweg hebben we met een kruissnelheid van zo’n dikke 150 km per uur afgelegd en dan bedoel ik niet twee minuutjes achter elkaar maar langere trajecten van een uurtje of meer tenminste als er geen langzamere verkeersdeelnemers waren of andere snelheidbeperkingen ingesteld door de overheid. De auto heeft zich hier echt van zijn beste kant laten zien want hij gaf geen krimp en liet zo af en toe Mercedessen en BMW rijders z’n achterlichtjes zien. De bestuurders hiervan hebben hiervan vast geen minderwaardigheidscomplex gekregen want dit met soort auto’s hoef je het met een Yaris niet aan te leggen want dat zou je maar zo kunnen verliezen toch?
Over het instrumentarium is niet zoveel te vertellen alleen dat wanneer je overdag met de verlichting aan rijdt is de snelheidsaanduiding, toerenteller ect. niet zo goed afleesbaar en zeker als je een zonnebril op je neus hebt. Nu zullen de bezitters van een Yaris natuurlijk zeggen, maar dan stel je dat toch in op meer helderheid? Ja, ben ik het helemaal mee eens. Maar als je ook weet hoe omslachtig dit is in te stellen, eerst de aanduiding van de km stand instellen op de totaalstand en daarna de knop weer ingedrukt houden totdat de gewenste helderheid is ingesteld. Nou, als autofabrikanten het over passieve veiligheid hebben dan vind ik dat je dit zelfs tijdens het rijden gewoon in moet kunnen stellen met b.v. een eenvoudige draaiknop zodat je de ogen op de weg kunt houden en op dat gebied weet ik nog wel een paar zaken op te noemen die in veel auto’s nog voor verbetering vatbaar zijn. Tijdens de hele reis hebben we geen enkele vorm van storing of pech gehad wat ik voor een Toyota redelijk normaal vindt en eigenlijk ook niet anders verwacht.
Tot slot. Mijn auto heeft op dit moment een kleine 25000 km op de klok staan en dat in precies 1 jaar tijd. Mijn conclusie over deze auto, mijn achtste Toyota alweer.
Het is een fijne auto met een royale lekker hoge instap, goede verstelmogelijkheden van stoelen, stuur en prettige (redelijk pittige) rijeigenschappen met een laag verbruik van rond 1 op 14. Ik zou hem zo weer aanschaffen ware het niet dat Toyota nu weer met een nieuwe Corolla sedan, ja u leest het goed, een Corolla sedan als aanvulling op de Auris modellenserie op de proppen is gekomen en daar ben ik nu weer helemaal door betoverd. Houdt het dan nooit eens op?

PROBLEMEN

Geen.
Nog steeds niet.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.